Modereren op mods

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Modereren op mods

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 07:48

Ik merk dat het me dwars blijft zitten en ben dan ook benieuwd hoe anderen hier over denken. En nog belangrijker: hoe het team hierin staat.

Vorige week werd bekend dat Tijn, de nagellakjongen, was overleden. In dit topic werd door een mod een opmerking geplaatst die bij de meesten in het verkeerde keelgat schoot. Maar wat mij nog meer verbaasde was dat er geen enkele andere mod was die optrad. En wat bleek? Een paar pagina's verderop deed deze mod er nog een schepje bovenop. Er zijn weleens zwarte bokkers (pardon the expression) voor minder op de vingers getikt, maar schijnbaar werd dit door de vingers gezien. Even later ging toch het topic op slot en kwam er een nieuw topic waar opnieuw gereageerd kon worden. Dikke prima, maar de berichten van de betreffende mod steken als een doorn in het oog, ze staan nog steeds in het oorspronkelijke topic en ze zijn nog steeds gewoon te lezen voor iedereen. Hard en kwetsend voor iedereen die er op wat voor manier dan ook bij betrokken is.

En wat nu? Zoals het nu lijkt blijft de mod gewoon op groen staan, iemand waar 'wij' als zwarte bokkers dus enig ontzag voor moeten tonen. Maar ik spreek namens mijzelf als ik zeg dat ik na de harde berichten van deze mod nog maar weinig respect kan opbrengen. Is het echt hoe er wordt gemoderd op andere mods? Zie ik nu goed dat deze persoon een hand boven het hoofd wordt gehouden?
Begrijp ik nu goed dat er niets van een excuses in zit naar de bokkers die keihard over deze woorden zijn gevallen?
Laatst bijgewerkt door Ods op 14-07-17 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast...

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:57

Volkomen mee eens.

Respectloos, diep triest, en ze moet zich schamen!

En ik zou hier ook zeker een officiele klacht over willen indienen als bokt hier niets mee zou doen uit zichzelf. Dit kan echt niet.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:58

Eens, als je al zon mening hebt kun je die ook voor je houden.

Ik vroeg me al af of en wanneer we er nog iets over zouden horen. Goed dat je dit topic hebt geopend.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:58

Ik neem aan dat je de reacties van X bedoeld? Of ze wel of niet is aangesproken is toch niet vast te stellen? Als dat gebeurd krijgen wij zwartjes daar sowieso niets van mee. Dus wellicht is hier wel degelijk op in gegaan achter de schermen.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 08:00

Mars schreef:
Ik neem aan dat je de reacties van X bedoeld? Of ze wel of niet is aangesproken is toch niet vast te stellen? Als dat gebeurd krijgen wij zwartjes daar sowieso niets van mee. Dus wellicht is hier wel degelijk op in gegaan achter de schermen.


Dat zou heel goed kunnen, maar om vraagtekens (en mogelijk verdere veroordelingen) te voorkomen zou het wel netjes zijn als er nog enigszins iets over gemeld wordt. Op wat voor manier dan ook. Voor het grote publiek lijkt het nu net alsof er niets mee gedaan wordt.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:01

Maar als het een gewone gebruiker betreft krijg je het toch ook niet te horen? Waarom bij een mod dan wel?

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:04

@Jolien87: Mwah dat zou ik juist niet netjes vinden. Niet omdat ik het eens ben met haar maar omdat nooit gedeeld wordt op bokt wie wel of niet is aangesproken, een waarschuwing heeft gekregen etc. Dus om dat dan bij X wel te doen zou ik erg krom vinden.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:08

Maar een ongepast bericht van een gewone gebruiker wordt soms ook aangepast/verwijderd. Dat is hier niet het geval terwijl het wel gepast zou zijn.

De reactie in het topic vind ik persoonlijk misselijkmakend.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:09

True, maar we weten niet wat de achterliggende gedachte is dat dat nu niet is gebeurd. Dus roepen dat mods elkaar de hand boven het hoofd houden vind ik iets te voorbarig in dit geval.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:12

Ik was een stille meelezer in het topic, maar toen ik die reacties las ben ik meerdere keren uit mijn stoel gevallen. Ik heb al eens eerder mod geweest bij andere site's en het was echt en NO GO om je zo te laten gaan (om het even simpel te verwoorden) en op die site's was je gelijk na de eerste opmerking al op non actief gezet.

Het is duidelijk dat ze even goed op de vingers moet worden getikt. Mocht ze al eerder dit soort dingen hebben gedaan (ik ken haar totaal niet als mod) dan zelfs ontmodden.

Prima, dat je het denkt. Maar daar ligt het antwoord. JIJ denkt het. De rest duidelijk niet. Dus mond dicht, op je handen zitten en wegklikken. En dan vooral niet nog enkele keren terugkomen op je eerste bericht terwijl je net nog niet gelyncht bent....

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:14

Bij eender ander had dit een ban opgeleverd, wat wel zichtbaar is voor aandere gebruikers.
Het is immers niet 1 beticht, maar meerdere waar er telkens een scheoje bovenop wordt gedaan.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:15

Het is inderdaad in veruit de meeste gevallen niet duidelijk wie wanneer ergens op aangesproken wordt. Niet bij zwarte gebruikers, maar ook niet bij gebruikers met een kleurtje. Buiten de eigen topics van de moderator zou je de moderator moeten zien als iedere andere gebruiker, maar inderdaad wel eentje die net een beetje extra het goede voorbeeld geeft.

Nu wordt er in dit topic ingegaan op een specifieke gebruiker, dat wordt op fz niet toegestaan. Het lijkt me dan ook zinnig om alleen in het algemeen hierover te hebben en niet over een specifieke moderator.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:16

Cer schreef:
Maar als het een gewone gebruiker betreft krijg je het toch ook niet te horen? Waarom bij een mod dan wel?

Klopt

Maar net als Jolien zat ik in het Tijn topic te lezen en de walgelijke opmerkingen van X en het op een vreemde manier recht proberen te praten achteraf... zijn ook in mijn hoofd blijven hangen.
Een mod heeft imo ook een voorbeeld functie en zulk gedrag en op schrift gezette zieke denkwijzen (ouders die de dood zo gepland hebben dat het erg goed uit kwam net na het behalen van het streef bedrag 8)7 ) horen daar echt niet bij.
Ik begrijp dat het team het niet breed uit wil meten op bokt, maar dat ze op groen is blijven staan verbaast mij echt wel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:16

Ik ben het wel voor een gedeelte met TS eens.
X hoort in mijn ogen op zwart. Zulke kwetsende opmerkingen en dat nadat iedereen zei dit kan niet er nog een schep bovenop doen, nee een persoon als dat hoort niet in een modteam thuis.
Zou ik daar een pb van krijgen zou ik die niet serieus kunnen nemen.

ook de berichten verwijderen vind ik ook normaal. Eigenlijk had ik begrepen dat dit ook zou gebeuren van een andere mod.

Of ze verder op de vingers is getikt weet ik niet, eigenlijk ga ik daar van uit.
Maar dat hoef ik niet te weten.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:18

Nou ja op basis van 'functie' kan ik me er wel iets bij voorstellen inderdaad..
Ik had het topic niet gezien, maar nu wel.... :\
Weghalen van de berichten zou op zn minst wel kunnen..

Aan de andere kant, als zoiets gespeculeerd wordt over een 'onbekende' of een ander soort bekend persoon, blijft het dan wel staan? Is het nu extra kwetsend omdat het Tijn betreft?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:18

Wij als team zijn hier zeker wel mee bezig, zoals de berichten hierboven al zeggen, dit is iets tussen het team en de betrokkene, of dit nu met een gebruiker is of met een teamlid. Enige verschil hierin is dat als een Mod betreft het Hoofdteam en/of Beheer dit oppakt.

Maar weet dat wij hier wel aandacht op hebben maar inderdaad geen uitspraken doen over de inhoud hiervan.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:21

Mars schreef:
@Jolien87: Mwah dat zou ik juist niet netjes vinden. Niet omdat ik het eens ben met haar maar omdat nooit gedeeld wordt op bokt wie wel of niet is aangesproken, een waarschuwing heeft gekregen etc. Dus om dat dan bij X wel te doen zou ik erg krom vinden.

Alleen gaat het hier IMO net iets anders. Ja, het gaat om een gebruiker die iets post. Maar tegelijkertijd ook iemand met een 'publiekelijke' functie. Als mod wordt je bij het aanstellen ook verteld dat sommige dingen echt niet kunnen. Een actie die de mod in kwestie hier heeft uitgehaald had - volgens de regels destijds - geleid tot zwart.

Misschien is het team nog in overleg, maar ik vind het wel storend dat het topic niet is opgeschoond waarna er vervolgens gewoon door kon worden gegaan in het oorspronkelijke topic. Dus ja, slot en nieuw topic vond ik erg apart.

Edit: Zie nu de post van Ods. Team is dus nog sowieso in overleg, maar wat met de posts die nog staan?
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 14-07-17 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:21

Cer schreef:
Nou ja op basis van 'functie' kan ik me er wel iets bij voorstellen inderdaad..
Ik had het topic niet gezien, maar nu wel.... :\
Weghalen van de berichten zou op zn minst wel kunnen..

Aan de andere kant, als zoiets gespeculeerd wordt over een 'onbekende' of een ander soort bekend persoon, blijft het dan wel staan? Is het nu extra kwetsend omdat het Tijn betreft?

wat mij betreft niet... sowieso zulke dingen zeggen over een overleden persoon en diens nabestaanden kan niet. En daar wordt ook netjes op gemod. Dat is hier ook gebeurt, maar na zulke uitspraken in de functie van mod blijven vind ik persoonlijk niet kunnen... een dergelijke mod kan ik echt niet serieus nemen als zij mij aan zou spreken op uitspraken op bokt.
Wat het team er verder mee doet is natuurlijk aan hun... maar ik begrijp de vraagtekens wel omdat het nog op groen staat.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:24

Wat Winged zegt inderdaad, reacties kunnen verwijderd worden en dan kan een topic gewoon weer verder gaan.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:24

Eerlijk? Ik denk dat ik het het beste zou vinden als desbetreffende mod zelf afstand zou doen van haar kleurtje, nu ze heeft gezien wat dit teweeg heeft gebracht bij het 'publiek'.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:26

NadjaNadja schreef:
Eerlijk? Ik denk dat ik het het beste zou vinden als desbetreffende mod zelf afstand zou doen van haar kleurtje, nu ze heeft gezien wat dit teweeg heeft gebracht bij het 'publiek'.

Beetje mod had dat ook gedaan, maar in haar complot gedachte ziet ze echt niet wat ze verkeerd heeft gezegd. Dat is duidelijk te zien aan de volgende reacties. Dus waarom dan je functie neerleggen?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:27

NadjaNadja schreef:
Eerlijk? Ik denk dat ik het het beste zou vinden als desbetreffende mod zelf afstand zou doen van haar kleurtje, nu ze heeft gezien wat dit teweeg heeft gebracht bij het 'publiek'.

dat zou inderdaad het meeste gesierd hebben... maar gezien de reacties en het goed praten/versterken ervan verwacht ik dergelijk inzicht niet echt. Zij had imo niet het idee fout te zitten.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:28

bruintje123 schreef:
NadjaNadja schreef:
Eerlijk? Ik denk dat ik het het beste zou vinden als desbetreffende mod zelf afstand zou doen van haar kleurtje, nu ze heeft gezien wat dit teweeg heeft gebracht bij het 'publiek'.

Beetje mod had dat ook gedaan, maar in haar complot gedachte ziet ze echt niet wat ze verkeerd heeft gezegd. Dat is duidelijk te zien aan de volgende reacties. Dus waarom dan je functie neerleggen?

Dat is zeker waar. Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat ik dat het liefst gezien had/zie gebeuren.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:28

c_alsemgeest schreef:
wat mij betreft niet... sowieso zulke dingen zeggen over een overleden persoon en diens nabestaanden kan niet. En daar wordt ook netjes op gemod.

Ohh okee, dat zou ik niet weten, is me nooit opgevallen..

Ik weet ook niet of er onaardige dingen zijn geplaatst na bijv het overlijden van bekende sterren oid..

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:33

Winged schreef:
Edit: Zie nu de post van Ods. Team is dus nog sowieso in overleg, maar wat met de posts die nog staan?

Daarover zijn we echt nog even in overleg, lastig om daar nu uitspraken over te doen. Klinkt misschien wat flauwer dan dat ik het bedoel.

Betreft het wel of niet verwijderen; dat is een overweging die gemaakt dient te worden door het team, aan de ene kant kan je een bericht 'verwijderen' maar wil je als team ook geen berichten verstoppen omdat ze niet 'zo handig' zijn. Dit kan je als gebruiker ook niet en doen wij ook niet in alle gevallen op modereren. Voor ons als team is dit best een lastige overweging die gemaakt moet worden.