Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:10

Ik ben er ook weer! Was in het vorige topic ook eventjes aanwezig geweest, nadien weer wat minder. Maar met mijn 2 mannen gaat het goed :-)
Mogen cavia's trouwens madeliefjes eten? Want onze gazon staat er vol van. Of moet ik ze eerst uittrekken? :)

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:19

Hoi! Onze cavia at die gewoon op, volgens mij vond ze ze nog lekker ook :D

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:24

Gelukkig, want anders heb ik veel werk voor ik ze buiten kan zetten :D

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:24

wondertje schreef:
Hoi, mag ik hier even binnen komen vallen?
@ DubbelDun, ik lees dat je onderleggers gebruikt voor de cavia's. Hoe doe je dat dan? Gebruik je alleen een onderlegger als bodembedekking?

Ik gebruik ze als onderlegger en daar gaat dan de normale bodembedekker over heen (ik gebruik nu aubiose/hennepstro). De onderlegger neemt het meeste vocht op, daardoor doe je langer met de bedding, stinkt het minder snel en is de echte bodem van de bak niet zo smerig.
Je schraapt de bedding wat naar het midden van de onderlegger, pakt de 4 punten op en haalt in één keer een flink stuk bak leeg.
Ik kan mijn bak van 4 m2 nu in een half uur schoon hebben, daar deed ik vroeger meer dan een uur over.

Ik moet zo buiten even bij de ren aan de slag, want door de wind gaat het 'dak' aan de woei. Ik zal de winddoeken dus nog maar even loshalen. ZO warm wordt het de komende tijd ook niet :D

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:47

Hier heeft alles weer schoon hooi en een schoon hok :)

Wat een weer vandaag he..

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:49

Die van mij bivakkeren lekker buiten in het kippenhok. Ze hebben er niet veel zin in zitten nog veel binnen de mietjes haha

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:16

Ik heb gewoon het schuurtje maar dicht gelaten vandaag. De wind stond er ook in, dus best fris voor ze (zeker in vergelijking met gister).

Miesemuisje

Berichten: 3096
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:06

Zouden mijn cavia's het eigenlijk waarderen als ik ze buiten op schoot ga knuffelen als het lekker weer is, of is die overgang te groot? Ze hebben van jongs af aan altijd binnen gezeten..

(uiteraard niet in de volle zon, maar met een klein zonnetje of in de schaduw, dat ik met de rug naar de zon ga zitten)

of ik moet de ren op t balkon zetten, met t schaduwdoek (heb ik er toen bijgekregen), maar dat is wel een heel gesleep voor eventjes haha.
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 08-04-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:40

Ik zou de overgang zelf te groot vinden, het is nog best wel koud namelijk.. ;)

Miesemuisje

Berichten: 3096
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:41

ook niet voor nu hoor! wanneer t idd warmer is!

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:23

In het zonnetje en uit de wind is nu best te doen voor een uurtje, ze moeten ook de kans krijgen een bij te 'af te harden' .
Hier waren ze iig weer blij naar buiten te mogen na een dagje verplcihte opsluiting :D

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:51

Hier zitten ze sowieso in de garage dus heb aardig 'harde' caafies :D

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:02

Irlijn, zit jij ook op het caviaforum???

Denk toch morgen avond even met Jill langs de dierenarts, die berigheid komt nog regelmatig voor en dat nu een maand lang. Even kijken of de dierenarts iets opmerkt of voelt en advies vragen. Of denken jullie dat het onzin is om naar de dierenarts te gaan?

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:14

@ruby: nee hoor, het is niet normaal, dus misschien kan de DA iets voor haar betekenen.
Misschien moet ze aan de Regumate :D

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:47

Ruby1995 schreef:
Irlijn, zit jij ook op het caviaforum???

Denk toch morgen avond even met Jill langs de dierenarts, die berigheid komt nog regelmatig voor en dat nu een maand lang. Even kijken of de dierenarts iets opmerkt of voelt en advies vragen. Of denken jullie dat het onzin is om naar de dierenarts te gaan?

Ja :D ik heet er Irlijn haha. Heb jij ook een account?

En zeker niet vreemd om langs de DA te gaan. Beter het zekere voor het onzekere! Al zou ik eerst even bellen, misschien kunnen ze je via de telefoon al tips geven. Maar denk dat je dat zelf ook hebt verzonnen. Hou ons op de hoogte :)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:20

Heb al gebeld :-)

Hun zeiden idd dat het niet gewoonlijk was.

Ik houd jullie op de hoogte!

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:50

DubbelDun schreef:
In het zonnetje en uit de wind is nu best te doen voor een uurtje, ze moeten ook de kans krijgen een bij te 'af te harden' .
Hier waren ze iig weer blij naar buiten te mogen na een dagje verplcihte opsluiting :D


Bedenk wel even dat ik vooral oudjes en 'zwakkere' dieren heb, dus ben extra voorzichtig. Ik neem liever niet teveel risico. Mijn konijntje bijvoorbeeld ben ik al 2 keer bijna verloren, dat wil ik niet nog eens ;)
Ik heb wel gewoon de deur los staan overdag, rekening houdend met het weer.

Ruby, volgens mij heeft dit iets te maken met de eierstokken.. Ik heb er een poos geleden iets over gelezen, maar ik heb helaas even geen link voor je. Een van mijn zeugjes is nu toevallig ook al een poosje berig, die hou ik ook goed in de gaten.

Verder gaat het prima met de cavia's. Bij een cavia merk je dat ze vroeg oud wordt. Ze is geboren in 2010, maar vertoont nu al zoveel tekenen van ouderdom; inclusief blindheid/staar. Erg sneu.. want ze ziet niet meer goed. Haar zusje is daarentegen nog zo kwiek als het maar kan.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:21

Eierstokcytstes denk ik dat je bedoelt.....

Dat is wel sneu Laura... helaas begint het bij de een eerder dan de ander.

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:25

Ik heb er hier ook eentje met eierstokcystes, maar die is normaal berig. Je ziet het alleen aan de 2 bulten aan haar zijden en ze wordt soms wat kalig op de rug.

Ik had vanavond hier een grote dikke kat bij de cavia's. Hij kan de ren niet in, maar vond het wel leuk om in jachthouding af en toe een pootje door de tralies te doen en toen ze wegholden er achter aan te gaan naar het nachthoek toe.
Ik heb mijn eigen kat maar even los gelaten }>
Verder Vanilla nog 'gered' van een nachtje buiten; ik had ze geroepen en het schuifje dicht gedaan, zie ik ineens Vanilla nog lekker buiten gras eten.
Dus die maar even opgejaagd naar binnen. Ze wordt zeker wat dovig op haar oude dag :D

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:26

Jill heeft er een paar keer per dag last van, en het is vooral vervelend voor Indy, want die vind het echt niet leuk.

Ze heeft geen last van bulten of kaalheid.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:30

DubbelDun schreef:
Ik heb er hier ook eentje met eierstokcystes, maar die is normaal berig. Je ziet het alleen aan de 2 bulten aan haar zijden en ze wordt soms wat kalig op de rug.

Ik had vanavond hier een grote dikke kat bij de cavia's. Hij kan de ren niet in, maar vond het wel leuk om in jachthouding af en toe een pootje door de tralies te doen en toen ze wegholden er achter aan te gaan naar het nachthoek toe.
Ik heb mijn eigen kat maar even los gelaten }>
Verder Vanilla nog 'gered' van een nachtje buiten; ik had ze geroepen en het schuifje dicht gedaan, zie ik ineens Vanilla nog lekker buiten gras eten.
Dus die maar even opgejaagd naar binnen. Ze wordt zeker wat dovig op haar oude dag :D


Ik had een caaf die het maar wat leuk vond om in de poten van de kat te bijten met zulke stunts....

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:48

Ruby1995 schreef:
Eierstokcytstes denk ik dat je bedoelt.....

Dat is wel sneu Laura... helaas begint het bij de een eerder dan de ander.


Die ja ;)

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:51

@mira: dat zouden die van mij ook mogen doen hoor, des te meer katten houden dan afstand :D

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:18

DubbelDun schreef:
@mira: dat zouden die van mij ook mogen doen hoor, des te meer katten houden dan afstand :D


Die caafs die ik nu heb zijn er tebang voor. Misschien toch maar weer een borstelcaaf erbij haha

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:43

De dames hier hebben ontdekt dat de ren heel lang is en dat achterin ook gras staat. Ze lopen nu dus lekker voor mijn raam te scharrelen :D