Koffievos X perlino wildkleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laylah2002

Berichten: 1238
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Koffievos X perlino wildkleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:19

Ik ga mijn koffievos merrie laten dekken door een perlino wildkleur, wat zijn de kleuren kansen?

Ik weet niet of dit het zelfde is als met een rode vos.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Koffievos X perlino wildkleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:45

Dat ligt eraan wat de merrie en hengst verder nog dragen. Er komt in elk geval een valk, palomino of smokey black uit.

Laylah2002

Berichten: 1238
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Koffievos X perlino wildkleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:51

Ja wil mijn merrie laten dekken door cassanova du bois

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Koffievos X perlino wildkleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:52

Valk, palomino of smokey black.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:56

Was er met Cassanova niet iets in de aard dat die wildkleur nog niet is bevestigd? Meen mij daar wat van te herinneren.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:00

Een perlino is zwart basis met het agouti-gen, dus fenotypisch bruin.

De basiskleur van het veulen kan dus, mits de genen (basiskleur en agouti) van de hengst niet bekend zijn, zwart, bruin en vos zijn.
Je hebt gegarandeerd crème daar de hengst homozygoot is, en een mogelijkheid tot het dun-gen. Dus je mogelijkheden zijn:
- Palomino + 50% kans op dun
- Valk + 50% kans op dun
- Smoky black + 50% kans op dun

Mocht de hengst homozygoot zijn voor zwart, dan krijg je gegarandeerd geen palomino, die optie valt dus af.
Mocht de hengst homozygoot zijn voor agouti dan kan je sowieso geen zwart krijgen en heb je alleen kans op een palomino of valk (en eventueel dus dun).
Is de hengst homozygoot voor zowel zwart als agouti, dan heb je sowieso alleen kans op valk.

Jouw merrie haar basiskleur is vos, dus die is homozygoot voor vos (e/e) de vraag is alleen of zij ook nog agouti draagt en of dit homozygoot is of niet.

Hangt dus van veel factoren af, maar zolang je niet bekend bent met het genetische profiel van de hengst (het extention-gen en het agouti-gen) kan ik niet verder komen dan palomino, valk of smoky black + eventueel dun.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:01

DeMolenhoek schreef:
Was er met Cassanova niet iets in de aard dat die wildkleur nog niet is bevestigd? Meen mij daar wat van te herinneren.


Staat mij ook wat van bij, was dat niet het nd1-gen? Dus wildpatronen zonder de verdunning?

Laylah2002

Berichten: 1238
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:05

DeMolenhoek schreef:
Was er met Cassanova niet iets in de aard dat die wildkleur nog niet is bevestigd? Meen mij daar wat van te herinneren.



Op de site bij hem staat nu wildkleur perlino,


Xyris schreef:
Een perlino is zwart basis met het agouti-gen, dus fenotypisch bruin.

De basiskleur van het veulen kan dus, mits de genen (basiskleur en agouti) van de hengst niet bekend zijn, zwart, bruin en vos zijn.
Je hebt gegarandeerd crème daar de hengst homozygoot is, en een mogelijkheid tot het dun-gen. Dus je mogelijkheden zijn:
- Palomino + 50% kans op dun
- Valk + 50% kans op dun
- Smoky black + 50% kans op dun

Mocht de hengst homozygoot zijn voor zwart, dan krijg je gegarandeerd geen palomino, die optie valt dus af.
Mocht de hengst homozygoot zijn voor agouti dan kan je sowieso geen zwart krijgen en heb je alleen kans op een palomino of valk (en eventueel dus dun).
Is de hengst homozygoot voor zowel zwart als agouti, dan heb je sowieso alleen kans op valk.

Jouw merrie haar basiskleur is vos, dus die is homozygoot voor vos (e/e) de vraag is alleen of zij ook nog agouti draagt en of dit homozygoot is of niet.

Hangt dus van veel factoren af, maar zolang je niet bekend bent met het genetische profiel van de hengst (het extention-gen en het agouti-gen) kan ik niet verder komen dan palomino, valk of smoky black + eventueel dun.


Wat is dun precies, ik weet opzich wel veel van kleuren maar ik weet nooit zo goed wat met dun bedoeld word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:09

Ja dat staat al even op de website, maar hij zou daar niet op getest zijn, enkel een vermoeden.

Edit:

Ibbel schreef:
Nee, Cassanova draagt geen dun, maar nd1.
Verder is het duidelijk, ook zonder te testen, dat Cassanova AaEeCrCr is, want hij vererft zowel vos (geeft palomino) als zwart (geeft smokey).


Ibbel kent veel van kleuren en als ik het goed onthouden heb geeft hij dus wel vertekeningen maar draagt hij geen wildkleur/dun.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:13

Dun is de officiële naam voor wildkleur, dun is dominant op dezelfde manier als agouti en zwart zijn. Het is dus compleet dominant, maw: Het maakt niet uit of het paard 1 of 2 keer het gen draagt, het is altijd zichtbaar op dezelfde manier.

Dun veroorzaakt wildpatronen op de vacht. Bij de schouder (soms) en de knieën van het paard krijg je donkere strepen, op de rug een wildstreep die in de staart doorloopt en vaak een zogenaamd 'masker' donkerdere aftekeningen op het hoofd.
Een vos en bruin paard wordt wat lichter/valer van kleur.
Een zwart paard wordt grijs.

Maar, er bestaat ook zoiets als het nd1-gen, dat geeft alleen maar de wildpatronen en niet de kleurverdunning (al zal dat weinig uitmaken op een paard dat al crème is).

Punt met Cassanova du Bois is meen ik (ben er niet helemaal zeker van!) is dat ze hem nooit hebben getest op het dun-gen, soms is het financieel interessanter om zoiets in het midden te laten zegmaar. Je ziet het toch niet op een perlino. Dus er wordt gezegt dat hij dun draagt, maar of hij dat daadwerkelijk doet, en, if so, of het daadwerkelijk om dun gaat, of enkel het nd1-gen, dat is dus de vraag.

Maar we zijn al een jaartje verder sinds ik dat heb opgepikt, ik vermoed dat de veulens dat antwoord inmiddels wel kunnen geven.

Edit: Wat DeMolenhoek dus zegt.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:47

Ik meen me te herinneren dat Cassanova veulens had met nd1, terwijl de moeder van die veulens geen dun hadden. En gezien Cassanova ook veulens heeft zonder Dun of nd1, betekent dit dat hij heterozygoot is voor nd1, en geen dun/wildkleur draagt. Non-dun, in plaats van Wildkleur/Dun dus. Dat zijn 2 verschillende allelen. Hij is dus geen echte wildkleur. De non-dun1 zorgt, net zoals Wildkleur/Dun, voor Primitive markings. Dat wil zeggen, een aalstreep, zebrastrepen op de benen, eventueel strepen op de schouder, enz. Het zorgt echter niet voor een extra verdunning, zoals Dun / Wildkleur normaal wel doet.

Cassanova kan zowel zwartbasis (E/- a/a), bruin (E/- A/-) als vosbasis (e/e -/-) veulens geven. Wat voor allelen jouw merrie heeft op het Agouti locus weet ik echter niet.

Dat geeft de volgende kansen, en dan ga ik er vanuit dat je merrie geen zilver draagt. (Dat is weer een ander gen, wat niet toont op vos, dus vandaar dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat je merrie dit niet draagt. Ik ga er nu echter gewoon van uit dat je merrie dit niet draagt, omdat ik die kans erg klein acht)

Wanneer jouw merrie homozygoot is voor A- Agouti zijn de kansen:
25% Palomino
25% Valk
25% Palomino met non-dun1
25% valk met non-dun1.

Mocht de merrie heterozygoot zijn voor agouti. (Heeft dus zwartbasis nakomeling of ouder, of is getest hierop):
25% Palomino
18,75% Valk
6,25% Smokey Black
25% Palomino met non-dun1
18,75% valk met non-dun1.
6,25% Smokey Black met non-dun1

Mocht de merrie homozygoot zijn voor a/'geen'-agouti: (Beide ouders zijn zwartbasis, of ze is hierop getest)
25% Palomino
12,5% Valk
12,5% Smokey Black
25% Palomino met non-dun1
12,5% valk met non-dun1.
12,5% Smokey Black met non-dun1

Hierbij maakt een rode vos of koffievos niet uit voor de kansen. Hoe koffievos vererft is, en of het wel te vererven is, is nog niet bekend, maar het zou dus kunnen dat als je een palomino (met non-dun1) krijgt, die iets donkerder is dan je normaal zou verwachten, terwijl die kans met een rode vos al een stuk kleiner is.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Koffievos X perlino wildkleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:32

Ik heb 3 jaar geleden Carlijn laten testen en zij was nd1/nd2. Valkkleur met aalstreep, zebrastrepen en zwarte waas over de schouders. Carlijn komt uit een donkere koffievos.