Houdbaarheidsperiode topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:56

palousa_boy schreef:
Maar er zijn ook volgtopics en huiskamertopics die jaren lopen, moet dat dan ook allemaal na 2 jaar dicht? (want las ergens over 1 lijn trekken..)
Als ik dan even mijn eigen topic neem, die zal wel een aantal jaar lopen en zou het voor mij als voor degene die willen volgen, erg vervelend zijn als het topc van de ene op de andere dag ineens op slot gaat omdat het topic 2 jaar oud is bijvoorbeeld.

Zelfde voor een jaar geen activiteit bij een volgtopic, als mensen dan afvragen hoe het met de pony is, hoe het met de persoon is etc etc, moeten ze daar dan ineens een topic voor aanmaken met de vraag " hoe is het nu met..."? Dat gaat toch ook nergens over?

Ik denk dat een periode van bijv 2 (of 3 of 5) jaar na het [u]openen/u] van een topic niet wenselijk is, idd voor bijv volg- en huiskamertopics. Maar 2 (of 3 of 5) jaar na het laatst geplaatste bericht lijkt me een minder groot probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:58

Ja, Hilary, dat denk ik ook! Als er een bepaalde tijd niet meer gepost is kan ie weg. Als iemand dan echt nog geinteresseerd is in hoe het nu met iemand gaat kan er prima een PB'tje vanaf, denk ik. En er loopt ook een 'hoe gaat het nu met'-topic toch? Of een 'hoe heet die bokker ook al weer'-topic.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:58

Een automatisch slotje na 2 jaar (of 3, of 5, kies maar) stilliggen lijkt mij eigenlijk ook best wel logisch en goed. Hoeveel ooit opgestarte HK topics hebben nooit een volgend deel gehaald en staan nog steeds open bv?
Wil iemand na 3 jaar z'n eigen topic opengooien voor een update is één berichtje aan een mod voldoende...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:00

Ibbel schreef:
Een automatisch slotje na 2 jaar (of 3, of 5, kies maar) stilliggen lijkt mij eigenlijk ook best wel logisch en goed. Hoeveel ooit opgestarte HK topics hebben nooit een volgend deel gehaald en staan nog steeds open bv?
Wil iemand na 3 jaar z'n eigen topic opengooien voor een update is één berichtje aan een mod voldoende...

Precies, gewoon een slotje. Niet op de mesthoop, want dan is het voor de 'zwarte' bokkers niet meer terug te vinden (als naslagwerk).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:04

Maar wat moet je met een naslagwerk van jaren oud?
Waar vaak verouderde informatie in staat?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:12

Ik ben ook voor een slotje, maar niet weggooien.

Bruintje, niet alle oude informatie is VERouderd, er is ook genoeg informatie die jarenlang nuttig of informatief blijft. Daarnaast bestaat bokt niet alleen uit feitelijke informatie, maar ook uit ervaringen en beeldmateriaal. En helemaal dat beeldmateriaal kan in mijn ogen heel nuttig blijven.
Iedereen met een beetje hersens weet ondertussen dat je bij oude informatie even moet kijken of het nog relevant is, ik zou het jammer vinden als er nuttige oude info weg wordt gegooid omdat we ervan uit gaan dat mensen te dom zijn om te filteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:13

Ik kan geen enkele foto van 2013 en eerder meer openen omdat die allemaal te oud zijn en door de uploadsite zijn verwijderd, dus beeldmateriaal is niet echt een goeie denk ik.
Bovendien zijn veel bokkers op jonge leeftijd hier begonnen en ik zou het persoonlijk echt niet erg vinden als al mijn berichten van 3+ jaar geleden weggegooid werden. Mijn 12-jarige ik was niet zo goed in filteren :') Maar ik denk dat je dat ook niet van jonge kinderen kan verwachten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-17 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:13

Ik zou ze niet meteen als dom willen bestempelen hoor :)
Maar ja ik zie dat wel als onnodig.
Als er wel weer een nieuw topic geopend kan worden komen er ook weer nieuwe inzichten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:14

bruintje123 schreef:
Maar wat moet je met een naslagwerk van jaren oud?
Waar vaak verouderde informatie in staat?

Dat ligt maar net aan het onderwerp, wat mij betreft. Medisch verandert er regelmatig wat, maar als je bijv op zoek bent naar een paard / info over een paard, of je zoekt info over bodembedekking, dan kun je in een topic van een paar jaar oud prima (basis)info vinden. Ik lees/typ bijvoorbeeld mee in het paarden aan huis topic, daarin worden regelmatig handige tips gedeeld over bijv inrichting van een gebouw / perceel, mestafvoer, drainage etc. Zonde als dat verloren gaat.

Edit: wat Mooney zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:17

Aan de andere kant, Bokt is zo groot dat als je opnieuw om dat soort informatie vraagt, er ongetwijfeld mensen zijn die reageren met hetzelfde als 5 jaar geleden, dus wat maakt het dan uit als het nog een x gevraagd wordt.

Vaak gebruiken mensen de zoekfunctie toch niet en heb je ook een dubbeltopic.

In dat soort grote verzameltopics wordt echt cruciale/belangrijke informatie ook in de openingspost gezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:17

Maar de helft van de foto's doen het niet meer van die handige gebouwde stallen.
Daarnaast komen denk ik of je nu in deel 1 of 4 leest toch wel weer dezelfde vragen voorbij.
Waarom dan deel 1 ook nog houden als mensen het in deel 4 kunnen vragen omdat het nog open is?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:20

bruintje123 schreef:
Maar de helft van de foto's doen het niet meer van die handige gebouwde stallen.
Daarnaast komen denk ik of je nu in deel 1 of 4 leest toch wel weer dezelfde vragen voorbij.
Waarom dan deel 1 ook nog houden als mensen het in deel 4 kunnen vragen omdat het nog open is?

Ook waar!
Aan de andere kant, stel dat ik in een l topic lees dat jij een briljante oplossing hebt gevonden voor mijn probleem (wat dat dan ook moge zijn), maar de foto's doen het niet meer. Ik ben visueel ingesteld, dus ik wil wel plaatjes. Dan kan ik jou ook pb'en met de vraag of je de foto's nog hebt :)

Voor beide opties valt wat te zeggen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:22

Moet ik na 5 jaar nog wel actief zijn.
Nu zie je vaak in een oud omhoog geschopt topic 4 x gast1234 staan of namen die je nog nooit bent tegen gekomen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:24

Danique schreef:
Ik kan geen enkele foto van 2013 en eerder meer openen omdat die allemaal te oud zijn en door de uploadsite zijn verwijderd, dus beeldmateriaal is niet echt een goeie denk ik.

:D Dan zoek ik ze misschien goed uit, maar ik heb nog topics in mijn lijst staan (en niet met foto's van mezelf) uit 2007 en 2009 met werkend beeldmateriaal wat ik nuttig vind. En nee, dat zijn dingen die niet zomaar opnieuw worden opgebracht als je een nieuw topic wilt maken. Ik vind het bijvoorbeeld reuze interessant hoe bepaalde sportpaarden of hengsten er uitzagen als onbespierd, jong dier. Echt de basis kunnen zien, maar die foto's worden echt niet meer tentoongesteld als het betreffende dier er een vijftal jaar later 10x beter uitziet door training oid.

Daarnaast vind ik het persoonlijk niet erg als een veranderlijke mening een beetje vereeuwigd wordt. Nodigt misschien uit tot nadenken voordat je wat typt en zo niet, je mag toch van mening veranderen? Het is volgens mij best een goede eigenschap om kritisch naar jezelf te kunnen kijken. Dus hoe erg is het dan om toe te moeten geven dat je tot een ander inzicht bent gekomen?

Naast privacy, wat is het leed om die topics te laten bestaan onder een slotje? Er wordt dan niet meer op gereageerd, dus je komt ze niet zomaar tegen. In de zoekmachine kan je een tijdsperiode aangeven, dus ook met zoeken hoef je er geen 'last' van te hebben. En de mensen die er nog wel oude dingen terug willen kijken hebben er dan wel baat bij.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 18:26

Het is niet m'n bedoeling om volg topics na zoveel jaar op slot te laten gooien of huiskamer topics. Daar zijn toch altijd wel actieve reacties. Maar om een reactie waarin iemand vraagt hoelang een paard drachtig is en er komt 15 jaar erna een reactie vind ik wel gewoon bizar. Dat soort topics daar gaat het om

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:57

Danique schreef:
Aan de andere kant, Bokt is zo groot dat als je opnieuw om dat soort informatie vraagt, er ongetwijfeld mensen zijn die reageren met hetzelfde als 5 jaar geleden, dus wat maakt het dan uit als het nog een x gevraagd wordt.

Vaak gebruiken mensen de zoekfunctie toch niet en heb je ook een dubbeltopic.

In dat soort grote verzameltopics wordt echt cruciale/belangrijke informatie ook in de openingspost gezet.


Ik vind de zoekfunctie ook niet altijd handig.
Ik zocht laatst op een woord en kreeg toen tig verschillende pagina's met alleen maar het zelfde bericht van een bokker.
En dat zie je wel meer bij de zoekfunctie.

Dan knal ik het wel op google. Als het om paarden gaat komt bokt vanzelf naar boven en vind ik ook een topic uit 2002 en deze zijn dan nog gesorteerd op het onderwerp.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:42

Ik ben persoonlijk niet voor een standaard actie bij "leeftijd topic + x-jaar = slot/weg". Ik denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Kan me ook niet voorstellen dat het zo vaak voorkomt dat het om zo'n wijziging vraagt. Op al die jaren als gebruiker (en mod) heb ik dat soort zaken toch op mijn twee handen en voeten kunnen tellen. En als het gebeurt kan je gewoon temmen en kijkt de mod wel hoe en wat.

En standaard verwijderen vind ik echt niet ok. Zou het jammer vinden als ik topics met bv de evolutie van mijn eigen paarden kwijt zou raken.

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:59

Misschien een idee om weggooien alleen bij niet paard gerelateerde dingen te doen. Zo blijven oude topics waar je later spijt van hebt, niet eeuwig op bokt staan.

Paard gerelateerd na x jaar geen reactie meer slotje er op.

Wat ik vooral irritant vind is als je dingen googelt wat paard gerelateerd is, je bokt als eerst tegen komt met tien jaar oude topics waarvan de foto's het niet meer doen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:45

Ik vind een slotje op oude topics niet nodig hoor.
Poosje terug reageerde ik op een oud topic. Iemand wilde een kruising Haflinger fokken en kreeg daar ontzettend veel commentaar op. Destijds had ik ook al gereageerd en plaatste nu een foto om te laten zien hoe mooi mijn kruising was uitgegroeid. Nou, dat was niet de bedoeling, topic werd gelijk op slot gegooid. Dat vond ik zo zeikerig, het kan juist leuk zijn om jaren later nog te reageren. Iemand stelt een vraag en jaren later kan je een update krijgen hoe het allemaal is afgelopen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:50

amoj schreef:
Misschien een idee om weggooien alleen bij niet paard gerelateerde dingen te doen. Zo blijven oude topics waar je later spijt van hebt, niet eeuwig op bokt staan.

Paard gerelateerd na x jaar geen reactie meer slotje er op.

Wat ik vooral irritant vind is als je dingen googelt wat paard gerelateerd is, je bokt als eerst tegen komt met tien jaar oude topics waarvan de foto's het niet meer doen.


Plus dat de informatie vaak verouderd is.
Barefoot zadels zijn sinds 2002 toch behoorlijk verbeterd bijvoorbeeld idem met de keuze aan hoefschoenen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:39

Ik weet niet, ik vind soms oudere topics nog best interessant en er staan waardevolle dingen in. Tuurlijk lang niet bij alles, maar stel, ik ben snot verkouden. en ik kom bij een topic uit 2005 en daar staat dat ik met kamille stomen moet, dan is dat voor mij toch waardevolle informatie.

Iets wat oud is hoeft niet altijd verouderd of achterhaald te zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:41

Maar ondertussen is bekend geworden dat kamille stomen kankerverwekkend is voor de longen is zit jij daar mooi die kamille nog te stomen. }>

Nu is dat in dit geval natuurlijk niet, maar sommige informatie zonder verder te gaan lezen kan wel echt ver achterhaald zijn.