Aparte kleur valk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:17

Ik ben zeer benieuwd of er bokkers zijn die bekend zijn met deze soort valk. Autan is een kruising en een echte toverbal. Ik ben alleen bekend met de kleuren die in de zomer licht worden en in de winter donker, maar Autan is het tegenovergestelde :+ Is dit een bepaald gen of iets anders?

Dag na aankoop (zomer)
Afbeelding

Na enkele weken (zomer)
Afbeelding

Geschoren (winter)
Afbeelding

En een tijdje na het scheren met lichte wintervacht (winter)
Afbeelding

En met wat meer wintervacht (winter)
Afbeelding

xSannee

Berichten: 4366
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:19

Ik heb een hele andere tint valk, maar zij wordt ook donkerder (gouder) in de zomer en lichter (wittig) in de winter! :j

Maar scheren doet soms ook "gekke" dingen met de vacht, dus dat heeft ook invloed haha
Laatst bijgewerkt door xSannee op 04-03-21 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:20

Lijkt me vrij normaal. Sommige worden in de winter wat "grijzer" en in de zomer weer wat meer goud.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:22

Dit lijkt me een valk met sooty.
Van de wintervacht zo geschoren kan je weinig zeggen. Tegen de huid aan heeft haar veel minder pigment, en dat zie je na scheren uitgroeien.
Wat je verder vaak ziet is dat tegen dat een paard gaat verharen na de winter, het pigment uit die lange winterharen verdwijnt voordat ze uitvallen. Die haren zijn dus vaak ook veel valer/doffer.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:23

wat Ibbel zegt. Dit is een valk met sooty. Ik heb er zo al drie gefokt :)

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:23

Maar zou het bijvoorbeeld kunnen dat als ik niet scheer dat hij donker blijft? Of werkt dat niet zo? Ben wel heel benieuwd wat het verschil maakt in kleur, ik was er zelf niet bekend mee en zeker niet met een donkere valk.

@Sevke, heb je daar ook foto's van? :D

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:24

Ik heb één met dezelfde kleur. Geen idee of hij nu valk of smoky black is. Maar in de zomer is hij een soort afgebleekt zwartbruin met oker plekken en in de winter wordt hij gelig.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:30

Ketly schreef:
Maar zou het bijvoorbeeld kunnen dat als ik niet scheer dat hij donker blijft? Of werkt dat niet zo? Ben wel heel benieuwd wat het verschil maakt in kleur, ik was er zelf niet bekend mee en zeker niet met een donkere valk.


Hij zal zeker meer kleur hebben als je niet scheert. Met scheren haal je de kleur er af. Wat je de eerste weken ziet is de grijze huid. De geschoren haren blijven echter wel groeien (het is geen nieuw haar), dus na verloop van tijd ga je grijzige haren zien. Want wat er groeit zijn dus relatief kleurloze haren, omdat de basis van het haar minder gepigmenteerd is dan de top - spreid de ongeschoren vacht van een paard maar eens - tegen de huid aan zijn alle paarden grijzig qua haarkleur.
Maar de toppen van het winterhaar kunnen wel van kleur verschillen met het zomerhaar. Dat zal je een keer moeten uitproberen dus. Meestal is winterhaar wat lichter.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:38

Dat toverbaleffect is volgens mij vrij gebruikelijk bij een valk. Leuk toch, elk seizoen een ander paard!

Onze ouwe knar van 30 is ook een valk, die wordt in het voorjaar geleidelijk chocoladebruin, daarna goudkleurig, daarna krijgt ie een lichtbeige zomervacht en in zijn herfst- wintervacht is ie gemêleerd beige/bruin/grijs :D

Smokey black blijft donkerder, met hier en daar lichte zones.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:41

Haha ik moet eerlijk zeggen dat hij in de winter niet op zijn knapste is :D Maar goed hij is lief, daar gaat het om :+

Hij lijkt een beetje een oud kereltje dan, ondanks dat hij nog maar 3 is haha.
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:50

Hier geen valk maar een palomino. Maar dat is ook een echte toverbal. Ik heb haar al 20 jaar maar aan de vorige eigenaresse werd schijnbaar regelmatig gevraagd of ze een nieuw paardje had :+

Die van mij is in de zomer diep goudkleurig. In de herfst met appeltjes. En in de winter véél lichter. De winterharen zijn langer en lichter. Tegen het voorjaar verhaart ze dan vanaf haar hoofd steeds verder naar achteren en komt het goud er weer onder vandaan :)

Zie ook mijn al meer dan 10 jaar niet bijgewerkte profiel :+
Effen, appeltjes, licht, donker....

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:17

Heb je ook foto's? Ben wel heel benieuwd!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:35

Ketly schreef:
Maar zou het bijvoorbeeld kunnen dat als ik niet scheer dat hij donker blijft? Of werkt dat niet zo? Ben wel heel benieuwd wat het verschil maakt in kleur, ik was er zelf niet bekend mee en zeker niet met een donkere valk.

@Sevke, heb je daar ook foto's van? :D



Afbeelding
Dit is er eentje.


Afbeelding

Afbeelding
Dit is een andere. Die lijkt hier smoky black of bruin, maar was wel degelijk sooty buckskin.


Afbeelding

Afbeelding
Nog eentje. Bovenste foto als veulen, onderste als driejarige.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:12

Afbeelding
Onze valk (links uiteraard)

Pjodje
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-09-14

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:04

Helaas geen antwoord op je vraag, maar wil even zeggen dat ik je paard heel gaaf vind! Wat voor ras is dit? Ik heb een valk, die is in de zomer ook donkerder, bijna goudkleurig, en in de winter wat lichter. Ze staat helaas onder een eczeemdeken, maar als ze in de zon zou staan zou ze nog donkerder worden zelfs! Ik vind dat zo leuk, van die toverballen!

ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:53

Ik heb een mini shet valk, in de winter is hij bijna grijs zo licht en in het voorjaar donkerbruin als hij gaat verharen en zomervacht is lichtbruin. Dus ook keer seizoen een andere kleur


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:01

Wat leuk om te zien dat er nog meer zo 'andersom' verkleuren :D

Pjodje, Het is een kruising Fries x KWPN, zijn vader is een palomino.

Ruin_lover, op de tweede foto herken ik Autan zijn winterlook heel erg!

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:20

Ketly schreef:
Wat leuk om te zien dat er nog meer zo 'andersom' verkleuren :D

Pjodje, Het is een kruising Fries x KWPN, zijn vader is een palomino.

Ruin_lover, op de tweede foto herken ik Autan zijn winterlook heel erg!


Fries die palomino is? Is hij geen KWPN x Fries dan? :P

Maar een hele gave kleur, ik hou wel van apart.
En leuk om te zien dat het precies andersom qua kleuren is dan een "normale" valk.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:25

Haha, ik begin altijd met de fries omdat ik zelf ook fries ben <<) Maar zijn vader is inderdaad de KWPN en zijn moeder de fries!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:51

Ketly schreef:
Haha ik moet eerlijk zeggen dat hij in de winter niet op zijn knapste is :D Maar goed hij is lief, daar gaat het om :+

Hij lijkt een beetje een oud kereltje dan, ondanks dat hij nog maar 3 is haha.
[ [url=m/U5VxNV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga stuk om deze post met die foto _O- lijkt zo inderdaad wel een beetje op een oud kereltje _O- maar hij is alsnog prachtig <3 en als ik je posts over hem lees ook nog eens een fijn karakter!

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:57

Ketly schreef:
Haha, ik begin altijd met de fries omdat ik zelf ook fries ben <<) Maar zijn vader is inderdaad de KWPN en zijn moeder de fries!


hahahaha vandaar :D

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:57

Geryon schreef:
Ketly schreef:
Haha ik moet eerlijk zeggen dat hij in de winter niet op zijn knapste is :D Maar goed hij is lief, daar gaat het om :+

Hij lijkt een beetje een oud kereltje dan, ondanks dat hij nog maar 3 is haha.
[ [url=m/U5VxNV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga stuk om deze post met die foto _O- lijkt zo inderdaad wel een beetje op een oud kereltje _O- maar hij is alsnog prachtig <3 en als ik je posts over hem lees ook nog eens een fijn karakter!


Hahaha, ze hebben mij bij de verkoop er niet bij verteld dat hij in de winter niet heel knap is! :+ Ik heb hem zo gekocht en ben er gewoon ingetrapt.. :D

Afbeelding

Hier was hij dan ook nog hengst, maar toch!

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:59

Luna is ook een sooty valk, mega toverbal. In de zomer wel lichter dan die van jou.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 13:12

Luna is ook echt onwijs knap <3 Inderdaad weer een hele andere tint!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Re: Aparte kleur valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:57

Vind hem mooi hoor! En zo heb je een paard in elke seizoenskleur.


Mijn palomino verkleurd ook zo. Bijna chocolade in de zomer, dan herfst met pompoen/oranje, in de winter wordt ze een vaag soort licht-beige/huidskleur, en kleurt in de lente door naar oranje/goud achtig. De appeltjes tussendoor zijn leuk. Soms krijgt ze ook hele zwarte vlekken op de benen. Heb haar nog niet geschoren.