Verwijderen van topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 18:03

Vandaag zie ik wederom topics op slot gaan, met de mededeling dat ze later worden verwijderd. Op zich snap ik het, maar het steekt wel een beetje met andere huidige onderwerpen, waarin bokkers aangeven iets te willen verwijderen, wat soms moeizaam verloopt (al ken ik ook positieve verhalen). Dat steekt in mijn optiek een beetje.

Vandaag werd er een stal besproken hier op Bokt, volgens mij nam iedereen de regels in acht, namelijk enkel verhalen uit de eerste hand (hoe dit überhaupt kan worden bewezen vraag ik mij al een tijd af, maar dat is een andere discussie). Toch gaan beide topics op slot, en dus later verwijderd. Waarom is dit?

Het gaat hier om een stal die echt heel erg slecht bekend staat, zij lezen actief mee op Bokt en sturen ook gerust pb's. Die meestal verre van chique zijn. Waarom geeft Bokt hier gehoor aan? Deze mensen zijn crimineel bezig, bezorgen een hoop paarden en mensen enorm veel leed en pijn, en Bokt lijkt achter hen te staan.

Dit lijkt me niet de bedoeling. Of zijn de regels voor meerdere mensen niet duidelijk genoeg? Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, maar het voelt onjuist om zulke mensen hier op Bokt een podium te geven (of juist een podium te verwijderen, indien het niet in hun straatje past).

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:07

Ik moet zeggen dat ik het bij deze stal ook dacht. Waarom mogen mensen hier niet voor gewaarschuwd worden?

Kabayo

Berichten: 14051
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:08

Omdat zwartpraten niet mag

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:14

Maar je mag dus alleen goede ervaringen delen op bokt? Een slechte ervaring uit eerste hand is dus niet toegestaan?
Er is toch een hele rubriek voor ervaringen....

Kabayo

Berichten: 14051
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:18

AaronYve schreef:
Maar je mag dus alleen goede ervaringen delen op bokt? Een slechte ervaring uit eerste hand is dus niet toegestaan?
Er is toch een hele rubriek voor ervaringen....

Meende dat zo de regels zijn ja
Krom is het wel..

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:21

Ja, raar. Louche bedrijven in bescherming nemen, maar mensen niet de optie geven om persoonlijke details te verwijderen, zelf als dat 10 jaar geleden geschreven is.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:22

Dan mogen al die topics over slechte ervaringen met webshops en vliegtickets op resp LZP en BEU ook niet.
En het wemelt van de: "ik heb iets besteld maar niet ontvangen en krijg geen contact" topics waarna de reacties van: "oh, je kan je geld wel afschrijven, dat zijn oplichters" over elkaar heen buitelen.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:25

+1

Ik heb met verbazing het topic gelezen.
Dat het gesloten wordt omdat het negatief is vind ik van de zotte, ik vind dat als het ervaringen uit eerste hand zijn dit toch gewoon bespreekbaar moet zijn?
Als het topic escaleert kan er altijd nog ingegrepen worden.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:28

+1, helemaal mee eens. Het lijkt echt alsof de moderatie volledig z'n koers en daarmee logica kwijtraakt.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:28

Kabayo schreef:
AaronYve schreef:
Maar je mag dus alleen goede ervaringen delen op bokt? Een slechte ervaring uit eerste hand is dus niet toegestaan?
Er is toch een hele rubriek voor ervaringen....

Meende dat zo de regels zijn ja
Krom is het wel..



Ik heb het topic ook gezien en ik vond het ook erg bijzonder..

DuoPenotti

Berichten: 29749
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:32

Met jullie eens.
Vervelend voor een bedrijf dat berichten uit eerste hand niet positief zijn. Maar ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

Waarom dat met handelsstallen anders is dan met andere bedrijven is mij ook een raadsel.
Want dit is op bokt de norm en geen uitzondering.
Terwijl idd een winkel of wat ook wel met slechte recenties mag blijven staan.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:32

Oh, ik vergeet het Post-NL frustraties-topic. Loopt al weet ik hoe lang, dat mag wel gewoon :j

Maar dit is een paardenforum, dus je mag vooral geen expert-ervaringen over handelstallen delen. Want stel je voor dat je ervaringen deelt juist over datgeen wat je na aan het hart ligt. Dat kan je óveral op internet vinden, dus ga maar elders zoeken.
Nee, dan oplichters op internet. Daar kan je nérgens online iets over vinden, dus dat moet vooral hier kunnen.

/cynisme uit
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-02-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:34

Dus je mag wanneer er ervaringen gevraagd worden en er zijn een aantal slechte ervaringen deze niet delen?
Slechte zaak

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:36

Kabayo schreef:
Omdat zwartpraten niet mag

Waarheid uitspreken valt imo niet onder hetzelfde als zwartpraten en ik was in de veronderstelling dat het delen van werkelijke ervaringen wel mogelijk is.

Zoek voor de grap eens op Paard Zoekt Baas, dan zie je ook hoeveel negatieve berichten daarover geschreven worden wat niet weg gecensureerd wordt.

Dus ofwel Bokt meet met twee maten, ofwel zijn er hier gewoonweg fouten gemaakt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:51

Hierbij de moderator die het tweede topic heeft verwijderd. Mijn collega heeft het eerste topic verwijderd. Er werden geen fouten gemaakt of gemeten met twee maten zoals wordt verondersteld. We hebben beide topics gemoderate volgens de regels die gelden op bokt.

Beide topics zijn verwijderd omdat er geen topics geopend mogen worden waarin bedrijven positief of negatief worden besproken of er alleen positieve of alleen negatieve ervaringen worden gevraagd. De insteek van de topicstarter was daarnaast om mensen te waarschuwen en dat staan we op bokt niet toe. Het vragen naar ervaringen is uiteraard wel toegestaan en deze mogen ook, mits het aan de regels voldoet, gedeeld worden.

AaronYve schreef:
Maar je mag dus alleen goede ervaringen delen op bokt? Een slechte ervaring uit eerste hand is dus niet toegestaan?
Er is toch een hele rubriek voor ervaringen....

Dat klopt niet, negatieve ervaringen mogen ook geplaatst worden op bokt, mits het aan de regels voldoet, dit geldt precies zo voor positieve ervaringen.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:54

Dus.. Als ze zegt "ik wil jullie waarschuwen" met het hele verhaal erachteraan, dan mag dat niet..

Maar als ze zegt "ik heb deze ervaring" met hetzelfde verhaal erachteraan, dan mag het wel? :?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:57

nine1987 schreef:
Dus.. Als ze zegt "ik wil jullie waarschuwen" met het hele verhaal erachteraan, dan mag dat niet..

Maar als ze zegt "ik heb deze ervaring" met hetzelfde verhaal erachteraan, dan mag het wel? :?

Niet wanneer de insteek is om te waarschuwen, want dan valt het zoals nu onder een waarschuwingstopic. Ditzelfde zou ook zijn wanneer iemand zegt dat ze een bedrijf heeft gevonden die haar perfect heeft geholpen en of meer mensen ervaringen met het bedrijf heeft.
Deze regel geldt dus niet alleen voor negatieve ervaringen maar ook voor positieve ervaringen.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:13

Alsof een lijst met 20 min of meer neutraal beschreven negatieve ervaringen géén waarschuwing is _O-

Daar is toch geen onderscheid in te maken. Als ik 20 reviews lees op pak 'm beet bol en 10 daarvan zijn belabberd, 5 mwoah en 5 OK, dan weet ik toch ook wel dat het niet best is? Of die belabberde reviews nou expliciet: "ik wil jullie waarschuwen, koop deze 'vulmaarin' niet" zeggen, of dat dat er niet zo letterlijk in staat.

Maw: als "bokt" bij een topic zegt, "whoeps, dit lijkt misschien 'actionable', we kunnen van laster beschuldigd worden op deze manier" (dat zóu de reden kunnen zijn om zo spastisch te doen), is het dan niet handiger om samen met TS de tekst dusdanig neutraal te maken dat een topic wél open kan blijven?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:22

Het verschil zit het als eerste in dat het in dit geval gaat om een waarschuwingstopic, de enige reden daarvoor is om mensen te waarschuwen en dat staan we op bokt niet toe om gebruikers te beschermen tegen mogelijke smaad en laster.

Waar jij het over hebt Ibbel zijn negatieve ervaringen, dit hoeft niet alleen geplaatst te worden om andere mensen te waarschuwen maar ook om puur je eigen ervaring te delen. Dit wordt op bokt toegestaan onder bepaalde regels waar alle gebruikers zich aan dienen te houden en daarbij heb je sprake van hoor- en wederhoor waardoor zowel de positieve als negatieve ervaringen gedeeld kunnen worden.

Edit; ik zie net je edit. Dat is zeker iets dat wij vanuit de moderators doen en wanneer er sprake zou zijn van een normale topic waarbij iets niet klopt dan zouden we daar ook voor kiezen door een pb te sturen naar de topicstarter en samen te overleggen wat mogelijk is.
In dit geval kan dat niet omdat de insteek een waarschuwingstopic is en dat staan we op bokt niet toe. Het is daarnaast niet zo dat we deze regel hebben om bokt te beschermen tegen mogelijke laster, bokt staat zelf los van de postgedrag van gebruikers. Het zijn de gebruikers die we hiermee proberen te beschermen tegen mogelijke laster en smaad beschuldigen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:23

Dus als iemand nu een topic opent en vraagt om ervaringen mag de ts van het oude topic wel haar verhaal posten?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:24

Zolang het aan de regels voldoet is dat inderdaad toegestaan, dat geldt voor alle gebruikers.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:31

C_arola schreef:
Het verschil zit het als eerste in dat het in dit geval gaat om een waarschuwingstopic, de enige reden daarvoor is om mensen te waarschuwen en dat staan we op bokt niet toe om gebruikers te beschermen tegen mogelijke smaad en laster.


a) mogen gebruikers zélf besluiten of ze wel of niet een rechtzaak voor laster of smaad aan kunnen of uit willen lokken? Iets met zelfbeschikking, vrijheid van meningsuiting, etc.

b) het verzamelen van negatieve ervaringen IS een waarschuwingstopic - zie mijn eerdere post.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:34

Ibbel schreef:
a) mogen gebruikers zélf besluiten of ze wel of niet een rechtzaak voor laster of smaad aan kunnen of uit willen lokken? Iets met zelfbeschikking, vrijheid van meningsuiting, etc.

b) het verzamelen van negatieve ervaringen IS een waarschuwingstopic - zie mijn eerdere post.

Gebruikers mogen daar zeker zelf voor besluiten, maar wanneer ze gebruik willen maken van bokt dan zijn er regels waaraan gehouden moet worden. Willen ze deze berichten wel plaatsen dan zijn er andere mogelijkheden buiten bokt om dat te doen.

Wanneer er alleen negatieve ervaringen wordt verzameld dan is dat inderdaad een waarschuwingstopic en daarmee niet toegestaan op bokt. Dit heb ik in mijn vorige berichten ook aangegeven.
Het zoeken van ervaringen met een bedrijf moet de mogelijkheid bieden om zowel positieve als negatieve ervaringen te krijgen. Het is dus niet toegestaan om alleen positieve of alleen negatieve ervaringen op bokt te vragen met een bedrijf. Zie daarvoor ook mijn eerdere bericht.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Verwijderen van topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:39

Bizar dat dit niet mogelijk is op Bokt. Juist een forum waarbij zoveel mensen binnen de paardenwereld op 1 plek zitten, zou daar juist de mogelijkheid toe moeten bieden.

Zeker wanneer het gaat om oplichtingspraktijken voorkomen, vind ik het beleid hierin echt tekort schieten.

Verder sluit ik me aan bij Ibbel :)

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:40

Dat geeft dan wel een probleem als letterlijk íedereen alleen maar negatieve ervaringen heeft met een toko :+

C_arola schreef:
Willen ze deze berichten wel plaatsen dan zijn er andere mogelijkheden buiten bokt om dat te doen.


Waar?