Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:32

Paulina schreef:
En wat gebruiken jullie als strooisel op de grond in een dichte ren? Ze krijgen hier een stuk open ren (met gras) en een stuk dichte ren (ondergrond beton). Wat gooi je als strooisel op het beton?

Hier hebben ze zand als 'strooisel' op de tegels in de ren. In het binnenhok heb ik houtkorrels, want zaagsel aten ze op :+

black_kelpie

Berichten: 7866
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:37

Mijn plannen beginnen een beetje vorm te krijgen *\o/*

Morgen kan ik een hok ophalen via Marktplaats. Ook ben ik eruit welke kipjes er gaan komen, alleen nog niet in welk formaat; Faverolles <3

Liever de grote, ik kijk even hoe de ruimte precies uit gaat vallen en wellicht kies ik dan alsnog voor krielen.

Als het weer een beetje opknapt ga ik het hok netjes in de verf zetten en de ren aanbouwen. Ik ben helemaal blij, hahaha *\o/*

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:31

Wat een drukte hier :o

Ik zie hier kippen vrij rond lopen, hebben jullie de kippen niet opgehokt?
Ik heb ze al vanaf 8 december al opgesloten zitten :x

black_kelpie

Berichten: 7866
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:35

Ophokken hoeft niet voor hobbydierhouders, afschermen wel (info site rijksoverheid). Een tuin met schuttingen of een ren is dat al.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:13

Thnx voor jullie tips! Jullie hebben dus geen voerbak maar strooien het gewoon op de grond?

Grr had ik een prachtig hok besteld, eindelijk een die groot genoeg is voor mijn wensen is er wat fout gegaan in de levering ;( Ze kunnen niet een nieuw hok op sturen alleen het elf terugstorten (5 dagen) en dan kan ik het opnieuw bestellen. Maar over 3 dagen is de aanbieding voorbij |o Damnit.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:16

No_No schreef:
Wat een drukte hier :o

Ik zie hier kippen vrij rond lopen, hebben jullie de kippen niet opgehokt?
Ik heb ze al vanaf 8 december al opgesloten zitten :x

Als ik ze echt moet ophokken, dan gaan ze in de soep. Maar er zit een ren omheen en niemand in de omgeving heeft ze opgehokt. We hebben niet veel watervogels.

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:22

En je kan niet bestellen en achteraf betalen (met overschrijving bv)?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:25

Naar mijn weten is dat wel verplicht? Het afschermen betekend de bovenkant van de ren ook afdekken.
Ik heb een stuk zijl over de uitloop gedaan. Het gaat er om dat er geen poep en watervogels in je ren kan komen. Ik woon niet direct aan een vijver maar er vliegen hier wel watervogels over.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:32

ik heb hier dit jaar niets gehoord over ophokplicht oid. Maar als het hier echt nodig zou zijn en ze zouden controleren, dan denk ik ook dat ik mijn kippen wegdoe. Binnen ophokken is hier geen optie, een zeil spannen ook niet, gezien de bomen in de ren.
Maar door de vele bomen nog nooit een watervogel in de tuin gezien, denk dat overvliegen ook nog goed meevalt, gezien ik nog nooit een eend heb zien vliegen. Die blijven allemaal enkele km verderop boven de weilanden en boven de rivier...

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:37

Paulina schreef:
Thnx voor jullie tips! Jullie hebben dus geen voerbak maar strooien het gewoon op de grond?

Grr had ik een prachtig hok besteld, eindelijk een die groot genoeg is voor mijn wensen is er wat fout gegaan in de levering ;( Ze kunnen niet een nieuw hok op sturen alleen het elf terugstorten (5 dagen) en dan kan ik het opnieuw bestellen. Maar over 3 dagen is de aanbieding voorbij |o Damnit.


Ik zou gewoon even contact op nemen, het is hun fout dus dan zou het niet raar zijn als je alsnog met de aanbieding het hok kunt bestellen.

Overigens heb ik een Feed-o-matic, en daarnaast strooi ik nog wat legkorrel/graan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:41

No no, de ophokplicht was niet voor hobbyhouders! Dus je kipjes kunnen gewoon loslopen

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:25

8nnemiek schreef:
En je kan niet bestellen en achteraf betalen (met overschrijving bv)?


Helaas niet. Dat kan maar tot een bepaald bedrag en het hok gaat er ruim overheen.


Nachtlampje schreef:
Paulina schreef:
Thnx voor jullie tips! Jullie hebben dus geen voerbak maar strooien het gewoon op de grond?

Grr had ik een prachtig hok besteld, eindelijk een die groot genoeg is voor mijn wensen is er wat fout gegaan in de levering ;( Ze kunnen niet een nieuw hok op sturen alleen het elf terugstorten (5 dagen) en dan kan ik het opnieuw bestellen. Maar over 3 dagen is de aanbieding voorbij |o Damnit.


Ik zou gewoon even contact op nemen, het is hun fout dus dan zou het niet raar zijn als je alsnog met de aanbieding het hok kunt bestellen.

Overigens heb ik een Feed-o-matic, en daarnaast strooi ik nog wat legkorrel/graan.


Heb ze gebeld en ze konden helaas niks voor me betekenen. De enige hoop die ik nog heb is dat ze sneller zijn met terugbetalen dan dat ze zelf aangeven.

En anders gewoon een nieuw hok zoeken. Als zou dat wel jammer zijn want dit was precies wat ik zocht :j

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:52

En eerst weer voorschieten en dan wachten tot je het bedrag terugkrijgt? doet even zeer, maar je weet dat het terugkomt.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:32

Ik heb even een stukje gekopieerd:

Voor commerciële pluimveebedrijven geldt nu landelijk een aangescherpt hygiëneprotocol. Dierentuinen, kinderboerderijen en particulieren die vogels houden zijn ook gewaarschuwd. Zij worden landelijk verplicht hun pluimvee en watervogels af te schermen van wilde vogels.

Komt uit deze link: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/09/op ... p-a1584357

Hier hebben ze het over afschermplicht https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... phokplicht

https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... ogelgriep/

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:38

Paulina, is er niet iets te regelen voor het hok? Zou toch dom zijn als je door hun fout nu geen hok hebt..
anders inderdaad nog een keer bestellen en toch betalen? Nou moet dat natuurlijk ook maar net kunnen..

Hier krijgen de kippen de brokken uit een voercilo. Het graan strooien we gewoon in het hok.

Wij hadden in eens weer eieren :)F ik zag in eens een ei in de ren liggen dus heb toen ook maar in het hok gekeken. Lagen daar ook 5 eieren _O- die zijn van ons kuiken van afgelopen jaar <3 braaf kippie

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:26

De aanbieding is wegens veel interesse nu al voorbij. Dus dan ben ik 750 euro kwijt ipv 400.

M’n vriend heeft vanmiddag boos gebeld (bozer dan ik kan zijn) en ze bellen morgen terug over wat ze kunnen doen voor ons

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:36

Vind het een heel slechte service van deze zaak hoor. Zij maken een fout en daardoor loop jij een oordeel mis. Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar voor €400 kan je toch een mooi verblijf maken, lijkt me.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:44

Ceetje_bokt schreef:
Vind het een heel slechte service van deze zaak hoor. Zij maken een fout en daardoor loop jij een oordeel mis. Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar voor €400 kan je toch een mooi verblijf maken, lijkt me.


Voor 400 euro ga ik geen moeite doen. Als het bedrijf niet (genoeg) gegroeid komt ga ik er alsnog 1 zelf maken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:27

Weet je ook of de kwaliteit van het hout goed is? Ik ken alleen die hokken van de Boerenbond enzo en mijn hemel... dat is waaibomenhout voor een hardhoutenprijs.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:01

Laat ik beginnen met: ik ben een muts :+

Omdat het hok niet doorgaat heb ik toch besloten zelf een hok te maken. Deze komt dan in het oude schuurtje die dan gelijk als ren functioneert.
Afbeelding
Dit schuurtje dus. Uiteraard even opknappen en opruimen maar de voorkant wordt gaas en blijft dus “open”. Aan de rechterkant komt een deurtje voor ons, aan de rechterzijkant een luikje naar hun gras/planten ren en aan de linkerkant wil ik dus het hok maken.

Dit was mijn idee:
Afbeelding
De gehele voorkant zijn 2 deuren die open kunnen voor schoonmaken, rechts een klein deurtje die overdag open gaat. Dat vierkant links zijn 2 legnesten (50x50x50) naast elkaar en die streep is de zitstok. Voor de kenners: heb ik nu met alles rekening gehouden of vergeet ik nog iets?

Bedoeling is dat er 3~5 grote kippen inkomen. Ik twijfel nog tussen Amrock, Brahma of Cochin. (Ik ven enorm fan van het uiterlijk van de Brahma, maar mij werd aangeraden om toch voor de Amrock of Cochin te gaan want die zijn liever en leggen beter?)

Afmetingen (LxBxH)
Nachthok 200x100x100
Tuinhuis 400x200x210
Buitenren 15m2 (en als we thuis zijn de rest van de tuin ongeveer 300m2)

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:49

Ik heb twee amrocks en twee kriel cochins. De amrocks zijn nu twee jaar oud, en hebben afgelopen zomer vrij goed gelegd, maar wel kleine eitjes voor het formaat van de kip en ook niet elke dag. Van onze cochins heeft er eentje een aantal eitjes gelegd, maar die vond het ineens te koud en is na een dozijn eitjes maar even ermee gestopt :+
De twee marans kippen leggen wel gewoon volop door, bijna elke dag, en grotere eieren dan de amrock terwijl de kippen maar de helft wegen :=
Qua tamheid zijn de cochins hier het tamste, maar dat zijn dan wel ook de enige die we van jongs af aan hebben grootgebracht. De amrocks zijn niet heel tam. Eten uit je hand, maar zodra je er opaf loopt rennen ze weg :+
De tamste kippen die we gehad hebben waren de ex-batterij kippen, isa brown. Die kon je echt oppakken en aaien, en legden het eerste jaar nog elke dag een ei en het tweede jaar (hun derde legjaar) ook nog heel regelmatig.

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:34

@Paulina : In een nachthok en legnest wil je zeker geen tocht/koude wind en dat heb je bijna zeker met 1 kant open.
Je hebt in die ene korte muur links al een mensenmaat deur zitten, gebruik die dus. Maak de voorkant weer dicht op een luik na waar de kippen makkelijk door kunnen en die je van buiten de ren dicht kan doen als je dat wil (haan en overlast buren bv) Simpelste is om het hele hok nachthok te maken (wel lamp zodat je zelf genoeg ziet bij het schoonmaken) door wat bodemdebekking, paar zitstokken en ruimte om te leggen. Dat hoeven trouwens geen aparte legnesten te zijn, 1 lange werkt ook en de kippen hier lijken er gelukkiger mee zelfs, maar die slapen er ook in. Heb je kippen die in de winter ook leggen, dan scheelt het mogelijk bevroren eieren, omdat ze tijdens het leggen de al gelegde eitjes warm houden. Liefst leggen kipjes de eitjes nl bij elkaar.

Qua ruimte is je ren kritischer dan je nachthok, want die groot genoeg maken voor 5 of 10 kippen is veel simpeler omdat dat amper ruimte kost. Grote kippen hebben echter wel flink meer m2 ren nodig.

Ondertegel je ren en nachthok met 2 lagen tegels (waarvan in elk geval de onderste laag 40x60/50x50, want anders voer je ratten (onder die 30x30 tegeltjes graven ze zich naar binnen). Opstaande rand ingraven rondom je ren is ook handig. Inspecteer rondom alles liefst elke dag of er gegraven is. Zeker met water er naast zullen de kippen ratten aantrekken, eenmaal aanwezig kom je er zeer moeilijk van af en ze slopen vanalles, zeker als ze eenmaal voedsel bij je gevonden hebben (mij kostte ratten/muizen 50+% van een zak voer + schade aan de ren in elk geval in de vorm van gaten en je enkels verzwikken omdat de tegels scheef lagen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:32

Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd :\

De kant waar de “mensendeur” zit die is volledig doorgerot vanwege slecht onderhoud van de vorige bewoner. Die kant wordt vervangen en de deur komt dan niet meer terug.

De tekening die ik van het nachthok heb gemaakt is als je van binnenin de ren kijkt naar het nachthok. Het nachthok komt er dus zo in te zitten:
Afbeelding
De bedoeling is het nachthok dubbelwandig te maken. Momenteel zijn de enige luchtgaten dus de opening voor de kippen en het raampje.

Dit plaatje heb ik als inspiratie gebruikt: alleen heb ik het raampje dus op een andere plek. Ik weet niet of dat handig is? En dus 3 wanden dicht ipv 1.
Afbeelding

Momenteel liggen er stenen op de vloer in de ren maar ik denk dat ik liever een betonvloer stort. Makkelijker schoonmaken en er kunnen geen ratten doorheen. :)

Een lang legnest is trouwens wel een goed idee! Zowel voor de eieren als makkelijker te maken.

De kippen krijgen dus 2 rennen waar ze overdag gebruik van kunnen maken. Het tuinhuisje en een grasveld van 15m2 waar ook planten staan. Als we thuis zijn mogen ze ook in de rest van de tuin (300m2). De ren is dus eigenlijk vooral voor verjaardagen of vakantie, de noodgevallen dus.

yvje86

Berichten: 2703
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:15

Ik ga vanavond om de nieuwe kipjes (kuikens zijn het nog). 10 grote orpjes. Vind het best spannend hoor, maar ook wel leuk. Dit jaar gaan we ook een moestuin aanleggen waar de kippen vast smakelijk van kunnen eten. En ook gaan we binnenkort de wei aanleggen.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:47

wat is jullie mening over Amrock groothoenders? Als het goed is kan ik zaterdag er 2 gaan uitkiezen :):) en als mijn achterbuur wil reageren, dan overweeg ik nog 2 araucana's erbij