Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:29

Dat heb ik echt nooit geweten, wat tof dat je daar rekening mee hebt gehouden Shadow! ik ken zelf iemand (geen bokker, dus ik kan je ook niet vertellen of het op bokt goed is gelukt) die zo ziek was dat hij het grootste deel van de dag alleen nog maar kon liggen, hij gebruikte zulke voorleesfuncties om de dag ook een beetje door te komen. Die man was helaas zo ziek dat hij inmiddels ook niet meer leeft, maar zulke vormen van toegankelijkheid kunnen echt een verschil maken voor de mensen. Het heeft zijn laatste periode in het leven absoluut dragelijker, leuker gemaakt.
Fijn als mensen zich inzetten om zoiets mogelijk te maken voor een ander!

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:53

DuoPenotti schreef:
Imandra ik zie meedere mensen dat dan zeggen door diverse topics heen.
Dus niet alleen mijn idee. Want wat betreft leg ik het altijd al eerst bij mijzelf neer. Maar dan zie gelijke opmerkingen en denk ik.. Ooh lag niet aan mij :D


Dat enkele mensen dat vinden maakt het nog geen feit. Daartegenover staan ook mensen die dat totaal niet zo zien (en die heb ik in div. topics ook voorbij zien komen als zo'n opmerking werd gemaakt).
Het blijft toch perceptie, ook al vind je iemand die dezelfde visie heeft. Dus aan jouw perceptie kan het nog steeds prima liggen.

Maar dit zijn ook van die opmerkingen die 0,0 bijdragen aan een discussie en het juist uit de hand laten lopen. Waarom zou het nodig zijn om op te merken dat iemand zich verheven voelt boven de rest (zeker als die perceptie komt omdat diegene veel research heeft gedaan en daardoor een goede onderbouwing heeft kunnen schrijven)? Want mijn indruk is dat zoiets vaak als gevolg komt omdat iemand zich veel heeft ingelezen en de kennis deelt, en tegenover iemand staat die dat juist niet (of niet niet zo goed) heeft gedaan.
Een indruk van, 'jij blijft bij je mening staan en hamert op de research die je hebt gevonden, dus je zal je wel verheven voelen boven anderen'.

Maargoed, dat is mijn subjectieve perceptie van dat gedrag en die opmerking ;)


Oh wat goed dat je daaraan hebt meegewerkt Shadow! Dat minder prikkelend zal zeker heel fijn zijn voor mensen :j. Is het een idee om daar ook bij Flarum aandacht aan te besteden, binnen de ontwikkeling daarvan? Of gebeurt dat al? Van die functies die het voor mensen wat makkelijker maken bokt te gebruiken.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:12

IMANDRA schreef:
Maar dit zijn ook van die opmerkingen die 0,0 bijdragen aan een discussie en het juist uit de hand laten lopen. Waarom zou het nodig zijn om op te merken dat iemand zich verheven voelt boven de rest (zeker als die perceptie komt omdat diegene veel research heeft gedaan en daardoor een goede onderbouwing heeft kunnen schrijven)?

Ik heb juist niet de indruk dat de personen die veel research hebben gedaan zo bekeken worden.
Misschien door een paar uitzonderingen, maar die heb je altijd.

Maar het is gewoon wel echt zo dat sommige mensen zonder beperking er vanuit gaan dat ze alles kunnen, en niet meer moeten leren hoe te discussieren, en ik kan me een aantal topics herinneren waar dat zeker zo was.
En waar ik respect had voor degenen die wel de research hadden gedaan en met eindeloos geduld steeds weer alle onzin weerlegden. Ik heb daar echt het geduld niet voor.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:23

Nee nee het gaat niet over de mensen die research gedaan hebben met bijna altijd links erbij als onderbouwing.
Nee sorry als dat zo over kwam.
Alleen maar fijn en waardevol :j

Maar juist tegenovergestelde.

En waarom de strikjes discussie. Omdat andere dat een goed idee vonder voor mensen met beperking.
En mijn tegen opmerking is dan. Ik weet wel wat strikjes te plaatsen bij mensen die zelf menen heel fijn in een discussie te staan maar het grootste strikje van allen kunnen gebruiken.
Altijd hakken op andere. Ja vaak wel zo taalvaardig dat als je er niet op let het gemist word.
Ik vind dat gemener dan iemand die dan uit de slof schiet en een keer zegt stomme trut. En vervolgens wel een waarschuwing krijgt...

Met andere woorden het strikjes idee is idioot.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-04-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:25

IMANDRA schreef:
Oh wat goed dat je daaraan hebt meegewerkt Shadow! Dat minder prikkelend zal zeker heel fijn zijn voor mensen :j. Is het een idee om daar ook bij Flarum aandacht aan te besteden, binnen de ontwikkeling daarvan? Of gebeurt dat al? Van die functies die het voor mensen wat makkelijker maken bokt te gebruiken.


Flarum is van na mijn tijd, ik ben daar niet meer bij betrokken, dus dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik hoop het wel.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:42

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Oh wat goed dat je daaraan hebt meegewerkt Shadow! Dat minder prikkelend zal zeker heel fijn zijn voor mensen :j. Is het een idee om daar ook bij Flarum aandacht aan te besteden, binnen de ontwikkeling daarvan? Of gebeurt dat al? Van die functies die het voor mensen wat makkelijker maken bokt te gebruiken.


Flarum is van na mijn tijd, ik ben daar niet meer bij betrokken, dus dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik hoop het wel.


Misschien goed om als idee op te werpen (niet specifiek jij maar algemeen) om daar bij de ontwikkeling ook al aandacht aan te kunnen besteden, mits dat nog niet gebeurt :j. @Modjes @beheer haha?

@DP: Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, dat was mijn ervaring met die specifieke opmerking. Heb het zelf ook wel eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen dus ben wel biased wat dat betreft :)). Maar dan hebben we denk ik een andere situatie in ons hoofd.

Mwah, vind het strikjes idee niet idioot. Niet met de kanttekeningen die ik erbij stelde. Dan is het gewoon een uitbreiding van het onderschrift, zegmaar. Het moet niet een vooroordeel/veroordeling worden, of een manier om mensen maar kwetsende reacties te laten schrijven, maar meer een soort kennisname om eventuele reacties op die persoon wat beter te kunnen formuleren en/of wat extra begrip te kunnen opwekken. Het is namelijk makkelijk om te zeggen 'iedereen moet respect voor iedereen hebben en begrip kunnen tonen' maar je ziet in de praktijk dat dat soms lastig is. Dit zou een soort geheugensteuntje kunnen zijn om dat extra begrip te kunnen tonen bij mensen die dat zeker kunnen gebruiken (en willen, heel belangrijk). Maar ik merk dat mensen dat idee niet zien zitten, dan houdt het op. En ik snap de reacties op zich wel. Ik blijf erop reageren omdat ik ervoor wil waken dat het in zijn extreme zin aan mij gekoppeld wordt haha. Zoals associatie met de jodenster, dan moet ik er wel echt even op ingaan. Maar zeker eens dat het een idioot idee is als dat soort dingen worden verplicht of opgelegd, dat moet je niet willen.

Mensen die continu hakken op een ander, dat lijkt me geen respectabele manier van met elkaar omgaan. Als er vaak en consequent persoonlijke aanvallen worden gemaakt dan lijkt het me dat een mod daar op in kan spelen? Het is een regel overtreden, toch? Dus ook de mensen "zonder lintjes maar die er wel eentje zouden kunnen gebruiken" zoals jij zegt, moeten zich gewoon gedragen. Een keer uit je slof schieten kan gebeuren en daar mag imo wel wat coulance bij zijn.

En als je niet kan gedragen bij een discussie, beperking of niet, dan is een discussietopic niks voor jou idd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:43

Oei, lastig. Mijn broer was meervoudig gehandicapt en kon niet lezen of schrijven, dus ook niet op Bokt. Maar bij dagbesteding alle niveau's wel meegemaakt en leren kennen en niet iedereen weet of kent zijn of haar eigen beperkingen.

Een label is nooit leuk, maar irl zie je het soms aan mensen en via een scherm natuurlijk niet. Als mensen zelf een strikje onder hun naam zouden willen, zodat het herkenbaar is, zou dat misschien moeten mogen.
Eerlijk lees ik de onderschriften niet, maar merk het wel aan de manier van schrijven.

Om diverse redenen was ik niet actief meer, maar heb laatste week bijgelezen en ik denk dat qua communiceren en discussies er wel meer problemen zijn op Bokt. Maar dat is ook omdat het internet is.

Je hebt veel vaste mensen die veel op Bokt zitten en elkaar of anderen daar dan veel tegenkomen. Misschien kennen mensen elkaar zelfs irl of via pb.
Er zijn ook mensen die snel oordelen op wat ze lezen. Ze onthouden namen en wat men waar zegt of schrijft en daar hangt de toon van de reactie vanaf. Persoonlijk kijk ik per reactie en niet per bokt naam.

Wel heb ik weleens gehad dat ik wat irritatie voelde naar iemand en daarop reageerde, waar anderen dan weer mij op aanspreken. Maar dat is als je iets openlijk plaatst waar iedereen het kan lezen.

En soms krijg je ook pb's, maar eerlijk lees ik dat niet eens. Als mensen het persoonlijk maken of er zelf mee in de knoop komen en zich aangesproken voelen, is dat niet direct mijn probleem en ga niet mee in die strijd.
Wel ben ik makkelijk uit topics gestapt waar de discussie mij te ver ging of ik er echt irritaties om kreeg. Zo belangrijk is het niet.

Als je beperkingen hebt, is dat lastiger, maar alle beperkingen zijn anders. Zo lees ik het hier bij mensen waar je het echt niet merkt. Dus dan is het toch moeilijk om te beoordelen. Knap dat die mensen zo goed mee kunnen doen.
Ik kan me ook voorstellen dat je niet altijd alles wilt vertellen.

Als ik eerlijk ben, vind ik het wel heel moeilijk waar de grenzen zouden moeten liggen. Ik lees ook wel regelmatig reacties van mensen die gewoon minder ontwikkeling hebben gehad en meekletsen. Mensen die alles maar aannemen van hun leermeesters bijv op gebied van paarden en de rest wegwuiven als onzin. Als het dan gaat om ontwikkeling, totaal onbereikbaar.

Dan zou je mensen hun iq onder de gebruikersnaam moeten gaan melden?? Grapje, maar wat is de grens?

Anderen voelen zich weer ver boven anderen verheven en dat is ook negatief in veel topics. Moet je dan ook een iq/opleidingsniveau beperking doen?? Slim betekent zeker niet altijd sociaal, empathisch

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:57

Even door op die strikjes:
Ik heb PTSS. Maar dat is niet iets wat ik in een onderschrift of een flair wil. Mensen komen namelijk niet zomaar aan PTSS, en een onderschrift of een flair zou mij ook altijd herinneren aan het trauma waardoor ik PTSS heb. Ik persoonlijk wil dat niet.

Ik wil daar niet door gedefiniëerd worden, en ik wil ook niet een zielig persoon zijn, die die ellende heeft meegemaakt, want ik ben dat niet, en het zou voor mij een trigger zijn.

Het beïnvloedt wel wie ik ben. Het maakt dat ik soms heel weinig geduld heb met mensen die voor mijn gevoel bewust niet helemaal eerlijk zijn, om op die manier een punt te kunnen maken. Het maakt dat ik niet meer een aardig mens ben. Ik was dat ooit wel. Maar helaas heeft het ook veranderd hoe mijn brein werkt. De amygdala is bij mij groter, wat maakt dat ik anders reageer.

En het wordt wel milder met therapie, maar voor mij zou een lintje niet helpen, juist het tegenovergestelde.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:02

Maar dat zou prima zijn toch? Áls zoiets wordt ingezet (en gezien de reacties acht ik die kans niet groot) dan zou het volledig eigen keuze zijn. Als jij dat niet wil gebruiken sta je daar volledig vrij in, het moet ab-so-luut niet verplicht zijn of voelen. Het zou m.i. alleen door iemand ingezet moeten worden als diegene zelf denkt dat hij of zij daarbij gebaat is.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:05

Zo zijn we allemaal maar mensen met onze rugzakjes, sterke en zwakke punten. Imo echt geen probleem en van mij hoeft niemand een vinkje/onderschrift of wat ook bij zijn naam. Imo is er pas een probleem als iemand (diagnose of niet) presteert om elk topic naar zich toe te trekken of te laten ontsporen. Door manier van reageren, zendelingendrang of ander sfeerbepalend gedrag.
Wat mij betreft hoeft er geen beleid speciaal op mensen met een beperking te komen, slechts op gebruikers die structureel topics verstieren. Of dat nu door een beperking komt of niet.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:06

IMANDRA schreef:
Maar dat zou prima zijn toch? Áls zoiets wordt ingezet (en gezien de reacties acht ik die kans niet groot) dan zou het volledig eigen keuze zijn. Als jij dat niet wil gebruiken sta je daar volledig vrij in, het moet ab-so-luut niet verplicht zijn of voelen. Het zou m.i. alleen door iemand ingezet moeten worden als diegene zelf denkt dat hij of zij daarbij gebaat is.

Zo bedoel je :j

Ja dan vind ik het fijn :) Thanks Imandra :+:

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:06

Mars schreef:
Zo zijn we allemaal maar mensen met onze rugzakjes, sterke en zwakke punten. Imo echt geen probleem en van mij hoeft niemand een vinkje/onderschrift of wat ook bij zijn naam. Imo is er pas een probleem als iemand (diagnose of niet) presteert om elk topic naar zich toe te trekken of te laten ontsporen. Door manier van reageren, zendelingendrang of ander sfeerbepalend gedrag.
Wat mij betreft hoeft er geen beleid speciaal op mensen met een beperking te komen, slechts op gebruikers die structureel topics verstieren. Of dat nu door een beperking komt of niet.

Eens :j

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:09

Goede uiteenzetting Sp.

En ook eens Mars :j

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:20

Mars schreef:
Zo zijn we allemaal maar mensen met onze rugzakjes, sterke en zwakke punten. Imo echt geen probleem en van mij hoeft niemand een vinkje/onderschrift of wat ook bij zijn naam. Imo is er pas een probleem als iemand (diagnose of niet) presteert om elk topic naar zich toe te trekken of te laten ontsporen. Door manier van reageren, zendelingendrang of ander sfeerbepalend gedrag.
Wat mij betreft hoeft er geen beleid speciaal op mensen met een beperking te komen, slechts op gebruikers die structureel topics verstieren. Of dat nu door een beperking komt of niet.



Zeker waar.
Al is er natuurlijk niks mis mee om te kijken hoe bokt inclusiever kan zijn.
Bijv. door een alternatieve opmaak met minder prikkels.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:21

Minder prikkels zou ook top zijn, helemaal eens

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:22

Bestaat de office versie niet meer dan?
Dan is de opmaak met minder prikkels.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:27

DuoPenotti schreef:
Bestaat de office versie niet meer dan?
Dan is de opmaak met minder prikkels.

Wel hoor. In je profiel, instellingen en dan naar forum instellingen gaan. Daar staat office tussen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:28

Mars schreef:
Zo zijn we allemaal maar mensen met onze rugzakjes, sterke en zwakke punten. Imo echt geen probleem en van mij hoeft niemand een vinkje/onderschrift of wat ook bij zijn naam. Imo is er pas een probleem als iemand (diagnose of niet) presteert om elk topic naar zich toe te trekken of te laten ontsporen. Door manier van reageren, zendelingendrang of ander sfeerbepalend gedrag.
Wat mij betreft hoeft er geen beleid speciaal op mensen met een beperking te komen, slechts op gebruikers die structureel topics verstieren. Of dat nu door een beperking komt of niet.


Dit, exact dit.
Er hebben zich nu heel veel bokkers gemeld die aangeven bijvoorbeeld autisme, ptss of een andere "beperking" hebben, bij wie dit totaal niet merkbaar is. Stuk voor stuk fijne bokkers, die bijvoorbeeld ondanks dyslexie fijne berichten schrijven.
Maar over die bokkers gaat dit topic imo ook niet.
Het gaat specifiek om diegenen die zo nu en dan de hele wereld naar zich toe trekken en achteloze berichten overal achter laten zonder de normen en waarden op Bokt te respecteren. Dat is waar iedereen zich zo kapot aan ergert.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:37

Iets als lintje goed en wel...

Echter ik heb zovaak rellen gehad in mijn topics... Zo erg dat ik nu zelfs geen topic meer durf openen met een vraag of foto's want ja zelfs in foto topics kwamen ze me "de les spellen" of uitdagen.
Ik heb 3 bans gehad op bokt... Alleen maar omdat ik rel topics kreeg.

Ik had toen in mijn profiel staan dat ik enorm onzeker ben, een paar mensen die het wel voor mij opnamen hebben dat toen ook wel eens gemeld, maar toch werd daar geen rekening mee gehouden. Niemand beseft hoeveel pijn dit mij deed, hoeveel de onzekerheid toenam en hoe dit in het echte leven mezelf ook in communicatie met anderen erg terughoudend maakte.
En als ik dan iets deed wat in mijn ogen goed was... Was dit in hun ogen weer niet goed.

Ik wil graag (foto)topics openen, maar niet elke keer verwezen worden naar het verleden. Da's voorbij... Verleden tijd en sommigen kunnen veranderen en leren uit fouten.


Maar goed, ik hoop dat er voor mensen met een beperking toch iets handig komt en dat er dan ook werkelijk rekening mee gehouden wordt.

Ergens wordt vermoed dat ik autisme heb in een lichte vorm. Maar ik wil me niet laten testen.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:43

Het lijkt mij verstandig-voor iedereen- om de discussie in dit topic algemeen te houden, en niet teveel persoonlijke casussen te bespreken.

De kans dat dat goed blijft gaan is niet zo groot.

En het doel van dit topic was algemene discussie, en geen persoonlijke casussen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:55

Silenna schreef:
Het gaat specifiek om diegenen die zo nu en dan de hele wereld naar zich toe trekken en achteloze berichten overal achter laten zonder de normen en waarden op Bokt te respecteren. Dat is waar iedereen zich zo kapot aan ergert.


EN het gaat volgens mij om gebruikers die helemaal niet echt iets geks doen maar waar de lat heel hoog gelegd wordt, en waar vervolgens heel hard op ingegaan wordt.

Ik heb geen specifieke voorbeelden, maar als iemand een onderlinge proefje zonder galop rijdt bij de manege is de reactie die daarbij past bijvoorbeeld vooral 'wat leuk dat je dat gedaan hebt' en dan eventueel wat kleine tips, (en als je dat niet kunt opbrengen, zeg dan niets en klik het topic weg) in plaats van het hele Scala over iemand heen te storten met de conclusie dat het dierenmishandeling is en iemand ontzettend slecht rijdt.
En ik denk dat dat bij iedereen passend is, maar bij gebruikers waarvan je weet dat ze wat kwetsbaarder zijn is het extra gepast om daar niet overheen te walsen.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:00

Shadow0 schreef:
Ik heb geen specifieke voorbeelden, maar als iemand een onderlinge proefje zonder galop rijdt bij de manege is de reactie die daarbij past bijvoorbeeld vooral 'wat leuk dat je dat gedaan hebt' en dan eventueel wat kleine tips, (en als je dat niet kunt opbrengen, zeg dan niets en klik het topic weg) in plaats van het hele Scala over iemand heen te storten met de conclusie dat het dierenmishandeling is en iemand ontzettend slecht rijdt.

Dat is echt een compleet fantasie scenario, want dat gebeurt echt werkelijk nooit :')

Maar misschien een lijst met gepaste reacties voor iedere situatie maken dan :+

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:01

Shadow0 schreef:
Silenna schreef:
Het gaat specifiek om diegenen die zo nu en dan de hele wereld naar zich toe trekken en achteloze berichten overal achter laten zonder de normen en waarden op Bokt te respecteren. Dat is waar iedereen zich zo kapot aan ergert.


EN het gaat volgens mij om gebruikers die helemaal niet echt iets geks doen maar waar de lat heel hoog gelegd wordt, en waar vervolgens heel hard op ingegaan wordt.

Ik heb geen specifieke voorbeelden, maar als iemand een onderlinge proefje zonder galop rijdt bij de manege is de reactie die daarbij past bijvoorbeeld vooral 'wat leuk dat je dat gedaan hebt' en dan eventueel wat kleine tips, (en als je dat niet kunt opbrengen, zeg dan niets en klik het topic weg) in plaats van het hele Scala over iemand heen te storten met de conclusie dat het dierenmishandeling is en iemand ontzettend slecht rijdt.
En ik denk dat dat bij iedereen passend is, maar bij gebruikers waarvan je weet dat ze wat kwetsbaarder zijn is het extra gepast om daar niet overheen te walsen.


Moderators kunnen wat dit betreft misschien ook wel wat betekenen. De nuance opzoeken, als het ware.
Felle kritiek is misschien niet per se tegen de regels, maar ik zou in het voorbeeld van Shadow bijv. wel van een mod verwachten dat ze -wanneer dat scala dus wel over iemand uit wordt gestort- daar ingrijpen. Ik snap dat het subjectief is, maar de bedoeling van de topicstarter aanvoelen/tussen de regels doorlezen en dan kijken wat voor reacties gepast zijn. Desnoods in overleg met de TS.

Om er toch een voorbeeld bij te halen (sorry Cer), dat zou bij jou, Art, misschien ook kunnen helpen? Of hoe denk jij zelf geholpen te kunnen worden door een wat begripvoller beleid of evt. technisch hulpmiddel of zo? Om te zorgen dat jij wel weer topics durft te openen?

Edit: Kritiek is goed en dat moet je zeker niet censureren of alleen maar reacties toelaten rondom 'oh wat doe je het goed', maar het moet wel passend zijn bij het niveau en de bedoeling van TS. Een balans tussen kritiek kunnen hebben en niet te heftige meningen/kritiek posten wanneer dat eigenlijk niet heel gepast is.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-04-22 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:02

Shadow0 schreef:
Silenna schreef:
Het gaat specifiek om diegenen die zo nu en dan de hele wereld naar zich toe trekken en achteloze berichten overal achter laten zonder de normen en waarden op Bokt te respecteren. Dat is waar iedereen zich zo kapot aan ergert.


EN het gaat volgens mij om gebruikers die helemaal niet echt iets geks doen maar waar de lat heel hoog gelegd wordt, en waar vervolgens heel hard op ingegaan wordt.

Ik heb geen specifieke voorbeelden, maar als iemand een onderlinge proefje zonder galop rijdt bij de manege is de reactie die daarbij past bijvoorbeeld vooral 'wat leuk dat je dat gedaan hebt' en dan eventueel wat kleine tips, (en als je dat niet kunt opbrengen, zeg dan niets en klik het topic weg) in plaats van het hele Scala over iemand heen te storten met de conclusie dat het dierenmishandeling is en iemand ontzettend slecht rijdt.
En ik denk dat dat bij iedereen passend is, maar bij gebruikers waarvan je weet dat ze wat kwetsbaarder zijn is het extra gepast om daar niet overheen te walsen.

Ik snap wel wat je bedoelt.

Want hoeveel mensen zichzelf compleet capabel vinden, snapt denk ik 50% op bokt geen moer van opbouwende kritiek geven.
Liefst vertellen ze eerst hoe fantastisch ze hun leven (en dat van hun paarden) zelf voor elkaar hebben en de rest van de post wordt gebruikt om een ts volledig de grond in te boren. Liefst zo grof mogelijk, want dan komt beter uit hoe fantastisch je zelf wel niet bent.

En daar kan ik mij meer aan ergeren dan aan iemand die gewoon niet beter kan/weet.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:04

IMANDRA schreef:
Moderators kunnen wat dit betreft misschien ook wel wat betekenen. De nuance opzoeken, als het ware.
Felle kritiek is misschien niet per se tegen de regels, maar ik zou in het voorbeeld van Shadow bijv. wel van een mod verwachten dat ze -wanneer dat scala dus wel over iemand uit wordt gestort- daar ingrijpen. Ik snap dat het subjectief is, maar de bedoeling van de topicstarter aanvoelen/tussen de regels doorlezen en dan kijken wat voor reacties gepast zijn. Desnoods in overleg met de TS.

Maar daar wordt toch al gewoon op ingegrepen? Er is altijd wel iemand die temt in dat geval, en die topics gaan altijd op slot.


Sunnda schreef:
Want hoeveel mensen zichzelf compleet capabel vinden, snapt denk ik 50% op bokt geen moer van opbouwende kritiek geven.
Liefst vertellen ze eerst hoe fantastisch ze hun leven (en dat van hun paarden) zelf voor elkaar hebben en de rest van de post wordt gebruikt om een ts volledig de grond in te branden. Liefst zo grof mogelijk, want dan komt beter uit hoe fantastisch je zelf wel niet bent.


Eens, kritiek geven en ontvangen is een vak apart, en soms zijn mensen met een beperking daar een stuk beter in, want leren het in therapie.