Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 18:10

Ja, dit is dekgedrag. Zolang ze het toestaan heb je geen probleem en kan het zelfs ook weer minder worden.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:25

SecretLIN schreef:
wij hebben nog 2 mooie dames in de opvang zitten die een goed thuis zoeken.

[ [url=m/ZxSi1c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jammer dat ik al drie heren heb...

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:16

Zo, deze stille meelezer komt zich ook weer even melden! Helaas is mijn grote vriend recent overleden, waardoor zijn maatje alleen is komen te zitten. Ik had een lief aanbod gekregen van een mevrouw vlakbij die net een nestje had, dat ik een van die beertjes zou mogen overnemen als ze oud genoeg zijn.
Maar vandaag kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van twee beren met kooi die gratis in de buurt aangeboden werden. Bij de meeste van jullie gaan daar vast de nekharen al van overeind staan, bij mij dus ook. Dus meteen gereageerd. Helaas reageerde ze zelf niet heel snel anders had ik ze vandaag nog opgehaald, maar nu wordt het dinsdag of donderdag.
Nieuwe vriendjes voor mijn knul en iets goeds betekenen voor de caafjes :). Nu hopen dat het goed gaat met koppelen.

Ben blij om over het algemeen positieve verhalen te lezen hier! Ik geniet vooral van die prachtige hokken die sommige hier hebben. Binnenkort ga ik ook uitbreiden!

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:24

Begrijp ik dat je de 2 beertjes met jouw andere beer wil koppelen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 20:35

@StormMilagro: sneu dat je ene beer is overleden. Mooi dat je meteen op zoek bent naar ander gezelschap voor de overgeblevene.
Hoe oud zijn die beertjes die je er nu bij krijgt, want het blijft altijd een gok om (oudere) beren te koppelen.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:07

StormMilagro schreef:
Zo, deze stille meelezer komt zich ook weer even melden! Helaas is mijn grote vriend recent overleden, waardoor zijn maatje alleen is komen te zitten. Ik had een lief aanbod gekregen van een mevrouw vlakbij die net een nestje had, dat ik een van die beertjes zou mogen overnemen als ze oud genoeg zijn.
Maar vandaag kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van twee beren met kooi die gratis in de buurt aangeboden werden. Bij de meeste van jullie gaan daar vast de nekharen al van overeind staan, bij mij dus ook. Dus meteen gereageerd. Helaas reageerde ze zelf niet heel snel anders had ik ze vandaag nog opgehaald, maar nu wordt het dinsdag of donderdag.
Nieuwe vriendjes voor mijn knul en iets goeds betekenen voor de caafjes :). Nu hopen dat het goed gaat met koppelen.

Ben blij om over het algemeen positieve verhalen te lezen hier! Ik geniet vooral van die prachtige hokken die sommige hier hebben. Binnenkort ga ik ook uitbreiden!


Hier heb ik drie heren zitten. Koppelen ging boven verwachting goed maar dat kwam ook omdat de oudere beer ervaring had en zeer makkelijk was met samen zetten. En de twee beertjes erbij kwamen waren net vier weken oud. Het gaat tot nu heel erg goed op wat gemopper na zo nu en dan. Zou het zelf alleen niet weer doen na hun, heb gewoon stinkende mazzel gehad

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:43

DubbelDun schreef:
@StormMilagro: sneu dat je ene beer is overleden. Mooi dat je meteen op zoek bent naar ander gezelschap voor de overgeblevene.
Hoe oud zijn die beertjes die je er nu bij krijgt, want het blijft altijd een gok om (oudere) beren te koppelen.


Ik weet het, dat was bij mijn inmiddels overleden caaf en zijn vriendje die nu alleen is ook, maar dat is gelukt. Dus ik heb hoop. En anders neem ik toch een jonkie erbij en zoek ik in het ergste geval zelf een goed huis voor deze twee. Maar gratis op marktplaats vind ik maar niks

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 09:41

Ach als ze gratis zijn en ze zijn gezond kun jij ze maar beter wel nemen, voor er iemand komt met minder goede bedoelingen ...

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:35

Precies :)!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:49

Nu heb ik een aantal dagen geleden wat wilgentakken gehaald en in de kooi gelegd, maar ik heb niet het idee dat mijn cavia's begrijpen dat ze eraan mogen knagen. Iemand een idee hoe ik ze kan stimuleren de takken te gebruiken, of moet ik simpelweg wachten tot ze het niet meer zien als hindernis? 8)7

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:50

Die van mij zijn er dol op! Maar die knagen gewoon aan alles dat lijkt op eten in de kooi, dus hebben het niet hoeven leren :+. Ik zou ze gewoon even laten liggen, nieuwsgierigheid wint het vast!

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:25

@StormMilagro:Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je de juiste omstandigheden hebt als je ze gaat koppelen. Dus een neutrale omgeving, ze de tijd geven en heel veel ruimte. Je kunt beter ook het hok waar ze in komen verschonen zodat het ook een "nieuw" verblijf is voor je oudere caaf.

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:26

Bassie zijn diarree wordt minder. Het plakt nu nog aan elkaar maar de vormpjes worden weer zichtbaar. Moet ik hem wel groentes blijven voeren? Of juist niet. De meningen zijn een beetje verdeeld op het internet

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:33

lavie22 schreef:
@StormMilagro:Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je de juiste omstandigheden hebt als je ze gaat koppelen. Dus een neutrale omgeving, ze de tijd geven en heel veel ruimte. Je kunt beter ook het hok waar ze in komen verschonen zodat het ook een "nieuw" verblijf is voor je oudere caaf.


Ja inderdaad, daar heb ik ook rekening mee gehouden. Ik pak tijdelijk de ren die ik normaal voor buiten gebruik voor ze. Als het daar goed gaat inderdaad in een schoon verblijf :)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 18:34

Zolang het nog niet helemaal over is geen groente. Wel moet je uitkijken dat áls het over is dat het niet doorslaat naar obstipatie door dan een heel klein beetje fruit/groente te geven.

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:37

Sorry ik begrijp je niet helemaal: moet ik als het over is een klein beetje groente geven of gewoon normale hoeveelheid

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:40

Gewoon normale hoeveelheid zou ik doen, maar dan groentes kiezen waar weinig vocht in zit. Geen koolsoorten, komkommer e.d.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 19:11

Persoonlijk zou ik niet ineens de normale hoeveelheid gaan geven, maar het langzaam opbouwen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:04

Ah zo ja, ik begreep je verkeerd. Niet in een keer van niets overgaan op 'normaal'. Maar dat ligt er ook aan hoeveel je nu geeft. Als je nu alleen de komkommer niet meer geeft, zou ik ervoor kiezen om een groente toe te gaan voegen waar minder vocht in zit.

Eviii_x
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:33

Zo, alles eventjes bijgelezen!

Maar goed ook, die van mij kregen namelijk af en toe ook druiven uit eigen tuin... Nu dus niet meer.

Mira, aah Sammie! Leuke kleuren heeft 'ie!

Kimmie, <3 wat zijn ze nog klein!

StormMilagro, Succes met het koppelen! Ben benieuwd!

Hier gaat alles goed met de caafjes. Heb inmiddels de 2e verdieping er maar weer uitgehaald om er een hogere rand op te maken zodat het zaagsel er niet af valt.
Helaas is Clyde weer vaak verkouden de laatste tijd... DA al eens gesproken en die gaf aan dat ze daar gevoeliger voor zijn als ze eenmaal een longontsteking hebben gehad, zorgenkindje...

Wel heb ik een vraagje!

2 van de 3 caafjes blijven vrij dun... De 1 is nog een jonkie, de ander is al wat ouder. Ze hebben onbeperkt hooi en brok, krijgen 1 keer op een dag een hele paprika (verdeeld door 3), hebben een knabbelstaafje hangen en 1 van de 2 krijgt extra vitamine C bijgevoerd... Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om ze wat dikker te laten worden?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 09:35

Niet alle caafs hebben van nature dat bollige én het is afhankelijk van hoeveel ze bewegen.
Maar je zou eens met je DA kunnen overleggen of een wormenkuurtje misschien zinvol zou kunnen zijn en/of de tanden/kiezen laten kontroleren.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:06

Als medische redenen uitgesloten zijn, kan caviamuesli nog wel eens helpen. Daarnaast is wat extra groente of wat gras wel een goeie. Ik streef zelf naar ongeveer 150 gram aan groente per dag per cavia, ik had ergens ooit gelezen dat cavia's per dag 20% van hun lichaamsgewicht aan groente zouden moeten krijgen. Dit vind ik wel veel, maar iig wat meer groente kan nog wel helpen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 11:45

Nou daar komen ze hier lang niet aan en ze doen het ook nog steeds ;)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:14

Gras gemaaid = blije caafs <3 Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 16:15

Die kunnen even vooruit :D

Ik had hier de ren verplaatst vanwege 'op' en het hele stel ging alvast braaf voor de nieuwe ingang zitten :D