Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 355 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond wil niet luisteren

 
Profiel   

Hallo allemaal

Ik heb op het moment een pup van 9 maanden. Ze is een labradoodle. Ik ben met haar op puppycursus, en deels GG1 cursus geweest (totdat ik op die dag moest werken en mam heeft besloten om me uit de cursus te gooien :()
Dus ik heb geleerd hoe je correcties moet geven.

Nu is er dus een probleem. Ik heb al geleerd jn de cursussen dat mijn hond zware correcties nodig heeft om te leren dat iets niet mag of anders moet. En ik gebruik die correcties thuis ook. Maar alsnog wil ze niet luisteren. En ze leert er ook niet van. Ze is nu ook echt heel druk. En ja, we wandelen er echt veel mee. Mam en pap en ik proberen zoveel mogelijk met haar te wandelen. Maar dat blijkt niet te werken. Commando's volgt ze altijd zonder problemen op. Daar gaat ze de fout niet in. Ook als wij weg gaan en zij in haar kennel moet, ze gaat gewoon heel braaf in de kennel. Als ze een snoepje krijgt en ze moet zitten en af of een ander riedeltje commando's doen, volgt ze dat ook heel netjes op. Het zit gewoon puur in het druk zijn. Ze kan er ook niet tegen als ik mijn andere hond ga aaien. Dan komt ze meteen mijn andere hond vervelen (zal wel met rang te maken hebben). Bij elk klein dingetje die ze buiten ziet of hoort moet ze blaffen. En ook daar krijgen wij genoeg van. En als er mensen komen hier kunnen ze nog niet fatsoenlijk binnen komen omdat mijn hond meteen als een dolle op ze af gaat. Ze is heel vrolijk, en dat is het probleem niet. Maar het is gewoon TE vrolijk. Alles is TE druk en TE vrolijk. En de correcties werken allemaal niet. Ik grijp haar heel vaak bij haar nekvel, ik stuur haar vaak zat naar de mand (dat is haar strafplek, want de kennel is haar slaapplek), er komt zelfs af en toe een tik bij kijken, maar het werkt allemaal niet.

Weten jullie misschien waar het aan ligt? Puberteit, ze is nog puppy, ik doe mijn correcties niet goed, wat is het?

Alvast bedankt voor de hulp
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:05 



 
Profiel   

Jeetje je pup is een puber. Die moet je niet overal voor straffen, die moet je juist dingen leren want hij weet en kent nog lang niet alles.
Als hij zich komt opdringen kan je hem in zijn nekval pakken of een tik geven, maar daar begrijpt hij geen fluit van. Je moet hem leren wat je juist wel van hem wil.
Dus bijvoorbeeld; zet hem zonder al teveel poespas terug in zijn mand, geef het commando blijf en ga verder met wat je aan het doen was.
Eerst gewenst gedrag aanleren anders heeft straffen en corrigeren nooit nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:09 



 
Profiel   

Mogelijk hebben andere mensen er meer verstand van, maar ik wil toch graag een reactie geven. Wat mij opvalt, is dat je het over correcties hebt. Waar zijn de beloningen in dit verhaal? Als ze stil is, krijgt ze dan iets lekkers? Het is nog een puppy die van alles moet leren. Beloningen werken daarbij heel goed. Je kunt wel ongewenst gedrag afstraffen, maar hoe weet een puppy dan wat wél goed is?

Onze hond blaft ook als een malle. Maar inmiddels weet hij dat hij stil moet zijn als we onze vinger tegen onze lippen leggen, net als wat je bij een kind doet zeg maar. Dan is hij stil en wordt hij meteen uitgebreid beloont.
En als er mensen binnenkomen: de hond laten negeren en later als ze rustig is belonen.
En ja, een puppy is druk en blij, daar is het een pup voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:10 



 
Profiel   

Haal een gedragsdeskundige in huis. Denk dat jullie daar wel iets mee kunnen. Liefst zo snel mogelijk om schade te beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:11 



 
Profiel   

Sorry hoor, maar naar wat voor 'n soort cursus gaan jullie?? Een pup die nu al zware correcties nodig heeft?!?!
Misschien eens proberen om positief gedrag te belonen?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:12 



 
Profiel   

Ik lees alleen maar straf en correcties, ik neem aan dat je ook hebt leren belonen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:13 



 
Profiel   

Ga haar belonen voor rust in plaats van corrigeren voor drukte. Je hebt gekozen voor een labradoodle, het gevoelige en jolige van een poedel, het plaat voor de kop, in je persoonlijke zone en doorstampende van een labrador. Het zijn nu eenmaal, ondanks dat fokkers anders beweren, vaak helemaal geen gemakkelijke honden.

Vaak hard corrigeren werkt juist averechts. Juist bij dit type hond. Dat wordt op den duur normaal. Je moet dat bewaren voor als er echt iets aan de hand is, bijvoorbeeld gemeend bijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:15 



 
Profiel   

De hond is 9maanden en op de cursus leren ze je al dat zware correcties nodig zijn.
Ik geef je moeder groot gelijk dat ze je daar weggehaald heeft want die mensen hebben geen idee.

Natuurlijk is de hond druk, ze is 9maanden.Voor vrolijkheid wordt ze in haar nekvel gegrepen of krijgt een tik.
Lijkt je dat een goede oplossing?
Bekijk je eigen houding eens, hoe reageer jij naar je hond.Heb je wel een rustige houding zodat ze zelf ook rustig wordt.Of sta je er driftig op los te corrigeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:19 



 
Profiel   

Saskia9 schreef
Haal een gedragsdeskundige in huis. Denk dat jullie daar wel iets mee kunnen. Liefst zo snel mogelijk om schade te beperken.

We hebben het over een puberpuppy, niet over de duivel zelf. :roll:

@TS: consequent zijn en alles wat ze goed doet belonen. 1× een scherpe 'nee' en daarna richting mand.
Zorg ook dat je rituelen in het haar leven inbouwt, dan word alles minder spannend.
Als de bel gaat moet zij eerst af op een vaste plek. Niet de strafplek, ze heeft tenslotte nog niets gedaan. De ddur gaat open en zeg tegen het bezoek dat ze haar moeten negeren. Pas als ze rustig is mag het bezoek haar roepen en knuffelen.

Puberaal gedrag in combinatie met energie: niets ergs aan, blijf consequent. En overweeg eens een denkspelletje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:20 



 
Profiel   

Als ik het zo lees komt ze op mij over als super enthousiast. Dat is ook logisch omdat ze nog zo jong is.
Wat ik met onze pup deed was afleiden. Dus als ze onnodig zat te blaffen naar alles wat ze hoorde gewoon afleiden, ze hebben vaak de concentratie van een fruitvlieg als ze zo jong zijn dus dat lukt vrij makkelijk.

Ik denk dat jouw hond zich van geen kwaad bewust is en de correcties daardoor niet snapt. Probeer inderdaad ook veel te belonen als het wel goed gaat. Soms lijkt rustig gedrag vanzelf sprekend, zeker als je al een rustige hond hebt. Maar probeer dit toch bij haar te erkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:22 



 
Profiel   

Hard corrigeren werkt zo wie zo niet bij een hond laat staan bij een puber.

Je corrigeerde al verkeerd bij visite en je zal de eerst niet wezen waar een hond straks
tegen de visite gaat grommen of bijten want jij leerde de hond dat visite niet leuk is.

Slecht gedrag negeren en al het positieve belonen en ja dat kost veel tijd en werk maar uit eindelijk werpt het zijn vruchten af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:24 



 
Profiel   

Ik schrik er van dat je zegt dat je tijdens een puppycursus en de eerste vervolgcursus hebt leren corrigeren. Je zou juist moeten leren hoe je ongewenst gedrag kan ombuigen naar gewenst gedrag, op een leuke en positieve manier. Dan gaat jouw hond snappen wat hij wel moet doen.

Ik kan heel veel tips schrijven voor de dingen die je schrijft, maar dat werkt niet optimaal. Hiervoor moet je het zien en in kunnen grijpen op het moment dat jullie bezig zijn met oefenen.

Is er niet een andere hondenschool in de buurt of misschien een kynologisch instructeur die je thuis les kan geven? Ik weet niet in welke buurt je woont?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:25 



 
Profiel   

Ik hoop dat je een grapje maakt met de correcties. Vaak in het nekvel grijpen? Tikken uitdelen? Een strafplek? Het is niet zo gek dat je hond hier niet meer op reageert want het maakt geen indruk meer op haar. Negeren jullie het gedrag ook weleens? Dit heeft het grootste effect. Dringt ze zichzelf op? Negeren en weglopen. Laat visite haar ook geen aandacht schenken, zij is niet de roedelleider en zal dus op haar beurt moeten wachten voor ze aandacht krijgt.

Daarnaast: het is een pup vol energie, heeft ze wel de mogelijkheid om hier iets mee te doen? Ga desnoods agility met haar doen of iets in die zin want als ik het zo lees accepteert ze wel commando's en vindt ze het leuk om op die manier te werken.

Kijk eens naar een andere cursus of een gedragstherapeut want op deze manier kan je echt niet doorgaan. Stop met de correcties zoals je die nu geeft want dat werkt alleen maar averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:26 



 
Profiel   

LoveGlove schreef
Hallo allemaal

Ik heb op het moment een pup van 9 maanden. Ze is een labradoodle. Ik ben met haar op puppycursus, en deels GG1 cursus geweest (totdat ik op die dag moest werken en mam heeft besloten om me uit de cursus te gooien :()
Dus ik heb geleerd hoe je correcties moet geven.

Nu is er dus een probleem. Ik heb al geleerd jn de cursussen dat mijn hond zware correcties nodig heeft om te leren dat iets niet mag of anders moet. En ik gebruik die correcties thuis ook. Maar alsnog wil ze niet luisteren. En ze leert er ook niet van. Ze is nu ook echt heel druk. En ja, we wandelen er echt veel mee. Mam en pap en ik proberen zoveel mogelijk met haar te wandelen. Maar dat blijkt niet te werken. Commando's volgt ze altijd zonder problemen op. Daar gaat ze de fout niet in. Ook als wij weg gaan en zij in haar kennel moet, ze gaat gewoon heel braaf in de kennel. Als ze een snoepje krijgt en ze moet zitten en af of een ander riedeltje commando's doen, volgt ze dat ook heel netjes op. Het zit gewoon puur in het druk zijn. Ze kan er ook niet tegen als ik mijn andere hond ga aaien. Dan komt ze meteen mijn andere hond vervelen (zal wel met rang te maken hebben). Bij elk klein dingetje die ze buiten ziet of hoort moet ze blaffen. En ook daar krijgen wij genoeg van. En als er mensen komen hier kunnen ze nog niet fatsoenlijk binnen komen omdat mijn hond meteen als een dolle op ze af gaat. Ze is heel vrolijk, en dat is het probleem niet. Maar het is gewoon TE vrolijk. Alles is TE druk en TE vrolijk. En de correcties werken allemaal niet. Ik grijp haar heel vaak bij haar nekvel, ik stuur haar vaak zat naar de mand (dat is haar strafplek, want de kennel is haar slaapplek), er komt zelfs af en toe een tik bij kijken, maar het werkt allemaal niet.

Weten jullie misschien waar het aan ligt? Puberteit, ze is nog puppy, ik doe mijn correcties niet goed, wat is het?

Alvast bedankt voor de hulp


beste TS, ik zou ook niet luisteren als ik constant zware correcties kreeg, mijn middelvinger zou overuren draaien. ik vind het heel jammer om te lezen dat je zo met je hondje om gaat/wil gaan. Er zijn zoveel leukere en betere manieren, denk bijv eens aan een band opbouwen, motiveer je hondje waarom het leuk is om te luisteren ipv waarom het niet leuk is als ze niet luistert. je zegt zelf al.. ze leert er niks van en dat klopt.. ze leren er ook niks van want ze weet helemaal niet wat je bedoeld :)
het druk zijn komt zeer waarschijnlijk uit de onzekerheid/gevoeligheid omdat ze zoveel correcties en druk te verwerken krijgt. je zegt zelf als ze een snoepje krijgt volgt ze alles meteen op... wat doe je dan moeilijk?? ik ben blij dat je zelf ziet dat je correcties niet werken.. meteen mee kappen dus! en creatiever worden. Wat wil ik aanleren ipv wat wil ik afleren.. bijv. je hond trekt aan de riem.. wil je afleren dat ze trekt of wil je aanleren dat ze netjes naast je loopt.. geloof me dat laatste scheelt een heeel stuk stress bij zowel je hondje als bij jou :) ga op zoek naar een hondenschool die POSITIEF traint! zorg dat je op de aller eerste plaats plezier hebt met je hond, een band op bouwt en van daar uit haar dingen aan leert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:29 



 

Straffen heeft geen zin, een hond die al hoog in de energie zit, snapt dat niet. Het beinvloeden van deze energie wel. Maar dit vergt heel veel geduld en gevoel, dus ik zou hierbij hulp vragen.
Wat ook kan helpen is niet alleen wandelen, maar elke dag een stuk met hem fietsen, even goed de energie eruit gooien.
Dus ophouden met straffen, maar ga kijken hoe je de energie kunt gaan beinvloeden. Ga met lichaamstaal werken, wil je dat je hond rustig wordt, wees dan zelf ook rustig. Neem de tijd, verwacht niet dat je hond meteen na 2 tellen rustig is, dit kan de eerste keren wel een hele tijd duren. Ik weet dat Cesar Milan niet alles is, maar kijjk eens filmpjes over het binnenkomen in huis, hoe je de energie kunt beinvloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:31 



 
Profiel   

ik begrijp dat je de kennel als slaapplek wil houden en niet als strafplaats. Maar als je je jonge druktemaker erin zet voor ze ind e fout gaat, dan straf je ze niet en voorkom je dat ze in de fout kan gaan.

ik heb zelf een hyperactieve dalmaat in huis, zet de boel op z'n kop, liet mijn 2 andere honden geen seconde gerust. Meer wandelen spelen resulteerde alleen maar in een hond met veel conditie die nog langer bleef doorgaan.
Hier was de oplossing ze regelmatig even benchrust te geven en ja ze heeft in het begin haar bench proberen te verbouwen uit frustratie. En ipv haar te corrigeren heb ik haar genegeerd totdat ze erbij ging liggen en dat rustig beloond, zelf ook geen opwinding veroorzaken.
Als er bezoek komt even wegzetten of aanlijnen, je bezoek ook vragen de hond niet aan te halen zo lang ze druk is...
En naast wandelen een mentale uitdaging geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:31 



 
Profiel   

klinkt niet of je veel plezier hebt van je hond, dat is jammer. Ga genieten en belonen. Vergeet dat gestraf zeg! hij doet al heel veel goed als ik t zo lees. Maar hij is klein he. rustig blijven en belonen belonen belonen. Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:33 



 
Profiel   

Is het niet mogelijk dat je de hond veel te veel orders geeft? Onze hond is ooit een uurtje bij kennissen geweest en zou daar logeren. In de periode dat we er zaten, hoorde ik net zoveel commando's , als wij in een jaar geven.(Daar heb ik natuurlijk wel wat van gezegd) Een pup moet leren, wat mag en niet mag, orders geven komen later wel.
Je hebt een pup, waar je heel veel plezier van kunt hebben, dat krijg je niet door volwassen gedrag te verlangen. Stop alstublieft met die puppycursus. Je kan beter leren hoe je gewenst gedrag voor elkaar krijgt, dat is goed gedrag belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:33 



 
Profiel   

ik denk dat het druk zijn niet ligt aan te weinig beweging (dat is het niet vaak nl) maar uit stress.. wat wel heel goed werkt is elke wandeling speur spelletjes doen, verstop snoepjes in het gras, in een boom en je hebt gegarandeerd lol met je hondje en een tevreden hondje als je terug komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:34 



 
Profiel   

Bij het binnen komen als je hond zo blij is moet je haar negeren, wachten totdat ze uit die super blije modus is, door haar te begroeten (maakt niet uit wie, eigen of visite) maak je het alleen maar erger.
Dus de rug toe draaien en wachten tot dat je hond rustig wordt, daarna is er nog tijd genoeg om te begroeten op een normale manier en toon. De hond heeft het snel genoeg door het negeren en zal snel rustig worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:37 



 
Profiel   

Joolien schreef
Wat ook kan helpen is niet alleen wandelen, maar elke dag een stuk met hem fietsen, even goed de energie eruit gooien.

Persoonlijk zou ik even wachten met fietsen totdat de hond echt uitgegroeid is. Maar normaal is fietsen wel erg leuk om samen te doen.
Denkspelletjes met de hond doen maakt een hond ook lekker moe, wellicht een nieuwe uitdaging voor je pup TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:40 



 

Oke ik zit dit echt met m'n mond vol tanden te lezen... Je hebt een PUP, en je straft je pup omdat ie druk is? Waarom in godesnaam heb je dan een pup genomen?? Je doet een cursus kan een keer niet en mag gelijk niet verder? Nee dat is lekker verstandig :x Ik zou om te beginnen eens verder gaan met cursussen en je inlezen in gedrag van pups... Vind het echt zielig dat je het hondje straft om dat je zelf niet weet hoe je met een pup om moet gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:41 



 
Profiel   

essiesilly schreef
ik denk dat het druk zijn niet ligt aan te weinig beweging (dat is het niet vaak nl) maar uit stress.. wat wel heel goed werkt is elke wandeling speur spelletjes doen, verstop snoepjes in het gras, in een boom en je hebt gegarandeerd lol met je hondje en een tevreden hondje als je terug komt

Dit is inderdaad ook een goede!
Er zijn heel veel denk spelletjes te vinden op internet die ook zelf in elkaar te zetten zijn. Ondanks dat ze daarbij meestal niet veel hoeven te bewegen worden ze er vaak wel moe en voldaan van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:42 



 
Profiel   

Straffen is maar één helft van gedragsverandering. :) Geef je je hond ook een alternatief? Je geeft duidelijk aan wat ze niet mag, maar laat je haar ook zien wat ze wél mag?

Ze mag niet bij alles blaffen, logisch. Maar dan moet ze wel 'stil' kennen, anders weet ze wel dat jij boos wordt maar niet waarom. Ze mag niet op bezoek afstormen, maar wat moet ze wel? Een speeltje pakken? Even in haar mand wachten tot jij het zegt? Rustig op het bezoek af lopen? Is allemaal aan te leren maar dat gaat niet vanzelf. Jij moet haar laten zien wat de bedoeling is. En jaloers gedrag aanpakken is helemaal makkelijk, negeer haar gewoon of stuur haar weg als ze echt opdringerig doet. Hoef je geen zware correcties uit te delen, zolang je consequent bent is snel genoeg duidelijk dat ze écht geen aandacht krijgt zolang ze er zelf zo om vraagt.

Een hond heeft geen besef van 'goed' en ongewenst gedrag, ze weet niet uit zichzelf wat jij graag wil. Daarom is straffen niet voldoende. En vergeet niet, je hond is een (jong) dier wat ook gewoon blij is en enthousiast. Het is geen robotje die je perfect naar je wensen kunt vormen. Misschien zal ze altijd blafferig blijven, en dan is het veel leuker om haar te leren dat ze na 3 keer blaffen stopt (op jouw commando) dan om te verwachten dat ze helemáál niet blaft. Misschien zal ze altijd enthousiast op bezoek reageren, dan is het leuker als ze dat enthousiasme kwijt kan met een speeltje of door even de aandacht te krijgen, dan dat ze stil móet afwachten. Kijk naar je hond. Vraag haar om naar jou te luisteren, maar verlang niet dat ze wezenlijk verandert.

En probeer eens anders te denken. Niet 'hoe kan ik zó straffen dat het effect heeft' maar 'hoe kan ik zonder straf zoveel mogelijk bereiken?' Als je nu al regelmatig zware correcties uitdeelt, wat denk je dat dat zegt over jullie band? Over het vertrouwen dat je hond in jou krijgt? Over hoe zij leert? En hoe ga je dan ingrijpen als ze een keertje echt flink over de schreef gaat? Harder slaan, harder schreeuwen, langer in de mand liggen? Dat is de verkeerde kant op. Zie het opvoeden als positieve training, als iets wat leuk is en waar jullie samen op oefenen. En straf alleen als ze echt bewust iets doet wat niet mag, iets waarvan ze wéét dat het niet mag en waarbij ze ook weet wat ze wél zou moeten doen.

En zoals anderen al schrijven, alleen wandelen is misschien niet genoeg. Met lopen train je conditie, meer niet. Wat doe je met haar tijdens de wandelingen? Doe je oefeningetjes, spelletjes, speuropdrachtjes? Loopt ze los of aangelijnd, en hoe lang is de riem? Is ze echt voldaan na een wandeling, of is het vooral poepen/plassen en verder niet veel spannends?

Wat je nu doet werkt niet, dat schrijf je al. Tijd dus om het eens over een andere boeg te gooien. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:42 



 

TS de meeste tips aangaande de correcties zijn al gegeven. En hij is nog maar 9 maanden......

Je kunt de hond ook "teveel" beweging geven. Hierdoor kan hij ook overprikkeld raken en extreem druk gedrag gaan vertonen

Fietsen zou ik eerlijk gezegd nog niet met hem doen.

Hij is nog niet volgroeid, zowel geestelijk als lichamelijk. Hij is puber. De hormonen gieren door zijn lijf. Hij kan er niets aan doen. Hij krijgt zo ontzettend veel prikkels van buitenaf, geuren, geluiden, hij wil zelfstandig worden, ook tijdens de puberteit kennen ze soms weken met angstfases. Houdt rekening met hem en heb vooral geduld.

Je kunt vanaf nu gaan proberen om de hond te negeren als hij zo ontzettend druk doet. Zodra hij zijn gemak houdt geef je hem aandacht. Zo gaat hij leren het juiste gedrag te vertonen om aandacht te krijgen. Nu wordt je boos als hij druk doet, grijpt hem in zijn nekvel en stuurt hem naar zijn mand. Dit wordt van kwaad tot erger. Negatieve aandacht is immers ook aandacht! Hij zal steeds vaker het "verkeerde" drukke gedrag gaan vertonen omdat jullie erop reageren.

Vraag je visite ook om de hond te negeren bij binnenkomst. Pas als hij gaat zitten/liggen of een speeltje pakt mogen zij hem aaien. Als hij als een idioot tegen je aanspringt, negeer hem en loop zelf weg, ga naar boven, of desnoods op de wc zitten of in een andere kamer. Doe verder niets. Zodra hij rustig is, aandacht geven.

Let wel, dit gaat nu natuurlijk wel even duren voordat hij het snapt. Dit had je eigenlijk vanaf dat hij 2 maanden oud was moeten doen. Verder denk ik dat je blij mag zijn dat je uit de cursus bent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 355 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen