[Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:37

Bij mij zit er nog een hele kolom tussen het volg icoontje en de titel.
Afbeelding

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:49

_Christina schreef:
Bij mij zit er nog een hele kolom tussen het volg icoontje en de titel.
[ [url=m/1rnazT.png]Afbeelding[/url] ]

Er was nog een tweede icoontje waaraan je kon zien dat een topic ongelezen berichten heeft. Die is nu verdwenen.
Ik gebruikte altijd dat tweede icoontje en het was me zelfs nog nooit opgevallen dat het icoontje van jou ook anders was bij een ongelezen bericht.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:45

Dorus schreef:
_Christina schreef:
Bij mij zit er nog een hele kolom tussen het volg icoontje en de titel.
[ [url=m/1rnazT.png]Afbeelding[/url] ]

Er was nog een tweede icoontje waaraan je kon zien dat een topic ongelezen berichten heeft. Die is nu verdwenen.
Ik gebruikte altijd dat tweede icoontje en het was me zelfs nog nooit opgevallen dat het icoontje van jou ook anders was bij een ongelezen bericht.

Klopt, dat was dat pijltje wat in de topic title stond waar al eerder aan gerefereerd is. Denk dat die weggehaald is om plaats te maken voor het camera-icoontje wat er nu is. Maakt het een stuk onoverzichtelijker IMO

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:38

Ben benieuwd wat er nog meer 'ingrepend veranderd wordt' alhier.

Wat is het voordeel van deze icoontjes?
Voor wie?

Zoals ik hier nu lees is het overgrote deel van de gebruikers er niet content mee, waarom dan dit besluit?


Ik snap dat een phpBB forum aan het uitsterven is, maar ik ervaar in dít opzicht fok als een heel prettig forum.

Waarom is daar (nog) niet voor gekozen?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:58

Een in memoriam topic wordt nu ook aangeven als foto-topic.
Ik zie de (meer)waarde hiervan helemaal niet.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:13

Ik vind het icoontje bij een IM topic eigenlijk een beetje respectloos :\

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:00

Automatiseringslogica gecombineerd met een programmeur die geen content manager is.

Foto-topics hebben (meestal) 5-15 foto's. Maar niet alle topics met 5-15 foto's zijn fototopics.

En daar gaat het fout, want software kan dat onderscheid niet maken. Een content manager die content plaatst wel. Wat hier lastig is, is dat de TS van een topic de content manager is van dat stukje foruminhoud :+
Vandaar nog een keer het advies: de content manager (de TS) moet zelf (kunnen) aangeven of iets een fototopic is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:06

'Content manager' is niks, wat een jeukterm. Als ik moet kiezen tussen fotoicoontjes of 'content managers' mag Bart mijn hele forum volplakken met fotoicoontjes.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:23

Ik denk dat je de boodschap mist.
Automatisering is zwart wit - er zijn foto's of niet.
Een mens begrijpt de nuance. Als je die nuance wilt behouden, zul je die mens de keuze moeten laten.
Of je dat nu een bokker, een TS, een eindredacteur of een content manager (of welke jeukterm je ook niet tegen kunt) noemt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:31

Ik snap je punt prima, maar je hebt zo'n neuzelterm als 'content manager' niet nodig om je punt te maken.

(Overigens, nee, automatisering is natuurlijk niet zwart of wit. HTML kan bijvoorbeeld zonder moeite 16 miljoen verschillende kleuren nuanceren, van #000000 tot #FFFFFF. Ja, dat is natuurlijk een beetje een flauw punt, maar... je kunt ook logica een stuk genuanceerder maken dan zwart of wit. Ik denk niet dat het nodig is, volgens mij hoef je helemaal niets te doen, maar met een klein beetje aandacht kun je ook zonder menselijke redactie tot veel betere resultaten komen, bijvoorbeeld door fototopics alleen te markeren op de paardenfora of wat andere slimmigheidjes. Dat is ook niet handig voor Bart in de huidige context, maar het is geen belemmering in automatisering op zich.)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:20

Ik vind het ook wel een stuk chaotischer er uitzien nu hoor als ik naar mijn actieve berichten ga. Het is echt niet prettig en niet overzichtelijk zo.... ik had gehoopt dat na een paar dagen wel weer het aanklikbare dingetje direct voor de topictitel terug zou komen....

Het fototoestelletje is wel een beter plaatje dan dat dingetje dat er eerst een dagje ofzo stond.
Maar ik zie de meerwaarde er ook niet in. Het maakt het overzicht alleen maar onrustiger.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:48

Ik zou het op zich wel op prijs stellen als hier nog wat reactie op komt van Bart?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:20

Kan het niet gewoon ingesteld worden dat je zelf kiest of je die icoontjes wil zien? Ik vind het zo'n rommelig beeld nu, en denk dus telkens dat ik op ongelezen berichten ga klikken..

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:42

Dat heb ik precies hetzelfde Kaitlyn.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:51

Dat heb ik ok, mijn hersens zien oranje en willen klikken.
Denk als dat icoontje perse moet blijven, dat als het blauw zou worden het al minder irritant is.

Maar Bart is idd heeeel stil....

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:53

assie schreef:
Ik vraag me vooral af waarom er nog zulke "creatieve" ;) phpBB updates worden bedacht, terwijl we al een aantal jaar bezig zijn met "heel binnenkort" overgaan naar Flarum.

Kan die energie, tijd en aandacht niet beter aan Flarum besteed worden?


Dit dus.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:55

Bart ligt met koorts op bed, aangestoken door zijn eigen zoon :oo :D Het is weer die tijd van het jaar.

Zelf moet ik ook wel wennen aan het nieuwe icoontje, als ik er bewust mee bezig ben lukt het aardig maar op de automatische piloot werkt het nog niet zo makkelijk. Vind het icoontje wel heel aantrekkelijk om naar te kijken, ergens geeft het een rustiger beeld dan dat het daarvoor had.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:01

Het nieuwe icoontje is prima, maar het ontbreken van het blaadje aan het begin van de topic titel om ongelezen berichten te markeren ben ik nog niet zo blij mee. Ik moet teveel turen om het verschil te zien tussen een oranje of een wit logo vooraan en daar zijn mijn ogen niet heel erg blij mee.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:02

Het icoontje zelf is het probleem nog niet eens, het feit dat het icoontje ten onrechte bij topics staat wat geen fototopics zijn, dat is gewoon bloedirritant.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:03

Ohh niet om te vraag te ontwijken maar technisch ben ik niet zo heel erg sterk. Maar ter voorbereiding van de overstap naar Flarum moeten er wat aanpassingen gemaakt worden in/bij phpBB. Er zullen wat fora in elkaar geschoven worden, dit was al eerder medegedeeld. Om herkenbaarheid te geven aan bv de Fototopics waar +5 foto's in staan, krijgen zo'n icoontje om jou als gebruiker de keuze te geven deze topics over te kunnen overslaan wanneer daar reden voor is.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Dienstmededeling] Fototopic icoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:05

Dat is allemaal leuk en aardig, maar werkt niet als álle topics zo'n icoontje krijgen. Ook als de foto's gebruikt worden ter illustratie maar het in de kern geen fototopic is :+ .

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:19

Ods schreef:
Om herkenbaarheid te geven aan bv de Fototopics waar +5 foto's in staan, krijgen zo'n icoontje om jou als gebruiker de keuze te geven deze topics over te kunnen overslaan wanneer daar reden voor is.


Het effect is nu juist dat ze veel meer de aandacht trekken in de lijst, en dat het voor mij in elk geval veel lastiger is om ongelezen topics te zien omdat de foto-icoontjes veel opvallender zijn, en de oranje kleur juist geassocieerd is met 'nog lezen.'

Maar het is denk ik handiger dat Bart daar reactie op geeft - dus we zullen even moeten wachten tot 'ie weer op de been is. (Beterschap! :brr: )

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:38

Marjo schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar werkt niet als álle topics zo'n icoontje krijgen. Ook als de foto's gebruikt worden ter illustratie maar het in de kern geen fototopic is :+ .

Nu idd niet, heb je gelijk in. Maar het effect zal straks beter zijn, wanneer de fora in elkaar geschoven worden, dat is in elk geval het idee er achter.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:44

Ods schreef:
Marjo schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar werkt niet als álle topics zo'n icoontje krijgen. Ook als de foto's gebruikt worden ter illustratie maar het in de kern geen fototopic is :+ .

Nu idd niet, heb je gelijk in. Maar het effect zal straks beter zijn, wanneer de fora in elkaar geschoven worden, dat is in elk geval het idee er achter.


Voor mijn eigen berichten maakt het geen bal uit hoe de fora wel of niet in elkaar geschoven worden.

Het idee is leuk, de uitvoering werkt alleen niet.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:56

Ods schreef:
Nu idd niet, heb je gelijk in. Maar het effect zal straks beter zijn, wanneer de fora in elkaar geschoven worden, dat is in elk geval het idee er achter.


Het effect wordt sowieso niet beter, het in elkaar schuiven verandert niets aan de weergave toch?

Maar zowel Ibbel als ik denken dat het ook helemaal niet meer belangrijk is om het uberhaupt aan te geven, behalve dat mensen die een topic plaatsen zelf, als ze willen, aangeven dat het foto's zijn. (Ibbel noemde nog tags, maar ik denk dat je zelfs dat niet hoeft te doen.)