Hond wil niet luisteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:39

Ik merk dar mijn honden extra veel blaffen als ze moe zijn, dan zijn ze overprikkeld. Bij mij krijgen ze dan het commando ' ga slapen' en dan gaan ze naar hun favoriete rustplekken. Voor een van de honden is dit onze bench, de andere loopt naar mijn kamer en de derde gaat onder de bank liggen. Honden weten niet altijd wanneer ze rust nodig hebben en raken snel overprikkeld. Zie het als een jong kind wat eigenlijk moet slapen omdat het moe is en extra hyper is.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:42

DenK4ever schreef:
LoveGlove schreef:
Maar het is gewoon TE vrolijk. Alles is TE druk en TE vrolijk.


Dit klinkt als een jonge hond die z'n ei niet kwijt kan... Lichamelijk misschien niet, maar ook geestelijk niet.

Ik zie dat er veel gewandeld wordt?
Kom je tijdens die wandelingen veel andere honden tegen waar hij/zij mee kan spelen?
Een kwartiertje spelen met een andere hond is veel intensiever voor een jonge hond dan een uur wandelen.

ik DENK dat je je jonge hond lekker moet laten spelen met andere honden zodat ze daar haar ei in kwijt kan.
Ook zijn denkpuzzels / zoekspelletjes een goeie manier om een hond moe maar voldaan te krijgen.

Maar onthoud vooral... het is een puber!

Als ik ga wandelen, ga ik voor een korte wandeling naar het parkje in de buurt, en een lange wandeling ga ik naar het bos aan de andere kant van het dorp. Daar kom ik altijd veel honden tegen, en ik laat haar altijd met de honden kennis maken, als het andere baasje dat ook toelaat. Dan raken ik en her andere baasje ook altijd in gesprek. Thuis kan ze helaas niet met mijn andere hond spelen, want dat wil mijn andere hond niet. Hij is al 11. En ergens is dat vervelend, want ik merk dat ze dat wel heel graag wil. Daarom speel ik veel met haar. En ja, ze heeft respect voor me, want als ik aangeef dat het te veel pijn doet, of ze gaat te ver, stopt ze meteen of doet ze rustiger. Ik laat het haar zelf doen omdat ik er tegen kan. En als het me te ver gaat, laat ik het wel merken. En ze luisterd daar altijd naar. Ik hoef maar auw te roepen :')

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:47

LoveGlove, dat heet bij ons gewoon de jonge hondencursus. Hierna komt de A, B en VEG.

Mbt gladde schakel slips, ik snap niet waarom mensen zo fel gekant zijn tegen dit soort middelen mits in goede handen!

In de paardensport is een enkel gebroken bit idem vind ik. Probeer het enkel gebroken bit maar eens uit in je armholte. En dan te weten dat bijna iedereen leert paardrijden en lekker evenwicht zoekt aan de teugels....dus de zachte paardenmond met een "fijne" enkel gebroken trens er in.....

Een slipband in de juiste handen is niet anders doan de correctie van/door een andere hond.

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:50

Bravura schreef:
LoveGlove, dat heet bij ons gewoon de jonge hondencursus. Hierna komt de A, B en VEG.

Mbt gladde schakel slips, ik snap niet waarom mensen zo fel gekant zijn tegen dit soort middelen mits in goede handen!

In de paardensport is een enkel gebroken bit idem vind ik. Probeer het enkel gebroken bit maar eens uit in je armholte. En dan te weten dat bijna iedereen leert paardrijden en lekker evenwicht zoekt aan de teugels....dus de zachte paardenmond met een "fijne" enkel gebroken trens er in.....

Een slipband in de juiste handen is niet anders dan de correctie van een andere hond.


In de juiste handen ja en liefst bij een oudere hond die verder wel fatsoenlijk loopt aan een lijn, maar net een paar puntjes heeft om aan te werken. Ik denk niet dat ts de kennis en het overwicht heeft om een slipketting op de correcte manier te gebruiken en dan is het een marteltuig.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:51

Er worden al veel goede tips gegeven maar ik zie wel dat corrigeren en straffen erg door elkaar gehaald worden in dit topic. Corrigeren is iets anders dan straffen. Met corrigeren is niks mis mee, je mag je hond best laten merken dat iets niet mag door consequent NEE, (of een ander woord) te zeggen en even de aandacht naar jou toe te halen. Wat de TS doet is straffen, daadwerkelijk de hond iets onaangenaams laten ervaren. En ik geloof best dat dat helemaal niet werkt.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:53

Ik heb enkel je beginpost gelezen TS, maar corrigeren omdat je hond te druk en te vrolijk is? Dan had je een rustiger ras moeten kiezen.
Ik heb zelf ook een drukke en vrolijke hond. Na een wandeling op een vreemde plek met nieuwe geuren ligt hij makkelijk enkele uren te slapen. We spelen zoekspelletjes binnen, fietsen ermee, train er 2 x per week mee (gehoorzaamheid en agility), hij heeft een snuffelmat en hersenwerkspeelgoed. De hond kan zijn ei kwijt, en gaat nadien lekker liggen slapen.
Corrigeren zou ik niet meer doen aangezien je hond waarschijnlijk niet eens begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:54

Omtrent de cursussen: de ene cursus is de andere niet. Met onze Bull Mastiff zijn we ook naar speciale cursussen gegaan omdat een andere trainer gewoon niet snapte dat onze Bull niet vooruit de branden was af en toe en in zijn gedrag heel anders dan bijvoorbeeld een herder oid. Dus als je zegt, dit is een goede cursus want hij staat bekend in het dorp/omgeving, is dat niet echt toepasselijk omdat geen een hond hetzelfde is.

Bijvoorbeeld: je kan een instructrice hebben voor je paard maar als de manier van lesgeven niet bij jou paard past ga je ook op zoek naar iemand anders :)

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:56

Als je je stoort aan het blaffen zou je ook kunnen leren om een commando te hangen aan het blaffen, om vervolgens het commando stil te introduceren. Dat vind ik altijd makkelijker werken dan omgekeerd. Dus blaffen op commando, maar ook stil op commando. Google maar eens, kom je genoeg pagina's tegen met uitleg.

Het over-enthousiasme is pubergedrag wat je vaak ziet, maar ook gebonden aan de labradoodle heb ik het idee. Zelf rustig, duidelijk en consequent blijven. Je kunt heel duidelijk zijn zonder een hond pijn te doen. Negeren van ongewenst gedrag, afleiden, consequent blijven, gewenst gedrag belonen het is allemaal al genoemd.

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:58

Uhm sorry maar druk zijn hoort niet bij een jonge hond. Die zijn energiek maar niet druk.

Druk zijn hoort bij overprikkelde hond die niet goed in zijn vel zit!!

Ja ik weet wat een jinge hond is. De mijne is nu 8 maanden en absoluut niet druk. Qua kruising (mechelaar en duitse herder) zou hij aanweziger moeten zijn dan de hond van TS maar dat is hij absoluut niet.
Ook mijn labrador x rottweiler en duitse herder x border collie zijn als jonge hond nooit druk geweest.

Kwestie van opvoeding. Zeker kan je niet alles oplossen met koekjes en knaagwerk en spelletjes. Soms is correctie op zijn plaats dat vind ik niet slecht mits goed gegeven en terecht gegeven.

Ik heb 2 lange wandelingen per dsg met de roedel en verder train ik wat zo'n 3x per week met de puber pup en als ik ergens heen ga waar een hond welkom is dan gaat hij mee. Meer doe ik niet. Hij heeft knaagwerk en speelgoed en vermaakt zich maar ;)

Heerlijk relaxte hond die overigens zelden blaft. Blaffen is ook echt niet nodig

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:02

Bravura schreef:
LoveGlove, dat heet bij ons gewoon de jonge hondencursus. Hierna komt de A, B en VEG.

Mbt gladde schakel slips, ik snap niet waarom mensen zo fel gekant zijn tegen dit soort middelen mits in goede handen!

In de paardensport is een enkel gebroken bit idem vind ik. Probeer het enkel gebroken bit maar eens uit in je armholte. En dan te weten dat bijna iedereen leert paardrijden en lekker evenwicht zoekt aan de teugels....dus de zachte paardenmond met een "fijne" enkel gebroken trens er in.....

Een slipband in de juiste handen is niet anders doan de correctie van/door een andere hond.

Dus jij vind het normaal dat iemand een slipketting gebruikt op een hond van 9 mnd, en er mee corrigeert door middel van rukken aan de ketting?! Mijn hond heeft een jachtlijn om maar die had ik niet om gedaan als hij niet gewoon naast me zou lopen en ik er elke keer aan zou moeten trekken, is nogal funest voor de nek.
Daarbij kent de ts überhaupt haar eigen hond niet eens, laat ze eerst maar eens lichaamstaal leren voor er naar "hulpmiddelen" gegrepen wordt

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:03

[quote="tesseke"]Ik heb enkel je beginpost gelezen TS, maar corrigeren omdat je hond te druk en te vrolijk is? Dan had je een rustiger ras moeten kiezen.
quote]


Ik kan ts helemaal verkeerd begrijpen, maar volgens mij wil ze niet dat haar hond niet meer enthousiast en vrolijk is, maar wil ze het ongewenste gedrag wat daar bij komt kijken afleren. En dat begrijp ik helemaal.
Een enthousiaste hond die een klein kind omver springt is ongewenst. Een enthousiaste hond die een half uur aan elkaar blaft is ongewenst enz. Hij mag wel enthousiast zijn, maar dat moet op een andere manier tot uiting komen, zoals met een leuk spelletje, behendigheid, speuren of lekker fietsen als de hond oud genoeg is.

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:05

Ik lees hier inderdaad een jonge hond met veel prikkels.
TS, het is een puber. Dat wil zeggen, de bananen gaan in de oren en je krijgt een middelvinger :+

De signalen waar je het over hebt zijn niet eens zozeer ''ik snap het niet'' signalen, maar kalmerende signalen. Dit kan zowel naar jou toe zijn, als voor zichzelf. Gapen, schudden, pootje liften, etc. Op welke momenten laat zij de signalen zien? Wanneer ze iets ''fout'' doet? Wanneer ze het moeilijk heeft?

Overal naar blaffen heeft vermoedelijk te maken met overprikkeling. Ik heb dat ook gehad met mijn hond. Ik wist niet wat er mis ging, van alles geprobeerd. Toch had hij ongewenst gedrag (in zijn geval slopen). Ik liet hem uit, korte en lange wandelingen. Wandeling naar het bos, thuis nog een spelletje etc. Wanneer hij nog druk was, ging ik maar weer wat met hem doen.
Gevolg; een overprikkelde hond die dat uitte in ongewenst gedrag. Sinds ik minder met hem doe, komt de rust in zijn koppie ook terug. Ik kan nu mijn hond langzaam aan weer langer alleen laten. Er is nu een betere verdeling van wat we wel doen, waardoor ik nu een heerlijke puber heb die in balans is :)
Overal té op reageren kan daarmee dus te maken hebben. Probeer eens minder met de hond te doen, bouw meer rust in. Zorg ervoor dat bezoek de hond pas aanhaalt wanneer ze rustig is (rust = aanhalen = beloning). Ik denk dat je dan al een heel eind komt.

Ik zou persoonlijk ook aanraden om dan ook maar meteen aan de slag te gaan met stemcommando's qua correctie. Een stuk vriendelijker dan dat gesjor aan een slipketting. Luistert het dier naar de correctie op stem, beloon dan. Dan wordt het voor de hond tenminste aantrekkelijk om ook naar een correctie te luisteren.
Want wees eerlijk, zou jij werken voor een pak slaag als je het ergens moeilijk mee hebt, of voor koekjes? ;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:11

Mossel...je doet een aanname dat ik de slipketting goedkeur bij TS. Ik heb het over een slipketting bij een gehoorzaamheidscursus in het algemeen waar een dergelijke ketting soms aangeraden wordt. StonedRomy...idem antwoord.
Ik zie nergens in mijn antwoorden terug dat ik iets schrijf gebaseerd op een aanname door iemand.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-06-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:12

petitparis schreef:
ik begrijp dat je de kennel als slaapplek wil houden en niet als strafplaats. Maar als je je jonge druktemaker erin zet voor ze ind e fout gaat, dan straf je ze niet en voorkom je dat ze in de fout kan gaan.

Inderdaad, je hond heeft geen idee van "strafplek/slaapplek". En er is niets op tegen je kennel als plek te gebruiken om je hond een rustige plek te geven en zo situaties met teveel prikkels (zoals bezoek met kinderen of zo) te vermijden.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:12

Ik lees uit jou verhaal TS dat jullie het allemaal goed bedoelen masr gewoon niet weten hoe zo'n jonge hond van een werk ras een voldaan gevoel te geven. Met enkel wandelen geef je enkel voldoening aan de evt loopdrift net als met fietsen waar ik echt mee zou wachten. Deze hond moet nodig een taak, geestelijke stimulans en duidelijke rust in huis.

In huis een plek kiezen waar de hond zich kan terug trekken, kan slapen en kan verwerken wat ze hebben geleerd.

Goede tools om de hond mentaal aan het werk te zetten zijn zoals Esther al aangaf, speuren. Dit kun je overal doen en naar maten ze snappen hoe het werkt zo moeilijk maken als je maar wil. Wij beginnen altijd in gras stampen een cirkel in het gras en leggen hier allerlei kleine stukjes lekkers op, de pup aan de riem er heen leiden en met je hand naar het eerste stukje lekkers helpen te zoeken door er bijv naast te kloppen, krabben if het stukje vlees/kaas Etc van de neus naar de grond te brengen. Als ze zelf gaan zoeken kun je er een commando aan plakken het zoeken is de beloning. Wanneer ze het cirkeltje snappen kun je er een paar rechte passen buiten doen waar je ook weer wat voer op legt. Zo breid je het steeds verder uit tot je het cirkeltje niet meer nodig heeft.
Ook zoeken op hoogte Etc geeft voor een meer gevorderde hond steeds meer uitdaging.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:26

Dierenfan...druk of energiek. Het is maar hoe iemand het interpreteert of het in hun eigen kring of streek noemt. Wil niet zeggen dat druk ook energiek is voor de desbetreffende persoon maar de 1 kan het druk noemen, de ander noemt het energiek en voor weer een ander zijn dat 2 verschillende dingen. Het is maar hoe iemand het noemt of invult.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 12:28

Nou, iemand die eens een keer begrijpt wat de bedoeling is met een slipketting. Dat is nou waarom die mij ook is aangeraden. Precies wat er wordt gezegd, een slipketting moet je gewoon goed weten te gebruiken. En daar kan ik ook gewoon goed mee overweg. Mijn hond wandelt altijd heel netjes. Ze mag van mij altijd gewoon rondsnuffelen enzo, en als ze eens mocht trekken, dan geef ik haar een correctie. Maar dat trekken gebeurt zo bijna nooit. Meestal alleen als ze andere dieren of honden of mensen ziet. Ze moet leren dat ze mag laten merken dat ze ze gezien heeft, maar dat ze niet als een gek moet gaan trekken. Laatst ging dat heel goed. Toen zag ze een hond, en ze wilde erheen. Ze ging trekken, ik gaf haar een correctie en de commando om te zitten (we moesten toch oversteken. Voordat we oversteken moet ze altijd zitten en wachten totdat ik zeg dat ze verder mag lopen). Ze piepte wel als een malle omdat ze zo graag naar die hond wilde. Daarna zijn we ook rustig naar die hond gegaan, en toen mocht ze ook met de hond kennis maken. Ik snap dat ze er graag heen wil. En ik laat haar ook gaan (wat mijn ouders tevens niet doen, en dat vind ik niet Goed. Ik heb er ook wel meerdere keren iets van gezegd). Maar ze moet gewoon rustig blijven totdat we er zijn. Dan mag ze uitbundig kennis maken.

Ook borstelen gaat heel goed. Ze lijdt enorm veel pijn, wat ik echt niet kan aanzien. Ik vind dat ze om de 3 maanden naar de kapper moet, omdat haar haar echt snel groeit, maar daar zijn mijn ouders het niet mee eens. Ik wel. Je kunt beter wat extra geld uitgeven dan je hond pijn laten leiden. Ze piept van de pijn. Dat is gewoon zielig, Maarja, een labradoodle moet je eenmaal elke dag borstelen. En dan hoor je mijn ouders zeggen dat ze er maar tegen moet kunnen. Maar het borstelen doe ik ook rustig. Daar wordt zij ook rustig van. En ik beloon haar altijd. En ze bijt mij of de borstel wel eens uit frustratie (het is eigenlijk meer happen. Ze bijt echt helemaal niet hard), omdat het zoveel pijn doet. Dat is gewoon zielig :(

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:31

Loopt ze weleens los?

Van een dagelijkse pijnlijke borstelbeurt zou ik ook gefrustreerd raken trouwens....

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 12:34

LadyMadonna schreef:
Loopt ze weleens los?

Nee, dat mag ik niet en dat vertrouw ik ook niet. Als ze rustig is gaat dat heel goed. Maar we hebben om de hoek een grasveld, en daar wil ze natuurlijk spelen (wat van mij mag). En ze is buiten dus dan kunnen alle gassen eruit. Maar, omdat ze als ze dan speelt zo ongelooflijk hyper is, rent ze weg. En dat komt dus puur omdat ze hyper is. Het is me een keer overkomen dat ze echt is weggerend, over de straat en toen naar huis. Man ik ben nog nooit zo hard geschrokken. Als mijn moeder me ook ziet loslopen met de honden, dan ben ik er geweest. En ik vind dat heel erg jammer :(

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:36

Maar dan kan ze dus nooit spelen met andere honden (snuffelen aan de riem telt echt niet..) en ze heeft geen andere geestelijke uitdaging behalve braaf lopen aan de riem . Dat dier moet zich enorm vervelen, geen wonder dat zo hyper is en constant blaft..

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:37

Borstelen mag niet zeer doen. Sommige borstels en kammen raken de huid op een bijzonder onaangename manier bij verkeerd gebruik. Het laten vervilten van vacht op de huid valt zelfs onder de Wet Dieren en kan aangemerkt worden als verwaarlozing. Je benadeeld immers het welzijn van de hond.

Dat getrek aan de riem heb ik momenteel ook bij mijn jonge hond. Ik gebruik echter een brede halsband ipv een smalle of ipv een slipketting aangezien dan je hond al snel blessures op kan lopen aan luchtpijp ed. Als mijn hond nu vooruit wil en trekt zeg ik nee, volgen en houd ik een koekje voor zijn neus om vervolgens gelijk de tegengestelde richting op te lopen. Loopt hij braaf mee draai ik me weer om en probeer het opnieuw. Geloof me dit zijn problemen van voorbijgaande aard maar je zult het niet met rukken of trekken bereiken.

Qua loslopen....je kunt een hond niet altijd aan de riem houden. Zoek dan een omheind bos of veld op waar andere honden zijn. Er zijn zat van dat soort dus een excuus omdat je dat niet vertrouwd is er in mijn ogen niet. Een hond heeft het recht er op "zijn" ding te kunnen doen, dus soortgedrag te mogen vertonen. Dat kan niet als hij aan de riem zit.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-06-17 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:39

Ts waar woon je? Ik heb zelf 2 Australian Labradoodles en werk dagelijks met honden. Denk dat je wat hulp kan gebruiken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:40

Je moet eerder ingrijpen. Wanneer je hond begint te trekken ben je al veel te laat. Focussen mag niet, de focus ligt bij jou...

Daarbij zou ik op zoek gaan naar een losloopgebied in de buurt. Deze hond heeft meer beweging nodig en meeer mentale uitdaging.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:43

MarlindeRooz schreef:
Je moet eerder ingrijpen. Wanneer je hond begint te trekken ben je al veel te laat. Focussen mag niet, de focus ligt bij jou...

Daarbij zou ik op zoek gaan naar een losloopgebied in de buurt. Deze hond heeft meer beweging nodig en meeer mentale uitdaging.

Maar als je je hond niet kan lezen kan je ook niet eerder ingrijpen, ts heeft geen flauw benul van de lichaamstaal van haar hond, en wat haar hond probeert te vertellen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:57

Je zou een longeerlijn kunnen gebruiken zodat je kan ingrijpen bij loslopen. Deze hond moet gewoon z'n energie kwijt! Slipketting lekker wegdoen en gentleleader aanschaffen. Gaat het hier om een eerste kruising labradoodle?
Ga ipv straffen alsjeblieft belonen, dat werkt veel beter. Je kan mij pb-en.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 28-06-17 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt