Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:53

Dit is Berry, mijn Smokey Grullo Champagne, tevens ook HZ voor Dun :)

Afbeelding



Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:53

TripleCD schreef:
en dit is CJ, mijn Grullo Champagne hengst, momenteel ook de enige wereldwijd die Reining doet
al mijn paarden zijn trouwens AQHA :)
[ [url=m/S8W3p2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o1UlHB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SPSYMe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8Nk7QQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0nXSDG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben verliefd op jouw hengst! Al een hele tijd trouwens... <3

Wie weet, als Joy straks wat ouder is... zou best een mooie combi zijn denk ik. Toch benieuwd wat voor kleurtje daar dan uit komt :D

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:54

Afbeelding
Pintaloosa!

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:55

De eerste is sabino en stekelharig. Ik ben nu op mijn werk, maar zal wel even wat scherpere fotos zoeken :)

De tweede, het veulen, is een mix van appaloosa en pinto. Eigenlijk weet ik helemaal niet wat voor kleur dat is :P

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:57

Dit is Holly, en zij is een Amber Cream Dun Champagne

Afbeelding

Afbeelding

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:58

Afbeelding

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:59

Dit is Annie, veulen foto en nu, helaas heb ik nog geen betere fotos kunnen maken omdat ze over 2 maanden pas hier thuis staat, ze is al 2 jaar van mij hoor.. lol
Annie is Amber Champagne en HZ voor champagne

Afbeelding

Afbeelding

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:02

Dit is Crystal, zij is ook een donkere Gold Champagne, trouwens zowel AQHA als APHA geregistreerd
ook een veulen foto en hoe ze nu is :)


Afbeelding

Afbeelding

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:09

Hier wat veulentjes door mij gefokt
de eerste 3 zijn alle 3 volle broers/zussen van elkaar
foto 1 Classic Cream Dun Champagne
foto 2 Classic Cream Dun Champagne
heeeeeel groot tint verschil tussen die 2!!!
foto 3 Gold Cream Dun Champagne
foto 4 Gold Cream Champagne
foto 5 Gold Champagne
foto 6 Gold Dun Champagne


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 20:12

Ontzettend bedankt! TripleCD :+ ik kan bijna een heel artikel aan jouw paarden wijden, wat een bijzondere kleuren en combinaties zeg. Ik ga even kijken hoe ik ze in kan passen. Wellicht dat ik ze ook in andere artikelen gebruik (over dun en crème, als dat past).
Je fokt echt specifiek op champagne?

Ik ben niet zo'n held met rassen, maar dit zijn toch allemaal quarter horses of heb ik dat mis? (Anders sorry :o) Uit nieuwsgierigheid, waar woon je? Ik vraag dat vanwege de omgeving/foto's, ik gok zuidelijk. En heb je iets van een website/zakelijke facebook oid? Zou je graag volgen.

@Shelly21, Wat een leukerdje zeg, ik heb nog wel een plekje in het appaloosa-artikel!

En Rocymax, thank! Heb ik jou nou net voorbij zien komen in het topic van Callas? :+ iets met een BH

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:17

Xyris: leuk! Het is een tinker met het appaloosa gen. Hierdoor dus zijn witte stippen. Hij heeft ook stippels op zijn neus, rond de ogen etc. Een leuk feitje is ook zijn zwarte manen en voorpluk langzaam aan wit aan het worden zijn.

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 20:21

Oh wat grappig zeg, dan toch een vraagje, van tobiano noch appaloosa wordt een paard lichter van kleur. Soms is er bij de laatste wel wat verandering in de intensiteit maar bij mijn weten eigenlijk nooit in de manen en staart. Is er niet nog een ander gen in het spel?

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:26

Xyris schreef:
Ontzettend bedankt! TripleCD :+ ik kan bijna een heel artikel aan jouw paarden wijden, wat een bijzondere kleuren en combinaties zeg. Ik ga even kijken hoe ik ze in kan passen. Wellicht dat ik ze ook in andere artikelen gebruik (over dun en crème, als dat past).
Je fokt echt specifiek op champagne?

Ik ben niet zo'n held met rassen, maar dit zijn toch allemaal quarter horses of heb ik dat mis? (Anders sorry :o) Uit nieuwsgierigheid, waar woon je? Ik vraag dat vanwege de omgeving/foto's, ik gok zuidelijk. En heb je iets van een website/zakelijke facebook oid? Zou je graag volgen.

@Shelly21, Wat een leukerdje zeg, ik heb nog wel een plekje in het appaloosa-artikel!

En Rocymax, thank! Heb ik jou nou net voorbij zien komen in het topic van Callas? :+ iets met een BH



Dank je :) Ik fok idd alleen quarter horses, AQHA en heb toevallig ook een merrie die Dubbel geregistreerd is namelijk ook APHA, paint horse..
Ik fok wel specifiek op champagne maar...... alles moet goed zitten..
dus alle erfelijke ziektes vrij, mooie bouw, goeie sterke benen en gangen, mooie koppies en fijne karakters! en daarnaast papier wat niet aan elkaar gelinkt is, hou echt niet van lijnteelt zoals ze het noemen... Dusja, het complete plaatje plus die kleur het liefst, wat bijna altijd maar niet altijd lukt, lol, maar dan hou je er nog een geweldig veulen aan over omdat de rest ook allemaal goed zit! :D

ik heb idd een website en fb pagina. http://www.triplecdranch.com en op facebook ook zo een groep en een paracord pagina en de hengsten hebben ook nog hun eigen pagina :)
Triple Jet Cee Jay en SW Champagne Fantasy

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:28

Gimme_Spurs schreef:
TripleCD schreef:
en dit is CJ, mijn Grullo Champagne hengst, momenteel ook de enige wereldwijd die Reining doet
al mijn paarden zijn trouwens AQHA :)
[ [url=m/S8W3p2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o1UlHB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SPSYMe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8Nk7QQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0nXSDG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben verliefd op jouw hengst! Al een hele tijd trouwens... <3

Wie weet, als Joy straks wat ouder is... zou best een mooie combi zijn denk ik. Toch benieuwd wat voor kleurtje daar dan uit komt :D


dank je! :D dr is maar 1 manier om daar achter te komen... ;)

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:29

Xyris schreef:
Oh wat grappig zeg, dan toch een vraagje, van tobiano noch appaloosa wordt een paard lichter van kleur. Soms is er bij de laatste wel wat verandering in de intensiteit maar bij mijn weten eigenlijk nooit in de manen en staart. Is er niet nog een ander gen in het spel?

Zijn vader is vos geboren en is uiteindelijk volledig wit geworden. Die is ook getest, maar is wel echt het appie gen. Wat denk je dat het anders nog meer kan zijn?

Stippie

Berichten: 1367
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:32

Xyris schreef:
Oh wat grappig zeg, dan toch een vraagje, van tobiano noch appaloosa wordt een paard lichter van kleur. Soms is er bij de laatste wel wat verandering in de intensiteit maar bij mijn weten eigenlijk nooit in de manen en staart. Is er niet nog een ander gen in het spel?


Bij mijn appie zijn de manen en vooral de staart ook verkleurd.
Bij de geboorte was zijn gehele staart zwart en nu zitten er flink wat witte haren doorheen en vooral bij de staart aanzet.
Hoe dat genetisch zit weet ik dan weer niet. Maar wel dat dat dus kan bij appaloosa's.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 20:36

Ah thanks dat is mooi +:)+ .

En wat je zegt is precies waar ik nieuwsgierig naar was, een beetje fokker let natuurlijk op de kwaliteit, niet alleen op de kleur, maar omdat de kleur nog niet zo heel veel voorkomt kan ik me zo voorstellen dat dat nog wel eens lastig kan zijn, zeker zonder rassen te kruisen..

@Shelly, dat klinkt mij in de oren als het schimmel-gen, iets wat ik al bij jouw paardje vermoedde. Dat is het enige gen dat een paard progressief wit maakt in de loop van de jaren. Als het klopt wat ik zeg dan zou jouw paardje op den duur ook helemaal wit worden. Maar als ik dus de reactie lees van stippie zie ik dat ik het appaloosa-artikel ook nog een beetje aan moet vullen.

Hier wat meer over schimmel:

Schimmel is een dominant gen. Het hoeft dus maar van één van de ouders vererft te worden wil het zijn werk gaan doen op een nakomeling. Als de merrie geen schimmel was heb je 50% kans dat jouw paard schimmel is als de hengst heterozygoot was (G/g). Als de hengst homozygoot (G/G) was dan heb je zelf 100% kans. Maar pin me er niet op vast hoor, de enige zekerheid kan je krijgen door te testen of door af te wachten.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:40

Maar, hoe kant het dat dat hij echt witte stippen heeft? Het schimmel gen maakt de vacht toch in zijn geheel steeds wat witter? Die hebben ook een spikkels op de neus als ik mij dat zo goed herinner. Maar correct me if i'm wrong.

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:44

Citaat:
En Rocymax, thank! Heb ik jou nou net voorbij zien komen in het topic van Callas? :+ iets met een BH


Hhahahahha, idd, dat was ik in het topic van Callas, met dit paard, Huugje :')

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:52

Dit is hetzelfde veulen, 1 dag oud en nu vandaag toevallig :)
je ziet hier dat de oogkleur ook beetje is veranderd

Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:00

@Shelly, een paard kan nog zo veel kleurengenen hebben, áls het paard schimmel is zal deze op den duur (nagenoeg) helemaal wit worden. Het schimmelen begint meestal bij het hoofd. Een schimmel kan spikkels op de neus hebben maar dat hoeft niet per se. Het is makkelijk verschillende genen met elkaar te verwarren hoor. Ik kan mezelf alles behalve een expert noemen. Er zijn zo veel variaties, zelfs binnen de genen, dat ook experts zich makkelijk kunnen vergissen. Echt uitsluitsel kan je dus alleen vinden bij een test of door het af te wachten. Maar omdat de hengst als een schimmel klinkt is het niet onwaarschijnlijk dat jouw paardje dat ook is.

@Rocymax :+ toch goed onthouden :').

@TripleCD, en nu vandaag toevallig wat? Jarig? Wat een lief koppie zeg.

TripleCD

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-07-15

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:04

nee toevallig net vandaag deze foto gemaakt, voor de nieuwe eigenaar want hij is verkocht :)
maar hierop kun je dus ook zn ogen een beetje zien hoe die al van kleur zijn veranderd :)

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:07

Xyris, niet al zijn nakomelingen hebben het gen. Er zijn sommige bij die ook gewoon hun eigen kleur behouden. Het is bij mijn paard niet op zijn hoofd begonnen maar gelijkmatig over zijn hele lijf. Elk jaar krijgt hij er meer spikkels bij. Misschien eens interssant om een paar haren op te sturen om te laten onderzoeken. Hij is echter ruin dus kan het niet meer doorgeven. Zal morgen eens een foto maken hoe hij er op het moment uit ziet.

Heb er wel eentje van voor waar je duidelijk de spikkels ziet.
Afbeelding

Eerst dachten ze dat het varnish roan was.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:32

Ah ja, dan is de hengst hooguit heterozygoot schimmel. Hoe oud is jouw paardje nu? Dat is vaak ook wel een indicatie. Het is lastig met dit patroon om te bepalen of er schimmel in het spel is, het hoofd ziet er uit alsof dit wel het geval is maar de vlekken van jouw paardje zijn zo 'waterig' dat het inderdaad gewoon het appaloosa-gen kan zijn dat zijn werk doet daar stippie al aangaf dat appaloosa ook de manen kan verlichten in de loop van de tijd. Testjes kosten gelukkig niet de wereld tegenwoordig, dus als je heel nieuwsgierig bent kan je dat altijd doen!

En ik begrijp het TripleCD, :+ ik heb het artikel aangepast: Champagne-gen. De link naar jouw website staat er ook bij (onderin) ter referentie. Wie weet haal je er wat uit!

*Edit, verkeerde link

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:48

King Arthur was geen schimmel naar mijn weet Shelly. Wel max sabino meen ik.