Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18516
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:34

Femke_Tweety schreef:
Onali schreef:


Maar er zullen genoeg (toekomstige) bokkers zijn die bovenstaande juist niet zelf kunnen aangeven of inzicht er in hebben vanwege hun beperking/ handicap/ ziekte/ trauma/ anders.

Hoe bescherm je hun dan als ze zich helemaal niet bewust zijn van wat ze zichzelf en anderen aandoen.




Niet.

Dat is niet de taak van een openbaar forum maar van een aangepaste omgeving met professionals.


Je kunt tot op zekere hoogte rekening houden met.

Maar de meeste mensen hier hebben gewoon bokken als hobby, en zijn geen professionals.



Ben het helemaal met je eens hoor, Bokt is dan niet de plaats voor die persoon.

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 15:45

Lalahorse schreef:
Ik neem aan dat deze gemaakt is na aanlijdign van mijn topic . Ik vind het heel erg dat dit topic deels over mij gaat . Wat ik niet fijn vind

Ik wil hier heel graag op antwoorden! hierna zal ik ook reageren op de anderen, maar ik vind het even belangrijker dat ik eerst antwoord geef op jou, want ik snap dat je misschien geschrokken bent van dit topic.

Allereerst, ik wil juist niet dat mensen dit topic gebruiken om over jou te praten. Praten hoor je met mensen samen te doen vind ik, praten over mensen vind ik niet zo aardig. Ik zou de bokkers bij deze dus graag weer verzoeken om dit dus ook niet te doen!
Maar ik heb gezien wat er in jouw topic is gebeurd lalahorse, ik heb in je topic gelezen hoeveel pijn het jou heeft gedaan en dat vind ik heel erg. Ik zou juist graag willen dat we aardiger kunnen zijn voor elkaar, dat is veel gezelliger! en dat is waarom ik dit topic heb gemaakt, zodat we dingen kunnen verzinnen zodat mensen minder worden gepest, en het voor iedereen leuker wordt :j

pateeke
Berichten: 2253
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:46

Onali schreef:
pateeke schreef:
Ik denk daarentegen wel dat je als persoon met een beperking ook rekening moet houden met het feit dat er ook gebruikers zijn zonder beperking of die niet goed weten wat jouw beperking precies inhoudt. Wil je dat er rekening gehouden wordt met bepaalde dingen? Dan denk ik dat het goed is om aan te geven op welke manier mensen dat kunnen doen. Immers, wat voor de één helpend is, is dat niet voor de ander. Verder ben ik ook van mening dat er bepaalde regels gelden en die zowel voor mensen met als zonder beperking gelden. Is het door een beperking moeilijker om je aan bepaalde regels te houden, dan kan het nuttig zijn dat iemand uit je omgeving even helpt of dat een andere bokker die dat ziet zitten ondersteunt bij het naleven van de regels.


Maar er zullen genoeg (toekomstige) bokkers zijn die bovenstaande juist niet zelf kunnen aangeven of inzicht er in hebben vanwege hun beperking/ handicap/ ziekte/ trauma/ anders.

Hoe bescherm je hun dan als ze zich helemaal niet bewust zijn van wat ze zichzelf en anderen aandoen.


Dat kan je niet en is ook niet de taak van andere bokkers. Je kan mensen zeggen dat ze best hulp zoeken bij hun begeleiders, maar meer dan dat kan je niet doen.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:53

Bokt is een groot forum. En om dat draaiende te houden zijn er bepaalde basisregels nodig. Aan die regels dien je je gewoon te moeten houden, beperking of geen beperking. Er zijn soms reacties die geen UN of OW waardig zijn maar er wel voor zorgen dat de sfeer er onder lijdt. Wanneer deze komen van iemand die in zijn os heeft staan dat er sprake is van een bepaalde beperking kun je als discussiepartner wellicht de intonatie beter duiden. Maar dit zou geen verplichting kunnen worden. Dit moet en zal een eigen keuze moeten zijn van de betreffende persoon. Want waar ligt anders de grens? Krijgen we dan ook lintjes voor PMS, migraine en verstopping? Die kunnen er namelijk ook allemaal voor zorgen dat een persoon minder goed gehumeurd is en wat botter uit de hoek kunnen komen.

Eerlijk gezegd, als er mensen zijn die door hun beperking continu bepaalde basisregels overtreden, dan is er in mijn oogpunt gewoon geen plek voor op Bokt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:57

Shae schreef:
Maar wat wil je dan doen? Ga je iemand vertellen dat ze wel mee mogen praten in leuke topics, maar zich uit serieuze discussies moeten houden? Dat is lekker inclusief. Of laat je mensen die niet 'normaal gezellig' mee kunnen doen toch gewoon los en moeten andere bokkers maar pikken dat iemand af en toe een kl*te opmerking kan dumpen in topics met gevoelige onderwerpen of moeten bokkers altijd ruiken wat er mis is met iemand? Niet iedereen zal deze topics lezen en er zijn genoeg mensen die denken te zien dat iemand aan het trollen is.

Er is een plek voor iedereen. Bokt hoeft niet die plek voor iedereen te zijn en uit de regels blijkt ook dat Bokt een leuke community en discussieforum wil zijn, maar wel voor mensen die zich kunnen gedragen binnen de gestelde regels.


Ik heb geen flauw idee wat je dan moet doen. Ik denk dat je als iemand zonder beperking, de ander het best kan negeren (of er in ieder geval niet vol tegenin gaan, maar ja, dat is ook niet te doen, want uiteindelijk vind iedereen dat ie gelijk heeft :+ )

Als je ervan uit gaat dat het 'ligt aan degene met de beperking' dan kan een ander toch de wijste zijn? het wordt echt interessant als de beperkten (ik blijf het een vervelende term vinden) met elkaar in discussie gaan.... :Y)

Citaat:
Je kan mensen zeggen dat ze best hulp zoeken bij hun begeleiders, maar meer dan dat kan je niet doen.
Dat kan je toch ook niet zomaar doen??? hoe dan?
Want je weet denk ik toch niet of iemand bijv empatisch vermogen mist, of gewoon onaardig is. Of iemand wel of niet bewust aandacht trekt of zielig doet...

Ik ben benieuwd wanneer ik die voor t eerst ga krijgen "nou Cer, ga jij maar even hulp zoeken bij je begeleider".. :') Ik ben niet officieel beperkt, maar wie weet wat een ander daarvan vindt... :+

Ik vind het wel een interessant verhaal :j

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:58

Femke_Tweety schreef:
Dat is niet de taak van een openbaar forum maar van een aangepaste omgeving met professionals.


Ik vind dat toch een vreemd idee dat het omgaan met medemensen iets voor professionals zou zijn en vooral ver weg van de zogenaamde 'normale' mensen gehouden moet worden en dat de meeste mensen dat niet kunnen. Terwijl het heel vaak helemaal niet gaat om moeilijke dingen.

Specifiek op Bokt denk ik dat er een paar aanpassingen belangrijk zijn:
- ga niet meteen uit van kwade opzet
- ga niet op zoek naar andere reacties van dezelfde gebruiker om expres een punt te maken
- tem reacties die niet door de beugel kunnen maar duik er niet allemaal bovenop
- negeer iemands taal en spelling, en als het te erg is sla je het gewoon over (of foei die persoon.)

En dat zijn dingen die eigenlijk sowieso handig zijn, en best vaker gedaan mogen worden.

Daarnaast denk ik dat mensen die dat willen en leuk vinden soms kunnen helpen:
- door te benoemen wat er in een topic gebeurt
- mensen er soms aan te herinneren dat niet iedereen dezelfde achtergrond, ervaring of mogelijkheden heeft en het best wat milder kan
- vanuit persoonlijke interesse (en NIET vanuit het idee om iemand een lesje te leren!) misschien eens een pb'tje doen om verduidelijking te vragen of te geven.

Dat laatste is echt prima mogelijk en kan heel veel verschil maken, maar belangrijk is vooral ook dat je het doet zonder ergernis of de verwachting dat de ander aan moet nemen wat je zegt. Dus dat je het ook goed los kunt laten als de ander geen reactie geeft, niks met de tips en suggesties doet, of misschien wel echt afwijzend reageert.

Maar dit kunnen heel veel mensen, hier heb je zeker geen speciale professionals voor nodig.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:01

Mars schreef:
Hetzelfde geldt voor mods, je kunt daar niet van verwachten dat ze persoonlijk begeleider gaan spelen.


Ik meen me te herinneren dat dat ooit wel eens gedaan is? *graaft in geheugen* Maar weet totaal niet meer hoe of wat verder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:03

het is in wezen gewoon simpeler om, indien iemand je ergert kwa manier van schrijven of reageren, die persoon op je foeilijst te zetten. Op die manier heb jij geen "last" van die persoon en die persoon niet van jou.
Als bokt het nu ook nog zo zou maken dat er niet steeds zo'n dwaas balkje kwam dat iemand gereageerd heeft die op jouw foeilijst staat zou het nog beter werken.

Dan hoeft niemand stempels te krijgen of lintjes of whatever en niemand hoeft zich te voelen alsof er van hem/haar verlangd wordt dat ie professionele hulp aan biedt.

iris: ja, dat is gedaan, maar dat mondde uit in de situatie dat de bokker die begeleidt werd eigenlijk met zowat alles weg kwam.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:07

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dat is niet de taak van een openbaar forum maar van een aangepaste omgeving met professionals.


Ik vind dat toch een vreemd idee dat het omgaan met medemensen iets voor professionals zou zijn en vooral ver weg van de zogenaamde 'normale' mensen gehouden moet worden en dat de meeste mensen dat niet kunnen. Terwijl het heel vaak helemaal niet gaat om moeilijke dingen.

Specifiek op Bokt denk ik dat er een paar aanpassingen belangrijk zijn:
- ga niet meteen uit van kwade opzet
- ga niet op zoek naar andere reacties van dezelfde gebruiker om expres een punt te maken
- tem reacties die niet door de beugel kunnen maar duik er niet allemaal bovenop
- negeer iemands taal en spelling, en als het te erg is sla je het gewoon over (of foei die persoon.)

En dat zijn dingen die eigenlijk sowieso handig zijn, en best vaker gedaan mogen worden.

Daarnaast denk ik dat mensen die dat willen en leuk vinden soms kunnen helpen:
- door te benoemen wat er in een topic gebeurt
- mensen er soms aan te herinneren dat niet iedereen dezelfde achtergrond, ervaring of mogelijkheden heeft en het best wat milder kan
- vanuit persoonlijke interesse (en NIET vanuit het idee om iemand een lesje te leren!) misschien eens een pb'tje doen om verduidelijking te vragen of te geven.

Dat laatste is echt prima mogelijk en kan heel veel verschil maken, maar belangrijk is vooral ook dat je het doet zonder ergernis of de verwachting dat de ander aan moet nemen wat je zegt. Dus dat je het ook goed los kunt laten als de ander geen reactie geeft, niks met de tips en suggesties doet, of misschien wel echt afwijzend reageert.

Maar dit kunnen heel veel mensen, hier heb je zeker geen speciale professionals voor nodig.



Het gaat ook niet om 'een beetje anders'.
Lees mijn eerdere reacties en je ziet dat ik juist van de nuance ben.
Hier op bokt, en ook in de praktijk.
(Leer mijn vrienden en kennissen kennen, en je ziet véél, heel veel 'niet standaardmensen' in die groep)

Maar soms gebeuren er écht dingen die vér buiten de fatsoensgrenzen liggen.

Zodanig dat de -niet beperkte- (rotwoord maar ik moest wat) er onder lijdt.

En daar ligt dus wel echt een grens.

De mensen met beperkingen, daar mag best ietsje milder mee omgegaan worden.
Maar daar waar hun gedrág echt schade doet aan andere bokkers, of structureel schade doet aan het verloop van een topic, daar bereik je een grens.

De grens waar het over gaat van 'iedereen kan een beetje rekening houden met', naar 'dit hoort thuis bij professionals'.

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 16:11

Oke hou je vast, ik ben het een keer niet eens met Ibbel, dat komt eigenlijk nooit voor :')

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
Als je weet dat XYZ "zo" is dan kan je hem/haar toch gewoon negeren? Of ga mij in het echte leven ook met iedereen om en in discussie?


Als je weet dat iemand 15 is, laat je hem niet toe op een feestje waar alcohol wordt geschonken. Dat is de juiste analogie. Je laat 'm niet binnen om van de andere klanten te verwachten dat ze alleen cola voor 'm bestellen.
Bokt is een privéfeestje, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om binnen te komen. Je moet je aan de regels houden. Kan je dat niet (om welke reden dan ook) dat mag je weer buiten. Net als die 15-jarige die toch langs de portier is geglipt.

Imo klopt de vergelijking niet, want Bokt is geen prive feestje met alcohol, maar een openbare ruimte waar iedereen vanaf 13 jaar welkom is. Sterker nog er wordt juist gevraagd om zaken zoveel mogen jeugdjournaal proof te houden.

Daarbij is iemand met een beperking niet zoals een bijdehand persoon die de regels expres wil negeren. Als ik de vergelijking met een feestje aan houd, dan vind ik het eerder te vergelijken met het niet willen plaatsen van een mindervaliden toilet omdat die plek misschien winstgevender is wanneer er een tafeltje met stoelen staat waar mensen geld kunnen uitgeven. Een feestje met mensen die ook niet aan de kant willen gaan wanneer degene in de rolstoel aangeeft moeite te hebben met het kunnen bereiken van de bar, uitgang of whatever.

Met je andere dingen ben ik het wel geheel eens, regels zijn er ook niet voor niets die gelden voor iedereen. Ook iemand in een rolstoel (of iemand met wat voor issue dan ook!) kan zich misdragen, en ook zo iemand hoor je buiten te kunnen zetten als het de spuigaten uit loopt. Niet alleen voor het bedrijf, ook voor de andere gasten.

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:21

Je in een topic misdragen en dan als excuus gaan gebruiken dat, gaat m niet worden, er zijn regels.
Door rood rijden kan een bon opleveren als je wordt gesnapt. En dan kan je niet aankomen met een zielig gezicht ja maar ik heb maar een been en dus mag ik wel door rood rijden zonder het risico een bon te krijgen

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:29

Het is een moeilijk onderwerp. Ik vind dat in principe alle mensen op Bokt gewoon goed mee kunnen doen.
Soms zie ik kritiek op berichten terwijl ik dan denk, als je eventjes ervoor gaat zitten dan is het heel duidelijk wat iemand schrijft. Of anders gezegd ik heb er dan niet zo'n moeite mee.
Ik heb zelf wel onlangs een iemand geadviseerd om eventjes een stapje terug van BOkt te doen en dan uit zelf bescherming voor haarzelf. Het werd te bizar en die persoon had ooit geschreven een beperking te hebben. Het werd toen ook wat rustiger om die persoon. Van mij kwam het echt uit een goed hart.

In mijn ogen is er maar een iemand op Bokt die echt te bizar post en altijd als die bokker post is het gelijk enorm bal. In alle topics gebeurt dat. Daar ga ik zelf niet meer op in en ik lees die posts niet meer(ik foei niet, want niet lezen werkt net zo goed). Dat is de enige bokker waarvan ik wel eens denk: "nou nou moderator team, kan er echt zoveel getrold worden op dit leuke Bokt"?" Waarop mijn antwoord dan is: "ja blijkbaar wel". Dan vind ik het ook goed. Dan ban ik haar zelf door die berichten niet meer te lezen , heel simpel. Of, en dat vind ik zonde→ ik verlaat het topic. Dat gebeurt regelmatig bij die persoon.

Of anders gezegd, ik vind dat wij bokkers en normaal het team het niet zo verkeerd doen. Goed wel dat dit eens ter sprake komt in dit topic.

Citaat:
Plus dat er genoeg mensen zijn die iets als dyslexie claimen, terwijl ze het niet echt hebben, maar geen moeite willen doen, en de mensen die het wél hebben, en wel moeite doen, worden dan op dat gedrag aangekeken, en dat vind ik niet fair.


Hier wil ik op reageren. Dyslexie heb je in alle mate en gradaties. Zelf heb ik het ook , alleen vergeleken bij mijn zoon en vergeleken bij mijn kleindochter in een lichte mate. Ik haal wel eens namen die gelijken door elkaar en soms verwerk ik de teksten niet goed of maak ik spelfouten. Inherent aan dyslexie is dat de persoon zelf dit glad niet ziet. Doordat ik elke dag drie talen spreek (Nl, Engels en Frans) door mijn emigratie, heb ik er meer last van dan voor mijn emigratie (heb zelfs gedacht een tijdje dat ik er over heen gegroeid was) en met name 's avonds gaat het nogal eens mis, als ik bv moe ben of veel Frans/ Engels heb gesproken.

NIemand kan een oordeel hebben over wie wel of niet dyslexie heeft. Daarvoor is het te verschillend. Bv mijn kleindochter die doet universiteit (slimme meid) maar is werkelijk vreselijk dyslexie. Zou zij dan niet op Bokt mogen komen? Zij zal echt nooit goed kunnen lezen en ook nooit met weinig fouten kunnen schrijven. Toch studeert ze universiteit :)*
Talen leren gaat echt niet bij haar.

Ik kan dan wel weer talen leren (vooral mondeling en het kost heel erg veel doorzettingsvermogen en moeite) en bij mij zit het meer in de spelfouten. Bv onlangs met Engelse vrienden gaf ik ze nog een huck ipv een hug :oo . Tja, dat is dan maar zo.

Dyslexie is totaal niet statisch. Het is iets in de hersenen dat niet goed gaat. En daarom kan het zelfs bij één persoon zo verschillend naar buiten treden. Mijn vriendin bv die heeft niet aangeboren hersenletsel en soms denk ik "hé dat heb ik ook, of doe ik ook→ bizar want ik heb geen NAH".

Zelf zal ik het nooit in mijn onderschrift schrijven. Daarvoor heb ik te hard geleerd om zo min mogelijk spelfouten te schrijven (in mijn tijd kon je niet dyslectisch zijn want bestond niet, laat staan dat je extra ondersteuning kreeg op school of enige zachtheid bij het beoordelen van je schriftelijke toetsen) en besteed ik altijd heel erg veel tijd aan mijn posts (altijd paar keer nalezen en verbeteren en nog eens verbeteren).

Ik hoop vooral dat ook mensen met iets anders, dat deze gewoon op Bokt kunnen zijn. Want Bokt is op de 1ste plaats vooral voor ons plezier en in principe voor iedereen.

Met onderstaande quote ben ik het dus eens
Citaat:
e mensen met beperkingen, daar mag best ietsje milder mee omgegaan worden.
Maar daar waar hun gedrág echt schade doet aan andere bokkers, of structureel schade doet aan het verloop van een topic, daar bereik je een grens.


De opmerking met niet willen plaatsen van een minder valide toilet vind ik ook een krachtige opmerking.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:33

Ailill schreef:
Ja, vind je? Ik vind de onverdraagzaamheid aardig goed vertegenwoordigd hier op Bokt.

Bokt is echt ontzettend lief en verdraagzaam als je het vergelijkt met een Dumpert, Fok!, Geenstijl, etc.
Er wordt hier zoveel met fluwelen handschoentjes aangepakt.
Echt bij alles is de basishouding op Bokt er een van: pas op, er kunnen kinderen/gehandicapten/mensen met lange tenen meelezen, dus we letten op onze woorden, gooien er een censuursausje overheen ("banketstaaf", "prutsmuts", etc), en bespreken mogelijk aanstootgevende onderwerpen überhaupt niet op het forum.
Als er eens iets voorvalt, dan voorkomt het beheer eigenlijk altijd dat iemand met de grond gelijk wordt gemaakt.
Echt, het valt hier reuze mee hoor, maar inderdaad, je moet zelfs op het lieve Bokt wel íets kunnen incasseren, en enigszins kunnen omgaan met reacties van anderen die anders uitvallen dan je gehoopt had. Kun je dat niet, dan is er binnen Bokt nog de extreme safespace van JH, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op.

pateeke
Berichten: 2253
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:34

Cer schreef:
Citaat:
Je kan mensen zeggen dat ze best hulp zoeken bij hun begeleiders, maar meer dan dat kan je niet doen.
Dat kan je toch ook niet zomaar doen??? hoe dan?
Want je weet denk ik toch niet of iemand bijv empatisch vermogen mist, of gewoon onaardig is. Of iemand wel of niet bewust aandacht trekt of zielig doet...

Ik ben benieuwd wanneer ik die voor t eerst ga krijgen "nou Cer, ga jij maar even hulp zoeken bij je begeleider".. :') Ik ben niet officieel beperkt, maar wie weet wat een ander daarvan vindt... :+

Ik vind het wel een interessant verhaal :j


Ik had mss wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoel dat als je weet dat iemand een beperking heeft en begeleiding heeft dat je die persoon kan aansporen om hulp te zoeken bij begeleiders als het (meermaals) mis loopt.
Begeleiders kennen de persoon met een beperking beter en kunnen met hem / haar kijken wat er gebeurt en hoe ze met de situatie kunnen omgaan. Imo beter dat mensen aangespoord worden het met familie / begeleiders te bespreken / bekijken dan nog grotere problemen krijgen. Want ja, sommige mensen met een beperking doen / zeggen op internet gewoon dingen die strafbaar zijn zonder zelf de impact ervan te zien of worden slachtoffer van strafbare feiten. En dan is het achteraf makkelijk om naar de begeleiding of ouders te wijzen, maar als de persoon in kwestie er zelf niets over zegt / gezegd heeft, kan je dat gewoon niet altijd weten.

Anoniem

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:40

Ik snap de hokjesmentaliteit totaal niet. In het echt zal je ook allerlei mensen met verschillende gradaties qua beperking tegenkomen. Moeten we die ook maar een speciaal kleur sjaaltje om doen? Zodat we extra lief zijn en rekening met ze houden? Ik denk juist eerder dat die mensen er helemaal niet uit willen springen, maar juist 'normaal' willen zijn.
Serieus, als we mensen hier als kleuters van een badge gaan voorzien, zodat iedereen er rekening mee kan gaan houden, wat is dan de volgende stap, de volgende badge en gaat dat vrijelijk discussieren dan niet vreselijk in de weg staan.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:56

Ik vind het een heel moeilijke kwestie. Het is overigens ook altijd een lastig dilemma (en vaak discussie) in zorgland :) Hoevaak denk je dat wij als professionals klappen krijgen, maar hier geen aangifte van wordt gedaan want "de client kon er niks aan doen"? Dikke onzin! Iemand kan misschien ontregelt zijn of het niet overzien, er zijn altijd grenzen in gedrag. Als er over een grens wordt overschreden mogen er wat mij betreft altijd consequenties aanvast zitten. Het grote probleem in een kwestie als bokt is: Waar ligt de grens?

Enerzijds moet je rekening houden met iemands mogelijkheden (niet alleen beperkingen!! Dat lees ik hier heel veel, maar het is nuttiger om juist te kijken naar iemands mogelijkheden ipv beperkingen), maar er zijn grenzen. Je kan vanalles inzetten, maar als iemand het niet lukt om zich te gedragen en continu heel bokt op stelten zet, dan dienen daar wel consequenties aan vast te zitten. Uiteindelijk zijn juist mensen met uitdagingen zoals lvb (licht verstandelijke beperking) of een psychische stoornis, gebaat aan duidelijkheid en regels. Met goede onderbouwing en uitleg!! Dat laatste is wel heel belangrijk, en ik denk dat dat is waar het mis gaat nu.
Stel iemand maakt continu opmerkingen die anderen pijn doen, dan mag diegene daar echt op gewezen worden. Het maakt niet uit wie deze persoon is en of deze persoon lvb of iets anders heeft, of misschien wel niks. Het belangrijkste is dat er een grens gesteld wordt, en er wordt uitgelegd wat de consequentie is (bijvoorbeeld een ban) als het nogmaals gebeurd en waarom. De uitleg niet als een belerend vingertje, maar een oprechte uitleg wat er gebeurt en waarom dit bijvoorbeeld pijnlijk is voor anderen. Hiermee kan je beide partijen verder helpen.
Iemand continu voor "troll" uitmaken of iemand een ban geven zonder dat diegene begrijpt waarom, gaat niet werken. Dat geeft inderdaad een gevoel van afwijzing en onbegrip. Wordt de situatie zeker niet beter van.

Ik denk dus dat het juist belangrijk is dat iedereen gelijk wordt behandeld, beperking of niet. Spreek elkaar respectvol aan en ga respectvol met elkaar om. Lukt dit niet? TeM dan en dan is het aan de modjes om in te grijpen waar nodig.
Een tweedeling maken door lintjes of een subforum gaat niet werken, daarmee creëer je alleen maar meer afstand in plaats van verbondenheid. Als iemand iets kwijt wil, kan hij of zij dat altijd in zijn onderschrift schrijven.
Ik herken het bij mezelf dat het soms makkelijker is om te gaan met lastig te begrijpen gedrag wanneer je een diagnose weet, maar dat zou echt bij diegene zelf moeten liggen om het bijvoorbeeld in het onderschrift te vermelden. Het kan namelijk ook heel stigmatiserend werken met de mogelijke vooroordelen daarbij. Dat wil je niet.

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:11

Zelf ben ik heel eerlijk in dat ik ADHD, Dyslexie en Dyscalculie heb maar ik kan ook begrijpen dat niet iedereen dit soort dingen altijd kenbaar wil maken, ook omdat er zeker aan neurodivergente diagnoses vaak een stigma zit.

Het is wat dat betreft alleen voor mezelf een probleem omdat ik 1. heel veel praat, snel emotioneel wordt en zeer impulsief ben en 2. Veel spelfouten maak of heel vaak een post moet aanpassen omdat een zin niet lekker loopt of ik zie achteraf 10 spelfouten.

Iemand zal zich best wel kunnen ergeren aan mijn spelfouten maar van reacties die dat corrigeren zou ik mezelf nooit wat aantrekken.

Lintjes/stempels heeft ook echt niet mijn voorkeur. Ik wil best in mijn onderschrift zetten dat ik zo dyslectisch als een deur ben en impulsief/ extreem emotioneel kan reageren maar het blijft een openbaar forum en daar ben ik me van bewust. Maar dit geld denk ik voor iedere gebruiker op dit forum, ook mensen zonder diagnose kunnen anders regeren dan mensen met een beperking.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:13

Ibbel schreef:
Ten eerste wordt je sowieso geacht op bokt ABN te schrijven en elkaar met respect te behandelen. Discussieren op de bal, niet op de man, etc. Dat staat al jaren luid en duidelijk in de regels.

Dat die niet altijd even consequent gehanteerd worden is vers 2, hebben we het hier even niet over.

We moeten denk ik niet willen dat die basisregels aangepast worden aan mensen die géén ABN schrijven, níet op de bal kunnen discussieren en níet respectvol hun mening kunnen geven.

Of dat nou komt omdat iemand 5 jaar is en nog nauwelijks kan schrijven, of juist 85 jaar en dement is,
buitenlander is en geen NL spreekt, dyslect, autist of spastisch is, of omdat-ie bewust aan het rellen en trollen is, maakt wat mij betreft niet uit. Je wordt geacht een bepaalde basis te hebben. Heb je die niet, dan overtreed je de regels. En dat mag niet.

En om die mensen ten koste van de lol en van allerlei aanpassingen van andere bokkers én ten koste van 'buddies' die hier een beetje hulpverlener moeten gaan spelen per se aan boord te houden is uiteindelijk ook nog eens nogal contraproductief bezien vanuit het verdienmodel van Bokt. Want dan zullen er best gebruikers afhaken, omdat de lol er af gaat.
Kortom: Enige afwijking t.o.v. de algehele norm(en) en je bent niet meer welkom?

Top standpunt +:)+

chanicha

Berichten: 12194
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:21

Als iemand zegt dat hij/zij dyslectie oid heeft zal je mij daar nooit over horen maar waar ik niet tegen kan is dat mensen vol een topic binnen komen vallen, alles op zijn kop zetten en dan als er wat van gezegd wordt zeggen ja ik heb dit of dat.
Van mij hoeft er geen lintje oid aangehangen te worden, ik krijg daar een naar gevoel bij maar het is wel storend als er steeds ongefundeerde dingen geplaatst worden en er verder nergens op ingegaan wordt wat er door andere blokkers gezegd wordt.
Ik probeer zelf om op bepaalde personen niet te reageren, is soms best moeilijk maar ik doe mijn best.

Edit, Plop is niets van te merken hoor!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:22

Ailill schreef:
Kortom: Enige afwijking t.o.v. de algehele norm(en) en je bent niet meer welkom?

Top standpunt +:)+

Niet enige. Af en toe een spelfout, een ongelukkige formulering, of een slecht begrepen reactie, daar kan waarschijnlijk niemand mee zitten.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:25

Ik stap uit dit topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:28

oomens schreef:
Ailill schreef:
Ja, vind je? Ik vind de onverdraagzaamheid aardig goed vertegenwoordigd hier op Bokt.

Bokt is echt ontzettend lief en verdraagzaam als je het vergelijkt met een Dumpert, Fok!, Geenstijl, etc.
Er wordt hier zoveel met fluwelen handschoentjes aangepakt.
Echt bij alles is de basishouding op Bokt er een van: pas op, er kunnen kinderen/gehandicapten/mensen met lange tenen meelezen, dus we letten op onze woorden, gooien er een censuursausje overheen ("banketstaaf", "prutsmuts", etc), en bespreken mogelijk aanstootgevende onderwerpen überhaupt niet op het forum.
Als er eens iets voorvalt, dan voorkomt het beheer eigenlijk altijd dat iemand met de grond gelijk wordt gemaakt.
Echt, het valt hier reuze mee hoor, maar inderdaad, je moet zelfs op het lieve Bokt wel íets kunnen incasseren, en enigszins kunnen omgaan met reacties van anderen die anders uitvallen dan je gehoopt had. Kun je dat niet, dan is er binnen Bokt nog de extreme safespace van JH, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op.

Helemaal vergeleken met pak 15 jaar geleden is bokt echt extreem zacht geworden. Zich mooi aangepast aan alle sneeuw vlokjes. Nee. Hard is bokt allerminst.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:30

Bokt is hard op sommige momenten en naar sommige mensen. Dat verschilt heel erg. Naar nieuwkomers kan Bokt heel hard zijn.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:33

Ik begrijp niet waarom je niet eerst zou proberen om in dialoog te gaan, als teamlid of vrijwilliger, om de deelname van iemand aan het forum te verbeteren. Wat valt daarbij te verliezen? Als het echt getrol is, pas je de sancties toe en is het snel klaar. Is het onkunde, dan probeer je handvaten te geven, maar pas je als team ook nog steeds de regels toe.

Als je als ander boktlid zijnde een bepaalde maturiteit verwacht van anderen, geef het dan ook terug. En ofwel negeer je dan reacties die je niet aanstaan, ofwel ga je er op een deftige manier op in. Maar hou je oordeel voor jezelf als je de persoon niet kent. Zo dramatisch moeilijk is dat niet.

absque_dubio

Berichten: 7870
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:56

Er zijn toch gewoon simpele basis regels als richtlijn. Voldoe je daar net niet aan, dan is dat geen probleem op bokt. Maar sla je de plank volledig mis, met welke intentie zit je dan zelf op een forum als je de regels niet kan/wil nakomen. Kan je beter op een forum zitten waarbij je dit wel kan/wil. Het is toch niet dat je geen volwaardig mens meer bent als je geen bokker kan zijn?