Houdbaarheidsperiode topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 14:56

Regelmatig komen er oude topics voorbij op bokt. Net nog kom ik een topic tegen dat 15 jaar oud is...
heel handig als mensen na een tijdje tips krijgen maar na 15 jaar is een beetje onnodig vind ik.
Zou het geen idee zijn om topics die ouder zijn dan bijvoorbeeld 5 jaar te verwijderen?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:58

Of in elk geval een slotje. Je mag toch aannemen dat na een x aantal jaar de TS niet meer de tips nodig heeft die er dan geplaatst worden...

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:09

Ben het met je eens. Hier over laatst met een MOD ook een discussie over gehad. Ging over dit topic: [VS] Mag een paard andijvie?

Topic was 8 jaar oud, er is antwoord op de vraag, maar toch was het niet nodig om er een slotje op te doen want:
Citaat:
In dit geval gaat het om een oud onderwerp, maar niet over een specifiek paard (waardoor een reactie geen bijdrage meer is, bijvoorbeeld reageren op een paard met een blessure van 5 jaar geleden). Anderen kunnen van het topic weer leren, dus geen probleem dat er een oud topic omhoog gehaald wordt. Indien er geen interesse voor is zakt het vanzelf weer weg.
en
Citaat:
Maar het is niet voldoende om een topic voor te sluiten een ook niet genoeg om een bericht voor te verwijderen. Weer grijpen zo min mogelijk in.


Ik denk dat het MOD-team een rechte lijn moet gaan trekken om wanneer iets op slot gaat en wanneer niet. Nu is het namelijk een bergpas waarbij de ene MOD sneller iets op slot gooit dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:12

Wanneer je wil reageren op een ouder topic (hoe oud moet ik even uitzoeken, dat weet ik niet precies) dan krijg je in hele grote rode letters een 'LET OP'

Gevolgd door:
Citaat:
In dit topic is al langere tijd niet meer gereageerd. Gebruik eerst de zoekfunctie om te bepalen of er een recenter topic over dit onderwerp is. Als dat niet het geval is dan kan je natuurlijk een reactie plaatsen als deze daadwerkelijk iets toevoegt aan dit topic.


Je mag dus best op een oud topic, zelfs van 15 jaar oud, reageren als dit daadwerkelijk iets toevoegt :j
Soms komt het wel eens voor dat iemand een topic 'terugvindt' en dan aan de TS vraagt hoe ze het uiteindelijk heeft opgelost, of hoe het nu gaat.

Zie de topics ook als een soort naslagwerk, je kunt hier (bijna dan) alles wel vinden wat je zoekt, is het er niet, dan open je een eigen topic.

Vaak zijn het onwetende gebruikers, of nieuwe gebruikers die de grote waarschuwing negeren en er alsnog een reactie plaatsen. Hier doen wij uiteraard wel iets mee, al is het maar even een pb'tje sturen om uit te leggen hoe Bokt werkt :D

Automatische slotjes zou niet zo handig zijn, juist met de updates die nog kunnen komen na X aantal jaar. Soms komt een topic elk jaar weer terug (denk aan bijv. het songfestival) deze hoeven niet op slot, blijven gewoon even een poosje stil en komen zodra het weer tijd is voor het onderwerp weer naar boven.

Hoop dat ik hier wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:51

Ik vind het dus niet een wenselijk iets dat je "best op oude topics" mag reageren. Dat het niet verwijderd wordt, oke. Dat het als naslagwerk gebruikt wordt, top. Maar het kan dan ook gelezen worden met een slotje er op. Na zo veel jaar is er imo 0 nuttige bijdrage te bedenken.

Edit: bij updates kan de TS in kwestie het via een mod spelen lijkt mij.

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:58

Het gebeurt niet heel vaak toch dat er zulke oude topics omhoog worden geschopt? Ik merk er niet veel van overigens. Soms is er wel eens iemand die zoiets omhoog schopt, maar echt storend, nee zo ervaar ik het persoonlijk niet.

En dat zou wat zijn, als iedere TS bij een update een mod moet aanspreken, dan komen wij straks niet meer aan onze gewone taken toe := _O-

Wat maakt het dan dat je het niet wenselijk vindt? Stoort het zo erg als een topic omhoog komt die wat ouder is? Ik heb het dan over een topic van 1 รก 2 jaar oud, niet een topic van 15 jaar oud (meestal zijn die niet meer relevant en kan de reactie erop ook niet echt een toegevoegde waarde hebben, maar goed dit ligt ook nog aan het topic zelf. Dat beoordelen de moderatoren van het forum zelf)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:01

Die "let op" krijg je niet in M.bokt.
Geen idee hoe het met andere mobiele of office versie zit.

Ik heb het door de tijd heen ook al een paar keer geopperd, alles ouder dan 2 jaar verwijderen.
Totaal achterhaalde en oude informatie.
Ook voor privacy van mensen vind ik het discutabel punt.
Misschien heeft iemand nu wel een heel uitgesproken mening over iets en over 2 jaar niet meer, toch blijft dat eeuwig staan.

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:02

Ik ga dat van het m.bokt.nl eens navragen :j Misschien kan Bart daar meer over zeggen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:03

Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Toevallig gisteren nog een topic gevonden over nakomelingen van een bepaalde hengst waar ik graag op had willen reageren, maar topic is al 7 jaar oud. Heb het dus niet gedaan.
Miranda, jij zegt dus dat ik er wel degelijk op zou mogen reageren? Het voelt voor mij ook een beetje gekkig om zo'n oud topic nog omhoog te schoppen. :D

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:05

Als jij een toegevoegde reactie kan plaatsen en daardoor het topic weer 'nieuw leven' in kan blazen, ja hoor dan mag het :j

Soms raken mensen een topic kwijt of het valt gewoon stil, dus dan is het niet erg als het weer een schopje krijgt. Vaak moet je even de afweging maken, heeft het zin om hier nog wat omhoog te schoppen? Is een nieuw topic niet handiger? (Vaak is het wel fijner dat oude topics al heel wat informatie bij elkaar hebben verzamelt, dus dan heb je een beter 'naslagwerk')

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:07

Het is na een paar jaar al meestal niet relevant meer om nog iets toe te voegen. Dat is irritant. Kom het ook niet vaak tegen hoor maar snap gewoon niet waarom niet ergens een grens wordt getrokken en dat automatisch een slotje. En mocht er dan toch een update komen dan gebeurt dat waarschijnlijk ook zelden waardoor een mod maar zelden een bericht hoeft toe te voegen lijkt me?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:09

Ik vind het persoonlijk best wel handig dat je zoveel jaar terug kan.
Voor mezelf om dingen terug te zoeken uit mijn eigen foto/volg topics, maar ook bij gevallen/fenomenen die zelden voorkomen en je toch terug wilt linken op een laatste geval van bijvoorbeeld vijf-tien jaar geleden.

En ook in het geval van privacy, ik vond het toch best wel prettig dat ik via bokt wat verhalen kon achterhalen over mijn eerste paard die behoorlijk wat gedrag verklaarden waar het oude baasje liever wat vaag over bleef in persoonlijk gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:10

Nou jij vindt het niet relevant, maar zie hierboven de reactie van Nissima, die wilde dus graag in zo'n topic reageren (die dus 7 jaar oud is) want ze heeft wat toe te voegen :D
Niet alles verjaard naar mijn weten, sommige dingen blijven gewoon hetzelfde (soms wat aanpassingen, maar in grote lijnen hetzelfde)

Uiteraard snap ik het als het gaat om topics zoals "Welke kleur halster moet ik kopen voor mijn schimmel pony" uit 1997, dat je zoiets hebt van "Waarom schop je die omhoog?"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:10

Maar naslagwerk is vaak verouderd en zijn er in 15 jaar of zo al lang weer nieuwe inzichten.
Dan heb je niets meer aan de ouwe meuk die er nog staat en mensen weer in gaan geloven.

Kijk eens bij hoefbevangenheid, dat komt door eiwitten zei men eerst.
Oh nee toch door suikers.
Oude topics horen juist voor de juist informatie automatisch na 2 jaar ongebruikt te zijn te verdwijnen van het web naar mijn idee :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:15

Ik denk dat het inderdaad voor een groot deel aan het onderwerp ligt. Het topic waar ik het bv over heb is een verzameltopic voor nakomelingen van de vader van mijn paard. Daarin zou ik dus best nog kunnen melden dat ik ook een nakomeling heb. Dat verjaart niet. Overigens heeft het topic in kwestie maar 2 summiere berichten dus heeft het in dit geval wellicht niet zoveel zin, maar het gaat om het idee.

Maar wat jij schrijft, Bruintje, dat snap ik ook wel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:18

Ik zeg ook na een x aantal jaar op slot gooien.
Dan open je maar een nieuw topic en komen er gelijk verse ideeen boven.
Mijn mening is de afgelopen 15 jaar zeker veranderd.

Ik zie best regelmatig een heel oud topic omhoog komen en meestal TEM ik deze ook wel.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:24

Maar topics waar een slotje op zit blijven gewoon leesbaar. Ik ben tegen verwijderen van topics, maar na x-aantal jaar inactiviteit (van zowel TS als overige Bokkers) zou er van mij best op topics een slotje mogen

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:31

Misschien een mooie om te combineren met het verwijderen van topics zoals veel bokkers graag willen, hun oude berichten van het internet af? Topics ouder dan een x aantal jaar gewoon naar de mesthoop verhuizen. Kunnen de beheerders er gewoon nog bij voor eventuele referentie maar is het 1) van het internet af en 2) niet meer mogelijk om van die oude topics omhoog te schoppen. Hoe relevant is oude informatie nou eenmaal nog.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:33

Mesthoop? waar vind ik die?

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:37

Die vind je niet, want daar kunnen wij normale gebruikers niet bij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:42

Maar wat is dan de meerwaarde het daar neer te zetten tegenover verwijderen?
Wat moet beheer daar nog mee dan?

Anoniem

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:51

Geen idee, ik ben geen bokt beheer :+ Ik weet alleen dat de verwijderde topics daar naar verbannen worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:52

Ah zo, daar had ik even niet aan gedacht, de topics die nu al verwijderd worden.
Dat is natuurlijk wel een stuk minder dan wanneer er automatisch daarheen gaan na 2 jaar. (of welke termijn ook)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:53

Maar er zijn ook volgtopics en huiskamertopics die jaren lopen, moet dat dan ook allemaal na 2 jaar dicht? (want las ergens over 1 lijn trekken..)
Als ik dan even mijn eigen topic neem, die zal wel een aantal jaar lopen en zou het voor mij als voor degene die willen volgen, erg vervelend zijn als het topc van de ene op de andere dag ineens op slot gaat omdat het topic 2 jaar oud is bijvoorbeeld.

Zelfde voor een jaar geen activiteit bij een volgtopic, als mensen dan afvragen hoe het met de pony is, hoe het met de persoon is etc etc, moeten ze daar dan ineens een topic voor aanmaken met de vraag " hoe is het nu met..."? Dat gaat toch ook nergens over?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Houdbaarheidsperiode topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:55

Nee natuurlijk niet, daar word toch in gereageerd. Daar komt ook nooit een melding na 2 weken.

Nou als een volgtopic bijvoorbeeld al 2 jaar stil ligt waarom dan nog zo perse om een update vragen blijkbaar was dat al 2 jaar niet meer interessant.
Dan volstaat een pb ook wel.