Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:53

De levensduur verschilt heel erg per soort :) En reken je vanaf het moment dat ze als mini-rupsjes uit het ei kruipen of vanaf het moment dat de vlinder uit de pop kruipt?

Er zijn bijvoorbeeld soorten die meerdere jaren leven maar van die tijd ongeveer 90% in verpopte staat verkeren. Er zijn ook soorten die maar een paar weken leven. De gemakkelijk te houden soorten die ik hierboven noemde, de zijdevlinder (Samia cynthia) en de Madagascar bullseye vlinder (Antherina suraka) leven als vlinder (of eigenlijk als mot) slechts een dag of 10. Deze motten leven dus langer als rups dan als mot.

Als rups ondergaan ze echt een gigantische groei, van een mini-rupsje van enkele milimeters tot een rups ongeveer zo dik als je duim. Ze eten zich helemaal vol en scheuren daardoor letterlijk uit hun jasje (=vervelling). Na ongeveer 4 vervellingen (met gemiddeld een vervelling per 3 à 4 weken) maakt de rups zich klaar om te gaan verpoppen. Ze zoeken een blaadje en rollen dat losjes om zich heen en spinnen het dicht met zijdedraadjes. Na een paar dagen besteed te hebben aan het spinnen van een cocon wordt de rups rustig, en verpopt zich.

Binnenin de pop laat de rups zijn eigen maagsappen los. Deze sappen lossen binnenin het harde omhulsen van de pop zijn hele lijfje op tot een vloeistof, en vanuit die vloeistoffen wordt de vlinder 'opgebouwd'. Een heel erg bijzonder fenomeen dus. Onderzoek wijst ook uit dat de vlinder nog steeds kennis heeft, die het als rups heeft opgedaan! Zo leggen vlinders bijvoorbeeld instinctief hun eitjes op de plant die ze als rupsje hebben gegeten, zo weten ze zeker dat hun nageslacht na het uitkomen direct kan beginnen met zijn liefste bezigheid: zo veel mogelijk eten.

Hieronder een van de wat meer uitdagende (en een van mijn favoriete) soorten: de Indiase maanvlinder <3 . Te beginnen met een filmpje van een uit het ei kruipend rupsje. Ze knagen zich letterlijk door de 'eischaal' heen. De eitjes zijn ongeveer 1 tot 1,5 mm in doorsnee. Het rupsje dat eruit komt is slechts een paar mm lang


Na ongeveer twee weken flink dooreten zijn de rupsjes al wat gegroeid, hier ongeveer een cm lang
Afbeelding

Elke vervelling geeft de rupsjes een nieuw kleurtje:
Afbeelding

En uiteindelijk groeit het rupsje dat begon als een mini van enkele milimeters, uit tot dit:
Afbeelding

Om tijdens het verpoppen omgetoverd te worden tot deze beauties:
Afbeelding Afbeelding

Ook deze leven als vlinder (helaas) maar maximaal 2 weken

Op dit moment heb ik nog twee poppen hangen van een andere tropische soort (zie foto hieronder). De pop rechts op de foto zal ieder moment gaan uitkomen. Vlak voor het uitkomen maakt de vlinder zich aan de binnenkant los van de pop-huid. Dit zorgt ervoor dat de pop wat doorzichtig wordt, waardoor je de kleur van de vlinder er doorheen kunt zien. De vlinders die hier uit gaan komen zijn zwart met rood, dus vlak voor het uitkomen verkleuren de poppen van helder groen, daar bruinig

Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:14

Jeetje, als ze maar zo kort leven, dan gaan er in amazonica (Blijdorp) aardig wat doorheen....

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:30

Ja, de meeste openbare vlindertuinen kweken niet succesvol genoeg om hun eigen populatie in stand te kunnen houden. Ze hebben daarom vaak afspraken met professionele kwekers, die ze dan elke twee weken een lading nieuwe vlinderpoppen levert. Overigens leven de soorten die populair zijn in vlindertuinen wel langer dan de soorten die ik hierboven bespreek hoor.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:11

chimello schreef:
Nieuwe vriendjes genoeg op onze aardbol ;)

:')



Wat geweldig en interessant van die vlinders.
Ik vind ze echt prachtig (motten trouwens ook, ik vind dat motten ondergewaardeerd worden .)

Maar een vlinder zou echt niets voor mij zijn, zeker niet met de katten.

Ik heb wel wasmotten gehad (als voedsel) dat rook heerlijk.

In januarie is in gorinchem een kleine beurs, die zet ik wel in de agenda.

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:14

Januari in Gorinchem ja? Dat is wel lekker dichtbij, misschien dat ik dan ook ga :D

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:23

Zondag 21-01-2018 in de evenementenhal in gorinchem (bij de mac) 11h00 tot 16h00

Die is wel heel klein in vergelijking met houte, maar omdat het zo dicht bij is wel de moeite waard.

Meeste zal je er ballpythons vinden.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:37

Leuk, Cherell0! Persoonlijk vind ik kleinere beurzen vaak leuker dan het massale Hamm of Houten... veel te druk. Op een kleinere beurs krijg je ten minste nog de kans om gewoon ontspannen rond te struinen en aan tafels te staan. In Hamm en Houten moet je, je er echt tussen wurmen...

Hieronder trouwens een foto van hoe Blue Morpho vlinders eruit zien voordat het vlinders zijn :)
Afbeelding

Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:38

Ik volg hier altijd stilletjes mee maar ik wil GreaseMonkey even heel erg bedanken voor de uitleg en fotos.

Goed uitgelegd en super interessant om er wat over te leren!

Enneh als er een kas gebouwd word voor je vlinders hoop ik wel op een topic zodat het op de voet gevolgd kan worden. :)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:46

Ik vind het kwa mensen massa inderdaad fijner, maar je hebt wel een stuk minder variatie en veel minder toebehoren etc.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:25

@Wispeltuur, dank je! Leuk te zien dat er mensen zijn die dit leuk vinden om te lezen :)

Vorige week is de laatste vlinder voor dit jaar uitgekomen:

Afbeelding

In het voorjaar gaan we weer verder met de kweek. Op de planning staan o.a. weer Morpho peleides, Papilio rumanzovia, en Actias selene en zodra de kas klaar is ook kolibrievlinders. De rest wordt nog even een verrassing :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:51

Heel leuk om er hier af en toe een update over te lezen/zien! Echt fascinerend!

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:53

Ik vind ze echt zo mooi.
Loop ook altijd graag door vlinder kassen.(helaas hebben andere meer haast als ik :D )

Zijn er hier nog mensen met spinnen ?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:14

cherell0 schreef:
Ik vind ze echt zo mooi.
Loop ook altijd graag door vlinder kassen.(helaas hebben andere meer haast als ik :D )

Ik had altijd precies het zelfde probleem :D Nu heb ik dat probleem nooit meer haha! Fladderen heerlijk door hun eigen vlinderkamer en ik kan er zo lang bij blijven zitten als ik zelf wil *\o/*

De motten die ik hiervoor liet zien hebben geen monddelen en eten dus niets. De tropische vlinders die ik kweek wel. Sommige soorten drinken nectar uit bloemen, maar heel veel van de tropische vlindersoorten drinken het liefst sap van overrijp fruit. In de vlinderkamer staat dus altijd een grote schaal vol met banaan, ananas, meloen enz. Daarnaast ook een schaaltje met een soort moddermengsel, waar de vlinders hun benodigde zouten en mineralen uit halen.

Afbeelding
'mud-puddling' vlinders in Mexico, plaatje van google


De tropische vlinders leven een stuk langer dan de motten die ik noemde. Ze zijn ook een stuk nerveuzer in gedrag. Aangezien vlinders in het algemeen eigenlijk niet echt hele goede vliegers zijn, hebben ze zichzelf vaak helemaal aan flarden gevlogen tegen het einde van hun leven. Hieronder een voorbeeld van een Caligo atreus bij mij, en een die nog geheel intact is ter vergelijking:

Afbeelding Afbeelding


soms heb ik geluk, dan vind ik een vlinder die (bijna) onbeschadigd is gebleven. Vaak span ik ze, om ze te drogen. Een gedroogde vlinder kun je - mits juist behandeld - nagenoeg onbeperkt bewaren.

Afbeelding Afbeelding
Antherina suraka, ingelijst voor een vriendin

Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:31

Prachtig die vlinders! Zie je echt niet vaak.

Ik kijk al een tijd mee in dit topic maar wil nu zelf ook graag reageren omdat ik een vraag heb.
Sinds een week heb ik een axolotl. Altijd al een fascinatie voor deze dieren gehad, en nu werd deze me ‘in de schoot geworpen’ :D
Mijn vraag is hoe je weet wanneer ie genoeg gegeten heeft. Hij eet nu iedere avond een blokje uit de diepvries (ontdooit hoor ;)) maar nog scharrelt ie rond alsof ie echt eten zoekt. Ik geef hem tussendoor nog wat korrels, en ook deze eet hij er makkelijk bij op.
Ik wil wel dat hij genoeg krijgt, ook omdat ie nog in de groei is, maar ook niet dat ie zich weer overeet. Wie weet raad? :)

Dit is ‘m
Een beetje verlegen nog ;)

Afbeelding

Hij heeft ook nog geen naam dus als iemand inspiratie heeft hoor ik dat ook graag :D

Afbeelding

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:43

Ik vind de vlinders en hoe je verteld echt facinerend.
Mooie fotos ook.
Wel apart dat vlinders zichzelf zo beschadigen (en zonde.)


Ik heb geen verstand van zwemmers.
Maar ik zou um casper noemen :P .

Hier ook uitbreiding.

Afbeelding
Brachypelma hamorii (ex smithi mex. roodknie vogelspin 3FH)

En een
Brachypelma albopilosum (krulhaar vogelspin 3FH)
Die gelijk een krekel pakte.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:20

Nog iemand naar hamm geweest ?

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:30

Ik ben der voor het eerst geweest. Gister naar duitsland gegaan en in een hotel overnacht. Anders moesten we wel heel erg vroeg op xD
Was erg leuk om een keer mee te maken. Wel heel erg druk. Weer andere dieren dan houten (natuurlijk ook veel dezelfde). Mn schoonzusje heeft een pacman gehaald. Was nog best zoeken. Maar hebben een erg leuke gevonden! Is haar kerstkadotje ^^
In maart gaan we weer heen om een abronia graminea op te halen. Wel erg veel zin in. En naar houten ofc!


Afbeelding

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:49

Cranwelli’s zijn leuk!! Die van mij is ondertussen al meer dan 11 jaar oud!

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:05

Oh gaaf! Mooie leeftijd zeg! Hopelijk haalt deze dat ook. Is nu als het goed is 3 maanden. Is wel de ornata ^^ ook naar de cranwelli's gegeken. Zaten ook erg mooie tussen. Maar ze is voor deze gevallen xD

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:12

Oooh wat een leukerd <3 :=

Ooit wil ik ook een keer maar de afstand en drukte staat me wat tegen :D

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:49

Ahhh een pacmanfrog! Supercool!!! Zou ik ook wel willen, maar mijn vriend vindt ze te saai... Die is meer van de exotische knaagdieren

Mischa

Berichten: 3503
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:35

Dat zijn zulke leuke kikkers! Ik denk dat ik al zeker 8 jaar geleden aarzelde om er een aan te schaffen, maar toch steeds niet gedaan (of kwam er weer iets anders tussendoor) nu heeft m’n vriend op de afgelopen Exoknaag er een gekocht! :D super leuk diertje, ook zo’n groene - een ornata. Best bijdehand is ie ook! Ben heel benieuwd hoe snel ie groeit!

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:40

GreaseMonkey schreef:
Ahhh een pacmanfrog! Supercool!!! Zou ik ook wel willen, maar mijn vriend vindt ze te saai... Die is meer van de exotische knaagdieren


Hij mag niks meer tot jij je kikker hebt }:)

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:07

GreaseMonkey schreef:
Ahhh een pacmanfrog! Supercool!!! Zou ik ook wel willen, maar mijn vriend vindt ze te saai... Die is meer van de exotische knaagdieren

Saai zijn ze wel ja :')

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:18

Opzich wel ja.. Maar gaaf vind ik ze wel xD Eerst vond ik ze wel oke.. maar nu ik ze in het echt gezien heb ben ik om. Wie weet ooit zelf ook 1 :+
Deze is vrij mak.. Ze hield haar vinger voor zn mond om te kijken of hij al beet of niet maar deed dus niks.. Komt vast nog wel :')