Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:33

DubbelDun schreef:
Castreren helpt niets, mijn castraat rijdt ook nog op de dames :D
Balou moet van zich af gaan bijten, alleen niet te veel anders heb je echt oorlog in het hok.
Ik vrees dat dit een veel voorkomend probleem is bij mannetjes waarbij de hormonen gaan opspelen.
Hoe groot is je hok; kan Balou wel ergens op springen of in kruipen om er aan te ontkomen ??


Ja, had inderdaad gelezen dat het niet te ver mag gaan kwa van zich af bijten, dit zijn nog lieverdjes voor elkaar. :')
Mn hok is 1,20 bij 60, ik heb een huisje instaan waar ze inkunnen en opkunnen en een hangmatje waar ze opkunnen. Meestal als Gizmo echt irritant is dan zetten we hem buiten de kooi, opzich gaat dat nog redelijk maar ik hoopte op een andere oplossing. :P

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 12:39

Het kan het voorjaar zijn, het kan de leeftijd zijn, maar je hoort het vaker van mannetjes als ze iets ouder worden.

Ik heb hier de mannen in hun kleine ren gezet, want in de grote deden ze echt niks. Nu bewegen ze nog niet veel maar ze eten iig wel mee :)
Dus maar 4 dames in de andere ren gezet, want daar moet het gras ook op tenslotte (is een rot hoek om met de maaier bij te komen) :D

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:57

Nou hier begint het op te schieten met het buitenhok!

Vanmiddag de tralies aan de zijkant er uitgesloopt, de stenen uit de grond getrokken, omgespit en grond erin, daar al een beetje graszaad over gestrooid wat we nog hadden staan (is misschien wel al 5 jaar oud..), de ren er rond gezet, aangesloten op de kooi, en over de ren heen touwtjes gespannen tegen de vogels/katten.

Als het ff meezit ga ik morgen nog graszaad halen. hopelijk gaat het snel een beetje groeien! er is nu denk ik 2x2 meter waar gras komt, meer van het terras mocht ik niet slopen van mn vader, jammergenoeg.

Dus als het weer nou eens meewerkt, dan kunnen ze in het buitenhok, en dan kan ik eens gaan puzzelen met de flat op mn kamer.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:33

@dimphyl: ik hoop dat dat zaad nog iets doet, 5 jaar is al best oud nl :D
Misschien een idee om graszoden te kopen ipv zaad. Dan heb je iig direkt gras :D
Verder zou ik ze niet meteen het hele stuk geven, maar aan strookbegrazing doen. Anders is het met 2 dagen op en groeit het niet meer bij.

Hier de boel ook maar weer buiten gezet. De dames in de driehoek, want dat kregen de heren toch niet op en de heren in hun eigen ren. Daar voelen ze zich duidelijk prettiger.
Afbeelding
Afbeelding
De dames moeten vandaag wel dooreten want ik heb die hekjes nodig om de grote ren bij het schuurtje dicht te maken. Ik kom nu net een stukje te kort.
Ik had er ooit 10 verkocht omdat ik dacht te stoppen, maar dat had ik dus niet moeten doen :D

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:11

Vanmiddag productief bezig geweest.. Heb alle hokken, op twee na, helemaal leeggehaald en uitgesopt. Linoleum buiten ook even laten luchten (bodems kun je er zo uithalen). De nagels ook weer geknipt van alle cavia's. Ze hebben ook een groot dienblad met paprika en witlof gehad, mjam :Y)

Van de week even de andere twee, krijg morgen weer nieuw zaagsel.

Echt een prachtige dag om lekker buiten bezig te zijn!

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:14

bedankt voor de tip Dubbeldun, zat daar zelf ook al aan te denken inderdaad. strookbegrazing is ook een goede!

hier ook heerlijk weer inderdaad. ze hebben net nog even een paar uurtjes in hun oude rennetje gezeten om onkruid te wieden. vooral de paardenbloemen komen al weer enorm omhoog hier.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 17:31

Die heb ik in de tuin niet zozeer, maar de wei begint al aardig geel te worden, past wel mooi bij het paars en witte van het andere onkruid. :D

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:09

Onkruid .... ik zie door al die onkruidbomen op het nieuwe huis mijn bos niet meer :+


Zojuist nog even snel gaan kijken bij het nieuwe huis as dinsdag is het officieel van ons. Zijn door de weides gelopen en nog wat dingen bekeken . Heb er enorm veel zin in .

Heb in de achtertuin al een heel mooi stukje gezien voor mijn cavia's . Dat komt helemaal goed.

Crispy begint steeds meer te wennen ze zit tegenwoordig buiten haar huisje rond te kijken en loopt niet meer weg. Met oppakken is ze echt makkelijk en zo lief ben echt blij met haar en dat ze het heeft gered. Dik is ze nog steeds niet maar we zijn op de goede weg.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:09

DubbelDun, die cavia's van jou hebben het maar goed :D

Hier even een tegenvaller: het plekje bij het oor van Zaza is duidelijk groter geworden en trekt richting haar oog. Het zijn duidelijke schilfers/kleine witte korstjes. Ik gok dat de schurftspray niet goed is ingetrokken, maar voor de zekerheid toch de DA gebeld (ook zodat zij het goed kunnen behandelen als het toch schurft is). Morgenmiddag kunnen we er terecht.

Baal wel, want de fokker is bepaald niet blij met hoe ik heb gehandeld terwijl ik echt mijn best heb gedaan.. Maar niks meer aan te doen :(

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:16

Hoezo is de fokker daar nou niet blij mee? Ik bedoel je hebt toch je best gedaan? Daar kun jij toch niets aan doen. Beetje vreemd eigenlijk.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:23

Ja, dat gelooft ze ook wel denk ik :) Maar het feit dat ik niet juist gehandeld heb en haar niet heb gebeld voor meer informatie vindt ze niet tof, en dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Maar ik heb nogal telefoonangst dus heb het bij contact via het caviaforum gelaten, omdat ze daar best duidelijk was. Les voor de volgende keer, maar het voelt wel rot want ik doe het graag goed.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:28

Maar iedereen denkt daar toch niet gelijk aan?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:21

Nee klopt, ik in ieder geval niet. Maar het was beter geweest als ik dat wel had gedaan, denk dat dat het punt is.. Maarja, morgen naar de DA en dan weet ik gelukkig zeker dat ze goed behandeld wordt :)

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:22

Nee, je gaat toch eerst je cavia medicatie geven voordat je contact opneemt met de fokker? En sowieso.. Heb je een contract getekend o.i.d. dat je contact op moest nemen met haar bij dit soort situaties?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:46

Oh nee, maar ze maakt er ook niet zó'n probleem van hoor! Ze baalt alleen dat het zo gelopen is geloof ik omdat het niet had gehoeven en ze bij het ophalen had aangeboden dat ik altijd contact met haar kan opnemen. Als extra service. En dat ik mijn best heb gedaan begrijpt ze ook :) maar ik ben er nogal gevoelig voor als iemand anders niet tevreden over me is, dus ik baal dat dat nu het geval is zegmaar.

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:42

Heb net mijn mannen naar hun logeerplekje gebracht, ga 3 dagen weg en mijn ouders zijn ook op vakantie. Gelukkig was het maar 2 minuutjes rijden, ze vonden het toch maar eng! Maar eenmaal daar waren ze al snel op hun gemakje en begonnen ze al te eten :)

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:19

Even een up date vanuit ons

Alles gaat prima met de caafs !

De jongste wordt ook steeds losser / vrijer in de omgang en Crispy doet het waanzinnig.
Ben echt zo druk met het huis gister de sleutels gekregen en man wat een klus . Zal even wat minder reageren dus.

Wel iets leuks . Naast de schuur hebben wij echt een nog een flink stuk grond liggen waar je eigenlijk net niets mee kunt . Ligt mooi in de zon en ook beschut door de bomen.
Ik zei gister nou dat is een prachtig stuk voor de cavia's waarop er werd gezegd nou idd daar kunnen ze mooi lopen in de zomer.
Het is een stuk van ongeveer 2 meter breed en denk 15 a 20 meter lang !
Moet alleen wel gedeeld worden met de kennel van de hond als die eens een keer vast moet.

Zal na de verhuizing eens gaan kijken om er iets moois van te maken kunnen ze naar buiten .

Nou ga maar omkleden en naar mijn behang afstoom apparaat
:o

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 08:58

@viphorse: druk druk dus :)
Dat is een mooi stuk en je kunt een omheining voor de caafs ook laten integreren met de hondenkennel en zelfs een binnenhok/schuilhok maken IN de kennel. Als je die niet te hoog maakt kan de hond er bijv. ook op liggen :)

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:56

Das idd ook een idee maar wil de hond echt gescheiden houden van de cavia's .

Het stuk waar ze kunnen lopen zie je vanuit het huis ook niet zo goed dus veel zullen ze er niet zijn. Ik wil ze toch echt in de achtertuin hebben.
Wil straks houten rennen kopen maar wel stevige en mooie en er een houten hok inzetten zodat ze de ruimte hebben om in het hok te gaan en er weer uit.
Buiten in de ren wil ik dan ook 2 huisjes plaatsen.

Zo ik ga weer schilderen kan nu ondertussen geen kwast meer zien :o
Ik heb spierpijn van spieren waarvan ik het bestaan nog nooit heb geweten ;)

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:57

@viphorse: sterkte :D
Maar wat zul je genieten als het eenmaal af is :D

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 12:24

Ik heb de heren maar weer even buiten gezet, mét een schuilhuisje voor als het gaat regenen. Niet dat er veel water door het winddoek komt :D maar ze zullen toch eens moeten leren om buiten te wonen :D

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:02

Goed plan, denk dat het straks nog wel iets gaat regenen ;)

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 13:16

Het zijn idd van die kleine wisselende buitjes.
Straks het schuurtje nog even 'uitmesten' en weer vol met hooi gooien. Dat bevalt me eigenlijk best om het afvalhooi van de paarden bij de cavia's als bedding te doen. Anders gooi ik het toch maar weg :D

ratjelover

Berichten: 2668
Geregistreerd: 13-10-05

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:45

I.v.m ruimtegebrek enkele gladharen en luxe cavia (PAX) flat ter overname.
Gaat om 2 rus zwart zeugen, 1 rus zwart beer, 1 zwarte beer en 1 wit roodoog beer.
Interesse per pb.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:46

Zitten ze bij jou ook 's nachts buiten DD?