Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:10

De trek is weer begonnen en wellicht leuk om dit topic weer nieuw leven in te blazen. Gisteren zat achter ons huis een 70 tal ooievaars. Ze aten wat omhoog kwam door het ploegen van de tractor. Zelf ook een tijdje mee gereden en je zag de muizen gewoon in de kelen verdwijnen. Zo gaaf. Helaas zijn de foto's niet al te scherp want vanuit de tractor fotograferen is vanwege de beweging onmogelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:43

Ik dacht al wat te horen gisteren maar zag niets :+

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:47

Gaaf! Mooie samenwerking van mens en dier zo :j

Ik heb hier in frankrijk een vogeltje in onze tuin gespot die ik nog niet ken.
Verder een groene specht in de tuin kunnen spotten, en we horen een geluid van een havik blijkt na enig onderzoek :))

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:32

Oh wow, gaaf zeg al die ooievaars!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:53

Tigress schreef:
Ik heb hier in frankrijk een vogeltje in onze tuin gespot die ik nog niet ken.

Wat voor een?

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:45

Ik denk een zwarte roodstaart, maar ik moet morgen weer even de laptop erbij pakken voor de foto's ter vergelijking :j

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:35


Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:09

Pien, die ooievaars, wat leuk!
Ik heb vanmorgen de pinda's maar buiten gehangen voor de vogels. Ik zag regelmatig de koolmezen langswippen, maar er was niets te eten dus ze bleven niet (en de kat loopt vaker buiten met mooi weer, helpt ook niet :') ).
Op een groot grasveld in de buurt zag ik van de week een aantal keer een groene specht, ik denk op zoek naar eikels ofzo. Erg leuk!

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:02

Ja, dat is hem inderdaad! Even mijn foto's erbij gepakt om weer te vergelijken :D Die zie je bij mij in de omgeving in Friesland dus totaal niet :')
Afbeelding
Afbeelding

en hier nog de specht;
Afbeelding

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:42

Die eerste is geen zwarte roodstaart, maar een gekraagde roodstaart.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:48

Als ik internet mag geloven is het wel een zwarte roodstaart :j
Afbeelding

De gekraagde heeft veel meer rood op de borst als ik het zo zie namelijk;
Afbeelding

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:27

Ja, misschien heb je toch gelijk... :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:53

Hoera, onze ijsvogel is er weer! *\o/* Had het er net nog met de buurvrouw over. Vorige winter is hij regelmatig visjes komen jagen in onze vijver. In de lente was hij weg. "Geen zorgen," zei de buurvrouw, "die blijft vanaf nu in de buurt van zijn nest en komt wel terug als de jongen uitgevlogen zijn."
Wij wonen op een 2,5 km afstand van natuurgebied "het wormdal", waar de rivier Worm natuurlijk mag kronkelen en mooie stijle zandoevers heeft uitgesleten. Ideaal voor de ijsvogel dus.

Ben zo blij dat de buurvrouw gelijk had en dat "onze" ijsvogel" ons adres heeft onthouden. Nu weer een hele winter genieten van het spektakel wanneer hij jaagt, en van zijn prachtig verenkleed. <3

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:03

Oh Soesita, dat is fantastisch! <3 IJsvogels zijn zo mooi, helaas heb ik ze nog maar een paar keer gezien en zelden langer dan een flits...

Hier zijn de vogels blij met de aangeboden pinda's, naast de kool- en pimpelmezen zag ik van de week twee glans- of matkopjes. Toen ik het vogelboek weer had opgespeurd waren ze helaas weer vertrokken daarom ik weet niet zeker welke. Maar vorig jaar heb ik ze ook wel gezien, dus ik verwacht ze wel terug :)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:19

Soesita wat mooi. Ik hou zo van de ijsvogel.
Wij gaan naar NL en hebben bij de vogelbescherming speciale nestkastjes voor de steenuiltjes besteld. Die zijn zo gemaakt dat de marter de uiltjes niet kan pakken. Volgend jaar hopen we dan hier een nestje te krijgen, want we hebben steen uiltjes hier. Manlief gaat de kasten zo ophangen dat de steenuil het tof vind en wij het met de kijker kunnen bekijken vanuit de keuken.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:07

pien_2010 schreef:
Wij gaan naar NL en hebben bij de vogelbescherming speciale nestkastjes voor de steenuiltjes besteld. Die zijn zo gemaakt dat de marter de uiltjes niet kan pakken. Volgend jaar hopen we dan hier een nestje te krijgen, want we hebben steen uiltjes hier. Manlief gaat de kasten zo ophangen dat de steenuil het tof vind en wij het met de kijker kunnen bekijken vanuit de keuken.

Wij hebben inmiddels al een jaar een uilenkast voor de steenuiltjes liggen, die moet nog steeds in de boom :o
Gelukkig zijn de uiltjes er nog wel, wij horen ze regelmatig.

Soesita, heel gaaf hoor, die ijsvogel :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:44

Oh, zo'n kast voor steenuiltjes is ook een goed idee! Hier hoor ik ze ook regelmatig roepen. Zo gezellig wanneer je in bed ligt. <3

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:50

Soesita gaaf !

Ik zag eindelijk weer merels vandaag :D

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:39

Ja, ik hoorde dat daar iets mee aan de hand is in NL. Weet iemand daar meer van? Ik ben benieuwd of wij ze zullen zien als we in NL zijn.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:34

Is het bij jullie ook al zo druk met de vogels in de tuin? Vorig jaar was er nauwelijks iets, 2 jaar geleden een gekkenhuis en nu dus ook weer retedruk. Voer is haast niet aan te slepen.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:09

Wij voeren hier nog niet Neonlight, dus ik zie niets meer of minder vergeleken met anders.
Wij hebben van de week, voor de Lente twee nestkasten voor steenuiltjes geplaatst in de hoop dat ze er in gaan broeden. Nu broeden ze steeds bij de buren ergens hoog in het huis waarbij de jongen te vaak uit het nest zijn gevallen. Al eentje naar de vogelopvang gebracht en de andere is dood gegaan daar de moeder het voeren opgaf. De buurman laat voor alle zekerheid de gipsen wand maar open, want het is maar de vraag of de kast gebruikt gaan worden.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:51

Wij zijn vandaag begonnen met voeren. Het aantal vogels in en rond onze tuin werd de laatste tijd helaas steeds minder. De vorige bewoners hadden allemaal prachtige struiken en bomen rondom het huis geplant, maar die werden de laatste paar jaar veel te groot, en heel mooi waren ze niet meer. Die hebben wij dus weggehaald, maar we hebben er nog niets voor terug geplaatst. Dat nemen de vogels ons niet in dank af natuurlijk. Er komen dus maar gauw een paar mooie struiken voor terug. Hopelijk krijgen we de vogels dan weer terug. En voor nu maar wat voeren, anders zien we helemaal geen vogels meer.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 11:22

Hier is het ook nog steeds genieten met en van alle vogels. Een paar dagen geleden heb ik weer wat voer opgehangen. De mezen kwamen al weken regelmatig kijken of er wat te vinden was, dus die schoven gelijk aan. Ik heb nog niet echt bijzondere soorten gezien, maar de aantallen 'gewone vogels' zijn indrukwekkend. Vooral de koolmezen zijn niet te tellen, maar ook pimpelmezen en staartmezen zijn gesignaleerd. Ook de merels zijn present en het lijken er gelukkig niet minder te zijn dan vorig jaar. De eerste vink heb ik gister op de voedertafel gespot, dus die verwacht ik snel terug met zijn kameraden. Opvallende observaties verder zijn twee bonte spechten op hetzelfde moment (vorige jaren was het er telkens maar eentje) en zojuist een groepje koperwieken, die zijn ook mooi zeg. Ik ben benieuwd wat we verder de komende tijd nog te zien krijgen.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:33

Leuk, wat gezelligheid in de tuin. Hier is het nu ook genieten van de vogeltjes! Eindelijk hebben ze de vetbollen gevonden. :D Zo schattig, die kleine geel- en roodborstjes.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:08

Bij mij is het deze week weer mijn favoriete tuinvogeltijd; de hulst bessen zijn rijp.
Dus is het feest in de enorme hulst precies voor mijn keukenraam.
Ik heb hier dan tijdelijk zo'n beetje alle soorten die ik überhaupt in mijn tuin tegenkom allemaal tegelijk langs :D
Plus altijd een groepje koperwieken, ik ben ook erg fan van deze mooie vogels.

En ik heb een raam-vetbol-houder op het raam geplakt.
Zat binnen 2 minuten een koolmees op, die zich rot schrok omdat ik nog direct aan dat raam stond :')
Vanmorgen een moedig pimpelmeesje dat juist helemaal niet onder de indruk was van mij en vrolijk door at.