[volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 07:35

LukieBradley schreef:
Inderdaad, afgelopen jaar een jonge koe bij haar eerste kalf en rete zware bevalling.
Ik zag steeds wel pootjes een stukje maar het zette niet door, en ze had zooooooveel pijn.
De eigenaren zeiden eerst dat de natuur het werk moest doen en ze eerst boodschappen gingen doen.
Nou ik heb ze woedend opgebeld even later dat het écht niet goed ging (was aan het bellen gegaan want heb geen snars verstand van koeien... behalve dat dit er slecht uitzag)
En in eens kwamen ze aan... te laat natuurlijk en uiteindelijk na krachtig trekwerk een heel zwaar stierkalf hartstikke dood eraf terwijl het veel eerder opgelost had kunnen worden.
Maar ja ze konden er niks aan doen........... _-:(
Ongelofelijk,arme koe daarna ook nog ontstekingen etc gehad maar wel opgeknapt gelukkig.

Mij is toen ook geleerd dat koeien nooit (lang?) Blijven liggen tijdens bevallingen?

Over dikbillen gesproken, is het keizersnede doen inmiddels al verboden? Daar was toch sprake van toen. De overbuurman fokt ze en met die konten en vader stieren zou het nooit natuurlijk hebben kunnen gaan...1x gelukt omdat het kalf veel te vroeg was


Nog niet, vriend van ons heeft er een paar voor de hobby. Wordt nog telkens keizersnede bij gedaan.
Wij zelf zijn 2 jaar terug overgestapt op mengeling.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:33

inowa schreef:
Ze hebben nu ook besloten dat elke boer koeien moet minderen,zijn veel mensen over eens maar wat ze zich niet realiseren is dat er nu dus een heel flink aantal GEZONDE koeien naar de slacht moeten.

Geloof iets van 200.000 totaal maar kan ook iets meer of minder zijn.

Dat vinden de boeren dus verschrikkelijk.
De koeien hebben ook een naam,de boer heeft ze groot gebracht en het doet gewoon pijn dat die gezonde koeien gedood moeten worden.


Helaas helemaal waar. Wij gaan stoppen met ons bedrijf en onze koeien mogen alleen naar het buitenland worden verkocht of worden geslacht....... En aangezien Nederland haar exportstatus qua IBR en BVD nog lang niet op orde heeft, staan ze in het buitenland niet te springen om een complete melkveestapel over te nemen.
Leuk topic, goed uitgelegd en een mooie vaars. Ik hoop dat je het zover kunt volgen tot het kalf geboren wordt en dat ze het niet "stiekem" doet :D

Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 10:30

Over het algemeen lukt het bijna niet om stiekem te doen.
We houden hun gedrag ook goed in de gaten.

Vaak zie je dat ze de dag dat het gaat gebeuren wat dromerig zijn.
Haast is trance soms.

Ze houden dan hun staart ook af en stoppen met herkauwen.

Op dat moment halen we ze ook uit de groep naar het strohok.
Zo kunnen ze in een dikke laag stro rustig hun gang gaan.

We hebben ook wat oude koeien die echt wachten op ons.
ze volgen ons dan heel alert en staan dan bij de ingang van het strohok.
Soms roepen ze ook echt om onze aandacht te trekken.
Zo van "hey! Laat mij in het strohok! Ik moet kalven!"

Het mooie is dat ze ook echt wachten,zodra we ze in het strohok laten gaan ze binnen een half uur liggen en persen.

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:45

maar als je zoveel vaarskalfjes aanhoudt omdat ze niets opbrengen, kom je dan straks niet in de problemen met je gve? of heb je nog groeiruimte?

onze kerstdagen zijn flink vergald door de aankondiging van Campina.. dit betekent voor ons ongeveer 20% goed gezonde, melkgevende en evt drachtige koeien opruimen :( :( |(

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:01

Jeetje wat heftig.... maar hoe komt dat zo ineens al die veranderingen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:05

Dat is wel heel triest -O-

En Inowa: wat een slimmerds dat ze het zelf aangeven de kraamstal in te willen }:0 -:)

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:08

Keizersnede verboden? Dat zou toch niet best zijn zeg, dierenmishandeling zou ik dat noemen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:17

Ja was toen echt sprake van dat ze dat door wouden gaan voeren.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:21

bedoel je niet dat gezeik over de geboortekrik?

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:26

Keizersnede verbieden heb ik nog nooit van gehoord.. zou ook wel sneu zijn.

Geboortekrik.. pff. Wat een gejank daarover. Wij gebruiken hem regelmatig.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:33

Die geboortekrik vind ik er niet heel diervriendelijk uitzien als k eerlijk ben. Misschien vergis ik me daarin?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:36

Nee ik heb het toch over keizersnede? :') dan bedoel ik geen krik :')
En ja dat wouden ze echt doorvoeren en is me hele uitgelegd toen.

Maar goed ik ga erg offtopic nu

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:39

Zou kunnen hoor, heb er niks over gehoord.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:39

Vjestagirl schreef:
Die geboortekrik vind ik er niet heel diervriendelijk uitzien als k eerlijk ben. Misschien vergis ik me daarin?

Valt mee. Het is niet zo dat we hem er standaard op zetten maar als het nodig is doen we dat wel ja. Nog nooit een kalf gehad die daardoor letsel had, de koeien ook niet. Onze dierenarts gebruikt hem ook en het valt echt wel mee.

Ziet er niet vriendelijk uit, maar van een keizersnede hebben ze dan meer last. Dus kiezen wij dan eerst voor de krik, als dat niet werkt kun je nog overgaan op keizersnede.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:41

Vjestagirl schreef:
Die geboortekrik vind ik er niet heel diervriendelijk uitzien als k eerlijk ben. Misschien vergis ik me daarin?


Dat kan ik me wel voorstellen, maar is echt een levensredder. Je komt soms gewoon handen en kracht tekort. Met de krik kun je ook de positie van het kalf wat manipuleren waardoor het gemakkelijker gaat. En uiteraard moet je hem met beleid gebruiken.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:42

Kinke schreef:
Keizersnede verboden? Dat zou toch niet best zijn zeg, dierenmishandeling zou ik dat noemen.

Ik kan mij ergens iets voorstellen dat een ras dat niet zelfstandig kan afkalven als onacceptabel ivm dierenwelzijn gezien wordt. Al dacht ik dat dat hier meer richting bepaalde hondenrassen ging waar dat probleem ook voorkomt.

Vjestagirl schreef:
Die geboortekrik vind ik er niet heel diervriendelijk uitzien als k eerlijk ben. Misschien vergis ik me daarin?

Ik heb meer een probleem met het waarom moeten gebruiken (te groot kalf is vaak te voorkomen, want hangt ook van de gebruikte stier af) dan het gebruik zelf, maar je moet weten hoe en alleen is niet altijd handig 2 man gaat makkelijker. Eigenwijze mensen hou je altijd, onverwacht grote kalveren (meer groei, overdragen door slecht weer, etc.) zijn niet altijd te voorkomen. Verbieden lost helemaal niks op, opleiding en dus kennis & kunde opkrikken werkt veel beter.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:43

Kinke schreef:
Vjestagirl schreef:
Die geboortekrik vind ik er niet heel diervriendelijk uitzien als k eerlijk ben. Misschien vergis ik me daarin?


Dat kan ik me wel voorstellen, maar is echt een levensredder. Je komt soms gewoon handen en kracht tekort. Met de krik kun je ook de positie van het kalf wat manipuleren waardoor het gemakkelijker gaat. En uiteraard moet je hem met beleid gebruiken.

:j

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:49

als een ras niet meer natuurlijk kan afkalven dan moet men ingrijpen in die fokkerij en niet pas bij het afkalven, dat is natuurlijk gewoon dierenmishandeling.
Voor ons is een krik een noodzaak in de zin dat we hem wel 1 of 2x per jaar gebruiken. Onze koeien lopen gewoon met een stier in de wei. Van de stier is nooit iets bekend mbt geboortegemak e.d. omdat wij een stier kopen die dan wel 100% Blonde is maar die is dan nog zo jong dat hij vaak voor het eerst dekt. En dan nog…wij hadden dit jaar een oude koe die een ieniemienie kalfje kreeg en een vaars die een heel groot kalf kreeg, van dezelfde stier dus. En zo is er wel vaker geen peil op te trekken of ze een klein of groot kalf krijgen. Met 2 man bij een kalverij is handig maar mijn man is meestal alleen dus dan is de krik een hele handige assistent :) Onbenullig lompe cowboys vind je overal, stel je voor dat we de paardenhouderij daarop gaan beoordelen, mag iedereen z'n paard inleveren ;)

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:53

Oh hebben jullie ook Blondes? Leuk :)
Wij gebruiken hem een keer of 3 a 4 keer per jaar.

Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 17:48

juval schreef:
maar als je zoveel vaarskalfjes aanhoudt omdat ze niets opbrengen, kom je dan straks niet in de problemen met je gve? of heb je nog groeiruimte?

onze kerstdagen zijn flink vergald door de aankondiging van Campina.. dit betekent voor ons ongeveer 20% goed gezonde, melkgevende en evt drachtige koeien opruimen :( :( |(


Eigenlijk werkt het in ons voordeel.
Ze tellen namelijk het aantal runderen,dus melkgevend maar ook jongvee.

Doordat we zoveel jongvee hebben (ongeveer 130) kunnen we straks jongvee "inruilen" tegen melkgevende koeien.

Dus we houden vanaf nu minder vaarzen aan en insimineren meer met belgisch blauw.
En doordat we minder jongvee gaan houden kunnen we juist meer koeien melken.

Het aantal koeien blijft hetzelfde alleen meer melkgevend en minder jongvee.

Momenteel melken we ongeveer 120 koeien.


Over de geboortekrik,die hebben wij ook voor de zware kalveren.
Soms gebeurd het wel eens dat een kalf gewoonweg harder gegroeid is dan normaal en dan kan de koe het gewoon niet zelf redden.

Je moet hem alleen wel met beleid gebruiken en alleen tijdens een wee krikken....rust...en dan weer tijdens een wee

Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:59

Zoals het nu uitziet word het een januari kalf voor Alie.

Zaterdag uitgerekend en uier doet nauwelijks wat.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:09

Kan dat niet, net als bij paarden, op het laatste moment alsnog volschieten?

Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 13:46

Jawel dat kan wel,maar ik zie ook echt verder geen tekenen dat er wat aan zit te komen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:47

Het is pas maandag :(:)

Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 13:48

Ja nog 5 dagen te gaan...