Hond wil niet luisteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:44

Wat krijg ik kriebels van dit topic, dat er mensen zijn die geleerd hebben om zo met hun hond om te gaan... En dat noemt zich dan een hondenschool. Zelf heb ik nu ook een beginnend 'puberende' pup van 8 maanden in huis. Tot nu toe alleen maar lief voor onze pup geweest, andersom doet hij alles voor me. Misschien ook karakter verschil, maar positief benaderen en belonen werkt voor een pup veel effectiever is mijn inzicht. Ik train ook 1x in de week op de hondenschool, die zou mij per direct wegsturen als ik dit soort acties zou uitvoeren bij mijn hond. Daarnaast moet je je goed inlezen, wat voor schade je kunt aanrichten als je een hond bij zijn nekvel pakt, voordat je dit soort acties gaat uitvoeren.

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:46

Meen je dit nu allemaal serieus?
Een jonge labradoodle van 9 maanden fysiek zo corrigeren?

Wat denk je hiermee te bereiken, het enige zal zijn dat je hond nog drukker gaat worden, gespannen, onzeker, misschien straks een angstbijter.

Met fysiek straffen moet je onmiddellijk ophouden.
Ik ga er vanuit dat jullie totaal geen ervaring met honden hebben en denken dat je zo op de goede weg bent?

Daarom zou ik aanraden om een goede hondenschool te zoeken die werkt op een positieve manier. (geen correctiemiddelen of fysieke straffen).
Of een goede individuele trainer die jullie op weg kan helpen.

Als je zo doorgaat op deze manier, weet je in ieder geval zeker dat je hond volledig wordt verpest.
Maar dat kan je voorkomen door het anders te doen, met hulp dus.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:50

Kentaro schreef:
Sorry hoor, maar naar wat voor 'n soort cursus gaan jullie?? Een pup die nu al zware correcties nodig heeft?!?!
Misschien eens proberen om positief gedrag te belonen?!


Wat zijn "zware" correcties?

Een hond van 9 maanden is ook geen pup meer.

Persoonlijk krijg ik de indruk dat die "zware" correcties geen indruk maken op de hond.
Een hond heeft leiding nodig. Een hond die goed onder appèl staat, is ook onder controleerbaar voor de baas.
Dus NEE is NEE

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:54

ThreeFingers schreef:
Kentaro schreef:
Sorry hoor, maar naar wat voor 'n soort cursus gaan jullie?? Een pup die nu al zware correcties nodig heeft?!?!
Misschien eens proberen om positief gedrag te belonen?!


Wat zijn "zware" correcties?

Een hond van 9 maanden is ook geen pup meer.

Persoonlijk krijg ik de indruk dat die "zware" correcties geen indruk maken op de hond.
Een hond heeft leiding nodig. Een hond die goed onder appèl staat, is ook onder controleerbaar voor de baas.
Dus NEE is NEE


Een hond met stress leert niks, dat betekent niet perse dat de hond niet onder de indruk is en de correctie dus nog maar wat zwaarder zou moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:55

ThreeFingers schreef:
Kentaro schreef:
Sorry hoor, maar naar wat voor 'n soort cursus gaan jullie?? Een pup die nu al zware correcties nodig heeft?!?!
Misschien eens proberen om positief gedrag te belonen?!


Wat zijn "zware" correcties?

Een hond van 9 maanden is ook geen pup meer.

Persoonlijk krijg ik de indruk dat die "zware" correcties geen indruk maken op de hond.
Een hond heeft leiding nodig. Een hond die goed onder appèl staat, is ook onder controleerbaar voor de baas.
Dus NEE is NEE


En hoe doe jij dat?

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:59

ThreeFingers schreef:
Kentaro schreef:
Sorry hoor, maar naar wat voor 'n soort cursus gaan jullie?? Een pup die nu al zware correcties nodig heeft?!?!
Misschien eens proberen om positief gedrag te belonen?!


Wat zijn "zware" correcties?

Een hond van 9 maanden is ook geen pup meer.

Persoonlijk krijg ik de indruk dat die "zware" correcties geen indruk maken op de hond.
Een hond heeft leiding nodig. Een hond die goed onder appèl staat, is ook onder controleerbaar voor de baas.
Dus NEE is NEE


Maar jouw hond staat dus niet onder appél, waarom hou je deze verschrikkelijke en niet werkende manier van trainen dan aan?
Leiding geven kan ook op een positieve manier waarbij inderdaad nee = nee is, maar jouw hond moet echt eerst de basis onder de knie krijgen.

ga alsjeblieft naar een positieve hondenschool of laat iemand aan huis komen die op een positieve manier traint.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:04

Wowowowow jullie nemen het meteen zwaar aan. Natuurlijk beloon ik haar. Altijd. Alles wat ze goed doet beloon ik. Altijd. Echt altijd. Maar ik heb het vandaag niet over belonen. Ik speel enorm veel met haar. Meteen in de ochtend komt ze me wakker likken en dan gaan we altijd spelen. Altijd. Hoevaak hebben mijn handen al vol krassen en beten gezeten van het spelen :')
Maak je geen zorgen, ze bijt niet echt hard. Ze is alleen lomp. Ze speelt echt, want het enige wat haar staartje doet is op en neer kwispelen als we spelen.

En ga de cursus niet de schuld geven, want als er één goede cursus is, is het die cursus wel. Iedereen in de omgeving kent die cursus. Ik denk meer dat het de manier is van hoe je de dingen die je daar leert oppakt. En ik heb daar ook juist geleerd dat ik veel moet belonen. En ja, we moesten ook altijd correcties geven als de hond niet naar de commando luisterde. Daarom ga ik door met correcties geven. We moeten het dus nu negeren. Wat nou als ze een halfuur zit te blaffen. Moeten we dat blaffen dan blijven negeren? Want dat is nogal irritant. Maar ja, als Het moet, zal ik het mam wel vertellen. En ik zag ook ergens dat iemand denkt dat ik dezelfde plek als slaap- en strafplek gebruik. Dat is niet waar. Dat heb ik ook duidelijk gemaakt, we hebben een mand én een kennel. Die kennel is de slaapplek voor mijn hond. Daar slaapt ze 's nachts en daar moet ze in als we weggaan. De mand is optioneel of ze daar in wil slapen of niet. Het is in elk geval haar strafplek en dat weet ze. Als ze iets niet goed heeft gedaan, en ze weet dan, dan loopt ze meteen naar de mand toe. Als we het hebben over dat ze het niet snapt, kan ik me dat indenken. Meestal als ik ga straffen, gaat ze jeuken. Ik heb op de cursus geleerd dat, als ze dat doet, ze het vaak niet snapt of dat ze het niet wilt. We zetten Haar dan onder druk. En om onder die druk uit te komen gaat ze jeuken, gapen of schudden. Bij ons is het dus meestal jeuken. Met haar pootje omhoog kan ook nog wel eens betekenen dat ze het niet snapt. Dat heeft een puppy in onze cursus groep vaak gedaan, maar dat heeft mijn hond nog nooit gedaan.
O en wat betreft die zware correcties, ik zal dat even uitleggen. Eerst had ik een gewone halsband voor mijn hond. Op de cursus hebben ze me geadviseerd om een slipketting te kopen, omdat mijn hond niet op de correcties van mijn normale halsband reageert. Nou, dat scheelde al een hoop. Alsnog, soms moet ik niet één correctie geven met de slipketting, maar twee achter elkaar. Anders reageert ze nog niet. Dat is wat ik bedoel met zware correcties. Ze reageert niet op een lichte correctie. Dat hoort bij haar karakter. En ze kan ook wel tegen een stootje. Als ze in haar gekke 5 minuten is, knalt ze soms wel eens tegen een muur aan ofzo. Dan schud ze een keer en gaat ze weer door. Is wel echt grappig om te zien _O-

Ik zal in elk geval vanaf nu gaan negeren en belonen (belonen doe ik wel al) en kijken hoe dat gaat.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:07

Palmera schreef:
Saskia9 schreef:
Haal een gedragsdeskundige in huis. Denk dat jullie daar wel iets mee kunnen. Liefst zo snel mogelijk om schade te beperken.

We hebben het over een puberpuppy, niet over de duivel zelf. :roll:

@TS: consequent zijn en alles wat ze goed doet belonen. 1× een scherpe 'nee' en daarna richting mand.
Zorg ook dat je rituelen in het haar leven inbouwt, dan word alles minder spannend.
Als de bel gaat moet zij eerst af op een vaste plek. Niet de strafplek, ze heeft tenslotte nog niets gedaan. De ddur gaat open en zeg tegen het bezoek dat ze haar moeten negeren. Pas als ze rustig is mag het bezoek haar roepen en knuffelen.

Puberaal gedrag in combinatie met energie: niets ergs aan, blijf consequent. En overweeg eens een denkspelletje. :)


Jazeker,zeg ook niet dat het voor de hond nodig is maar duidelijk wel voor de baasjes ;)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:08

LoveGlove schreef:
Wowowowow jullie nemen het meteen zwaar aan. Natuurlijk beloon ik haar. Altijd. Alles wat ze goed doet beloon ik. Altijd. Echt altijd. Maar ik heb het vandaag niet over belonen. Ik speel enorm veel met haar. Meteen in de ochtend komt ze me wakker likken en dan gaan we altijd spelen. Altijd. Hoevaak hebben mijn handen al vol krassen en beten gezeten van het spelen :')
Maak je geen zorgen, ze bijt niet echt hard. Ze is alleen lomp. Ze speelt echt, want het enige wat haar staartje doet is op en neer kwispelen als we spelen.

En ga de cursus niet de schuld geven, want als er één goede cursus is, is het die cursus wel. Iedereen in de omgeving kent die cursus. Ik denk meer dat het de manier is van hoe je de dingen die je daar leert oppakt. En ik heb daar ook juist geleerd dat ik veel moet belonen. En ja, we moesten ook altijd correcties geven als de hond niet naar de commando luisterde. Daarom ga ik door met correcties geven. We moeten het dus nu negeren. Wat nou als ze een halfuur zit te blaffen. Moeten we dat blaffen dan blijven negeren? Want dat is nogal irritant. Maar ja, als Het moet, zal ik het mam wel vertellen. En ik zag ook ergens dat iemand denkt dat ik dezelfde plek als slaap- en strafplek gebruik. Dat is niet waar. Dat heb ik ook duidelijk gemaakt, we hebben een mand én een kennel. Die kennel is de slaapplek voor mijn hond. Daar slaapt ze 's nachts en daar moet ze in als we weggaan. De mand is optioneel of ze daar in wil slapen of niet. Het is in elk geval haar strafplek en dat weet ze. Als ze iets niet goed heeft gedaan, en ze weet dan, dan loopt ze meteen naar de mand toe. Als we het hebben over dat ze het niet snapt, kan ik me dat indenken. Meestal als ik ga straffen, gaat ze jeuken. Ik heb op de cursus geleerd dat, als ze dat doet, ze het vaak niet snapt of dat ze het niet wilt. We zetten Haar dan onder druk. En om onder die druk uit te komen gaat ze jeuken, gapen of schudden. Bij ons is het dus meestal jeuken. Met haar pootje omhoog kan ook nog wel eens betekenen dat ze het niet snapt. Dat heeft een puppy in onze cursus groep vaak gedaan, maar dat heeft mijn hond nog nooit gedaan.
O en wat betreft die zware correcties, ik zal dat even uitleggen. Eerst had ik een gewone halsband voor mijn hond. Op de cursus hebben ze me geadviseerd om een slipketting te kopen, omdat mijn hond niet op de correcties van mijn normale halsband reageert. Nou, dat scheelde al een hoop. Alsnog, soms moet ik niet één correctie geven met de slipketting, maar twee achter elkaar. Anders reageert ze nog niet. Dat is wat ik bedoel met zware correcties. Ze reageert niet op een lichte correctie. Dat hoort bij haar karakter. En ze kan ook wel tegen een stootje. Als ze in haar gekke 5 minuten is, knalt ze soms wel eens tegen een muur aan ofzo. Dan schud ze een keer en gaat ze weer door. Is wel echt grappig om te zien _O-

Ik zal in elk geval vanaf nu gaan negeren en belonen (belonen doe ik wel al) en kijken hoe dat gaat.



jaaa echt een top cursus die adviseert om een slipketting bij een jonge hond om te doen omdat de correcties niet werken :S
ik hoop echt dat je de tips die hier in het topic genoemd worden ten harte neemt want echt waar.. ook al denk je dat je niet veel corrigeert zoals je verteld is dat wel zo! buig gedrag om in wat JIJ wilt zien niet in wat je NIET wil zien

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:14

Op zoek gaan naar een GOEDE gedragsdeskundige of opnieuw een cursus doen bij een hondenschool. Vanaf het eerste stapje opnieuw beginnen. Want je mist echt een hoop. Uit jouw verhalen is heel duidelijk te halen dat je niet ziet wat jouw hond precies aan gedrag laat zien. En juist door steeds verder te gaan met halsbanden en ''correcties'' ga je gewoon de verkeerde kant op.

Ga opzoek naar een goede hondenschool die jou traint in plaats van de hond. Of een goede gedragstherapeut die zich met jou bezig houd. Jouw hond heeft namelijk geen ''probleem''. Jij hebt dat. En dat bedoel ik niet verkeerd en niet gemeen, maar dat is precies wat we nu mee maken met onze herplaatser.
die is dus met steeds een hardere correctie(of misschien eigenlijk alleen met correcties) opgevoed. Voor zover je dit opvoeden kan noemen. Dat hondje is nu net 1 jaar oud. En geloof mij maar, zo wil je je hond niet hebben. Verdiep je eens goed in het gedrag van honden met hulp van een goede trainer of gedragstherapeut, want nu kun je het nog relatief makkelijk oplossen. Haar kopje zit gewoon vol met dingen die ze niet begrijpt omdat ze niet begrepen word.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:18

9 maanden...dat is geen pup maar een puber met hormonen die op gang komen. En ja....jonge honden in die leeftijd zijn nou veel drukker dan een volwassen hond. Ik vind de manier waarop de hondenschool jullie eea aanleert echt fout. Ga op zoek naar een hondenschool die beloont ipv straft en train dit ook thuis en buitenshuis thuis. Zorg verder voor vrije speeltijd met andere honden (los) en neem de tijd om je puberhond aan het werk te zetten met oa spelletjes waarbij je hond moet nadenken (ook snuffelen dus geur/speurspelletjes). Juist daarvan worden ze moe en voldaan.

Mijn hond is nu 6.5 mnd en is zeer zeker ook heel druk maar dat valt met bovenstaande genoemd goed in banen te leiden. Hij vind het geweldig om naar de hondenschool te gaan, ik train met wandelen met hem aan de lijn en los als er geen andere honden zijn, hij mag lekker los zijn energie kwijt met andere honden (rennen, spelen, zwemmen, in de modder rollen etc) waarbij hij even zich zelf kan zijn en opgevoed wordt door zijn soortgenoten. Er zijn zoveel manieren om de hond positieve aandacht en training te geven....

Let op, de aandacht wat je jouw hond nu geeft is vaak negatieve aandacht. Je jonge hond gaat de negatieve aandacht gewoon vinden en zal daarop ook alleen nog maar negatief gedrag gaan vertonen. Dit wordt immers beloond met aandacht! (Negatief!)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-06-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:19

TS
Een slipketting voor een jonge labradoodle, hoe kun je het bedenken?
Dat heeft niets te maken met training, maar met een makkelijke oplossing waar je hond de dupe van is.
Iedereen in jouw omgeving kan die hondenschool wel kennen, maar wat jij erover vertelt werken ze op een ontzettend verouderde en achterhaalde manier.
Het beste kun je ver weg blijven, van trainingen die er nog zulke methodes op na houden.

Een half uur blaffen negeren?
Hoeft natuurlijk niet.
Je kunt je hond afleiden, als hij dan stil is laat je hem iets doen waar je hem voor kan belonen.
En je kan met je stem ook iets laten weten aan je hond, de toon van je stem begrijpt je hond heel goed.
Soms kun je bepaald gedrag inderdaad negeren, maar niet alles natuurlijk.

Veel labradoodles zijn van nature vaak ongeleide projectielen, kunnen heel druk en hyper zijn.
Jullie hebben zelf voor deze hond gekozen, wetende dat dit een eigenschap kan zijn.
Dat wil je er nu uit slaan en de zwaarste middelen inzetten. (slipketting, in de nek pakken, een tik geven)
Is sindsdien dit gedrag al verbeterd?
Natuurlijk niet, je hond heeft alleen geleerd dat jij/jullie baasjes zijn die zeer onvoorspelbaar kunnen zijn.
En dat zal je hond alleen maar drukker/nerveuzer maken.
Je zal je hond moeten begeleiden in het drukke gedrag, zodat je hond zich beter kan beheersen.
Maar niet op een manier dat je het eruit wil slaan, dat gaat je nooit lukken zonder dat je je hond breekt.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:25

Wauw serieus een hondenschool die zegt een slipketting te gebruiken bij correcties?! Die jezelf eens een slipketting om en geef er eens een ruk aan, ongewenst gedrag moet je negeren en goed gedrag belonen, geef alternatieven voor het ongewenste gedrag haal hem uit dat gedrag. Wbt energie, ga eens denkwerk doen, dat is veel vermoeiender dan kilometers lopen. En ga je verdiepen in de lichaamstaal van een hond, dan weet je dat kwispelen niet per definitie vriendelijk of speels is, het is imo niet normaal dat je regelmatig onder de krassen zit na het "spelen"

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:27

Ik schik ook van dit topic. Ik begrijp dat je heel hard je best doet, maar zelf de regels nog niet helemaal begrijpt. Jullie hebben gekozen voor een druk en zeer intelligent ras. Een ras die graag met jouw wil gaan werken. Je geeft dat ook aan, de standaard commando's uitvoeren eitje.

Toen wij onze rotweiler ophaalden als pup was hij ook wel eens te enthousiast. Opspringen en hyperen bij visite is not done. Visite mocht dan ook van mij de hond op dat moment niet aanhalen of overhalen om op te springen. Immers mijn lieve puppy zou uitgroeien tot een zware hond, waar sommige mensen bang voor zijn. De hond moet dus leren als ik rustig mensen benader krijg ik aandacht. Ga ik hyperen wordt ik genegeerd.

Vergelijk het dat jij een nieuwe baan hebt. Je komt binnen en al je collega's die je nog niet kent springen bovenop je ik denk dat je heel snel wegrent. Ook voor honden is dit ongewenst en aangeleerd gedrag door de mens. Wij komen binnen helemaal enthousiast heeeeeeey puppy.

Spelen met je hond is heel goed. Echter zijn daar ook regels aan verbonden. Het happen in benen en armen mag niet. Als hij de volgende keer met een kind van 4 jaar speelt en iets harder bijt dan de bedoeling was heb je feest.

Je geeft aan dat jullie veel wandelen. Hoe ziet dat wandelen eruit? Is dat we hebben een riem en als de riem ophoud kun je niet verder? of wandel je als structuur, netjes jouw laten volgen?

Daarnaast heeft dit ras energie voor 10. Moe van spelen is waarschijnlijk van korte duur. Geestelijk moe maken met speuren, kunstjes ed zul je waarschijnlijk meer baat bij hebben. Hoe meer je doet om de energie kwijt te raken, hoe meer conditie hij ook zal opbouwen.

Omdat je nog niet op de hoogte bent van deze basisprincipes adviseer ik je om naar een andere hondenschool te gaan. Mocht dit niet betaalbaar zijn voor je, kijk dan eens om je heen. Welke honden lopen erbij zoals jij het zou willen. Vraag de eigenaar hoe dit te bereiken is.

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:29

Slipkettingen zijn het slechtste wat je kunt omdoen... Zeker als je er rukjes aan wilt geven. Koop gewoon een goed tuig. Eventueel anti trek en leer je hond met rust hoe hij moet wandelen.

Zie het als bij een paard. Ik kan er een heel heftig bit in hangen als ik de 2e keer op het jonge dier stap, maar dat maakt zijn mond alleen maar hard als ik er rukjes in geef omdat hij nog niet aan de teugel komt. Zo is het ook bij een hond. Een slipketting is een goed plan naast een goed tuig en een goede trainer.

Ja het blaffen gewoon negeren werkt het aller beste. Ondertussen het commando stil op een leuke manier aanleren en je andere honden belonen als ze stil zijn, eventueel een clicker erbij pakken en iedere keer belonen tussen bet blaffen in. Desnoods een lekker bot tussen zijn tanden stoppen als er bezoek komt en even in de bench of aan de korte lijn naast je. Zelf rust uitstralen en laten merken dat jij die mensen in je huis wilt en ze speciaal hebt uitgenodigd. Zonder gefrustreerd te raken.

Verder zou ik met zo'n enthousiaste hond niet wild gaan stoeien. Spelen met de baas mag als de hond respect heeft voor mijn lichaam. Kijk eens naar denkspellen, mijn honden hebben er veel plezier mee en mentaal worden ze rustiger en krijgen meer zelfvertrouwen.

Te veel wandelen is ook niet goed. Dan krijg je een zeurende puppy die niet weet waar de negatieve energie heen moet en kan net drukker worden.

Zoek eens een trainer die bij je thuis komt, die zijn heus niet veel duurder dan een cursus. Jullie kunnen dan thuis aan de slag met zijn gedrag daar.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:30

Dat iedereen een cursus kent betekent niet automatisch dat het ook voor jouw hond de juiste keuze is. Er zijn mensen die hier zweren bij de KC, maar hun manier van trainen plus de drukte op het veld werkte voor geen meter voor mijn oudste hond. Mijn jongste hond reageert weer heel anders op drukte en was bij weer een andere hondenschool beter op haar plek.

Ik herken sommige dingen qua gedrag van jouw hond in mijn oudste hond. Hyperenthousiast, alles is leuk, en was daardoor soms ook niet te stoppen. Dat jouw hond dan niet reageert op correcties is niet omdat hij het niet wil. Hij snapt het waarschijnlijk echt niet, of hij is zo ontzettend druk in zijn hoofd dat je simpelweg niet doordringt. En hoe meer druk je er dan op legt, of hoe meer frustratie hij bij jullie voelt, hoe minder hij ergens heen kan met dat gedrag en bijvoorbeeld dus steeds drukker zal worden.

Hier zijn we niet uitgegaan van correcties, onze honden zijn nl juist gevoelig voor druk leggen en straf, en het gedrag wordt daar niet beter van. In sommige situaties is negeren nuttig, maar bij andere dingen werkt het niet. Visite die je hond negeert en pas aandacht geeft als hij rustig is, is helemaal super. Maar gedrag kan ook zelfbelonend zijn, en dat jij het dan negeert maakt weinig verschil want de beloning is er al.
Wat hier het allerbeste heeft geholpen is vooral rust en duidelijkheid. Ik weet niet hoeveel je met jullie hond doet en hoeveel hij uit zichzelf rust, maar het kan helpen om af en toe even verplichte rust te geven, even op zijn plek met een botje en verder geen aandacht. Juist die gekke lompe 5 minuten kunnen ook een teken zijn van overprikkeling.
En met alle gedrag waar je je aan stoort, probeer niet in een situatie te komen waar je denkt te moeten corrigeren. Probeer de situatie van tevoren al aan te passen waardoor je hond geen foute keuze kan maken, en waarbij je de goede keuze super kan belonen. Laat je hond zien wat je graag van hem wil, in plaats van vooral te corrigeren wat je niet wil.
Als je de situatie niet aan kan passen, probeer dan idd om te buigen, wat anderen hier ook al zeggen. Bied je hond een alternatief en maak er een feestje van als hij daar in mee gaat.

Aangezien hij wel reageert op dingen die je hem aanleert en commando's die je van hem vraagt denk ik echt niet dat hij niet wil. Alles wat hij doet wat jullie vervelend vinden en corrigeren, doet hij omdat hij het niet snapt of omdat hij niet beter weet. Krabben, gapen, schudden, wegdraaien, nog drukker worden.. allemaal oversprong gedrag of frustratie.

Ik zou iig niet gaan fietsen, want ik denk niet dat meer conditie nou echt de oplossing is voor jullie probleem. Zoek een fijne hondenschool of een gedragstherapeut die niet met zware correcties en slipbanden werkt, en als je denkt dat je hond teveel energie heeft, laat hem lekker een denkspelletje doen. Verstop wat brokjes in huis en maak er een zoekspelletje van, kijk eens naar een snuffelmat, leer hem trucjes aan.

Zware correcties zijn een quick fix voor sommige honden, en voor veel honden werkt het niet of wordt het gedrag op termijn erger.
Onze manier van trainen heeft ontzettend veel geduld gekost, en er zijn een aantal trainers geweest die wilden dat we het heel anders zouden doen. Maar het is nu een heerlijke hond, mijn allerbeste maatje, ik kan alles met hem doen en van hem vragen, met sporten gaat hij 200% voor wat we ook doen, en iedereen kan zo met hem weglopen. Wat mij betreft het geduld meer dan waard geweest. Met correcties had ik er nooit dezelfde hond aan gehad.
Zoek dus een manier en een trainer die bij je past. Dat iedereen dit goed vindt betekent niet dat het ook goed is. Dat iets a la minute resultaat zou moeten geven betekent niet dat je hond er op lange termijn wat van leert. En als je hond nu al niet reageert op correcties, dan lijkt me duidelijk dat dit voor jullie zeker niet de manier is (al is het dat naar mijn mening voor niemand)
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 28-06-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:30

Bij onze hondenschool was je nog niet eens welkom met een slipketting -O-
Wat al meerdere aangegeven hebben, als ze heel enthousiast is met bezoek, het bezoek de hond laten negeren en pas als ze helemaal rustig is mag ze bij hun komen.
Als ze een half uur blaft, waar blaft ze dan naar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:33

Citaat:
Ik speel enorm veel met haar. Meteen in de ochtend komt ze me wakker likken en dan gaan we altijd spelen. Altijd. Hoevaak hebben mijn handen al vol krassen en beten gezeten van het spelen
Maak je geen zorgen, ze bijt niet echt hard. Ze is alleen lomp. Ze speelt echt, want het enige wat haar staartje doet is op en neer kwispelen als we spelen.


Hier gaat het al fout. Als ze je wakker komt likken, negeer haar dan gewoon. Ga eerst je eigen ding doen. Jij bepaalt wanneer en hoe hard er gespeelt wordt. Als dit al een aantal maanden zo gebeurt is het logisch dat je hond nu knettergek is.

Goof

Berichten: 28845
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:34

Een slipketting voor een puppy 8)7

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:35

Mossel schreef:
Wauw serieus een hondenschool die zegt een slipketting te gebruiken bij correcties?! Die jezelf eens een slipketting om en geef er eens een ruk aan, ongewenst gedrag moet je negeren en goed gedrag belonen, geef alternatieven voor het ongewenste gedrag haal hem uit dat gedrag. Wbt energie, ga eens denkwerk doen, dat is veel vermoeiender dan kilometers lopen. En ga je verdiepen in de lichaamstaal van een hond, dan weet je dat kwispelen niet per definitie vriendelijk of speels is, het is imo niet normaal dat je regelmatig onder de krassen zit na het "spelen"


Een (grove, gladde!) slipketting wordt vanaf de gehoorzaamheidscursus A geregeld gebruikt. Maar het blijft in handen van verkeerde mensen een verkeerd middel.

Ik lees overigens dat TS de GG1 heeft gevolgd. Dat is van oudsher een cursus op landelijk niveau en alleen te volgen met een combinatie die reeds meerdere gehoorzaamheidscursussen (GH, A, B, VEG) heeft afgelegd. Inmiddels wordt het ook wel Obedience genoemd. Hondenscholen geven soms andere benamingen er aan wat nogal verwarrend kan overkomen vind ik. Hoe de benamingen tegenwoordig zijn op landelijk niveau weet ik niet maar bij onze kynologenclub heten de cursussen op landelijk examenniveau nog steeds GG1, GG2 en GG3.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-06-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:36

Kentaro schreef:
Bij onze hondenschool was je nog niet eens welkom met een slipketting -O-
Wat al meerdere aangegeven hebben, als ze heel enthousiast is met bezoek, het bezoek de hond laten negeren en pas als ze helemaal rustig is mag ze bij hun komen.
Als ze een half uur blaft, waar blaft ze dan naar??

Ik zei al, ze hoort en ziet alles als ze buiten is of uit het raam kijkt. Lopen er mensen langs? Dan is het al feest. Hoort ze een andere hond blaffen? Feest. Ziet ze een vogeltje in een boom vliegen? Feest (ze is dan ook wel echt nut op vogeltjes :')). Hoort ze een vliegtuig? Feest. Elke miniprikkel is feest. En dan feest op de verkeerde manier

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:37

LoveGlove schreef:
Maar het is gewoon TE vrolijk. Alles is TE druk en TE vrolijk.


Dit klinkt als een jonge hond die z'n ei niet kwijt kan... Lichamelijk misschien niet, maar ook geestelijk niet.

Ik zie dat er veel gewandeld wordt?
Kom je tijdens die wandelingen veel andere honden tegen waar hij/zij mee kan spelen?
Een kwartiertje spelen met een andere hond is veel intensiever voor een jonge hond dan een uur wandelen.

ik DENK dat je je jonge hond lekker moet laten spelen met andere honden zodat ze daar haar ei in kwijt kan.
Ook zijn denkpuzzels / zoekspelletjes een goeie manier om een hond moe maar voldaan te krijgen.

Maar onthoud vooral... het is een puber!

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:38

LoveGlove schreef:
Kentaro schreef:
Bij onze hondenschool was je nog niet eens welkom met een slipketting -O-
Wat al meerdere aangegeven hebben, als ze heel enthousiast is met bezoek, het bezoek de hond laten negeren en pas als ze helemaal rustig is mag ze bij hun komen.
Als ze een half uur blaft, waar blaft ze dan naar??

Ik zei al, ze hoort en ziet alles als ze buiten is of uit het raam kijkt. Lopen er mensen langs? Dan is het al feest. Hoort ze een andere hond blaffen? Feest. Ziet ze een vogeltje in een boom vliegen? Feest (ze is dan ook wel echt nut op vogeltjes :')). Hoort ze een vliegtuig? Feest. Elke miniprikkel is feest. En dan feest op de verkeerde manier

Dat heeft maar met 1 ding te maken. Je bent gewoonweg niet de baas over haar en mist haar signalen. :)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:38

Bravura schreef:
Mossel schreef:
Wauw serieus een hondenschool die zegt een slipketting te gebruiken bij correcties?! Die jezelf eens een slipketting om en geef er eens een ruk aan, ongewenst gedrag moet je negeren en goed gedrag belonen, geef alternatieven voor het ongewenste gedrag haal hem uit dat gedrag. Wbt energie, ga eens denkwerk doen, dat is veel vermoeiender dan kilometers lopen. En ga je verdiepen in de lichaamstaal van een hond, dan weet je dat kwispelen niet per definitie vriendelijk of speels is, het is imo niet normaal dat je regelmatig onder de krassen zit na het "spelen"


Een (grove, gladde!) slipketting wordt vanaf de gehoorzaamheidscursus A geregeld gebruikt. Maar het blijft in handen van verkeerde mensen een verkeerd middel.

Ik lees overigens dat TS de GG1 heeft gevolgd. Dat is van oudsher een cursus op landelijk niveau en alleen te volgen met een combinatie die reeds meerdere gehoorzaamheidscursussen (GH, A, B, VEG) heeft afgelegd. Inmiddels wordt het ook wel Obedience genoemd. Hondscholen geven soms andere benamingen er aan wat nogal verwarrend kan overkomen vind ik.

Ik kan even uitleggen wat ik bij GG1 heb geleerd. Dan weet je misschien of het echt GG1 is.
We moesten volgen, af en blijf, zit en blijf. Ze moesten kunnen blijven zitten en dan op commando naar ons komen. Voet, plaats, staan, en dat was het geloof ik.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:38

Bravura schreef:
Mossel schreef:
Wauw serieus een hondenschool die zegt een slipketting te gebruiken bij correcties?! Die jezelf eens een slipketting om en geef er eens een ruk aan, ongewenst gedrag moet je negeren en goed gedrag belonen, geef alternatieven voor het ongewenste gedrag haal hem uit dat gedrag. Wbt energie, ga eens denkwerk doen, dat is veel vermoeiender dan kilometers lopen. En ga je verdiepen in de lichaamstaal van een hond, dan weet je dat kwispelen niet per definitie vriendelijk of speels is, het is imo niet normaal dat je regelmatig onder de krassen zit na het "spelen"


Een (grove, gladde!) slipketting wordt vanaf de gehoorzaamheidscursus A geregeld gebruikt. Maar het blijft in handen van verkeerde mensen een verkeerd middel.

Ik lees overigens dat TS de GG1 heeft gevolgd. Dat is van oudsher een cursus op landelijk niveau en alleen te volgen met een combinatie die reeds meerdere gehoorzaamheidscursussen (GH, A, B, VEG) heeft afgelegd. Inmiddels wordt het ook wel Obedience genoemd. Hondscholen geven soms andere benamingen er aan wat nogal verwarrend kan overkomen vind ik.

Dat dat bij jou hondenschool het geval is maakt het niet ineens goed. Tegenwoordig is het op veel hondenschool gelukkig al verboden om met een slipketting om het veld op te komen, en heb ik mijn instructeurs cursus ook afgerond zonder gebruik van slipkettingen