Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:12

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
Nee. De anderen hoeven niet in de gaten te houden of hij dronken wordt. Maar moeten zich wel onthouden van het aanbieden van alcoholische drank.


Maar dat is wel de insteek van dit topic. "Wij" moeten ons aanpassen aan die 15-jarige (als die netjes aangeeft dat-ie 15 is - onderschrift). En dus ervoor zorgen dat-ie geen alcohol krijgt (= geen banketstaaf reacties krijgt)

En daar ben ik hier niet voor. Ik verwacht als gast op het boktfeestje - op basis van de nu geldende regels - dat iedereen respectvol discussieert en leesbaar ABN schrijft.

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Jij hoeft er niet voor te zorgen dat de persoon in kwestie een poedersuiker krijgt. Je moet gewoon zelf geen poedersuiker uitdelen. Dat is alles.

Ik ben trouwens helemaal niet voor (verplichte) lintjes, buttons of onderschriften.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 04-04-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:12

Ik bedenk mij net iets, misschien is het wel heel stom, negeer dit idee dan maar.

Je hebt voor de jeugd het jeugdhonk, en de huiskamer voor gezellig geklets etc.
Zou er voor bokkers die een afstand hebben van de maatschappij, of bokkers die graag een tandje minder bijzetten in het discussieren maar wel willen deelnemen, niet een ruimte gemaakt kunnen worden?
Een plek waar bepaalde regels wat losser kunnen zijn.
Dan kiezen mensen er zelf voor om deel te nemen in die ruimte of niet.

@urbanus Ik deel die mening ook over een onderschrift, laat dat de keuze van de gebruiker zelf blijven.
Laatst bijgewerkt door Pumpkinbroes op 04-04-22 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:14

Pumpkinbroes schreef:
Ik bedenk mij net iets, misschien is het wel heel stom, negeer dit idee dan maar.

Je hebt voor de jeugd het jeugdhonk, en de huiskamer voor gezellig geklets etc.
Zou er voor bokkers die een afstand hebben van de maatschappij, of bokkers die graag een tandje minder bijzetten in het discussieren, niet een ruimte gemaakt kunnen worden?
Een plek waar bepaalde regels wat losser kunnen zijn.
Dan kiezen mensen er zelf voor om deel te nemen in die ruimte of niet.

@urbanus Ik deel die mening ook over een onderschrift, laat dat de keuze van de gebruiker zelf blijven.

ja hoe ga je meten wie een beperking heeft dan?
Want niet alles heeft een officieel labeltje...

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:17

Er wordt nu vrij veel tijd besteed aan iets wat in mijn ogen een vrij zeldzame situatie is en waar we ook niet al teveel aparte regels voor moeten gaan bedenken.

Als je jezelf aanmeldt op Bokt ga je akkoord met de regels. Onder het kopje 'Hoe gedraag je je op Bokt' staan een aantal zaken heel duidelijk uitgelegd inclusief voorbeelden. Daar wordt op gemod en dat moet in mijn ogen ook zo blijven, ongeacht de reden van hinderlijk zijn, respectloos reageren en dergelijke. Of je nu niet in staat bent om je aan de regels te houden of dat je er geen zin in hebt. Er zit natuurlijk altijd nog grijs tussen zwart en wit, maar sommige situaties zijn gewoon heel duidelijk over de grens.

De winkel word je ook uit gebonjourd als je je niet kan gedragen. ;)

Ik heb het dan nadrukkelijk niet over bijvoorbeeld een purny die ik over het algemeen vrij netjes vind reageren en ook een superduidelijk onderschrift heeft.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:20

Cer schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik bedenk mij net iets, misschien is het wel heel stom, negeer dit idee dan maar.

Je hebt voor de jeugd het jeugdhonk, en de huiskamer voor gezellig geklets etc.
Zou er voor bokkers die een afstand hebben van de maatschappij, of bokkers die graag een tandje minder bijzetten in het discussieren, niet een ruimte gemaakt kunnen worden?
Een plek waar bepaalde regels wat losser kunnen zijn.
Dan kiezen mensen er zelf voor om deel te nemen in die ruimte of niet.

@urbanus Ik deel die mening ook over een onderschrift, laat dat de keuze van de gebruiker zelf blijven.

ja hoe ga je meten wie een beperking heeft dan?
Want niet alles heeft een officieel labeltje...


Nee ik bedoel niet een ruimte voor mensen met een beperking an sich.
Maar een ruimte waar het wat minder streng is, denk aan ABN, oneliners, onhandige vragen/antwoorden. Waar er wat meer ruimte is voor fouten binnen een discussie, maar waar de regels zoals op de man spelen nog steeds blijven bestaan.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:23

Shae schreef:
Er wordt nu vrij veel tijd besteed aan iets wat in mijn ogen een vrij zeldzame situatie is en waar we ook niet al teveel aparte regels voor moeten gaan bedenken.

Als je jezelf aanmeldt op Bokt ga je akkoord met de regels. Onder het kopje 'Hoe gedraag je je op Bokt' staan een aantal zaken heel duidelijk uitgelegd inclusief voorbeelden. Daar wordt op gemod en dat moet in mijn ogen ook zo blijven, ongeacht de reden van hinderlijk zijn, respectloos reageren en dergelijke. Of je nu niet in staat bent om je aan de regels te houden of dat je er geen zin in hebt. Er zit natuurlijk altijd nog grijs tussen zwart en wit, maar sommige situaties zijn gewoon heel duidelijk over de grens.

De winkel word je ook uit gebonjourd als je je niet kan gedragen. ;)

Ik heb het dan nadrukkelijk niet over bijvoorbeeld een purny die ik over het algemeen vrij netjes vind reageren en ook een superduidelijk onderschrift heeft.

Ik ben het met je eens. Er zijn nu een aantal Bokkers waarbij ik -als ik de post lees- denk "even tussen de regels doorlezen, even wat moeite doen om het te doorgronden". Daar wordt niet alleen degene die post beter van, maar ik ook. Ik heb de neiging om snel ergens over te oordelen. Het is goed als ik iets lees, het herkauw en het meer laat binnenkomen en dan wel of niet reageer. Soms zet ik dat ook als post -ik ga hier eens even over nadenken.

Sky_As

Berichten: 4791
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:25

precies, ik vind zo'n onderschrift super fijn. (en ook snap ook best dat iemand dat niet wilt, ook goed, maar dan is het iets lastiger er rekening mee te houden omdat je het dan niet gelijk door hebt). Op het moment dat er dan iets staat waarbij ik denk "eh, oke?" reageer ik maar gewoon niet.
Zo zijn er ook mensen die bijv. om geloof, of andere redenen heel anders in het leven staan dan dat ik dat doe, die negeer ik dan maar.

Ik denk dat als de mensen met beperking willen dat er rekening gehouden wordt met hun beperking, ze dit dus even duidelijk zullen moeten maken. ( en nee, dat is geen vrijbrief om alles maar neer te zetten), maar dan is het wel makkelijker op bepaalde dingen te negeren.
Als ik het idee heb, dat iemand "niet serieus" is, of echt niet voor reden vatbaar is, dan ga ik gewoon al geen discussie meer aan.
(net zoals in het echte leven ik soms maar denk: toe maar)

Ik denk dat we hier met zijn allen moeten beseffen, dat je het nooit met zijn allen eens kan zijn, en dat je soms maar moet denken: Laat maar gaan. adem in, adem uit, wij gaan hier niet uitkomen, en soms is dat ook gewoon goed.

Als je een discussie niet "voert", is hij meestal zo klaar.
(want we hebben het hier denk ik vooral over een paar gebruikers, waar bijna iedereen wel bij denkt: heb je die weer met een rare opmerking, als die rare opmerkingen genegeerd worden, is die discussie er ook niet)

Vergelijk het met paardrijden: Een paard die in je hand hangt, heeft iets om in te hangen. Als jij je hand naar voren steekt, en er geen trekwedstrijd van maakt, is het zo klaar met het hangen.
Als je de discussie niet aangaat, is iemand zo klaar met discussiëren ;-)

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:28

Ik neem aan dat deze gemaakt is na aanlijdign van mijn topic . Ik vind het heel erg dat dit topic deels over mij gaat . Wat ik niet fijn vind

Jessix

Berichten: 16495
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:28

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het vaak niet in de gaten heb. I.r.l. wel, maar op een forum niet. (Ik ga er blijkbaar vanuit dat ieder zich goed schriftelijk uit kan drukken en begrijpend kan lezen) Ik heb dus al vaker meegemaakt in een topic dat het door andere benoemt werd en ik het echt niet door had. Ik vond iemand dan gewoon geel irritant in de discussie. En dan bedoel ik niet om de andere mening, maar de manier waarop.

Gelukkig heb ik zelf niet heel erg de neiging om door te blijven discussiëren en denk dat al gauw "laat maar.." dus volgens mij is het nooit een heel nare discussie geworden door mijn toedoen.

Een onderschrift vind ik wel handig. Maar het zou zeker niet verplicht moeten zijn. Ik denk dat het prima gaat zoals het gaat. Laat mensen in hen waarde en als het gesprek vast loopt, trek je dan gewoon terug.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:30

Lalahorse schreef:
Ik neem aan dat deze gemaakt is na aanlijdign van mijn topic . Ik vind het heel erg dat dit topic deels over mij gaat . Wat ik niet fijn vind



Lalahorse, ik vind het jammer en vervelend voor je dat je dit niet fijn vind.
Maar een aantal Bokkers willen het gewoon goed doen. Goed voor jou, goed voor anderen. En omdat we elkaar niet in het echte leven tegenkomen, bespreken we dit soort zaken dus hier. Op Bokt. En dan kan jij het ook lezen.
Het gaat dus niet over jou, niet over de persoon Lalahorse. Maar het gaat er over hoe wij Bokkers er voor kunnen zorgen dat iedereen, ook jij, hier een fijne tijd heeft.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 04-04-22 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:30

Sica schreef:
Wat ik vind is dat Bokt echt een weerspiegeling is van de maatschappij of het 'echte leven'.
Iedereen heeft op stal wel een stalgenoot of een medelid van de tennisclub die soms ongevraagd een mening geeft over dingen of doordramt. Of net niet meekomt met de rest vanwege een beperking of gewoon sociale onhandigheid.

Ik vind Bokt nu niet echt een afspiegeling van de maatschappij.
Bokkers zijn overwegend vrouw, wit, en zitten over het algemeen niet aan de minimum kant van de samenleving.
Dat is helemaal geen afspiegeling.

Wil niet zeggen dat Bokt slecht is, maar de mensen die op een stal vreselijk zouden doordrammen of de hele sfeer naar hun hand zetten, zijn meestal ook na verloop van bokt af, maar nog steeds op stal.

Mensen die hele gesprekken naar hun hand zetten, en iedereen in de rede vallen, krijgen op een forum de kans niet om iemand niet te laten uitpraten want geschreven tekst in posts. Met soms lange verhalen. Die mensen kom je IRL wel tegen, maar hier op Bokt niet zo.

Mensen die zoals bijvoorbeeld op Facebook, vreselijk lopen te trollen en de persoon aanvallen ipv on topic blijven worden van Bokt verbannen.

Sky_As schreef:
precies, ik vind zo'n onderschrift super fijn. (en ook snap ook best dat iemand dat niet wilt, ook goed, maar dan is het iets lastiger er rekening mee te houden omdat je het dan niet gelijk door hebt). Op het moment dat er dan iets staat waarbij ik denk "eh, oke?" reageer ik maar gewoon niet.

Ik vind het ook fijn, maar wel op vrijwillige basis, anders kan het een vervelend stigma geven en dat wil je niet. Sommige mensen willen dat ook niet, en dat is ook prima.


DuoPenotti schreef:
Door mijn NAH kom ik vaak niet op woorden. Dus ik gebruik wel eens een woord dat niet de lading dekt in wat ik wil zeggen. Zeker met gevoelens uiten is dat vaak vervelend. Ook spellingregels die met mijn examen op de middelbare geen probleem waren zijn weg en blijven hoeveel ik ook oefen niet meer hangen.
En ik zie dingen soms anders.
Ik heb dat ook een tijd in mijn onderschrift gehad.
Maar dat voelde niet goed.
Ik ben wie ik ben. Wil geen andere benadering of behandeling door andere.
En mocht ik iemand kwetsen en die bokker geeft dat aan wil ik zeker ook excuses maken.

Ik vind jou altijd een hele prettige discussiepartner, en bij jou voelt het ook veilig om te vragen wat je precies bedoelt :) sommige mensen worden daar heel boos om, en jij bent er super redelijk in.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:39

Cer schreef:
ik weet niet of een jong iemand en alcohol te vergelijken is met mensen met een beperking (die je dan uitsluit van sociale dingen) ?

Ik zie de Telegraaf al "paardenforum sluit mensen buiten op grond van (geestelijke) beperkingen".. dat is niet heel woke dan ook denk :+

(nogmaals, mij maakt het niet uit, ik vind het wel een interessante discussie)




Iemand zou niet buitengesloten worden of aangesproken worden ómdat hij/zij een beperking of aandoening heeft.


Íedereen die zich onfatsoenlijk gedraagt wordt aangesproken en bij te ver gaan geband.

Dat is echt écht anders dan buitengesloten worden omdat iemand een beperking heeft.


Iedereen kan zich aanmelden, zonder dat er gekeken wordt naar geslacht, godsdienst, kleur, niveau, aandoening.
Iedereen mag meepraten, meedoen. Zonder dat er gekeken wordt naar geslacht, godsdienst, kleur, niveau, aandoening.


Maar als dan, na enige tijd, blijkt dat iemand structureel -om welke reden dan ook- écht regelmatig over de fatsoensgrens gaat, die persoon een paar maal gewaarschuwd is, dingen uitgelegd zijn, nog maals uitgelegd, korte waarschuwingsban, langere waarschuwingsban, dan houdt het uiteindelijk wel een keer op.

Dat is dan niet op basis/vanwége geloof, kleur, geslacht of aandoening,
Maar vanwege gedrag, en het niet aanpassen van dat gedrag (kunnen/willen laat ik in het midden)



Er wordt niemand buitengesloten omdat hij/zij een aandoening heeft.

Mensen worden aangesproken op gedrag. En het niet aanpassen daarvan.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:41

Femke_Tweety schreef:
Er wordt niemand buitengesloten omdat hij/zij een aandoening heeft.
Mensen worden aangesproken op gedrag. En het niet aanpassen daarvan.

.. het gedrag is toch gevolg van?

Aanpassen gaat niet zo eenvoudig denk ik... althans... dat zou baanbrekend zijn.. ?

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:41

Lalahorse schreef:
Ik neem aan dat deze gemaakt is na aanlijdign van mijn topic . Ik vind het heel erg dat dit topic deels over mij gaat . Wat ik niet fijn vind


Ik denk dat dit topic bestaat, omdat wij het beter willen doen.
Deels voor jou, maar ook voor alle anderen die het moeilijk vinden om mee te doen op bokt.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:49

rien10 schreef:
Ik ben het met je eens. Er zijn nu een aantal Bokkers waarbij ik -als ik de post lees- denk "even tussen de regels doorlezen, even wat moeite doen om het te doorgronden". Daar wordt niet alleen degene die post beter van, maar ik ook. Ik heb de neiging om snel ergens over te oordelen. Het is goed als ik iets lees, het herkauw en het meer laat binnenkomen en dan wel of niet reageer. Soms zet ik dat ook als post -ik ga hier eens even over nadenken.


Bij Bokkers die het niet in hun onderschrift hebben staan merk je soms ook dat ze niet helemaal 'meekomen'. Geen probleem om daar rekening mee te houden, iets nog een keer uit te leggen of er juist niet op in te gaan. Maar ik vind wel dat er een grens getrokken mag worden. Niet iemand bij voorbaat uitsluiten, maar wel iemand bannen als diegene fatsoensnormen blijft overschrijden. Ook als dat ten gevolge van een beperking is, sommige dingen moet je niet gewoon niet accepteren.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:52

Cer schreef:
Femke_Tweety schreef:
Er wordt niemand buitengesloten omdat hij/zij een aandoening heeft.
Mensen worden aangesproken op gedrag. En het niet aanpassen daarvan.

.. het gedrag is toch gevolg van?

Aanpassen gaat niet zo eenvoudig denk ik... althans... dat zou baanbrekend zijn.. ?


Maar je moet ergens een grens trekken. Je weet ook niet wat de eventuele beperkingen van de ontvanger van bijvoorbeeld een scheld-pb zijn en wat voor 'schade' die dus mogelijk aanricht. Diegene heeft ook recht op een 'veilige' Bokt-omgeving.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:57

Cer schreef:
Femke_Tweety schreef:
Er wordt niemand buitengesloten omdat hij/zij een aandoening heeft.
Mensen worden aangesproken op gedrag. En het niet aanpassen daarvan.

.. het gedrag is toch gevolg van?

Aanpassen gaat niet zo eenvoudig denk ik... althans... dat zou baanbrekend zijn.. ?


De oorzaak van het gedrag maakt voor mij niet uit en volgens de regels ook niet. Het interesseert mij niet of iemand een heel topic naar zich toehaalt, zit te jokken en/of verbaal om zichzelf heen slaat uit verveling of dat diegene niet anders kan communiceren.

pateeke
Berichten: 2251
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:06

Lalahorse: ik denk dat het topic niet bedoeld is om over jou te gaan. Wel denk ik dat het mensen aan het denken heeft gezet. Hoe kan voorkomen worden dat jij, maar ook andere mensen met een beperking, zich hier niet geaccepteerd voelen? Hoe kunnen we zorgen dat iedereen hier kan meepraten op bokt? Hoe kunnen we voorkomen dat mensen met en zonder beperking gekwetst worden?
Ik denk dat je het als iets positiefs mag zien: jouw topic heeft mensen aan het denken gezet en er zijn bakkers die willen nadenken over hoe jij je, maar ook andere mensen met een beperking (en zonder beperking), zich hier welkom voelen.

Los daarvan: ik denk dat een forum als dit een weerspiegeling is van (een deel van) de maatschappij, waar inclusie steeds belangrijker wordt. Ik ben voor inclusie en denk dat het niet zo zou mogen zijn om mensen met een beperking hier te bannen (want hoe ga je immers bepalen wie wel en niet geband wordt?). Ik denk daarentegen wel dat je als persoon met een beperking ook rekening moet houden met het feit dat er ook gebruikers zijn zonder beperking of die niet goed weten wat jouw beperking precies inhoudt. Wil je dat er rekening gehouden wordt met bepaalde dingen? Dan denk ik dat het goed is om aan te geven op welke manier mensen dat kunnen doen. Immers, wat voor de één helpend is, is dat niet voor de ander. Verder ben ik ook van mening dat er bepaalde regels gelden en die zowel voor mensen met als zonder beperking gelden. Is het door een beperking moeilijker om je aan bepaalde regels te houden, dan kan het nuttig zijn dat iemand uit je omgeving even helpt of dat een andere bokker die dat ziet zitten ondersteunt bij het naleven van de regels.

Ik stoor mij persoonlijk niet zo aan berichten die moeilijker leesbaar zijn. Ik ga ervan uit dat mensen wel hun redenen zullen hebben om het op die manier te schrijven en je kan altijd verduidelijking vragen.
Waar ik wel moeite mee heb is dat er soms op basis van bepaalde berichten een diagnose op iemand geplakt wordt, zoals "verstandelijke beperking". Dat kan erg kwetsend overkomen.

Ik denk dat het voor beide (mensen met en mensen zonder beperking) fijn en haalbaar moet kunnen zijn om deel te nemen aan de topics hier. Dat vraagt inspanningen van beide "groepen", maar is niet onmogelijk lijkt me?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:07

Shae schreef:
De oorzaak van het gedrag maakt voor mij niet uit en volgens de regels ook niet. Het interesseert mij niet of iemand een heel topic naar zich toehaalt, zit te jokken en/of verbaal om zichzelf heen slaat uit verveling of dat diegene niet anders kan communiceren.

Dan klopt het wel dat begrip / empathie soms ver te zoeken is :j

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:12

Cer schreef:
Shae schreef:
De oorzaak van het gedrag maakt voor mij niet uit en volgens de regels ook niet. Het interesseert mij niet of iemand een heel topic naar zich toehaalt, zit te jokken en/of verbaal om zichzelf heen slaat uit verveling of dat diegene niet anders kan communiceren.

Dan klopt het wel dat begrip / empathie soms ver te zoeken is :j

Ik zit daar tussenin. De oorzaak van het gedrag maakt me wel uit, maar je kan niet een heel forum daarop aanpassen.

Plus dat er genoeg mensen zijn die iets als dyslexie claimen, terwijl ze het niet echt hebben, maar geen moeite willen doen, en de mensen die het wél hebben, en wel moeite doen, worden dan op dat gedrag aangekeken, en dat vind ik niet fair.

Onali

Berichten: 18515
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:13

pateeke schreef:
Ik denk daarentegen wel dat je als persoon met een beperking ook rekening moet houden met het feit dat er ook gebruikers zijn zonder beperking of die niet goed weten wat jouw beperking precies inhoudt. Wil je dat er rekening gehouden wordt met bepaalde dingen? Dan denk ik dat het goed is om aan te geven op welke manier mensen dat kunnen doen. Immers, wat voor de één helpend is, is dat niet voor de ander. Verder ben ik ook van mening dat er bepaalde regels gelden en die zowel voor mensen met als zonder beperking gelden. Is het door een beperking moeilijker om je aan bepaalde regels te houden, dan kan het nuttig zijn dat iemand uit je omgeving even helpt of dat een andere bokker die dat ziet zitten ondersteunt bij het naleven van de regels.


Maar er zullen genoeg (toekomstige) bokkers zijn die bovenstaande juist niet zelf kunnen aangeven of inzicht er in hebben vanwege hun beperking/ handicap/ ziekte/ trauma/ anders.

Hoe bescherm je hun dan als ze zich helemaal niet bewust zijn van wat ze zichzelf en anderen aandoen.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:19

Onali schreef:
pateeke schreef:
Ik denk daarentegen wel dat je als persoon met een beperking ook rekening moet houden met het feit dat er ook gebruikers zijn zonder beperking of die niet goed weten wat jouw beperking precies inhoudt. Wil je dat er rekening gehouden wordt met bepaalde dingen? Dan denk ik dat het goed is om aan te geven op welke manier mensen dat kunnen doen. Immers, wat voor de één helpend is, is dat niet voor de ander. Verder ben ik ook van mening dat er bepaalde regels gelden en die zowel voor mensen met als zonder beperking gelden. Is het door een beperking moeilijker om je aan bepaalde regels te houden, dan kan het nuttig zijn dat iemand uit je omgeving even helpt of dat een andere bokker die dat ziet zitten ondersteunt bij het naleven van de regels.


Maar er zullen genoeg (toekomstige) bokkers zijn die bovenstaande juist niet zelf kunnen aangeven of inzicht er in hebben vanwege hun beperking/ handicap/ ziekte/ trauma/ anders.

Hoe bescherm je hun dan als ze zich helemaal niet bewust zijn van wat ze zichzelf en anderen aandoen.




Niet.

Dat is niet de taak van een openbaar forum maar van een aangepaste omgeving met professionals.


Je kunt tot op zekere hoogte rekening houden met.

Maar de meeste mensen hier hebben gewoon bokken als hobby, en zijn geen professionals.


Je laat in een 8paards carrousel programma op zz niveau ook geen 8-jarig kind op b niveau meehobbelen omdat het zich anders buitengesloten voelt.

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:23

Eens. En ik vind het voor mezelf ook wel fijn om beschermd te worden tegen gemene PB's.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:27

Tiggs schreef:
Cer schreef:
.. het gedrag is toch gevolg van?

Aanpassen gaat niet zo eenvoudig denk ik... althans... dat zou baanbrekend zijn.. ?


Maar je moet ergens een grens trekken. Je weet ook niet wat de eventuele beperkingen van de ontvanger van bijvoorbeeld een scheld-pb zijn en wat voor 'schade' die dus mogelijk aanricht. Diegene heeft ook recht op een 'veilige' Bokt-omgeving.


Met beiden eens. En daar zit het grijze gebied. Regels zijn regels, en als aanpassen daaraan zelf niet lukt, wie of wat is er bereid de kloof te dichten? Bij gebrek aan die bereidheid dan houdt het op vind ik idd. En dat lijkt me best cru als het bericht je overal naar je hoofd wordt geslingerd, dat je niet past en niet gewenst bent. Maar dat neemt niet weg dat de een meer ruimte moet krijgen dan de ander. Maatschappelijk en inclusief zou het wel heel mooi zijn als iemand dat mag, maar dat kun je de andere gebruikers, mods of begeleiding in extreme situaties niet opleggen. Mooie discussie dan ook.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:29

Cer schreef:
Shae schreef:
De oorzaak van het gedrag maakt voor mij niet uit en volgens de regels ook niet. Het interesseert mij niet of iemand een heel topic naar zich toehaalt, zit te jokken en/of verbaal om zichzelf heen slaat uit verveling of dat diegene niet anders kan communiceren.

Dan klopt het wel dat begrip / empathie soms ver te zoeken is :j


Maar wat wil je dan doen? Ga je iemand vertellen dat ze wel mee mogen praten in leuke topics, maar zich uit serieuze discussies moeten houden? Dat is lekker inclusief. Of laat je mensen die niet 'normaal gezellig' mee kunnen doen toch gewoon los en moeten andere bokkers maar pikken dat iemand af en toe een kl*te opmerking kan dumpen in topics met gevoelige onderwerpen of moeten bokkers altijd ruiken wat er mis is met iemand? Niet iedereen zal deze topics lezen en er zijn genoeg mensen die denken te zien dat iemand aan het trollen is.

Er is een plek voor iedereen. Bokt hoeft niet die plek voor iedereen te zijn en uit de regels blijkt ook dat Bokt een leuke community en discussieforum wil zijn, maar wel voor mensen die zich kunnen gedragen binnen de gestelde regels.