Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:44

Anoniem schreef:
Ik ben totaaaaal niet thuis is kleuren, maar bedoel je met "Zilver op bruin en zwart" dan rood- en blauwschimmels? :+
Want anders heb ik wel "before-after" foto's van een roodschimmel! Dus vos geboren en schimmel geworden :)


Zilver en schimmel zijn iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:45

Gigixponys schreef:
Anoniem schreef:
Ik ben totaaaaal niet thuis is kleuren, maar bedoel je met "Zilver op bruin en zwart" dan rood- en blauwschimmels? :+
Want anders heb ik wel "before-after" foto's van een roodschimmel! Dus vos geboren en schimmel geworden :)


Zilver en schimmel zijn iets heel anders.


Dat had TS al uitgelegd.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 13:52

:+ ik ben aan het werk op het moment. Ik reageer wel op priveberichten, hier reageer ik vanavond even rustig op. Zo ontzettend veel fotomateriaal, Ik ben er echt enorm blij mee en zit er over te denken een speciaal artikel te maken voor alleen foto's en benamingen. Tis niet volgens de regels van infonu maar wel een hele goede aanvulling van de artikelen (Waar nooit alle foto's in passen). Maar ik vind het wel heel belangrijk dat men ook ziet wat de mogelijke combinaties en kleurschakeringen zijn. Maar ik moet daar voor nog even een balletje op gooien!

Ik reageer vanavond nog even wat uitgebreider. Kleuren waar ik niet naar gevraagd heb zijn ook zeer welkom!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:59

Ik heb nog een paar detailfoto's van mijn red dun en bay dun tovero voor jou genomen ;)

zebrastrepen red dun:
Afbeelding

zebrastrepen bay dun tovero achteraan:
Afbeelding

en vooraan:
Afbeelding

masker:
Afbeelding

streep:
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:15

Afbeelding
Afbeelding

Ik twijfel of ik mushroom shetlander heb, na inlezen zou het kunnen omdat moeders vos is.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:24

Splash
Afbeelding

Wildkleur bruin met aalstreep
Afbeelding
Afbeelding

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:15

Mijn zilver appel bonte nrmps




Afbeelding


Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 00:01

Nou waar was ik gebleven..

@CastaMickey, ik vervang gewoon wat foto's in het bonte artikel voor jouw foto's, de foto's zijn top, thanks!

@Tinniie, thanks! Heb ik een hoop aan. Wat een schattig veulen zo zeg bij mams!

@Zivazoef, zo heb ik ze nog nooit gezien, wat een mooi kleurtje, thanks alot!

@Laurie, mooie foto zeg op zo'n zwarte achtergrond. Dat Sabino springt er ook echt uit! Is hij ook flaxen?

@Khirshanta, thanks voor je aanbod, heel lief, maar als ik zo kijk is het meeste al vertegenwoordigd. Ik heb graag meer foto's maar wil jou niet onnodig aan het werk zetten omdat ik niet weet wat er nog meer gaat komen al is Roan nog niet zo veel vertegenwoordigd, zeker niet in combinatie platenbont. Dus mocht je die op de foto kunnen/mogen zetten dan ben ik daar wel erg blij mee!

@Murosh, zeker wel :j ik vervang gewoon wat foto's, veel leuker om foto's van bokkers er in te hebben als een random paard denk ik zo...

@SVRL, ook bedankt! Ik ben weg van Rocky's... <3

@Ghostattack, thanks! Ga ik zeker wat aan hebben. Jeetje, ik had die aangezien voor een fleabitten roodschimmel o.i.d. in combinatie met sabino := maar als het om visualisatie gaat ben ik alleen nog bekend met de steriotype gevallen. Vind ik nog wel een handicap van mezelf -O- .
En die sproeten op de neus _O- wat een koppie.

@Amable, <3 ik volg je altijd met plezier, thanks dat ik deze foto mag gebruiken! Ja, ik ga gewoon de foto's in het crème artikel deels vervangen met paardjes uit dit topic. Speaking of which, normale kleuren mogen dus ook :j ik had niet zo'n aanloop verwacht.

@Eileen, thanks! Heb je hem/haar laten testen? Hij is zo bruinig voor een grulla! Dacht dat die altijd wat meer grijzig waren. Correct me if i'm wrong!

@KittyDylan, ook jij bedankt, wat een leuke pony zeg, zeker zomer en wintervacht?

@c_alsemgeest, ik zat al te kijken :+ denk, ik moet je teleurstellen door te vertellen dat het helemaal niet zo'n "bijzonder" kleurtje is :+ desalniettemin kan ik het denk ik wel gebruiken ter vergelijking tussen dun en countershading :Y).

@Speedfiets_2, een sabino en sabino-tobiano? Zie ik dat goed? Al doen de blauwe ogen van het veulen me denken dat het een frame is... Ik denk dat het veulen ook sabino heeft omdat de randen van de aftekeningen hier en daar wat grillig zijn. Thanks!

@Sanso, bedankt voor de duidelijke close-up foto's! Wat zijn de kleuren van jouw fjorden? Ik gok dan de eerste een vos met dun + 1x creme is? En de tweede een bruine met dun maar omdat hij wat donkerder is twijfel ik of hij ook creme draagt. Tis maar een gokje!

@Getup, ik mag helaas geen foto's plaatsen met mensen in beeld maar als het niet teveel moeite is kan ik best nog een extra crème foto gebruiken :Y).

@Kwito, thanks, wat een leuk stel zeg, de merrie is zeker niet gedekt door een andere Konik he?

@Aaaschaaa_, wat apart zeg. Tis niet bekend wel gen daar verantwoordelijk voor is? Ik vind stekelharig op een witte basis zo apart :j maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet zo diep in stekelharig gedoken ben hoor. Kan je me misschien aan een foto helpen zonder de tekst? Als je gelijk even de link er onder zet zorg ik dat de link bij de bronvermelding direct onder de foto vermeld wordt! (Anders vergeet ik het).

@KBK, thanks alot voor de aanvulling!

@Mopjepop, wat een aansprekend koppie heeft hij zeg! Wat voor ras is hij? (Er even van uit gaande dat het bonte paardje de mams is).

@Rubio, jeetje wat een licht kleurtje zeg, volgens mij zorgt crème niet voor lichtere ogen, tenzij ze homozygoot zijn, maar dan hebben ze blauwe ogen :? correct me if i'm wrong. Ik weet wel dat er een gen is dat voor lichtere ogen zorgt maar weet zo uit mijn hoofd even niet meer welke dat nou was... Thanks voor de foto, het geeft een mooi perspectief.

@Tribunals, jeetje ik wist niet dat je zo'n knapperd op stal had. Ik heb er zeker wat aan. Mocht je betere foto's willen delen, dan graag!

@Liebje, thanks voor de foto! Als ik het zo vergelijk met de foto van Lauri vraag ik me af of het niet Sabino is? Ik kan niet goed zien op de foto of er echt streepvorming is.

@Sjintoo, wat een leuke kruising zeg, thanks voor de foto's!

@Puppy1128, haha, letterlijk alle kleuren :') Thanks, tis mooi te zien ter contrast!

@Spatter, Blue wordt volgens mij alleen gebruikt voor zwart basis (als het grijzig toont) als ik jouw (muil)ezeltje zo zie heeft hij ook agouti (als dat hetzelfde werkt met ezels als met paarden. De wildkleur bijvoorbeeld bij ezels schijnt afkomstig te zijn van een heel ander gen/locatie). In paardentermen denk ik dus dat het een hele donkerbruine roan is.
Thanks ook voor de andere foto's! Jouw 2e paardje is ook apart zeg, tovero staat voor meerdere witpatronen toch? Zoals bijvoorbeeld tobiano in combinatie met frame of sabino, of alledrie. Ik vraag me af waar de grijze haren vandaan komen? Is hij/zij ook nog schimmel of dun?

@Amanda, jeetje wat een mooie foto's, ik zal haar nog wel even vragen wat de kleuren precies zijn! Eerste lijkt me een palomino, de merrie met de veulen aan de voet een vos-champagne (Gold Champaign) en het veulen zwart-champagne (Classic Champaign) al zou die ook donkerbruin als basiskleur kunnen hebben (Amber-Champaign) maar zijn puur gokjes! Benieuwd of ik gelijk heb *D.

@_Dreamer, thanks voor je foto's! Jeetje wat een verschil zeg. Ik verbaas me er over dat die manen zo donker zijn geworden! Als ik alleen de volwassen foto's had gezien had ik gedacht dat het een bruinschimmel was! Ik zal even kijken welke ik gebruik, ik zorg dat ik contact op neem met de fotografen indien nodig!

@Tinniie, nogmaals bedankt, nu voor de close-up foto's!

@Janinevv, thanks voor de foto, ik heb enorm moeten graven om informatie te vinden over mushroom, was echt de moeilijkste om over te schrijven. Anyways, het zou zo maar kunnen maar meestal zie je de kleur pas echt goed als het veulen een jaar of 3 is. Mushrooms schijnen echte toverballetjes te zijn!

@Daisyjazz, thanks voor de foto's! Je hebt het bij de eerste over Splashed White denk ik he? Weet je toevallig ook welke?

@KirstenChes, ook jij bedankt voor de foto! Wat heeft het zilver-gen een effect zeg op jouw pony! Zelfs de wimpers!

Phoe, ben een uur verder met reageren :D iedereen heel erg bedankt voor de foto's, het ziet er naar uit dat ik aardig voorzien ben, desondanks blijven foto's erg welkom. Mocht ik nog iets missen of tegen komen dan laat ik het wel horen!

De bronvermelding bij bokt foto's gaat als volgt:

Boktnaam (http://www.bokt.nl)

of

http://Www.website.nl

Afhankelijk van de foto's.
Men kan dus altijd de eigenaar van de foto achterhalen!
Denk niet dat iemand er wat mee zal doen, maar het zijn nou eenmaal de regels :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:49

Ik ben blij te zien dat er zoveel leuke foto's van mooie paardjes met mooie kleuren voorbij komen!

Ik zal foto's vragen van het roan hengstje :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 01:22

xyris, Nee het was geen konik maar welke hengst wel weet ik niet. Ik kocht haar drachtig.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:02

Als de foto's bedoeld zijn voor publicatie of media verspreiding ... misschien is het zinvol om alleen die foto's te gebruiken waarvan DNA testing bevestigt de kleuren genetica.

Niet alles dat 'lijkt' een bepaald kleur te zijn is daadwerkelijk die kleur!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:09

Peterina schreef:
Als de foto's bedoeld zijn voor publicatie of media verspreiding ... misschien is het zinvol om alleen die foto's te gebruiken waarvan DNA testing bevestigt de kleuren genetica.

Niet alles dat 'lijkt' een bepaald kleur te zijn is daadwerkelijk die kleur!


:j zo heb ik al een pb gestuurd met foto's van mijn merrie. Vertoont tekenen van dun, maar kan ook countershading zijn. Ik denk wel dat ze wild bay is, maar ook dat is niet te testen. Toch weet ik bijna zeker dat ze wild bay is. Helemaal als je haar ziet in vergelijking met een bay ruintje:

Afbeelding

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:21

Champagne op vos; Gold champagne
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Champagne op bruin; Amber Champagne
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Champagne op bruin met silver;
Afbeelding

Champagne op zwart met silver;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Champagne op bruin met Crème en silver ;
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 30-08-17 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:25

Xyris schreef:
@Amanda, jeetje wat een mooie foto's, ik zal haar nog wel even vragen wat de kleuren precies zijn! Eerste lijkt me een palomino, de merrie met de veulen aan de voet een vos-champagne (Gold Champaign) en het veulen zwart-champagne (Classic Champaign) al zou die ook donkerbruin als basiskleur kunnen hebben (Amber-Champaign) maar zijn puur gokjes! Benieuwd of ik gelijk heb *D.


Ik weet dat ze allemaal champagne getest zijn, maar welke kleur wat is, weet ik niet :D
Ben ook wel benieuwd wat nu wat is :j

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:29

Amanda schreef:
Xyris schreef:
@Amanda, jeetje wat een mooie foto's, ik zal haar nog wel even vragen wat de kleuren precies zijn! Eerste lijkt me een palomino, de merrie met de veulen aan de voet een vos-champagne (Gold Champaign) en het veulen zwart-champagne (Classic Champaign) al zou die ook donkerbruin als basiskleur kunnen hebben (Amber-Champaign) maar zijn puur gokjes! Benieuwd of ik gelijk heb *D.


Ik weet dat ze allemaal champagne getest zijn, maar welke kleur wat is, weet ik niet :D
Ben ook wel benieuwd wat nu wat is :j


Eerste is een gold champagne en laatste merrie met veulen ook gold. Veulen zelf classic (zwart) en volgens mij was Rose amber champagne met Crème en haar veulen Amber Champagne :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:31

Goh, word helemaal dronken van al die champagne ;)

Hoe werkt de kleur eigenlijk? Omdat je zoveel verschillende tinten hebt... is de champagne dan de basiskleur? Ofzo?

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:32

Wildkleur vos/ leemvos/ red dun

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Heb nog veel meer foto's, maar deze stonden al bij bokt-uploads)

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:32

Gewone isabel kleurig fjord met roodbruine aalstreep.
Afbeelding
Afbeelding
Roodbruine zit ook in zijn manen en staart. En val mij nu pas ook op dat het wel lijk of het in de loop van de jaren steeds roder word. :? :=

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:46

Zwart Roan. <3
Afbeelding

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:09

Gimme_Spurs schreef:
Goh, word helemaal dronken van al die champagne ;)

Hoe werkt de kleur eigenlijk? Omdat je zoveel verschillende tinten hebt... is de champagne dan de basiskleur? Ofzo?


Nee vos bruin en zwart zijn de basiskleuren en champagne is de tint. Champagne over zwart ziet er dan bijvoorbeeld anders uit als champagne over vos :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:23

Aha. Dus zit daar dan ook agouti in bijvoorbeeld? En is Champagne dan dominant? Sorry voor de vragen, vind het bloed interessant haha

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 17:31

Peterina schreef:
Als de foto's bedoeld zijn voor publicatie of media verspreiding ... misschien is het zinvol om alleen die foto's te gebruiken waarvan DNA testing bevestigt de kleuren genetica.

Niet alles dat 'lijkt' een bepaald kleur te zijn is daadwerkelijk die kleur!


Ik meen dat de meeste kleuren hier ook getest zijn of specifiek zo gefokt (en dus aannemelijk) sommige genen zijn helemaal niet te testen zoals flaxen en nd1, dat meld ik er dan ook bij, anderen zijn weer onmiskenbaar.

Het belangrijkste is de visualisatie, maar als het genenpakket bekend is is dat fijn. Bij twijfel kijk ik hoe aannemelijk het is. Als ik niet anders kan dan zet ik bij de foto dat het paard de kenmerken draagt van gen X maar hier niet op getest is.

@Icecrystal, bedankt voor de foto's van je mooie paardjes! Fijn om die variatie te hebben.

@Amanda, als ik bij het champagne artikel aan kom ga ik het navragen. Ik heb zo ontzettend veel fotomateriaal op het moment dat ik door de bomen het bos niet zie en het systematisch per artikel ga aanpakken :+

@Icecrystal :+ oke, _O- nevermind my last post to amanda, dank je wel!

@Gimme_Spurs, de basiskleuren zijn ALTIJD zwart of vos. Bruine paarden hebben ook nog het agouti gen dat zwart pigment verplaatst over de vacht. Dit heeft dus geen effect op vospaarden. Bruin wordt dan ook vaak nog tot de basiskleur gerekend. Alle andere kleuren zijn het effect van
Modifiers, waar heel officieel agouti ook onder valt:
- Schimmel
- Flaxen
- Pangaré (Lichte countershading vanaf de onderlijn/meelsnuit)
- Sooty (Donkere countershading vanaf de bovenlijn)
en verdunningen:
- Dun
- Crème
- Champagne
- Mushroom
- Silver
(Er zullen er nog wel meer zijn hoor, dit is even beknopt).
En dan zijn er uiteraard nog de witpatronen,
Je kan de modifiers, verdunningen en witpatronen beter zien als een laagje bovenop de basiskleur die de basiskleur op de één of andere manier aanpast.

En Champagne is dominant ja :j

@Kaatje_S Thanks voor de duidelijke foto's!

@Marcella, jij ook bedankt voor de foto's!

@xLilith, wat een dropje! Thanks!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:41

Ik weet niet of je al foto's van een pintaloosa hebt?
Hij is bruin geboren met witte vlekken en witte voetjes, op zn kontje was het toen al grijzig en daarop had hij enkele zwarte stippen:
Afbeelding
ja hij draagt een strotouwtjes halster we hadden even niets anders, nee dat zullen we niet meer doen, ja hij heeft het overleefd :+

Inmiddels is hij 2 jaar, en helemaal doorgekleurd. Hij is nu donkergrijs op zijn hoofd en borst, en hoe meer richting zijn kont hoe lichter de vacht word. Als hij nat is zie je goed dat zijn vacht lichtgrijs is en dat hij zn witte vlekken nog steeds heeft.
Afbeelding

In wintervacht:
Afbeelding

En in zomervacht:
Afbeelding

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:57

Ik zal je vanavond of morgen wat betere foto's sturen via pb :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding