Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:11

Ach wat jammer van kiwi. Wat een super schattig kipje was het!

Een van onze kippen is gisteren aangevallen door een buizerd.. Gelukkig hoorde mijn vriend heb op tijd en heeft hem weg gejaagd en lijkt Pluisje er zonder kleerscheuren vanaf te zijn gekomen := Ze is wel enorm geschrokken uiteraard, en de rest ook want ze durven niet eens de ren in := Maar we zijn al lang blij dat er geen kippen zijn meegenomen.

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:57

Oei! Als een roofvogel het eenmaal weet kom je daar niet meer zo makkelijk van af! Hebben jullie geen net over de bovenkant?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:41

De ren is gelukkig helemaal dicht, met volièregaas zelfs, dus daar komt hij gelukkig niet in. Maar ze lopen overdag meestal los door de wei, die is rondom afgezet met draad en dat ging ook jarenlang goed.
Voorlopig wil ik ze sowieso binnen houden en ik had gehoopt dat ze weer lekker in de ren gingen scharrelen maar ze zitten nog steeds in hun nachthok te schuilen :=

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:57

Ach arme kipjes 8nnemiek.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze weer durven..

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:49

oei, arm kippie, zullen allemaal wel flink geschrokken zijn.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:41

o jee, dat is echt schrikken. Hopelijk snel weer dapper genoeg

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:08

Ach jee.. schrikken voor ze!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:16

Gisteren hebben ze 's avonds toch weer even buiten gelopen :D Ik ben er even bij gaan zitten en toen de eerste naar buiten kwam durfde de rest ineens ook. En toen hebben ze een half uur lang gras staan vreten alsof ze uitgehongerd waren :')
Vanochtend ook weer even, toen ik met de paarden bezig was. En nu ik weer weg ben en de ren dicht heb gedaan zitten ze weer verstopt in hun nachthok := Ik hoop dat ze snel weer de ren in durven als ik er niet bij ben haha. Ik vind het hartstikke leuk om er een uurtje bij te gaan zitten, maar heb ook nog andere dingen te doen :')

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:35

Hahaha idd!

Zal ook snel weer paar foto.s plaatsen. Ze klinken nog wel als kuikens maar zo!! Die worden groot! (Grote brahma) miss weten jullie welke kleurslagen het zijn. Twee weet ik.zeker die zijn lavendel haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:39

Aahw kipjes helemaal van slag! Wel lief dat als je in de buurt bent ze wel buiten durven.

En wat verdrietig nieuws van Kiwi..

Petitparis, piep is een ochtend gewoon niet wakker geworden. Bij de mama de kleinste heeft ook het loodje gelegd. En 2 andere verdwenen uit de voliere. Dus grote kans dat de marter op visite is geweest weer en ze niet onder mama zaten..

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:58

tamary schreef:
Augustus is ruitijd, kan tot 2 maanden duren. Leggen doen ze dan slecht/niet inderdaad.


Daar ging ik ook vanuit toen het leghok al een paar dagen leeg bleef....tot ik in de moestuin aan het rommelen was en dit aantrof... :')
Afbeelding

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:11

Oh oeps !

Heb ik ook gehad ... Hier en daar een verdwaald ei.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:39

Hoi,
Ik kom hier ook graag even meelezen, sinds gister eigenaar van drie brahma hennen van 16 weken.
Mijn 1e kipjes. Nu zitten ze tijdelijk in een kleine ren met nachthok en a.s zaterdag gaan wij hun verblijf netjes in orde maken.
Weten jullie wat voor struiken ze wel kunnen waarderen qua aanplant in hun ren/weide?
Afbeelding

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:58

Wat een leuke kipjes! :D Met waarderen bedoel je dan planten die ze opeten of planten die ze juist niet eten, zodat ze blijven staan en schaduw/beschutting geven?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:25

Beide . Het is nu een kaal stuk grond (nu ja wat onkruid) van 60 vierkante meter ongeveer, lopend in een punt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:52

Dat onkruid waarderen ze wel... dat is binnen no time opgegeten. Onze kippen zitten onder wat oude beukhaag. Geeft ze ook bescherming.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:06

Vlinderstruik of rozen kunnen volgens mij ook, die eten ze niet.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:16

Volgens mij zijn mijn kippen kanibalen.....
Ze rennen nu met zijn viertjes achter elkaar aan en vechten om beurten om een dode mus. Ik heb er zelf ook achter aan gerend maar kreeg de kip met het dode musje niet te pakken, de kippen waren te snel.... Hebben jullie hier ervaring mee, eten kippen dode musjes op?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:31

De kippen van een vriendin van mij eten alles. Hebben zelfs regelmatig een plakje kip van haar boterham gepikt :') _O-
Ze lijken er niks van te lijden

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:33

Lijkt me wel kunnen dat ze die mus eten, ze schijnen ook muizen te eten.

Ik heb nog een vraagje. Ik heb al een paar weken telkens een kip die 's nachts/'s ochtends een windei legt. Die vind ik dan als ik 's ochtends hun luikje open doe. Het typische is dat dat ze er altijd alleen 's ochtends liggen, in de middag nog geen één gehad, terwijl het al een tijd aan de gang is (ivm verschuiven legtijd). Het lijkt er zelfs op dat het ei vanaf de stok 'gelegd' wordt (ligt er altijd onder namelijk en niet in de legbak). Ik heb al kalk (kapotte eierschalen) en grit beschikbaar voor ze. Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen doen/geven?
Daarnaast is er 1 kip, die wel gewone eieren legt, die de laatste tijd eieren met een soort richel/rimpel legt. Iemand een idee waarom dat ineens is? De eieren breken ook vaak op die lijn als je ze kapotslaat.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:32

Hier helaas al met kleinste kip naar de dierenarts..leek naar lucht te happen. Vermoedelijk luchtweginfectie en nu 2x dgs antibiotica.. Volgens de eigenaar was ze wat achter gebleven in de groei..volgens mij al een poosje niet fit..zo sneu, hopelijk komt ze er door.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:59

SpeechLess schreef:
Lijkt me wel kunnen dat ze die mus eten, ze schijnen ook muizen te eten.

Ik heb nog een vraagje. Ik heb al een paar weken telkens een kip die 's nachts/'s ochtends een windei legt. Die vind ik dan als ik 's ochtends hun luikje open doe. Het typische is dat dat ze er altijd alleen 's ochtends liggen, in de middag nog geen één gehad, terwijl het al een tijd aan de gang is (ivm verschuiven legtijd). Het lijkt er zelfs op dat het ei vanaf de stok 'gelegd' wordt (ligt er altijd onder namelijk en niet in de legbak). Ik heb al kalk (kapotte eierschalen) en grit beschikbaar voor ze. Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen doen/geven?
Daarnaast is er 1 kip, die wel gewone eieren legt, die de laatste tijd eieren met een soort richel/rimpel legt. Iemand een idee waarom dat ineens is? De eieren breken ook vaak op die lijn als je ze kapotslaat.

Rimpels in de schaal betekent vaak een ontsteking van het legapparaat. Hiervoor zou je de VA kunnen informeren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:03

Even voor je opgezocht; dit wordt door een dierenarts gezegd over windeieren:

"Iedere kip legt wel eens een windei. Dat is op zich niet erg afwijkend. Wanneer een kip continu windeieren legt is dat echter wel afwijkend. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn:

- er zit te weinig calcium in het voer
- de darm van de kip neemt onvoldoende calcium op

Wanneer er onvoldoende calcium in het voer zit is dit tekort aan te vullen door het verstrekken van grit of schelpen die door de kippen opgenomen kunnen worden. Onvoldoende opname in de darm zien we ten gevolge van ouderdom, maar ook ten gevolge van onderliggende ziekten die de calciumabsorptie negatief beïnvloeden."

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:09

Dankjewel :D Ontsteking van het legapparaat klinkt niet fijn :n Misschien inderdaad maar eens de dierenarts vragen dan.
Calcium tekort was inderdaad ook hetgene wat ik dacht. Ook lastig dat ik niet weet welke kip het is.. Maar ook zo typisch dat het alleen in de nacht/vroege ochtend gebeurd. Je zou bijna een camera in het hok hangen om te zien wat er precies gebeurt, het is dat ik die niet heb..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:48

petra8 schreef:
Volgens mij zijn mijn kippen kanibalen.....
Ze rennen nu met zijn viertjes achter elkaar aan en vechten om beurten om een dode mus. Ik heb er zelf ook achter aan gerend maar kreeg de kip met het dode musje niet te pakken, de kippen waren te snel.... Hebben jullie hier ervaring mee, eten kippen dode musjes op?

Kip is een echte omnivoor en zal zonder dierlijke component in het voer ziek worden. Sommige ziektes die nu met antibiotica behandeld worden zijn eigenlijk gebreksziekten. Dat vlees of dat nu insecten zijn of mus/muis/rat lusten ze zeker, en ze hebben het ook nodig. Hier beperkt dat zich tot meelwormen (welkoop) en dingen als mieren+eieren en pissebedden als ik weer eens een verkeerde (of goede) steen omkeer en die dus maar in de ren leg voor extratje.