Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:58

Aangezien hij geen wildkleur (dun) ouders heeft, kan hij sowieso geen wildkleur zijn. Als je heel nieuwsgierig bent en geld maakt niet uit, dan zou je wel dun kunnen laten testen om te kijken of hij nd1 of nd2 is.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:37

Dus als ik alleen op dun laat testen ka ik wel als antwoord krijgen of hij nd1 of 2 is. Dus geen uitgebreide kleur test?
Ik vind het zelf gewoon interessant om te weten :-)

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:58

Je weet in principe al heel veel zonder test:
Extension (vosfactor) Ee
Agouti Aa
Champagne nn

Wel zou ik schimmel testen omdat zijn vader ook zo vreemd schimmelt toch?
En dun als je nd status leuk vindt (beide nd zijn dus geen wildkleur, maar nd1 kan markeringen geven)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:02

Ja die eerste was ik ook over uit ;-). Ik vind hem gewoon niet eruit zien als een "gewone" bay. Niet omdat ik dat graag wil zien want zijn moeder is gewoon bay en die vind ik zelf prachtig. Maar ik zie er iets aan (ook door die zebra strepen). Schimmel is hij volgens mij niet... Maar misschien toch maar de volledige kleur test doen.

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:19

Ik weet niet meer of ik in dit topic had gereageerd of het andere kleurentopic, maar hier is vandaag ook via de post eindelijk de bevestiging binnen gekomen in plaats van enkel online.
D/nd2. :)

Afbeelding

Hij is ondertussen wel iets donkerder geworden onder zijn veulenvachtje.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:58

wat betekent die nd2?

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:12

Eén kopie van het dominante D allel en één kopie van het nd2 allel. Vachtkleur is wildkleur vos met primitieve markeringen. Deze kleur kan verder gewijzigd zijn door andere kleur modificerende genen. Het paard kan allel D of allel nd2 doorgeven aan zijn nakomelingen

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:04

Nog even korte uitleg nd2:
Je hebt 1 allel voor echte wildkleur, dat is D. Dat zorgt voor verdunning van de vacht + primitieve markeringen. Maar vervolgens heb je twee varianten 'niet wildkleur' (= non-dun= nd), nd1 waarbij je dus gewone vachtkleur hebt maar er soms wel primitieve markeringen te zien zijn (aalstreep etc) en nd2 wat en geen verdunning geeft en geen primitieve markeringen.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:54

Dank je wel voor jullie uitleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:24

En omdat [naam] bont is, zie je dus eigenlijk alleen het aalstreepje in zijn rugvlekje en hij heeft donkere oorpuntjes.

Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:02

Wie kan er kleurberekeningen maken zonder hulp van de color calculator?
(color calculator maakt geen onderscheid tussen LWO en Splash als je die beide in combi met Tobiano in de calculator gooit...... := dan geeft hij gewoon een hoog percentage Tovero, maar splash x tobiano is toch iets anders dan lwo + tobiano of zelfs splash+LWO+tobiano...)

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:09

Ik kan het wel even met de hand doen voor je

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:47

weet iemand eigenlijk waar stekelharigheid vandaan komt ? is dat ook een bepaald gen? en erfelijk bepaald ?

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:57

en sooty? waar komt dat van?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:41

Dat is net als alle afwijkingen van zwart is dat ooit eens genetisch er in geslopen.

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:51

Ik ben op het gebied van kleurcalculatie echt een leek, zou iemand zo vriendelijk willen zijn om even te helpen? :)

Dit jaar verwacht ik een veulen van de hengst Hernandez TN (Kannan x Numero uno) uit mijn keur merrie (Kojak x Damiro).

Telex vader: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1495315
Telex moeder: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/323223

In de kleurencalculator enkele waardes ingevuld en hierdoor kwam ik uit op 75 % kans op bruin en 25% kans op zwart. (maarja, ik kan het dus ook helemaal bij het foute eind hebben)

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:48

Je merrie is een vos ( dus ee ) waarvan agouti onbekend is. De hengst is bruin, heeft 1 vos nakomeling dus is heterozygoot zwart (Ee). Hij heeft sowieso agouti, maar onbekend of het heterozygoot of homozygoot is (al is de kans redelijk aanwezig dat hij homozygoot is, dan is zwart geen optie).

Dan zijn dit je kansen:
50.00% - vos
43.75% - bruin
6.25% - zwart

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:06

Ik kwam iets raar tegen bij de color calculator. Welja iets dat ik nog niet wist.

Ik was aan het puzzelen met potentiële hengsten voor mijn merries en vulde voor mijn buckskin merrie een hengst in die vos + silver is ( ik moest eigenlijk vos + pearl hebben maar die kent de CC blijkbaar niet? Ik dacht ik vervang dan gewoon in mijn hoofd silver door pearl :) )

En bij de resultaten (met silver dus) kreeg ik een onderscheid tussen red en chestnut, zij zien vos+ silver dus zoiezo als chestnut? Is dat niet raar? Bij palomino werd er geen onderscheid gemaakt.

Afbeelding

En over pearl, het is toch correct dat pearl enkel 'zichtbaar' is in samenwerking met crème he? Zowel pearl als silver is super zeldzaam bij Paints/Quarters dus het is allemaal vrij nieuw voor mij.
Silver komt maar in 4 Quarter bloedlijnen voor, pearl slechts eentje. Sinds vorig jaar is de eerste silver bay quarter hengst ingevoerd naar Europa, die staat nu in België. En er is momenteel ook slechts 1 pearl hengst (vos splash + pearl) in Europa (Frankrijk)
Die laatste is dus wel interessant voor mijn smoky black frame en buckskin frame merries... Er zijn momenteel alleen nog maar pearl dragers van die hengst , nog geen in combinatie met crème, dus het zou wel heel bijzonder zijn.. (maar super moeilijk om te fokken besef ik :) )

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:48

Dat is wel een heel raar foutje in de Calculator...

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:22

Dat zit er al een hele tijd in, denk dat ze het te lang vinden om er vos, zilverdrager van te maken oid.

Wbt Pearl, dat zit op hetzelfde locus als crème. Het is recessief en toont dus alleen als pure pearl bij homozygote paarden. Maar er is inderdaad ook een interactie tussen het pearl en crème allel wat voor een soort semi dubbele verdunning zorgt. Dat zou je dan inderdaad voor elkaar kunnen krijgen met pearl hengst en crème merrie (25% kans op pearl+crème bij enkele verdunning merrie)

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:53

Das vreemd. Kan je dan ook als kleur chestnut of red opgeven?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:00

Alles is 'red', alleen de een noem het sorrel (amerikaans) en de engelsen hebben het altijd over een chestnut.
Bij de Quarters wordt een chestnut vaak als een sjiekere kleur gezien als sorrel en zeker als die wat dieper 'rood' is als het meer oranje-achtige van sorrel.

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:02

Ja vaag is dat hè. Ik kwam het ook altijd tegen

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:13

mooney schreef:
Je merrie is een vos ( dus ee ) waarvan agouti onbekend is. De hengst is bruin, heeft 1 vos nakomeling dus is heterozygoot zwart (Ee). Hij heeft sowieso agouti, maar onbekend of het heterozygoot of homozygoot is (al is de kans redelijk aanwezig dat hij homozygoot is, dan is zwart geen optie).

Dan zijn dit je kansen:
50.00% - vos
43.75% - bruin
6.25% - zwart



Bedankt voor de hulp en uitleg Mooney! :)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:45

sorry dat ik inbreek heb even een vraagje...
kan ik uit een zwarte merrie stippels proberen te fokken of is dat echt onmogelijk?