Een jaar lang leren met Heike

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientjuhh22

Berichten: 407
Geregistreerd: 16-10-13
Woonplaats: Heeze

Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 00:58

Hoi Bokkers!

Nu er zoveel leuke jaar overzichtjes voorbij komen, kan ik natuurlijk niet achterblijven :D . Mijn jaar met Heike was een heel leerzaam jaar voor ons beide, Heike heeft geleerd dat mensen toch wel te vertrouwen zijn, en ik heb veel bijgeleerd in de omgang met paarden.

November
Mijn jaar met Heike begint 3 november 2014, toen heb ik haar gekocht op de paardenmarkt in Hedel, eenmaal aangekomen bij ons mocht ze eerst een paar daagjes op een eigen stukje wei, om even rustig bij te kunnen komen en te wennen aan haar nieuwe plekje;
Afbeelding

Al snel werd duidelijk dat Heike weinig gewend was in de omgang met mensen, ze durfde niet binnen 2 meter in de buurt te komen. Toen ze eenmaal gewend was aan haar nieuwe huisje, ben ik langzaamaan begonnen met haar vertrouwen winnen, en wat werkt er nu beter als eten? :Y)
Afbeelding

December
Ondertussen werd ze de beste vriendjes met mijn merrie, en speelde ze vaak samen in de wei, ook toen er sneeuw gevallen was;
Afbeelding

Januari
Het halstertje wat ze om had vanaf de markt begon erg strak te zitten, ze liet ons echter nog niet in de buurt, uiteindelijk met veel geluk, in een hoek van de stal het halster afgekregen. Vanaf dat moment mocht ze zonder halster de wei op.
Afbeelding

Het vertrouwen winnen ging steeds beter, in de stal voelde ze zich het meest op haar gemak, en was ze ook het makkelijkst te benaderen. Toch riep iedere aanraking een schrikreactie op. Tot ze van de een op de andere dag had besloten dat het kriebelen toch wel fijn was, ze bleef staan! *\o/*
http://oi64.tinypic.com/2czv8lz.jpg
Nog niet ontspannen, maar we waren weer een stapje verder!

Februari
Nu ze wat meer vertrouwen in ons had, overwon haar nieuwsgierigheid het steeds vaker van de angst. Zo kwamen er steeds meer van dit soort foto's;
Afbeelding

Maart
Heike liep nog steeds zonder halster rond, waardoor we geen mogelijkheden hadden om haar (in geval van nood) te kunnen pakken. Omdat ik merkte dat ik zelf de ervaring miste om Heike hierin verder te helpen, heb ik hulp ingeschakeld. Een student van Annemarie van der Toorn kwam mij helpen, wat heb ik daar enorm veel van geleerd! Ik leerde hoe ik met mijn houding Heike kon beinvloeden, en welke oefeningen ik kon doen om Heike steeds meer vertrouwen te geven in mij en in vreemde objecten. Hoewel we veel bereikte samen, kregen we het halster nog steeds niet om. Annemarie is uiteindelijk langs geweest en heeft het halster om gekregen *\o/* , toen kon het echte oefenen beginnen!
Afbeelding

April
Mevrouwtje is erg slim, en heeft dan ook snel door wanneer er geen stroom op de draad staat, en ze er dus gewoon met haar hoofdje onderdoor kan om de grasjes aan de andere kant te eten. Dit levert de meest leuke kapsels op :D :')
Afbeelding

Mei
Het trainen van Heike ging steeds beter, nog steeds kregen we hulp van de student van Annemarie, zo kon ik haar steeds beter vast maken aan het halstertouw, en kon ze ook lekker geborsteld worden, en konden we samen de eerste stappen buiten de wei gaan zetten :) .
Afbeelding
Afbeelding

De meeste tijd bracht ze lekker met haar neus aan de grond door, en ze groeide flink door.
http://oi65.tinypic.com/vr8uxj.jpg

Ook was het tijd voor de eerste afspraak bij de hoefsmid, het was hard nodig. Ze deed het super braaf, heel trots op mijn kleine meisje <3
http://oi67.tinypic.com/2dhwh3l.jpg
http://oi66.tinypic.com/jh6fep.jpg

Juni
We gingen rustig door met het halster om en af doen, zolang ze aan het halstertouw vast zit gaat het goed, er moest dus nog even door geoefend worden.
http://oi66.tinypic.com/30u8yso.jpg

Naast het oefenen was ze voornamelijk lekker in de wei aan het spelen
Afbeelding

Juli
Heike was klaar voor de volgende stap, zonder halster op de wei. Het halster om en af doen ging steeds beter, en ook zonder dat ze vast stond liet ze haar halster goed om doen. Tijd dus om het halster af te doen;
Afbeelding

Augustus
Nu het zo goed ging met Heike en we lekker samen konden wandelen, werd het natuurlijk hoog tijd voor een fotoshoot. Ik ben heel blij met het resultaat!
Afbeelding
<3
Afbeelding

September
Er stond een trailer van een weidegenootje, dus daar hebben we maar meteen gebruik van gemaakt. De achterbeentjes op de klep zetten vond ze in het begin nog een beetje eng, maar al snel was ze overtuigd en liep ze zo mee de trailer op.
Afbeelding

Oktober
Deze maand heb ik weinig foto's gemaakt, we hebben ook niet veel gedaan, behalve af en toe lekker wandelen, maar vooral lekker knuffelen en spelen op de wei.

November
De maand waarin Heike alweer een jaar bij mij is, toen ik de foto's aan het uitzoeken was vond ik 2 gelijkwaardige foto's, eentje van november 2014, de ander van november 2015, wat een verschil!
Afbeelding



Als ik zo terug kijk is er enorm veel gebeurd het afgelopen jaar. Heike en ik zijn beide enorm gegroeid. Ik hoop dat we de komende jaren nog heel veel van elkaar mogen genieten <3

Het is een iets langer verhaal geworden als gepland O:)
Een reactie zouden we leuk vinden :o

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:07

Wat super leuk! Erg mooie pony geworden, heel veel plezier in de toekomst. Wat zijn je plannen met haar?

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:44

Knappe heike.
Ze lijkt steeds lichter van kleur te worden, mooi hoor

Lientjuhh22

Berichten: 407
Geregistreerd: 16-10-13
Woonplaats: Heeze

Re: Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:13

Bedankt voor de reacties :)

Metellica; ik wil haar later (laten) beleren voor de kar, en daar dan ook lessen in nemen. Misschien dat ze ook nog onder het zadel gaat maar dat zien we tegen die tijd wel.

Marion; kan kloppen dat ze lichter lijkt te worden, het is een schimmeltje ;)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:18

Zo die is veel verandert! Ze oogt heel gelukkig nu :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:38

Zo, wat heeft die het getroffen bij jou!

Van zielig marktveulentje tot prachtige jaarling <3

De fotoshoot foto's zijn echt prachtig, die heb je vast al vergroot aan de muur hangen!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:43

wat een klein hoofdje heeft ze! Wat een plaatje :D

Ben benieuwd hoe ze uitgroeit komende ja(a)r(en)!

Lientjuhh22

Berichten: 407
Geregistreerd: 16-10-13
Woonplaats: Heeze

Re: Een jaar lang leren met Heike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 13:05

Bedankt voor alle leuke reacties!
Ben zelf ook heel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien :)