Vliegenschimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11189
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 10:35

Hoi bokkers,

Ik heb al tijden iets in mijn hoofd wat ik mij afvraag, maar misschien is het wel een hele domme vraag :')
Kun je aan een schimmel zien of deze vliegenschimmel wordt of niet of zie je dat pas zodra de 'vliegjes' om de hoek komen kijken?

Ik ben benieuwd of iemand er antwoord op weet!

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:02

Niemand weet waarom een schimmel soms vliegenschimmel wordt.

Zelf denk ik dat zwartgeboren schimmels minder vaak (of nooit) vliegenschimmel worden, maar niemand heeft daar voor zover ik weet ooit onderzoek naar gedaan, en sommigen zeggen dat heterozygote schimmels eerder vliegenschimmel worden dan homozygote schimmels, maar dat is ook nooit onderzocht.
Verder zal er ongetwijfeld ook wel een erfelijke component zijn, maar die is ook niet bekend.

_Tarzan

Berichten: 11189
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:47

Hmm oke dus er dus simpelweg nooit uitgezocht hoe het genetisch zit?
Ik vond het wel een goeie haha :')

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:15

Ibbel schreef:
Niemand weet waarom een schimmel soms vliegenschimmel wordt.

Zelf denk ik dat zwartgeboren schimmels minder vaak (of nooit) vliegenschimmel worden, maar niemand heeft daar voor zover ik weet ooit onderzoek naar gedaan, en sommigen zeggen dat heterozygote schimmels eerder vliegenschimmel worden dan homozygote schimmels, maar dat is ook nooit onderzocht.
Verder zal er ongetwijfeld ook wel een erfelijke component zijn, maar die is ook niet bekend.


Grappig. Ik ken een zwartgeboren schimmel die nu met 6 jaar al helemaal onder de vliegjes zit. Buurman bruin geboren schimmel is juist spierwit :')

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:18

Hihi, ik heb een zwart geboren schimmel en die is nu (bijna) helemaal vliegenschimmel wit. Hij heeft nog wel zwarte benen.