Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12764
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:59

fohadie schreef:
purny schreef:
Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.



Ik merk dat de ene persoon met een beperking alles maar mag neerzetten in een topic, kwetsend of niet en dat de andere met beperking wel teruggefloten wordt als die iets minder goed uit de hoek komt. Dit gaat niet om 1 persoon, maar om meerdere personen aan beide kanten.

Dat vind ik wel apart. Misschien dat daar vanuit het modteam ook meer duidelijkheid over kan komen? Waarom wel bij de een reageren en bij de ander nooit?


Welke gebruiker er wel/niet teruggefloten wordt is niet zichtbaar voor andere gebruikers, dit is omdat wij deze communicatie en acties niet bekend maken. Het kan dus soms zo lijken dat je zelf wel aangesproken wordt terwijl een andere maar zeggen wat hij/zij wil, maar dat hoeft dus zeker niet het geval te zijn.


Het uitgangspunt is altijd om richting elke gebruiker hetzelfde te handelen. Kwetsende en persoonlijke aanvallen zijn nooit toegestaan, wie het ook plaatst. Het is alleen wel zo dat het onmogelijk is voor het moderatorteam om alle berichten die geplaatst worden mee te lezen, dus het zou kunnen dat er soms een bericht aan onze aandacht ontglipt. Wanneer er berichten zijn waarvan jij vindt dat ze kwetsend zijn, kan er geTeMd worden zodat de moderators het kunnen bekijken en eventueel actie kunnen ondernemen.

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:02

Oh, ik kan daar fout in zitten hoor Aillill. Misschien is dat voor mij ook moeilijker te beoordelen.

Maar een bokker zoals Purny vind ik het heel fijn dat het in haar onderschrift staat, maar ik merk het eigenlijk niet echt :) Ik vind de bijdragen heel vaak prettig, en soms ben ik het niet eens, maar dat heb je bij iedereen wel.

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:04

Muronia schreef:
Ik denk wel dat je voor een forum als bokt capabel moet zijn om met social media om te kunnen gaan. Het besef hebben om onderscheid te kunnen maken tussen social media / internet en de echte wereld. Genoeg body hebben om te kunnen incasseren, discussiëren en relativeren. In het geval van een verstandelijke beperking is er vaak begeleiding / mentor / familie die hierin mee kan kijken en dit kan inschatten. Bij gebrek hieraan, zou misschien een vrijwillige bokt-buddy een idee zijn. Iemand die de persoon wat beter leert kennen, die dingen kan verhelderen en tips/adviezen kan geven waar nodig. Mocht de beperking bovenstaand niet mogelijk maken, dan denk ik dat een forum zoals bokt niet de geschikte plaats is. Onbegrip van alle kanten zorgt voor frustratie en niet voor ontspanning of een goed gesprek. Dat kan niet de bedoeling zijn. Soms is het dan beter om de conclusie te trekken dat iemand niet op zijn/haar plaats is op een forum.


Helemaal mee eens!

Het is ook een illusie om te denken dat een complexe wereld als bokt geschikt gemaakt zou moeten worden voor iedereen. En dan denk ik dat het beheer ook sommige mensen moet adviseren om niet meer op bokt te komen of op specifieke subfora danwel hen moet bannen als dergelijke hints niet opgepikt worden.

En in dit geval bedoel ik de mensen die consistent storend aanwezig zijn en daarmee voor de rest topics verpesten. Dit is gelukkig een minderheid.

Er zijn ook voldoende mensen aanwezig met een (geestelijke) beperking die juist erg leuk aanwezig zijn en een toevoeging zijn op het forum.

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:08

Ik vind dat laatste wel heel dubbel hoor.

Als ik zelf steeds te horen zou krijgen dat ik ergens niet welkom ben, want beperking zou ik dat echt heel kwetsend vinden.

Daarmee poets ik niet de moeilijkheden weg, en ik weet ook niet of elk forumonderdeel nu zo geschikt is, maar iemand maar adviseren om niet meer te komen of te verbannen....... ik geloof niet dat ik daar nu achter kan staan.

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:12

Een beperking hebben waardoor je sociaal wat minder handig bent is al vervelend genoeg, ik vraag me af of het voor die mensen echt minder vervelend is als er ook nog van ze verwacht wordt dat ze hun problemen in onderschrift zetten of er zelfs icoontjes bij hun naam geplaatst worden...

Behandel iedereen als gelijke, dat lijkt me al een prima start. Je kunt niet van een community verwachten dat iedereen van elke gebruiker weet wat ze hebben en hoe ze met al die diagnoses om moeten gaan. Hetzelfde geldt voor mods, je kunt daar niet van verwachten dat ze persoonlijk begeleider gaan spelen. Dat je iemand die het lastig vind zijn weg te vinden een soort vast aanspreekpunt geeft voor vragen etc kan ik wel in komen en lijkt me prima als gebruiker dat zelf ook fijn vind.

Maar wat er nu imo ook gebeurd is vervelend gedrag (scheld pb's sturen heeft bvb niks met autisme van doen) goed praten door naar een diagnose te wijzen. Ook niet de bedoeling. En zeker als het gaat om geschreven woord is het wel heel erg lastig om het onderscheid te maken tussen trollen en sociaal onhandig zijn.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:13

Avalanche schreef:
Oh, ik kan daar fout in zitten hoor Aillill. Misschien is dat voor mij ook moeilijker te beoordelen.

Maar een bokker zoals Purny vind ik het heel fijn dat het in haar onderschrift staat, maar ik merk het eigenlijk niet echt :) Ik vind de bijdragen heel vaak prettig, en soms ben ik het niet eens, maar dat heb je bij iedereen wel.
Eens, er zijn ook gebruikers waarbij er geen problemen zijn, en het dus goed gaat. Super fijn!

Maar kijk ik dan naar andere Bokkers, dan schrik ii soms oprecht v.d. reacties van andere Bokkers.

nps
Berichten: 2000
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:14

fohadie schreef:
Maar aan de andere kant: willen we nu echt dat een team wat uit vrijwilligers bestaat en die het al druk genoeg hebben ook nog een soort functie van maatschappelijk werk/gehandicapte begeleider geven? Terwijl niemand via een scherm kan vernemen hoe hoog het niveau van de gebruiker is. Dat lijkt me echt meer iets voor de begeleiding van de persoon zelf. Maar ook die hebben het vaak druk met andere dingen.


Dit. Ik heb het andere topic ook meegelezen, dit was ook mijn eerste gedachte. Ik vind het niet ok om aan vrijwilligers bij een forum te gaan vragen mensen met mogelijk complexe problematiek mee te gaan kijken, is echt een taak voor (professionele) begeleiding van de persoon. Daarnaast totaal onpraktisch, tegen de tijd dat de reactie is beoordeeld is de discussie misschien al pagina's verder.

Een inclusief forum waar iedereen zich thuisvoelt is een prachtig mooi, maar ook heel lastig streven. Je wil denk ik ook niet dat een heel forum zich aanpast aan een paar mensen, zodat die zich heel erg thuisvoelen maar de rest een beetje minder omdat discussies niet meer "vrij" gevoerd kunnen worden. Als er zoveel kunst en vliegwerk van zoveel mensen (medegebruikers, vrijwilligers) voor nodig is om die inclusiviteit te waarborgen vraag ik me ook af in hoeverre bokt daar de meest geschikte plek voor is.

Het idee van IMANDRA is denk ik wel mooi, dan kunnen gebruikers er zelf voor kiezen en kan er wat rekening mee gehouden worden - mits de persoon het zelf ook wil.

Lijsken
Berichten: 1044
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:14

@mars: Als je op mijn bijdrage doelt, ik zou ook zeker niet pleiten voor een verplicht icoontje of onderschrift. Ik zou het echter wel willen aanbieden voor mensen die dat zelf prettig vinden.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:16

Avalanche schreef:
Ik vind dat laatste wel heel dubbel hoor.

Als ik zelf steeds te horen zou krijgen dat ik ergens niet welkom ben, want beperking zou ik dat echt heel kwetsend vinden.

Daarmee poets ik niet de moeilijkheden weg, en ik weet ook niet of elk forumonderdeel nu zo geschikt is, maar iemand maar adviseren om niet meer te komen of te verbannen....... ik geloof niet dat ik daar nu achter kan staan.


Hmm maar in dit geval is het niet door de beperking toch, maar door de manier waarop men zich gedraagt? Of dat nu een gevolg is van die beperking of niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met bijv. autisme geband wordt door de autisme, maar juist door het gedrag wat daar mogelijk uit voortkomt. En dan kan je best dezelfde grenzen hanteren als bij bokkers die niks mankeren. Dat is misschien minder "inclusive", maar om deel te kúnnen nemen aan een forum zoals bokt zal je toch tot op zekere hoogte wat skills moeten bezitten rondom je begrijpbaar uitdrukken en begrijpend lezen. Een wat mindere skill (bijv. begrijpbaar uitdrukken) is op te vangen met begrip dankzij een onderschrift/flair, een niet-aanwezige niet.

In mijn optiek hoeft daar niks te veranderen. Kan jij je niet gedragen (wat die oorzaak ook is), dan krijg je een ban. Maar als men het weet (bijv. met het flair/onderschrift idee) dan kunnen de wat stekeligere overkomende reacties wellicht wat beter begrepen/genuanceerd worden. De reacties die over de schreef gaan zijn gewoon fout en daar hangen consequenties aan. Niet aan de beperking.

@Mars: m.i. is het geen verwachting. Enkel, als diegene dat fijn vind, een reminder voor andere gebruikers dat je je soms minder optimaal kan uitdrukken. Als je dat niet wil gebruiken sta je daar volledig vrij in. Daarom pleit ik ook voor een algemene flair, geen specifieke diagnose of zo.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:18

Ik heb er geen verstand van, maar is het haalbaar om van mensen met een beperking (wat ik zelf een onaardige benaming vind) te verwachten dat ze op een andere manier reageren dan dat ze doen?

Het gebrek aan empatisch vermogen is, meen ik, onderdeel van een beperking. En dan zou je dus zeggen "ja je hebt wel een beperking waardoor je je niet kunt inleven in het gevoel van een ander, maar je doet het toch maar"... Hoe werkt dat dan? Als ze dat zouden kunnen, dan zijn ze toch niet beperkt?

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:20

secricible schreef:
Wat mij betreft is dat niet heel anders dan in de normale wereld. Ik probeer open te staan, rekening te houden met. Dat is makkelijker als ik weet dat iemand een beperking heeft.

Maar het is geen vrijbrief om los te kunnen gaan en constant topics te ontwrichten of te saboteren.
Als iemand keer op keer de sfeer in topicstarter verziekt is dat niet oke, ook niet met een beperking.


Goed gezegd, ik ben het hier helemaal mee eens.

Kabayo

Berichten: 14117
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:30

secricible schreef:
Wat mij betreft is dat niet heel anders dan in de normale wereld. Ik probeer open te staan, rekening te houden met. Dat is makkelijker als ik weet dat iemand een beperking heeft.

Maar het is geen vrijbrief om los te kunnen gaan en constant topics te ontwrichten of te saboteren.
Als iemand keer op keer de sfeer in topicstarter verziekt is dat niet oke, ook niet met een beperking.

Helemaal hier mee eens


purny schreef:
Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.

Heel eerlijk.. ik heb nooit opgemerkt dat je een beperking hebt en vind je vaak toch wel fijn, maar direct reageren. Je draait er niet omheen en dat is juist fijn!

Onali

Berichten: 18515
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:33

Eens met Secricible, Fohadie en Femke Tweety.


Maar, gaan we niet een paar grenzen te ver met lintjes ed bij de naam/ avatar.
Kan zo iemand zelf de gevolgen of impact er van snappen/ begrijpen?
Wat van de privacy van de bokker in kwestie, zeker bij een buddysysteem?
Wie gaat dat waarborgen?


Wat betreft onderschriften, in een topic lees ik de reacties.
Pas wanneer er scherper wordt gereageerd (oh heb je haar weer, of jij zegt dat altijd of een verwijzing naar een topic) kijk ik wie wat geschreven heeft of eventueel naar een verwijzing in het profiel of onderschrift.
Maar in een topic als dit sla ik onderschriften over, in mijn hoofd is dat enkel ruis.
Als een reactie me bevalt of ik wil hem quoten kijk ik pas wie het is.

prompter

Berichten: 11316
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:56

Ik vind het lastig. Ik zie berichten van mensen die openlijk zijn over een beperking, en daar is vaak niets op hun berichten aan te merken, en ze zijn staan ook nog open voor feedback.

Ik zie berichten van mensen die van zichzelf vinden dat ze geen beperking hebben, maar die schreeuwen om aandacht of die maar blijven drammen en/of hangen in 1 onderwerp.

Dan zie ik ook nog berichten van mensen die niks mankeren maar waar ik werkelijk waar geen touw aan vast kan knopen, het ene bericht is nog cryptischer dan het andere.

Ik denk alleen vaak bij mezelf dat ik niet hóef te reageren. Maar categorie 1 vind ik vaak prettiger overkomen dan categorie 2 en 3.

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:07

Er zijn mensen waarvan je weet dat ze ergens een hikje hebben, dat is geen enkel probleem, als ik merk dat er op dat persoon iets teveel gereageerd wordt zeg ik er wat van.
Er is alleen een verschil tussen schrijven dat het zo is in het ene topic maar in een ander gigantisch los gaan in een ander wat betreft schrijfwijze/taalgebruik of in pb's.
Ook doen alsof iemand een bepaald persoon is maar waar je vanuit syntax weet dat het iets anders is.
Zou het ook prettig vinden als er door de modjes daar wat beter op wordt gereageerd als er op gewezen wordt.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:22

Gewoon een beetje geven en nemen in het leven, ik snap het probleem niet helemaal.
Bij vervelende reacties los je dat per reactie op, spreek je het uit of tem je.

Hetzelfde met typefouten als je begrijpt wat er staat, waarom moet iemand daar dan op gewezen worden?

Als bokt alleen geschikt zou moeten zijn voor mensen die 'helder' zijn, dan is dat niet een groep waar ik bij wil horen.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:28

Onali schreef:
Eens met Secricible, Fohadie en Femke Tweety.


Maar, gaan we niet een paar grenzen te ver met lintjes ed bij de naam/ avatar.
Kan zo iemand zelf de gevolgen of impact er van snappen/ begrijpen?
Wat van de privacy van de bokker in kwestie, zeker bij een buddysysteem?
Wie gaat dat waarborgen?


Wat betreft onderschriften, in een topic lees ik de reacties.
Pas wanneer er scherper wordt gereageerd (oh heb je haar weer, of jij zegt dat altijd of een verwijzing naar een topic) kijk ik wie wat geschreven heeft of eventueel naar een verwijzing in het profiel of onderschrift.
Maar in een topic als dit sla ik onderschriften over, in mijn hoofd is dat enkel ruis.
Als een reactie me bevalt of ik wil hem quoten kijk ik pas wie het is.

Als we met lintjes (of een ander merkteken) gaan werken, dan vertrek ik hier. Wat een idioterie zeg. Welk lintje zou ik voor in aanmerking komen? Gewoon respectvol met elkaar blijven omgaan. En de drammers die we in de betreffende topics tegenkomen erop wijzen dat het geen wedstrijd is wie er gelijk heeft. Of wie het beter weet. Of wie slimmer is, of meer ontwikkeling heeft.

Sky_As

Berichten: 4791
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:35

Ikzelf vind het prettig als iemand het in zijn gegevens of onderschrift zet. Zodat ik bepaalde opmerkingen dan gewoon kan negeren, onder het motto, ze weten niet beter, of, we denken gewoon niet hetzelfde. (want die mensen kom je overal tegen, ook mensen die geen beperking hebben , maar anders in het leven staan. Met die mensen ga ik in het echte leven ook geen discussie aan, want dat heeft gewoon geen zin, wij gaan elkaars visies nooit begrijpen :-) )

Ik denk dat als dat een beetje de gedragscode zou worden, dat mensen waarvan je weet dat ze een beperking hebben (in welk opzicht dan ook), in bepaalde discussies gewoon genegeerd worden door degene die daar dan niet mee om kunnen gaan of het er niet mee eens zijn, dit leidt denk ik tot minder ergernissen. Je hoeft niet altijd overal op te reageren zeg maar.

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:37

Pumpkinbroes schreef:
Gewoon een beetje geven en nemen in het leven, ik snap het probleem niet helemaal.
Bij vervelende reacties los je dat per reactie op, spreek je het uit of tem je.

Hetzelfde met typefouten als je begrijpt wat er staat, waarom moet iemand daar dan op gewezen worden?

Als bokt alleen geschikt zou moeten zijn voor mensen die 'helder' zijn, dan is dat niet een groep waar ik bij wil horen.


Het probleem is dat er een paar individuen consistent herrie schoppen. En dat lijkt voort te komen uit hun beperking wat maakt dat ze er nauwelijks op aan te spreken zijn. Inclusief pbs waar de honden geen brood van lusten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:37

Gewoon afspreken dat mensen aanvallen en bewust afzeiken verboden gaat worden op bokt. Je hoeft niet te reageren als iemand iets zegt dat je niet aanstaat. :n

Misschien die mensen een merktekentje geven onder het mom. Pas op deze persoon heeft er lol aan anderen af te kraken en te kwetsen. Voelt zich zo verheven boven andere gebruikers dat hij/zij het nodig vindt om mensen die niet perfect reageren zo af te maken en te pesten dat ze wel wegblijven of stoppen met posten.

Ik denk dat daar het grootste knelpunt zit. Als die mensen eens stoppen met bewust als een stel ramptoeristen komen aanrennen om de persoon in kwestie te komen slopen. Stoppen met oude koeien opzoeken en dat even goed neerzetten ook dat toen en toen en toen .... dan zal het denk ik een stuk fijner worden op bokt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-04-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:38

Precies Sky_As. Als iemand iets in zijn of haar onderschrift wil zetten, prima. Vrijwillig.
En verder zijn er een aantal mensen die je beter kan negeren indien ze je triggeren als de beroemde rode lap op een stier.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:38

karuna schreef:
Gewoon afspreken dat mensen aanvallen en bewust afzeiken verboden gaat worden op bokt. Misschien die mensen een merktekentje geven onder het mom. Pas op deze persoon heeft er lol aan anderen af te kraken en te kwetsen. Voelt zich zo verheven boven andere gebruikers dat hij/zij het nodig vindt om mensen die niet perfect reageren zo af te maken en te pesten dat ze wel wegblijven of stoppen met posten.

Ik denk dat daar het grootste knelpunt zit. Als die mensen eens stoppen met bewust als een stel ramptoeristen komen aanrennen om de persoon in kwestie te komen slopen. Stoppen met oude koeien opzoeken en dat even goed neerzetten ook dat toen en toen en toen .... dan zal het denk ik een stuk fijner worden op bokt.


Oh, toch een merkteken, maar dan andersom. En wie bepaalt dat?

Maflinger_S
Berichten: 12177
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:39

Voor mij is dit een non-issue.

Zowel in het "echte leven" als in het "Bokt-leven" kom ik allerlei soorten mensen tegen. Met sommigen klikt het en met anderen niet. Ongeacht of het met een persoon wel of niet klikt behandel ik die persoon met respect.

Ieder mens is een individu en heeft dus een individuele benadering nodig. Prima, daar houd ik rekening mee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:39

Rien10 Voor mij hoeft het niet, liever niet zelfs :n maar als er toe besloten zou worden kun je het ook omdraaien natuurlijk :+

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:41

Pffff ik dacht al dat je er een voorstander van was. Kon me dat ook niet zo voorstellen eigenlijk.