Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:06

Zomaar een roodborstje in mijn hand vandaag.

Was binnen in het trappenhuis op school terecht gekomen en in paniek.
Of ik kon helpen...

Gelukkig had ik wat vangmateriaal op school. En is hij onbeschadigd, misschien wat gestresst maar verder volkomen oké weer buiten gezet.

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:35

Lief roodborstje Femke.
Hier vandaag in de tuin de hele dag de hop horen roepen. Voor het eerst dit jaar. Zo gaaf vind ik dat.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:29

Ja, ze zingen nu echt op hun "lentes"; een heel ander geluid dan in de winter. Vooral 's morgens en s' avonds in de schemering is het hier groot concert. Genieten! Ik ben gek op de merel die op ons dak zit te zingen, zelfs als hij me daarmee veel te vroeg wekt. <3

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:37

Stiekem wil ik ook altijd vogels / wilde beesten aaien of vasthouden :o Dus leuk dat je de kans had Femke, al was de aanleiding wat minder :)

Vorig jaar hadden jullie de hop ook in de buurt toch, Pien? Hij is dit jaar dus (nog) dichterbij gesettled? Cool!

Hier zijn de koolmezen druk bezig met het bouwen van het nest! Ze zijn weer in het kastje in ons schuurtje gaan zitten, ondanks de onenigheid vorig jaar tussen man en vrouw toen ineens de schutting vlak naast de invliegopening werd geplaatst. Ik hoor ze nog klagen... 'En je zei toch vrij uitzicht!' 'Ja maar schatje' 'Nee, dit is niet waar we voor gekozen hadden. Het is dat het te laat is om elders opnieuw te bouwen'. :')
Vorige week was meneer koolmees in onze tuin fijn spulletjes aan het verzamelen voor het nest. Hij leek intens tevreden met zijn vondsten. 'Kijk schatje, voor het nest, allemaal lokale producten!' '*zucht*'

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:09

Hahahaha Indymouse.............. ik zie het helemaal voor me.
Vorig jaar hadden we broedende hops in de Fermette tuin. Nu hoorde ik hem in de verte "hophophophop". Dus hopelijk komt hij dit jaar weer in de tuin.
Merel kan ook mooi zingen.
Vandaag hoorde ik de koekoek als maar in de vertel. Gaf ook zo'n Lente gevoel! Geniet dames van de lente vogels want binnenkort als de eitjes er zijn is de stilte weder gekeerd.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:13

Wat een prachtig diertje Femke!

Indy_Mouse ik zie ze al voor mij :))


Is echt lekker wakker worden sochtends,al die geluiden <3


In de voortuin heb ik een klein boomstammetje gehangen met daarin vet en zaden (op de kerstmarkt in dld gekocht ) . Achter huis deden ze er niks mee en nu zie ik ze geregeld voor het raam langs gaan om even te gaan pikken

In een boom naast buurman zijn huis zit een nest met kraaien :=

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:53

Ik heb tot dusver broedende houtduiven, precies naast het keukenraam.
En de stro'tjes van de konijnen worden weggepikt, dus ik verwacht nog wel wat mezen-actie in de buurt.

Afgelopen zondagnacht lag ik in bed en hoorde ik een bekend geluid. Raam open, zit er een bosuil te roepen!
Heel vlakbij, ik verwacht in de bomen aan de overkant van de weg. Ik woon vlakbij bos dus niet heel gek maar wel super cool om zo dichtbij te horen.

Ik heb hem zelfs nog opgenomen voor bewijsmateriaal :+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:22

En hoe gaat het met de voorjaarskriebels bij iedereen in de tuin?

Hier vanmiddag weer een hop gezien, blijven mooie vogeltjes.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:05

Gisteren kon ik de "mat" partij van twee mannetjes mussen niet meer aanzien. Eentje lag onderop en er werd volop in gepikt.
De zwarte roodstaart voor het eerst weer gezien een week geleden en ook de puttertjes zijn er weer.
Daarnaast een vrouwtjes mus zich in en uit zien persen in het vogelhokje. Ze is er eigenlijk te groot voor dus we verwachten niet dat die villa de keuze zal gaan worden.
De hop nog niet gezien (ben jaloers Palouse_boy) maar wel veel gehoord, net als de koekoek e.a.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:07

Hier wordt de tuin momenteel druk bezocht door pimpelmeesjes, koolmezen, een roodborstje en een winterkoninkje. Ook hebben meneer en mevrouw merel hun nest gemaakt in onze hedera, ontzettend gezellig :D

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:54

Is hier druk ofja bij de buurman dan := , vliegt wel mijn tuin door :))

Las op internet dat het niet goed gaat met de wilde eend en of men de kuikens tellen wil gaan en doorgeven hoe en wat :

http://www.erikkleyheeg.nl/eendenkuikens

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:11

Volgens mij zit bij ons ondertussen mevrouw koolmees op het nest, maar ik heb het schuurtje te vol gezet om goed in het nestkastje te kunnen kijken :o

Gisteren kwam ik er achter dat we nóg een gast hebben op de vogelvoerplank...

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:56

Hmmmmmmmmmm Indy mouse, misschien maar helemaal stoppen met voeren en op ratten jacht gaan. Want een ratten plaag zit je echt niet op te wachten. Succes met hem.

Ons nestkastje waar we goed zicht op hebben is weer in gebruik. Het 1ste jaar de koolmees, toen de pimpelmees, vorig jaar de boomklever en nu een mussen koppeltje. <3 Leuk dus. Mevrouw mus moet zich wel naar binnen persen maar dat mag blijkbaar de pret niet drukken.
En sinds twee nachten hoor ik weer de nachtegaal <3 . Die is vroeg dit jaar, maar het is dan ook zo'n prachtig weer. Wij voeren niet meer hoor, is totaal niet nodig.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:42

Dank Pien, ik was ook niet vrolijk toen ik deze vriend zo zag rondrennen. Paar keer achter elkaar ook nog, pindaatje uit het schaaltje, slokje water... (hoewel ik wel iets onder de indruk was van hoe makkelijk hij die standaard in en uit klimt.)

Voorlopig dus inderdaad maar geen voer meer hier... Wel sneu voor de vogels, die zijn zich nog dagelijks aan het volproppen. Zelfs mevrouw Vink hangt aan de pindasilo, met veel vleugelgewapper. :')

Nu even bellen met Twentemilieu voor een afspraak met de rattenverdelger _-:(

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:49

Je mag mijn kat wel lenen :+ , die vreet alles wat los en vast zit met huid en haar op

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:33

Ratten hebben we hier ook bij de kippen, soms is het zo erg dat ze gewoon rustig in de ren zitten te eten als je erbij staat. En dan niet 1 maar 5 :+

Gister kwamen er ineens 3 zwaluwen naar binnen gevlogen maar waren ook net zo snel weer buiten.
Ze zitten hier veel voor het huis op de telefoonkabel, altijd gezellig om te zien.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:02

Wij spelen nu voor vogeloppas :+
De jongen van de merels zijn uit het ei, en maken een kabaal wanneer mams en paps weer in de buurt komen :')
Onze katten hebben dat ontdekt, en dus Letten wij er nu op dat zij de merels met rust laten.

Zo cute <3
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:08

zwaluwen zijn leuk <3 en katten met jonge merels is een slechte combinatie.
Toen we nog in de stad woonden, hielden de buren dan ook altijd de katten binnen als in onze tuin de nestjes net uit waren.

Vandaag zoveel vogeltjes in onze tuin gezien. Het was hier prachtig weer dus we zaten buiten met de kijkers. De broedpaartjes: heggenmus, huismus, pimpelmees, koolmees, de puttertjes <3 , dus die vliegen af en aan en zijn zeer druk.
Tot onze verrassing zagen we opeens een koppeltje groenlingen, die hadden we hier nog nooit gezien. In de buurt, maar waar?, zitten koppeltje: roodstaarten en gekraagde roodstaarten en zwaluwen, want die vliegen ook af en aan net als de merels, duiven en turkse tortels, vinken.
Vandaag zagen we de zwarte wouw overvliegen <3 , naast de normale roofvogels als buizerds enz.
Vandaag met wandelen hebben we goed en van zeer dichtbij (20 meter <3 ) een ree gezien en vanuit de vogelhut: allerlei soorten eenden (waaronder zeer kleintjes net geboren), futen, pleviertjes. Niet zoveel dus wat volgens ons kwam doordat vele vogels verborgen aan het broeden zijn. Wel zagen we met de kijker hoog in de boom de reiger op zijn nest. Zo gaaf om dat wiegend nest te zien.
Vanavond waren we nog alles na aan het bespreken en na aan het genieten toen mijn man zei: "krijg nou wat, die bonte specht gaat alle houten paaltjes na van de afrastering" en ja hoor, vanuit de kamer zagen we vlakbij (10 meter) de middelste bonte specht alle paaltjes na pikken op insecten. Het had net geregend. Blijft toch een mooie vogel.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:56

Hier is het de laatste weken zo ontzettend druk in de tuin. Wij zijn de afhaalchinees voor de vogels denk ik. _O- Waar ze de hele winter amper voer gehaald hebben is het nu niet aan te slepen. Zitten heel veel nestjes in de buurt en het is een komen en gaan van de ouderdieren.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:03

Eigenlijk zou je nu niet meer moeten voeren Neonlight en zeker geen pinda's en allerlei vetbolletjes want de jonkies gaan dood met een volle maag daar hun verteringsstelsel dat voer helemaal niet aan kunnen. Tenminste dat zegt mijn man altijd zeer streng die juist alles binnen haalt als de vogels gaan broeden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:45

Vogels voeren mag het hele jaar door, zie ook https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... els-voeren.
Ik voer nu zonnebloempitten, meelwormen, brood, havermoutvlokken en pindakaas met meelwormen (vogelbescherming potjes). Allemaal dingen die geschikt zijn om nu te voeren.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:27

OK, ik heb het nagelezen en manlief ermee geconfronteerd, die duidelijk anders heeft geleerd. Maar als de vogelbescherming het schrijft dan zal het wel goed zijn lijkt me.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:57

Klopt, ik had ook anders geleerd, maar dat is dus achterhaald en ik voer nu volop en geniet er ook van. Wel ander voer als in de winter, hoewel ik dit ook in de winter voer maar dan heb ik ook nog de vetbollen en zo.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:36

Vogels in de tuin,ik houd er wel van,maar hier komen ook 2 wilde eenden in de tuin/vijver. Daar houd ik niet van,ze poepen alles onder en vernielen me vijver.
Iemand een idee hoe ik ze uit mijn tuin houd? ik moet ze vaak tot 3 x toe per dag weg jagen,ze blijven terug komen.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:38

De kat van tigress een weekje lenen :+

Wat wel eens wil helpen, is een fel gekleurde strandbal op je water laten drijven. Door de wind beweegt de bal en dat vinden watervogels vaak eng. Hebben mijn ouders ook wel eens succes mee gehad toen een reiger hun nieuwe vissen had ontdekt en de vijver in wel heel rap tempo leeg ging.

Of van eendjes gaan houden, want stiekem zijn ze best leuk. (en ze kwaken zo gezellig)