Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:50

Ah, thanks! :)
Hip en Freya zijn mijn 1e katten dus vandaar al die vragen ;)
Dacht altijd dat ik meer n hondenmens ben ;)

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:05

Beter dan dat je niets vraagt, gewoon aankloot en het evt ten koste gaat van de dieren. :)
En ook degenen die al jaren katten hebben leren nog steeds bij gok ik maar zo, al is het maar nieuwe ontwikkelingen rondom ziektes/gedrag etc.
Overigens heb je bij katten, net zoals bij honden en paarden, diverse stromingen qua het houden en voeren enzo, bekijk wat jou het beste ligt of pik eruit wat bij je past uit elk onderdeel en kijk vooral naar wat bij je kat(ten) past, dan zit je algauw goed.

Oh over stromingen gesproken:
Als je op facebook bij de meeste 'katvriendelijk' groepen komt (die van de KGA-mensen zegmaar), let dan op dat je niet iets zegt of doet wat niet in hun straatje past.
Die lui zijn al allergisch voor het woord kattenkamer en vertellen dan dat je katten niet mag wegsluiten terwijl een kattenkamer wellicht gewoon een eigen ruimte is waar ze zich kunnen terugtrekken maar die normaal 24/7 open staat.
Ik heb zelf die discussie met ze gehad, daarna nog meer dingen gezien waarbij ik kromme tenen van ergernis kreeg (stroomafzetting, kattenren) en ben maar vertrokken. :')

Maargoed, iedereen gaat op z'n eigen wijze om met z'n dieren en wat de een doet hoeft de ander natuurlijk niet te doen. :)
Zolang iedereen op een respectvolle manier met elkaar om blijft gaan en open staat voor elkaars meningen enzo denk ik dat het ook prima naast elkaar kan bestaan.
En heb je vragen? Gewoon stellen. :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:56

Hier ook onze eerste katten hoor! Waar ik bij een hond precies weet wat ik moet doen staan bij de katten soms echt de vraagtekens boven mijn hoofd. Hoe moet ik dit nu weer oplossen? :+ ik volg gewoon mijn gevoel, doe wat ik denk dat goed is, en anders vraag ik dingen.

Ik stel ook domme vragen hoor, had ook geen idee wanneer ze gaan wisselen. Met een pup is dat al vrij jong, de onze zijn nu 5 maanden en geen idee of ze gewisseld hebben haha maar dat kan ik altijd de eerst volgende keer bij de DA vragen.
Na mijn vakantie moeten we weer langs om de pipetjes te halen voor de vlooien en ontwormen dus kan gelijk mijn vragen stellen als ik die heb.


Ik ben overigens mega trots. Sammie, onze dondersteen, komt eigenlijk alleen op schoot liggen als je het kleedje op schoot hebt liggen. Meneer wandelt zo nu en dan over je schoot heen, gaat zitten en loopt weer weg, maar nu...

Afbeelding

Afbeelding

Hij gaf zichzelf een uitgebreide wasbeurt <3 op schoot! <3

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:58

Dit zijn ook onze eerste katten hoor. Ook hier altijd honden gehad maar met huidige werk gaat dat gewoon niet. Ik werk minder dan voorheen maar de dagen zijn langer.

Niét te vergelijken met honden hè!

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:07

Ze zeggen niet voor niets 'honden hebben een baas, katten hebben personeel'. :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:34

Totaal niet te vergelijken met honden :')

Waar een pup onder de indruk is als je hem streng toespreekt en een keer in de nekvel grijpt, wordt sammie boos, zwiept met zn staart en wanneer je hem laat gaan doet hij het meteen weer :+ wat wel werkt is hem te laten schrikken of af te leiden. Voorbeeld, was bezig met schoonmaken en de emmer water was erg interessant. Meneer 3x opgepakt en weggehaald bij de emmer met sop, en hij komt weer terug. Stond aan de andere kant van de tafel dus gooide mijn schoonmaak doekje naar hem toe. Hup, weg was ie.

Dan vraag ik me best af; hoe leren jullie ongewenst gedrag af? Wij hebben in een aantal dingen al toegegeven, omdat niks lijkt te werken. Lossen dingen simpel op door de deur dicht te doen als we koken want ze staan zo op het aanrecht. Is ook niet tegen te gaan want de keuken is niet af te sluiten (alleen de deur naar de woonkamer) en als we er niet zijn kinnen we ze ook niet corrigeren.

Ook hier hebben we de plantenspuit geprobeerd, de een zei gebruik een spuit, de ander raadde het af. Onze katten zijn er gewoon niet van onder de indruk en hier werkt het dan dus ook niet.

Mijn vriend voetbalt, inmiddels ruikt onze logeerkamer heel raar, want jullie raden het misschien al; zijn tas wordt regelmatig gebruikt als plas plaats. Terwijl de bak 3 meter verderop staat en ze deze heel goed gebruiken. We hebben ook niet voldoende plaats de tas (grooooote voetbaltas) op te bergen.. geen idee hoe we dit moeten oplossen.. iemand advies? :+

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:42

ik heb lege frisdrankflessen liggen die ik naar ze toe gooi als ze niet luisteren.
Niet raak, maar wel voldoende om ze even af te leiden of laten schrikken.
Is 1x in de zoveel tijd even nodig, de rest vd tijd luisteren ze al naar 'nee!' en evt een knijp in de fles (dat kraakt zegmaar) om de waarschuwing kracht bij te zetten.

Logeerkamer zou ik afsluiten of de tas bijv in de schuur oid zetten, maar zou de tas ook eens goed uitwassen met biotex (of ecodor oid), best kans dat de urinelucht er nog wat in zit en dan blijven ze erin plassen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:55

Tas is al een keer gewassen.. Ik dacht dat mijn vriend zn stinkzooi erin liet zitten := drong er op aan dat hij het op moest ruimen dus heeft hij hem uitgewassen haha. Blijken het de katten te zijn :=

We wonen helaas in een klein flatje dus de tas in de schuur zetten gaat niet. Bij ons in de logeerkamer juist de plek waar ze zich een beetje terug kunnen trekken. Daar zaten ze in het begin al, de reismandje staan er met hun handdoekjes erin. Hebben ze dus altijd staan zodat ze de link mandje -> vervelende prikjes bij de DA, niet gaan leggen maar het zien als veilige plek.

Maar idd misschien nog maar een keer goed wassen dat ding.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:22

Als de tas weer schoon is kun je er een plastic zak in of overheen leggen. Als ze gaan plassen spettert het en daar hebben de meeste katten een hekel aan. Wat ook kan helpen is een vaatdoekje met cloor in de tas stoppen. Is een geur waar ze liever bij weg blijven.

Als ze plantenspuit niet werkt kun je idd met dingen gaan gooien. Pingpongballen, pennen dat niveau. Liever geen geluid bij maken dan leggen ze de link met jou en zullen ze niet stout zijn als je in de buurt bent maar als de baas van huis is.....

Ik ben dus echt een kattenmens. 4 dagen voor ik geboren werd nam mijn moeder een moederloos 3 weken oud kitten in huis. We kregen om de beurt de fles. Andere dieren hebben nooit echt een kans gehad bij me :+

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:43

Wat veel herkenbaar hierboven! In dingen plassen waar t niet mag, non-stop op t aanrecht klimmen, aan dingen krabben en bijten... Volgens mij is dat typisch kittengedrag :')

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:58

Natalie36 schreef:
Wat ook kan helpen is een vaatdoekje met cloor in de tas stoppen. Is een geur waar ze liever bij weg blijven.

Dan zou ik eerder mint of citroen adviseren, chloor trekt ze juist aan. :+
En de tas wassen met iets wat de eiwitten in urine afbreekt zoals biotex (groen, de blauwe bleekt) of ecodor/stalfris oid, evt eerst een uurtje in een sopje met dat spul laten weken voordat je de tas in de wasmachine doet.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:13

_AB_ schreef:
Wat veel herkenbaar hierboven! In dingen plassen waar t niet mag, non-stop op t aanrecht klimmen, aan dingen krabben en bijten... Volgens mij is dat typisch kittengedrag :')

Plassen buiten de bak is of een medisch probleem (bijv blaasgruis, blaasontsteking) of een gedragsprobleem (bijv stress, dominantie, angst).
Bij kittens kan het zijn dat de bak te ver weg is en wordt er aangeraden om meerdere bakken in huis te zetten en dat later af te bouwen, dit zodat ze altijd op tijd bij de bak kunnen komen.
Kittenblaasjes zijn immers nog erg klein en ongetraind, als ze moeten dan moeten ze ook snel en redden het niet als de bak elders in huis staat.
Bijten en krabben is een kwestie van opvoeding, idem voor op het aanrecht klimmen.
Al kun je er vanuit krijgen dat je dat laatste er wsl niet helemaal uit krijgt want vaak ligt er wel een kruimeltje ofzo en is het dus zelfbelonend om op het aanrecht te klimmen.
Vergelijk het maar met het paard dat de voerton opent en de hond die de vuilnisbak leegvreet.

Zowiezo is het verstandig om met meerdere katten meerdere bakken te hebben staan, zeker als de verhoudingen onderling wat onrustig zijn, de bakken kun je dan ook het beste ver uit elkaar zetten zoals bijv zolder en bijkeuken ofzo.
Vuistregel hiervoor is 1 bak per kat + 1, heb je 2 katten zou je dan 3 bakken moeten hebben.
Dit geldt voor zowel voer&drinkbakken als kattenbakken, waarbij voer- en drinkbakken bij voorkeur minimaal 1m uit elkaar staan en de kattenbak aan de andere kant van de ruimte of in een andere ruimte.

Hier heb ik ze liever niet op het aanrecht, maar hebben we het compromis gesloten dat het enkel streng verboden is als ik er bezig ben ivm scherpe messen, hete pannen/gaspitten maar ook hygiëne rondom het eten.
Net zoals ze pas aan mijn bord mogen komen als ik het eten op heb of als ik ze daar toestemming voor geef.
Verder mogen ze niet aan de bank krabben, maar daar hebben ze 2 krabtonnen, een krabmat en een grote krabpaal voor.
En ze mogen niet vechten, een keertje wat onenigheid en een tik is prima maar serieus vechten wil ik pertinent niet hebben, ook niet uitlokken.
Geloof dat we zo de meeste regels hier in huis wel hebben gehad.

BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:17

Ik heb dan toch maar een makkelijke kat, het kan een beste terrorist zijn maar ze komt niet op het aanrecht als ik er bezig ben, ze schooit niet en komt niet op schoot of in de buurt als ik aan jet eten ben.
Dat ze dan af en toe in de bank hangt neem ik dan maar voor lief

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:37

Die van mij zijn net zo makkelijk, de meeste opvangers ook. :j
In het begin even bijsturen en verder gaat het allemaal vanzelf, alleen Chloë is wat eigenwijzer enwil nog wel eens kijken of de regels wat omgebogen kunnen maar helaas. :+
Maar ook daarbij is het al voldoende om als ik een bepaalde blik zie al gewoon 'nee' te zeggen zodat ze weet dat ik haar in de smiezen heb. :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:42

Hier ook genoeg krab mogelijkheden, maar op de een of andere manier is de muur toch leuker. Uiteraard mag dit niet, helaas is de muur op sommige plekken toch slachtoffer van nagels geworden. De bank gebeurd zelden. Net zoals dat ze vrijwel niet op de kleine tafel bij de bank springen.

Wij doen dus met koken of het voorbereiden ervan de deur dicht zodat ze even alleen in de woonkamer kunnen. Met het eten kunnen wij rustig aan tafel zitten. Heeft echt maar 3 pogingen geduurd voor ze snapten dat ze dan niet bij ons mochten komen. We hebben een tafel voor 6 en zijn maar met 2. Ze mogen best op de tafel, maar gaan ze richting de pannen of borden, zetten we ze op de grond. Inmiddels is dan een simpele 'neeee' voldoende en gaan ze terug.

Wat betreft de kattenbak; ons huis is simpelweg te klein voor meerdere bakken. In een huis met meerdere etages zou ik er op elke etage 1 neer zetten, of in een groter huis. Wij wonen echter maar klein. Een woonkamer, gang met keuken, en een logeerkamer. Bak staat voor in de keuken, direct naast de deur. Vrijwel in het midden van het huis.

Zie mijn laatst geplaatste filmpje. Stond daar in het begin in de gang, naast de deur van de keuken. Het stukje dat ik loop is naar de bank in de woonkamer waar ons huis dus ophoud :+ dan hebben we enkel de logeerkamer die grenst aan de gang en dan heb je ons huis gehad haha

Jessie is overigens wel makkelijker. Die kan je ergens weghalen als hij iets doet dat niet mag en die houd zich vaak wel gedeisd daarna.

Sammie kan je vergelijken met zo'n facebookfilmpje.. Kat zit naast een glas water, baasje roept; nee niet doen. Kat kijkt baasje aan. Stopt 2 tellen, en gooit vervolgens het vlas water op de grond. Hij weet dat het niet mag, en doet het toch :+ klein kind dat het is

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:51

Ik had 2 bakken.. maar de heren gingen steeds op 1 bak. Op een gegeven moment hebben ze blijkbaar 'de beste' bak uitgekozen.. de ander bleef onaangeroerd en heb ik weggedaan.

Het bijten stopt. Het wordt ook steeds minder. Gaat net zo als bij de grote.

Eten doen ze uit aparte bakjes meer omdat de grote weigert te eten als de kleine hem aanraakt bij het eten.

Het aanrecht net als bij Lor, weg als ik kook of eten klaar maak.
Ik heb standaard van die schoonmaakwegwerp doekjes liggen. Voor het koken maak ik het aanrecht schoon, gewoon voor het geval dat.

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:20

Hier vinden ze het aanrecht eng en dat vind ik prima. :))

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:24

Afbeelding

Hier vind muis helaas niks eng. Ja buiten, andere katten en fietsers en mensen. Brrrr, maar in huis is ze de koningin. -O- Ze mept de hond wanneer ze zin heeft en loopt vooral waar ze zin heeft. Op mij, over mij, onder mij, tussen mij door. Ongelooflijk.

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:25

Wat voor gevaarlijks loopt er op jouw aanrecht rond? :')
Hier is het aanrecht heeeeel geliefd

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:26

_AB_ schreef:
Wat voor gevaarlijks loopt er op jouw aanrecht rond? :')
Hier is het aanrecht heeeeel geliefd


Hier ook. Samen met het bed van de slaapkamer. De enige 2 plekken in huis waar ze niet mag komen. Zucht.

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:32

_AB_ schreef:
Wat voor gevaarlijks loopt er op jouw aanrecht rond? :')
Hier is het aanrecht heeeeel geliefd


Geen idee. Noa is er één keer op gesprongen, nooit meer. Als ik haar vast heb in de buurt van het aanrecht wordt ze panisch.

Mel heeft nooit een poging gedaan.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:42

Bij mij mogen de katten overal komen behalve op het aanrecht en aan een gedekte tafel. Ik heb nog nooit een kat gehad die dat niet heeft kunnen leren.

Ze zijn inderdaad wel hardleers, maar tot nu toe is dat altijd wel goed gekomen. Ik blijf gewoon volhouden.

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:50

Bij mij mogen ze niet op het aanrecht, op tafels en kasten.
Doen ze ook niet. :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:51

Heerlijk als je kat bang voor het aanrecht is :D

Hier tot nog toe nergens bang voor. Klimmen overal achter, op en in..
Maar op tafel als we eten wil ik niet. Dus steeds corrigeren.. zucht..

Afbeelding
Tv kijken :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:03

Die van mij kijkt tv bij de wasmachine. Is ook echt intrigerend. Hij vindt de printer verdacht. Die kan zo ineens wat gaan doen... :=