Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:20

Ik vind het vooral een heel mooi ras <3
Het zijn hier ook erg makkelijke kippen. Ze gaan niet over de omheining van 1 meter heen en verdragen zich heel goed met de rest, zelfs de kleine krielkipjes.. ze maken niet veel kabaal..
Erg tam zijn ze niet en het zijn ook geen super goede leggers. De eitjes zijn vrij klein voor het formaat kip. Maar ik zou ze niet meer kwijt willen :D

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:02

toch geen goede leggers? Nu ja dat is niet het belangrijkste, maar dat zou eerder mooi meegenomen zijn. En tam, tja zo lang ze niet zoals de brakels vroeger mij aanvallen wanneer ik ze wil gaan voeren is het prima. Mijn simpele leggertjes zijn zo tam dat ik er vaker over val dan iets anders :+

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:27

Yvje hoe gaat het met je nieuwe Orpies?

Ik weet niet wat voor snoeshaan ik heb gekocht hoor maar hij heeft een probleem met de zwaartekracht volgens mij _O-
Afbeelding
Afbeelding

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:28

Murosch schreef:
Yvje hoe gaat het met je nieuwe Orpies?

Ik weet niet wat voor snoeshaan ik heb gekocht hoor maar hij heeft een probleem met de zwaartekracht volgens mij _O-
[ [url=m/3AXcr3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XRQsua.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het gaat super! Ze eten en drinken goed.
Haha wat een maffe foto's :D

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:19

Mijn haantje loopt ineens kreupel? Gisteren was er niks aan de hand, maar nu hinkt hij ineens. Als hij stilstaat houdt hij zijn linkerpootje omhoog en staat hij alleen op zijn rechterpootje, maar hij loopt er wel op maar dan hinkt hij een beetje.
Afbeelding
Afbeelding
Hij hinkt ook niet echt heel overdreven, het is ongeveer net als wanneer mensen een beetje last van de voet hebben en alleen iets korter op de pijnlijke voet staan dan op de andere tijdens het lopen (ik weet niet of dit logisch klinkt :') ) Alsof hij eigenlijk alleen een beetje kramp oid heeft.
Zou ik hem naar de da moeten brengen of kan ik het beter vandaag even aankijken?

(Ik heb ook een filmpje van hoe hij loopt maar ik heb geen idee hoe ik een filmpje moet toevoegen???)

Edit: Hij gaat ook niet liggen oid, hij loopt gewoon net zoveel rond als normaal maar nu hinkt hij een beetje. Ik wilde al proberen hem vast te pakken zodat ik naar z’n poot kan kijken maar aangezien hij nog aardig schuw is van mensen rent hij telkens weg als ik hem probeer te vangen (ook nu met zijn manke pootje rent hij gewoon weg, maar dan iets minder hard dan normaal)

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:01

Is het nachthok vrij hoog? Een van onze kippen is wel eens verkeerd terecht gekomen met omlaag springen. Die heeft een paar dagen wat gemankt en daarna was het over.
Lastig te zien ook, met zo veel veren.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:07

Dat zou wel kunnen ja, het nachthok is net hoog genoeg dat ze er prettig onder kunnen zitten. Ze hebben wel een plankje om uit het hok te lopen, maar af en toe springen ze. Dan hoop ik dat dat het is en het zo weer over is!

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:14

Ik kom even binnenvallen.
Door omstandigheden zijn de kippen in november verhuisd naar Mn ouders.
Hun eigen hok hebben ze mee. Graan is ook hetzelfde.
Maar sinds eind november leggen ze geen enkel ei meer.
Ze zijn ook niet ziek
De grond is daar wel harder zodat ze niet/ minde runnen scharrelen.
Ze hebben theoretisch ruimte genoeg maar nu wel minder plaats dan vroeger. Ze kunnen ook niet los ivm Duitse herder die wel een stukje kipfilet zou lusten.

Ze zitten ook apart van de hond, die kan niet aan hun stukje staan blaffen.
Wat kan het zijn?

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:35

Die van ons leggen ook al zeker een maand of 3 niet meer, logisch toch in de winter? Wij hebben geen lamp in het hok.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:49

Ligt ook aan het ras. Onze amrocks en cochin krieltjes zijn er mee gestopt terwijl onze marans en de isa brown gewoon stug verder blijven leggen (en een van de marans werd een paar weken geleden ineens broeds >;) )

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:55

gezelligheid vanmorgen op het erf :D Onze haan is echt heel mooi geworden, en ze luisteren heel goed naar me. Als ik "kippieeees" roep, komen ze naar me toe rennen :D
Ik vind Orpingtons echt gave beesten, mooi, rustig en vriendelijk, de haan is ook heel relaxt.
Afbeelding
Afbeelding

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:14

Mijn orpingtons leggen ook pas sinds een paar weken weer, vanaf oktober of november legden ze al niet meer.
Héél normaal. Meestal gaan ze eerst in de rui en daarna is het 'winterstop'

Mooie kippies Kinke! Zijn het krielen?
Die van mij zijn echt reuzen :D


Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de knapste 2 die we hebben. <3
Laatst bijgewerkt door Minoes op 23-01-18 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:18

hahahaha, die van mij luisteren ook naar "kippiieeessss" :D

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:42

nee, geen krielen, die van ons zijn ook groot. Beetje slechte foto zo :)
Die van jou zijn echt prachtig Minoes.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:45

Haha, die van ons komen ook aan rennen als ik ze roep :') Geweldig gezicht!
Ik roep “kippiiieees! Tok tok tok!!”

Prachtige beesten ook, die orpingtons <3

Een van mijn Amrocks is nu volop in de rui, arme beest ziet er niet uit :')

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:46

Kinke schreef:
nee, geen krielen, die van ons zijn ook groot. Beetje slechte foto zo :)
Die van jou zijn echt prachtig Minoes.


Aah oke! Dankjewel! Ik heb er ook 1 in dezelfde kleurslag als die van jou. Maar die is wel een slagje kleiner dan mijn andere dames. Ik heb me laten vertellen dat dat komt omdat er teruggefokt moet worden ivm de kleur. En dan komen ze uiteindelijk op 3/4e groot en 1/4e kriel.


8nnemiek, ik vind het ook nog steeds een stom gezicht als ze in de rui zijn. Allemaal kale nekken opeens :')

Ik vind zoveel kippenrassen leuk, maar wilde extra grote omdat ik bang was dat de katten ze op zouden eten. :=

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:52

oh echt, geen idee, zou kunnen dus :)
ik vind ze in ieder geval flink groot.
Dit is onze haan vorig jaar toen hij voor een fotoshoot aan de bak mocht, hier was hij 9 maanden. Hij is nu groter.
Afbeelding

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:01

Oké puur de winter. Winter 2016-2017 hebben ze wel gewoon gelegd namelijk...

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:12

Kinke schreef:
oh echt, geen idee, zou kunnen dus :)
ik vind ze in ieder geval flink groot.
Dit is onze haan vorig jaar toen hij voor een fotoshoot aan de bak mocht, hier was hij 9 maanden. Hij is nu groter.
[ [url=m/eNoS0S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hele mooie haan! Hanen zijn natuurlijk altijd een stuk groter.
Wij kunnen zelf geen haan houden ivm de buren, heel erg jammer :(

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:31

nee, dat kan ik me voorstellen. Ik vind dat deze niet eens zo heel veel kraait. Maar we zitten gelukkig ook in het buitengebied, onze buren wonen meer dan 100 meter verderop.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:31

Optiwolk schreef:
Oké puur de winter. Winter 2016-2017 hebben ze wel gewoon gelegd namelijk...


oh geen idee dan Optiwolk. Welk ras heb je?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:52

Hier ook geen haan, alleen 4 hennen. De staleigenaar (die voor de stallen woont) heeft in zijn tuin 3 hennen en een haantje, hollandse kriel. De haan gaat weg, omdat hij agressief is. Zijn vrouw is vaak in de tuin bezig en degene die de dieren verzorgd. Zodra ze haar rug naar de haan keert, dan vliegt hij haar aan. Hij springt echt omhoog tegen haar rug, pikkend en trappend.
Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen? Ik loop nu echt bij hun de tuin niet meer in.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:11

Mona81 schreef:
Zodra ze haar rug naar de haan keert, dan vliegt hij haar aan. Hij springt echt omhoog tegen haar rug, pikkend en trappend.
Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen? Ik loop nu echt bij hun de tuin niet meer in.


Ik heb er ooit een haantje om weg moeten doen, een hollandse kriel, die achtervolgde de buurvrouw op die manier 100 meter terug richting haar eigen huis, was echt niet leuk meer -O- .
Ik heb nu jonge sabelpootkrielen met 1 haantje, heb ze als kuiken ook gekocht bij mensen die volgens hun zeggen ook selecteerden op gedrag en een agressieve haan niet meer deden gebruiken. Hij begint nu met treden maar is nog steeds erg vriendelijk naar mij. Ik heb wel begrepen dat het vaak het beste werkt om de "heerschappij" van de haan te respecteren, en alle kippies eten uit mijn hand maar ik bied het hem als eerste aan.
Ze luisteren bij mij trouwens naar "puppiesssss", maar dat komt omdat ik alles wat jong is zo noem, de kalfjes komen dan ook aanrennen :D

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:32

Wij hadden vroeger ook kippen en ik kan me ook nog een agressieve haan herinneren. Als ik het hok in wou gaan moest ik eerst kijken of de haan in de ren zat, dan heel snel zijn om het luik tussen hok en ren dicht te doen, deze haan viel ook mensen aan.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:23

wauw Minoes wat een prachtige kippen!

@optiwolk, zeker dat ze niet verloren kunnen leggen? En anders zou ik op zich ook denken dat ze door de stress van de verhuis gestopt zijn en dan met de winter niet terug begonnen...

@Mona: jaren terug bij mijn broer ook de haan gaan halen om een kopje kleiner te maken. Was echt niet te doen, die probeerde je zelfs doorheen de omheining aan te vliegen. Pikte en gebruikte zijn sporen. Mijn broer is niet bang aangelegd, maar ging toch met een schop de ren in om te voeren en water te vervangen, nadat hij meermaals verwond werd door zijn haan. Dat was een prachtig dier, maar levensgevaarlijk.