Appaloosa-gen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 20:34

Avond,

ik ben zoekende naar wat meer info over de genen die de verschillende appaloosa-patronen veroorzaken. Dit is de informatie die ik heb:

W-gen
Het w-gen is een recessief gen, net zoals het gen voor vos. Dit betekent dat op beide allelen het w-gen actief moet zijn wil het zich uiten in de vacht. Het zorgt er voor dat het paard witte vlekken krijgt. Een recessief gen zal zijn werk nooit doen als het niet in homozygote (tweevoud) vorm voorkomt. Recessieve genen worden altijd met een kleine letter aangegeven.
    Lp/n + w/w
    LP/LP + w/w

S-gen
Ook het s-gen is een recessief gen en is dus alleen zichtbaar in homozygote vorm. Het zorgt voor de donker gekleurde stippen in de witte vacht. Dit gen zorgt voor het shabrakbonte patroon, maar kan er anders uitzien onder invloed van andere genen.
    Lp/n + s/s
    Lp/Lp + s/s

M-gen
Het M-gen is dominant dus is ook zichtbaar in heterozygote vorm. Het zorgt voor een klein aantal gekleurde vlekken in de witte vacht. Het vermoeden bestaat dat het in homozygote vorm dodelijk is maar dit is nog niet bewezen. Dit vermoeden bestaat omdat men nog niet eerder een homozygoot M-appaloosa heeft gevonden. De kans is dus groot dat een homozygoot-M-embryo vroegtijdig afsterft. Dominante genen worden altijd met een hoofdletter aangegeven.
    Lp/n + M/n
    Lp/Lp + M/n

Sl-gen
Het Sl-gen is dominant en dus zichtbaar in enkele vorm. In heterozygote vorm zorgt het voor een roan-achtig deken over het paard heen (marmerbont). Ook hier, net zoals bij het M-gen, bestaat het vermoeden dat het in homozygote vorm dodelijk is.
    Lp/n + Sl/n
    Lp/Lp + Sl/n

Rn-ap gen
Het Rn-ap gen is een incompleet-dominant gen. Het toont dus in heterozygote vorm, maar in homozygote vorm is het beter zichtbaar. Net zoals bij het appaloosa-gen zelf of bijvoorbeeld bij paarden met het crème-gen. Ook dit gen zorgt voor een roan-achtig patroon en kan in sterkere of minder sterke mate voorkomen.
    Lp/n + Rn-ap/n
    Lp/n + Rn-ap/Rn-ap
    Lp/Lp + Rn-ap/n
    Lp/Lp + Rn-ap/Rn-ap

E-ap gen
Het E-ap-gen zorgt voor een uitgebreide marmering of spikkeling in heterozygote vorm. In homozygote vorm veroorzaakt het gen veel wit. Een paard met het shabrak-patroon heeft dit gen bijvoorbeeld niet. Net zoals het Rn-ap gen is dit gen ook incompleet-dominant.
    Lp/n + E-ap/n
    Lp/n + E-ap/E-ap
    Lp/Lp + E-ap/n


Ik wil heel graag weten of mijn informatie klopt, ik lees namelijk verschillende verhalen, namelijk:
    Er zijn op die moment 6 genen bekend en testbaar (zie bovenstaande).
    Er zijn op dit moment 6 genen bekend maar zijn niet testbaar (zie bovenstaande).
    De genen zijn allemaal giswerk, het is niet bekend.

Wat is het nou?
Graag hoor ik ook welke benaming bij welk gen hoort (shabrakbont, snowcap, etc).

Zo lees ik ook dat een paard met het LP-gen (de 'master switch') solid is, maar elders lees ik dat een paard met alleen het LP-gen varnish roan is. Erg verwarrend allemaal.

Thanks alot!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:07

Laatst bijgewerkt door Coloured op 13-09-17 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 21:11

Ohh thank you, ik ben er dieper in gaan duiken en heb in eerste instantie dus de genen die ik hierboven aangeef aangenomen als testbare genen. Echter zie ik steeds meer terug wat jij nu zegt. Ben ik even blij dat ik het even dubbelcheck.

Vraagje nog, paarden zonder het patter-gen maar met het Lp-gen, zijn die nu marmerbont (varnish roan) of zijn ze solid? Dat heb ik nog niet goed terug kunnen vinden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:13

Als LP niet aanwezig is en PATN1 wel aanwezig is, zie je geen patroon of stippen. LP is het aan/uit knopje voor de overige appie-genen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:18

Xyris schreef:
Ohh thank you, ik ben er dieper in gaan duiken en heb in eerste instantie dus de genen die ik hierboven aangeef aangenomen als testbare genen. Echter zie ik steeds meer terug wat jij nu zegt. Ben ik even blij dat ik het even dubbelcheck.

Vraagje nog, paarden zonder het patter-gen maar met het Lp-gen, zijn die nu marmerbont (varnish roan) of zijn ze solid? Dat heb ik nog niet goed terug kunnen vinden.


LP/LP n/n Negative for PATN1 (snow cap appaloosa).

lp/LP n/n Heterozygous LP horses will pass the to 50% (blanket appaloosa).

Zo staat het op de site van animal genetics.


Je hebt ook LP positieve paarden die alleen maar de appie-kernmerken hebben zoals witte oogrok, gespikkelde geslachtsdelen, gestreepte hoeven.


Dit topic is misschien ook wel interessant voor je:
[KG] Kleurvererving bij appaloosa's

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 21:25

Oke thanks, ik heb de website er bij gepakt. Wat staat er enorm veel foutieve informatie op internet over dit gen zeg!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:58

en er is nog steeds heel veel onbekend.. zelfs met de 2 te testen genen LP (het gen die ervoor zorgt dat de appaloosa tekening zichtbaar KAN worden) en PATN1 (panterbonte patroon) blijven er verassingen geboren worden ;)
Daarnaast denk ik zelf dat er naast PATN1 gen ook nog andere patroon gen bestaan, maar dat die nog niet gevonden zijn
Manda@bokt heeft een heleboel dieren getest op deze 2 genen en ikzelf ook een aantal.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 20:05

Thanks voor de info. Het artikel is inmiddels af en goedgekeurd, als het goed is klopt het, ik heb alleen twijfels over een bepaald kopje (wetenschappelijk giswerk) in het artikel. Mochten jullie willen/kunnen, zouden jullie kunnen controleren op hoe correct dit artikel is?

Appaloosa

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:11

Ik las het even vluchtig door en miste het woordje niet in onderstaande zin.

Dus:
Het appaloosa-gen zorgt zelf NIET
voor stippenpatronen maar maakt dat het PATN1-gen en mogelijk ook andere genen hun patronen manifesteren, wat niet mogelijk zou zijn als het appaloosa-gen niet aanwezig is.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 14-09-17 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:24

Hmm, de zin klopt inderdaad niet, waarschijnlijk een brakke poging tot aanpassen geweest.

Wat ik heb begrepen is dat het Lp-gen wel voor patronen zorgt (namelijk shabrak en snowcap) maar dat PATN1 hier verdere wijzigingen aan brengt. Klopt toch wat ik zeg?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:43

Ik durf je daar geen sluitend antwoord op te geven. Er is helaas nog een heleboel onduidelijk in de kleurvererving van appies.
Enkel het LP gen zou volgens de huidige inzichten voor blanket en snowcap kunnen zorgen maar zoals Donja al aangeeft zijn er waarschijnlijk nog meerdere genen in het spel voor het vertonen van de verschillen de patronen. Je hebt namelijk ook paarden die LP positief zijn en alleen maar de witte oogrok en de gespikkelde genitalien en de gestreepte hoeven hebben. Dat is het minimale dat nog aanwezig moet zijn om een appaloosa te mogen heten.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:44

Ik heb een merrietje die getest is. Zij is LP/n en heeft geen PATN1 (heeft alle kenmerken, maar tot nu toe geen patroon):
Afbeelding

Afbeelding


En de dit jaar goedgekeurde hengst Peru's First Class is een snowcap, LP/LP en geen PATN1:
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 23:33

Oke dus het komt er feitelijk op neer dat zelfs de feiten die in mijn artikel staan geen feiten zijn...

Wel komt het op deze manier het meest voor, maar manifesteert zich niet altijd op die manier.
Nou begrijp ik ook mijn verwarring met solid LP's en snowcap/shabrakbont LP's.