Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:45

Xyris schreef:
Thanks weer voor de foto's! Ik heb het één en ander toegevoegd aan de artikelen!

@cp112, erg graag! Zag dat ik je berichtje eerder gemist had.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:49

Heb je ook nog wat aan foto's van een sooty+flaxen+stekelharige shetlander?

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:59

Ik rij een valkbonte merrie en een zilver nog iets ruin met aalstreep en hele mooie duidelijke zebrastrepen op de benen
Laatst bijgewerkt door Froemel op 05-09-17 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:04

Oh wat een smurfie cp112, wat een leukerdje <3 Thanks!

@xFace, ja, vooral vanwege het stekelharige! Graag.

@Froemel, de valkbonte merrie kan ik zeker gebruiken. Zilver heb ik al heel erg veel van, maar ik kan die eventueel gebruiken in de special +:)+ (zie dat als een samenvatting van alle artikelen over kleurengenetica)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:13

Dit is redelijk recent
Afbeelding

Haar knappe paps
Afbeelding

En haar poepertje met toch de appie kenmerk?
Hier was ze wel veulen.
Afbeelding

In ieder geval is het en toverbal en verdwijnt helaas het bonte langzaam.. :(

Je hebt er weinig aan want ze is niet getest.

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xFace op 05-09-17 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:32

Ik weet zo niet uit mijn hoofd of die vlekjes alleen bij appaloosa's is. (Misschien iemand anders wel?) Ik zal haar sowieso bij de tobiano's zetten! Thanks!

En mooi duidelijk xface! Thanks!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:45

Haha je hoeft haar niet perse te gebruiken maar mag, als je dan wil vragen welke foto's etc.

Ik dacht vanwege haar apartere ogen en de vlekjes rondom kont het appie kon wezen.

Vind het jammer dat geen idee heb wat voor kleur dit is haha.
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:53

Het blijft soms moeilijk zeggen met sommige genen,

Jouw veulentje heb ik wel in het mushroom artikel gezet maar met de tekst "als veulen is het moeilijk bepalen of het een mushroom is". Het gen is namelijk niet te testen en veulens kunnen op mushroom lijken door hun veulenvacht maar dit uiteindelijk toch niet zijn. Mushroom heeft inderdaad de kleur van de veulenvacht, maar als ik zo haar neusje zie, die toch wel roodbruin is vermoed ik dat het geen mushroom is maar een vrij donkere vos. Het rode (warme) pigment verdwijnt namelijk bij een mushroom. Maar tijd zal het leren! Ben benieuwd hoe ze uitgroeit.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:56

Het is een hij haha.
Ik geloof niet dat hij vos is.

Hij is te donker voor vos.
Afbeelding

Het kan ook zilver zijn.
Tijd zal het leren.

Ik dacht aan mushroom omdat moeder wel vos is.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 23:02

Mushroom is recessief, het moet dus in tweevoud in het veulen zitten. Maar een bruine of een zwarte kan ook drager zijn en het vererven. Het manifesteert zich alleen in vossen (dus niet in bruine paarden).

Zilver zou kunnen maar dan zou één van de ouders dit ook moeten hebben. Van mams kan je dat niet weten, maar haar voorouders zouden wel zilver moeten hebben, misschien dat je dat kan achterhalen als ze niet uit vossen voort gekomen is? En als paps zilver heeft dan zou het heel goed kunnen dat hij (!) donkerbruin is of zwart (zilverappel zwart of chocolate). Maar dan zou je dus meer moeten weten van de voorouders of het moeten laten testen.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:05

Afbeelding

Mijn pony van 25 jaar. Volgens mij red roan. Ze is in de winter veel donkerder dan in de zomer.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:08

Ik volg dit topic al van het begin omdat ik mijn mini paardjes wel wilde aanbieden maar heb alleen huis tuin en keuken foto's.. Ik heb hier een zwart panterbonte, een zilverappel bruin bonte, een palomino, een bruine met meelsnuitje en witte haren in de staart, een zilverappel grullo bonte, en een zilverappel gold champagne..

Ik vind het wel leuk om zoveel verschillende kleuren bij elkaar te zien en ik ben heel benieuwd naar wat je er uiteindelijk van gaat maken!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:09

Xyris schreef:
Mushroom is recessief, het moet dus in tweevoud in het veulen zitten. Maar een bruine of een zwarte kan ook drager zijn en het vererven. Het manifesteert zich alleen in vossen (dus niet in bruine paarden).

Zilver zou kunnen maar dan zou één van de ouders dit ook moeten hebben. Van mams kan je dat niet weten, maar haar voorouders zouden wel zilver moeten hebben, misschien dat je dat kan achterhalen als ze niet uit vossen voort gekomen is? En als paps zilver heeft dan zou het heel goed kunnen dat hij (!) donkerbruin is of zwart (zilverappel zwart of chocolate). Maar dan zou je dus meer moeten weten van de voorouders of het moeten laten testen.


Aha zo zit het dus.

Ik heb haar moeder in bezit mooie vosse merrie en als ik dekbewijs moet geloven was haar vader ook gewoon vos, dus zou je denken komt van vaders kant tenzij de vader van de "mushroom/zilverhengst" moeder ook een zilver gen droeg.

Het aparte is ze heeft bijna zelfde kleur gegeven alleen met bont een jaar terug helaas leeft het veulen niet meer en was zelfde combi als dit hengst veulen.

Bij de rest van de veulens geen kenmerken gezien van zilver oid en allemaal de zelfde vader.

Dus twijfel of het dan toch van moeders kant kan komen..

Dit is/was volle zus van het hengstje waar we over hebben.
Afbeelding

Hier was hij paar dagen oud.
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:21

Afbeelding
Bruinroan

Afbeelding
Vosroan

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 23:27

@Da_re, leuk je er bij te hebben! Je maakt het me wel moeilijk! Alles waar bont bij staat heb ik sowieso interesse in (al heb ik daarna wel echt genoeg!) De anderen kan ik proberen te gebruiken in de special, maar ik kan dat je op dit moment nog niet beloven.

@Janinevv, jouw merrie kan best zilverdrager zijn, maar omdat zilver alleen effect heeft op zwart pigment dit niet tonen (net als dat mushroom op niks anders toont als op vos) wel is de kans groter dat zowel het zilver als het mushroom gen aanwezig is als jouw pony's uit het engelse stamboek komen en purebreeds zijn. Het schijnt dat het mushroom gen in dat stamboek het eerste voor kwam en dat een combinatie met zilver niet ongekend is. Dus in theorie zou het kunnen.

Ik moet zeggen dat het merrieveulen wel palomino lijkt, maar hier ook weer, het zou mushroom kunnen zijn omdat het niet zo'n warme kleur is en mushroom wel vaker verward wordt met palomino.

En vergeet niet dat slechts 50% van de genen van de hengst komt en 50% van de merrie, als maar één mushroom gen vererft wordt zie je het niet. Als je 'pech' hebt kan het ook maar zo zijn dat net dat zilver gen niet vererft wordt. Het maakt het lastig. Ik kan niks anders zeggen als gokken en afwachten.

Er is sowieso heel weinig bekend over mushroom, ik heb uren lopen zoeken naar informatie en heb een redelijk artikel in elkaar kunnen zetten maar echt een artikel waar je 'u' tegen zegt is het helaas niet.

@Kyrkelover, thanks voor je foto's! Mooi paardje zeg!

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 23:35

Let op!

Zoals het er nu uit ziet heb ik genoeg foto's! (In totaal 167!!!) Dit nog zonder de foto's van de laatste posts!
Ik doe ontzettend mijn best om iedereen die hier gepost heeft te vertegenwoordigen met minstens één en indien mogelijk meerdere foto's.

Zodra alle artikelen online staan laat ik het gelijk weten en kan iedereen even kijken of je ook echt vertegenwoordigd bent. Zo niet, dan komt er alsnog een foto in de special.

Mocht ik toch nog iets nodig hebben dan laat ik het weten!

Verder; Voel je vooral vrij om foto's te blijven posten/vragen te stellen, het blijft een boeiend onderwerp!

Iedereen nogmaals enorm bedankt, zonder jullie had ik dit echt niet voor elkaar kunnen krijgen! Ik hoop dat jullie later veel plezier gaan hebben aan het lezen van mijn artikelen!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:34

Dan laat ik het voor nu zoals het is! Mijn paardjes komen nog wel een keer aan de beurt na een foto shoot :)
Blijf dit wel volgen want houd wel van al verschillende kleurtjes

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:48

Ik vind het super om te zien al die kleuren!

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 00:23

Nou, een heel eind op weg, ik had gehoopt vandaag alle onderstaande artikelen af te krijgen maar helaas is dat bij vier nog niet gelukt. Die komen in de toekomst nog. Wat ik verder nog wil toevoegen is sowieso Dominant White en Non-dun. Andere suggesties zijn zeer welkom!

Ik heb (nog niet) alle foto's gebruikt. Sommigen pasten simpelweg niet meer in het artikel, anderen zijn nog niet aan bod gekomen. Ik doe mijn best van iedere gebruiker minstens één foto te gebruiken en uiteraard komt er nog de special waar nog een hoop foto's in komen, maar ook dit komt later aan bod.

    - Willen jullie even checken of de info bij de gebruikte foto's correct zijn? Ik heb er zorgvuldig op gelet maar er kan natuurlijk altijd iets fout gaan.
    - Als jullie info missen in mijn artikelen hoor ik dat graag! Het is de bedoeling dat de special (die volgt) in combinatie met deze artikelen de meest volledige en correcte bibliotheek in het Nederlands gaat worden.
    - Eventuele fouten word ik dus ook graag op gewezen (met extra aandacht voor het appaloosa-gen!!!)

Delen wordt zeer gewaardeerd!!!

Hoe werkt genetica, de basis uitgelegd (genetica algemeen)
Wat is genetica? De basis van het DNA uitgelegd
Wat zijn genen en wat is nou DNA? Dieper de genetica in
De functie van allelen op het DNA in de genetica
De relatie tussen chromosomen, celkern, DNA en genen
Uitleg en voorbeeld dominante, recessieve en incomplete genen
Wat is het verschil tussen homozygoot en heterozygoot
Wat is fenotype en genotype, met als voorbeeld vachtkleuren

Kleurengenetica
Extention-gen (Zwart en vos)
Agouti-gen (Bruin)
Schimmel (Modifier)
Flaxen (Modifier)
Pangaré (Modifier)
Sooty (Modifier)
Crème & Pearl (Verdunning)
Dun (Verdunning)
Champagne (Verdunning)
Mushroom (Verdunning)
Zilver (Verdunning)
Appaloosa (Witpatroon)
OLW, LWO, Frame (Witpatroon)
Splashed White1,2,3 (Witpatroon)

Komen hopelijk binnen nu en twee weken
Tobiano (Witpatroon)
Sabino 1 (Witpatroon)
Roan (Witpatroon)
Rabicano (Witpatroon)
Special

Komen later
Dominant White
Non-dun1

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 06:38

Leuk artikel over schimmel! En leuk dat mijn pony erbij staat! Ga de rest ook nog lezen! Ziet er goed uit.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 06:47

Wat leuk!
Ik zag die twee kleintjes van mij ook. :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:21

Mooi stukje over de mushroom pony's super leuk dat mijn veulen er in staat :D

Eigenlijk zou ik hem moeten testen weten we 100% of het gaat om mushroom, als hij dus e/e maar als hij E/e is dan zou er nog andere kleur bij moeten zitten.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:21

Had je pintaloosa al omschreven ergens? Ik had bij appalooasa gekeken maar daar zag ik hem (nog) niet :D

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:41

Bij de silver foto's staat een foto van mij halverwege het artikel met erbij vermeld silver op bruin. Maar dit moet zijn silver en dun op bruin plus LWO positief.

Verder zie ik dat je schrijft dat alle paarden met het silvergen cystes in de ogen hebben maar dat is zeker niet waar. Niet alle silverdragers hebben oogproblemen. Heeft ook een topic over gelopen. Zal het even opzoeken.
Ook hierin is de wetenschap er nog lang niet over uit hoe het precies zit.
Wel duidelijk is uit de praktijk dat bijvoorbeeld de rocky's en de comtois wel veel oogproblemen hebben en de KWPN-ers niet. In dit topic wordt uitgelegd hoe dat misschien zou kunnen komen. Veel is dus nog onduidelijk. Maar om nou te stellen dat alle silver dragers oogproblemen hebben of zullen krijgen, gaat veel te ver. Het bewijs daarvan staat bij me in de stal. :)

[VN] Kleur van de vacht gelinkt aan oogproblemen bij de Comtois
Laatst bijgewerkt door Coloured op 15-09-17 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt