Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:47

Ceetje_bokt schreef:
Waar woon je? Ik weet een goed adres in Hoeven (n-b).

Da's een beetje uit de richting, ik woon in Limburg namelijk.

Ik weet niet hoe het komt, maar mijn pa (met wie ik samen aan het kijken ben) is ineens van gedachten veranderd. Hij wilde eerst per se Barnevelders omdat die lekkere en wat grotere eieren leggen, en nu zegt hij ineens dat we misschien toch beter krieltjes kunnen nemen zodat ik ze gemakkelijker kan vasthouden enzo _O-
De eieren zijn dus ineens niet meer zo belangrijk voor hem.

Dus als iemand leuke krielrassen weet; roep maar. We zijn sowieso nog even bezig met de ren en alles maken :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:38

In Bingelrade zit een goed adres voor Amrock kippen. Maar dat zijn dus geen krieltjes. Wel makkelijke en vrij tamme kippen en ze maken niet veel kabaal bij ons.
Oh, en vooral niet naar ene jos in Montfort of Maasmechelen gaan. Dat is een handelaar die echt vreselijk met zijn dieren om gaat en de kippen zien er ook vreselijk slecht uit tegen een veel te hoge prijs.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:49

Een vraagje.......
Ik heb gister bij de vogelopvang een verwaarloosde kip geadopteerd. De kip ziet er niet uit, heeft een kale kop, kale rug, afgeknipte vleugels enz... De veren die er nog wel op zitten zien er niet op zijn best uit. Gelukkig is de kip behalve mager nog wel gezond. Het is een zwarte kip en ze legt groene eieren, heeft iemand een idee welk ras dat kan zijn?
Laatst bijgewerkt door petra8 op 16-08-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:49


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:59

petra8 schreef:
Een vraagje.......
Ik heb gister bij de vogelopvang een verwaarloosde kip geadopteerd. De kip ziet er niet uit, heeft een kale kop, kale rug, afgeknipte vleugels enz... De veren die er nog wel op zitten zien er niet op zijn best uit. Gelukkig is de kip behalve mager nog wel gezond. Het is een zwarte kip en ze legt groene eieren, heeft iemand een idee welk ras dat kan zijn?

Groene eieren kan een Araucana zijn. Of een kruising is ook mogelijk, die zie je regelmatig voorbij komen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:06

Heeft een Araucana niet hele brede pluimen/veren aan de zijkant van het gezicht? De kip lijkt een beetje op een giant jersey, maar ik weet niet of die ook groene eieren leggen en hier voorkomen.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:09

8nnemiek schreef:
In Bingelrade zit een goed adres voor Amrock kippen. Maar dat zijn dus geen krieltjes. Wel makkelijke en vrij tamme kippen en ze maken niet veel kabaal bij ons.
Oh, en vooral niet naar ene jos in Montfort of Maasmechelen gaan. Dat is een handelaar die echt vreselijk met zijn dieren om gaat en de kippen zien er ook vreselijk slecht uit tegen een veel te hoge prijs.

Hoe groot zijn die Amrock kippen? We hebben niet belachelijk veel plaats (12-13m^2) dus van die enorme hoenders zoals Brahma's of Jersey Giants gaat niet passen :P
Bedankt voor de waarschuwing! Ik zal inderdaad opletten om niet bij hem te kopen. Afschuwelijk dat zulke mensen überhaupt dieren hebben...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:13

petra8 schreef:
Heeft een Araucana niet hele brede pluimen/veren aan de zijkant van het gezicht? De kip lijkt een beetje op een giant jersey, maar ik weet niet of die ook groene eieren leggen en hier voorkomen.

Je hebt araucana's met baard en/of toeven, maar dat hebben ze niet allemaal. Maar ze zijn wel vrij klein. Giant jerseys zijn echt giant volgens mij he :wow:

EJ, de amrocks zijn redelijk groot, maar minder groot dan brama's.
Dit zijn de mijne:
Afbeelding
Ze passen hier nog net door het kattenluikje :')

Afbeelding
Hier moeten ze bij ons doorheen :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-08-17 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:15


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:17

Oh prachtige foto! Heel gaaf, Kinke!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:24

Wij hebben twee barnevelders (isa Browns) en dat zijn rustige kippen. Ik kan ze ook oppakken en kroelen, ze leggen bovendien elke dag een ei. Fijne kippen.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:35

Wij hebben faverolles en zitten in de buurt van venlo. In echt zit ook iemand die barnevelders verkoopt. Barnevelders zijn nog wel echt een stuk kleiner dan brahma's of jersey giants hoor! ;)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:59

Hoi allemaal! Ik val ook nog even binnen met een vraag, omdat een verkoper van kippenhokken mij enorm dom en blond deed voelen.

Dit weekend ging ik informeren naar modellen en prijzen voor een nieuw nacht-/leghok voor mijn kippen. Uiteraard is de eerste vraag "hoeveel kippen moeten erin kunnen". Dus ik antwoord:" 4 tot 6, want ik heb er nu 4 maar als er eentje sterft of gewoonweg volgend voorjaar wil ik er mss wel 2 bijkopen".
De man keek mij aan alsof ik de grootste idioot ter wereld was en verklaarde dat je echt nooit of te nimmer kippen mocht bijkopen want dat deze verminderde weerstand hadden en allemaal snot zouden krijgen.

Ok ik geef toe ik weet weinig van kippen ondanks dat ik al jaren kippen heb. Ik heb al meermaals 2 kippen bij "gekocht" zowel jonge kippen recht vd kweker als afdankertjes van de legindustrie of leghal en eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Ok 1x wel snot (op 8 jaar tijd), maar niet te relateren aan het nemen van nieuwe kippen.
Maar dus mijn vraag: Is het nu echt zo gek dat ik na de winter er 2 kippen erbij wil? De oudste zullen dan 4j zijn de de jongste 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:29

Nee... je gaat toch niet wachten tot al je kippen dood zijn, voor er nieuwe komen? En in zijn ogen snotteren die dan toch ook allemaal? Als je gewoon op fatsoenlijk adres je kippen koopt zijn ze lijkt mij gezond, zonder snot :+

Hier is het toch beetje raar zonder Piep... helaas bij mama pauw ook nog maar 1 kleintje over. Rest is ook gesneuveld.

Gister bij mn vriend in de tuin begonnen... misschien dat hij daar kipjes wilt nemen. Op stal zit van ons een Barnevelder en dan wat erbij. Ze loopt daar nu opzich prima, maar we hebben teveel hanen dus ze is behoorlijk kaal op moment..

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:37

dat was ook mijn gedacht. Maar zijn redenering is dat mijn kippen met hoge weerstand de nieuwe ziek maken...
Ach ja, gewoon mijn eigen idee volgen en dus na de winter 2 kippen erbij. Dus nu even tijd om te beslissen of ik gewone legkippen wil of iets "specialers".

@indin: wat is met Piep en de anderen gebeurt?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:30

Dit jaar zijn 2 van mijn oude Marannetjes overleden. De 1e 1 dag voor onze vakantie en eentje tijdens onze vakantie. Ik denk toch wel echt aan ouderdom. Ik heb eens even gezocht in mijn oude berichten en volgens mij waren de Marans van 2011 of 2012. Lijkt me nog niet eens zo heel oud, maar ik heb ooit echte legkippen gehad die haalden max. 3 jaar. Ik vermoed toch dat elke dag een ei leggen een aanslag is op het lichaam van een kip. En die echte legkippen legden echt bijna jaarrond elke dag een ei. De Marans sloegen wel eens een dag over, dus een langer leven? Mijn baas vertelde dat hij eens een kippie heeft gehad die een jaar of 14 is geworden. Dat vind ik echt bijzonder, want dat hebben ze hier nog nooit gehaald. En ik denk niet dat ik ze slecht verzorg. Elke dag hun natje en droogje. Schoon hok wat ik regelmatig tegen bloedluis behandel. Ruime kippenwei en soms toegang toto de grote wei. Voor sommigen altijd toegang tot alle omringende tuinen, want er zijn er een paar die (ondanks geknipte vleugels) toch over de draad weten te komen en dan overal naar toe wandelen.

Vorig jaar heb ik nog 5 kuikentjes van hen gekregen (gekruist met blauw-grijze grote Wyandotte) en daar zijn 5 schitterende hennetjes uitgekomen. Een unicum...geen enkele haan erbij *\o/* .

Dit jaar dacht ik, nu even niets erbij fokken, want het hok zit vol. Heb 3 kuikens nog gehad, maar die waren voor de buren, die ook wat nieuwe kippies nodig hadden. Dat zijn met een beetje mazzel 2 kuikens en 1 haan. Kunnen ze volgend jaar zelf kuikens fokken met hun oude kippen en de jonge haan.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:07

Ja het kan wel voorkomen, maar als jouw kippen gewoon gezond zijn en de nieuwe ook, dan is de kans niet zo heel groot.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:00

Ik zit hier echt van... Knippensnot ? :+
Nog nooit van gehoord.

Bij mij is de hen inmiddels geaccepteerd. Het is nu weer een gezellig groepje.
En geen stenengooier meer gezien.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:16

wij hebben momenteel een broedse kip, zit op 3 eieren. Maar de rest heeft nu blijkbaar besloten niet meer te leggen???

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:31

Augustus is ruitijd, kan tot 2 maanden duren. Leggen doen ze dan slecht/niet inderdaad.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:00

Die van ons leggen ook een heel stuk minder.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:16

is augustus al ruitijd? Naar mijn gevoel is dat hier eerder september. Ik ga er eens op letten, maar momenteel leggen ze hier nog steeds allemaal dagelijks een ei.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:54

Wij hebben vanmiddag Kiwi, ons kleine propje moeten laten inslapen..

Na haar avontuur met de operatie vd krop, ging het een tijdje goed.

Afgelopen 2 weken echter 2 keer een zure opgeblazen krop gehad.

Gisteren voelde ik dat ze erg was afgevallen, vanochtend haalde ze rochelend adem.
De krop bleek chronisch verzakt, dus er kwam nauwelijks meer voedsel in de maag terecht.
;(

Ze was weg in 2 seconden na toedienen van het prikje..


Afbeelding

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:23

Heel veel sterke met Kiwi, altijd moeilijk om beestjes in te laten slapen :(

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:43

Ze ruien niet altijd in augustus hoor, dat ligt er maar net aan wanneer ze geboren zijn en begonnen met eieren leggen. Een deel van mijn kippies is nu in de rui en een deel niet. Extra eiwit en vitamientjes kunnen ze tijd wel waarderen.

Met snot wordt meestal choryza bedoeld en dan heb je de acute variant en de chronische variant. Beide vervelend om te hebben en vrij hardnekkig om vanaf te komen.

Zonde dat je haar toch hebt moeten laten gaan! Sterkte!