Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:23

@Deesdaan: die oproepjes waar jij het over hebt hangen hier ook overal. Dat heeft een simpele reden: dan hoeft er niet iemand van de stichting te vliegen wat nog meer kosten betekend. En een hond mag nou eenmaal niet zonder begeleiding het vliegtuig in.

Die toerist vliegt tóch terug. Dus als die vliegpartner wil zijn voor een hond maakt de stichting de papieren op orde, brengt de hond naar de luchthaven waar de toerist ook is, toerist en hond gaan het vliegtuig in, bij aankomst neemt de toerist de hond mee tot aan de aankomsthal waar een andere vrijwilliger staat die de hond overneemt.

Edit: er is niets gratis aan. De toerist had zijn vlucht tenslotte al betaald en de stichting betaald voor het transport van de hond

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:27

Vliegen is zeker niet gratis. Voor twee katten was het 150 euro, die mochten op schoot. Een hond is 100 euro. Ik moest dit wel betalen (mijn tickets en dus op mijn naam) en ik kreeg het geld meteen van de stichting terug. Iedere kat had er al minstens 3 ritjes naar de DA op zitten voor onder andere vaccinaties, bloedtesten, gezondheidscheck en het paspoort in orde maken. Dit is gewoon de DA die daar altijd werkt, daar betalen ze gewoon voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:39

Palmera schreef:
@Deesdaan: die oproepjes waar jij het over hebt hangen hier ook overal. Dat heeft een simpele reden: dan hoeft er niet iemand van de stichting te vliegen wat nog meer kosten betekend. En een hond mag nou eenmaal niet zonder begeleiding het vliegtuig in.

Die toerist vliegt tóch terug. Dus als die vliegpartner wil zijn voor een hond maakt de stichting de papieren op orde, brengt de hond naar de luchthaven waar de toerist ook is, toerist en hond gaan het vliegtuig in, bij aankomst neemt de toerist de hond mee tot aan de aankomsthal waar een andere vrijwilliger staat die de hond overneemt.

Edit: er is niets gratis aan. De toerist had zijn vlucht tenslotte al betaald en de stichting betaald voor het transport van de hond


Ik snap heel goed waarom die oproepjes er zijn, ik heb me daar verder ook niet negatief over uit gelaten volgens mij? Ik zeg alleen dat er opties zijn om de honden mee te laten vliegen en dat het dus geen kwestie is van vol betalen elke keer als er honden mee gaan, ze gaan dan tenslotte met toeristen mee. Overigens werd er in de oproepen die ik tegen ben gekomen wel degelijk vermeld dat de honden zo gratis mee konden.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:14

Benieuwd naar die oproepjes van je.....

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:13

dees_daan schreef:
Sammyoo schreef:
Voordat een hond in Nederland is, lopen de kosten enorm op. Als ik even kijk wat 'mijn' stichting moet doen om voor 240 euro een hond naar Nederland over te laten komen...
Inenten
Castreren
Ontwormen
Tests op Middellandse Zeeziektes
Ontvlooien
Transport van asiel naar Luchthaven (anderhalf uur rijden heen en anderhalf uur rijden terug..), door twee vrijwilligers om alles goed te begeleiden.
Kosten voor vliegen, per box 60 euro, in een tasje op schoot 40 euro. Max twee boxen per vlucht, dus er kunnen per vlucht maar een paar honden mee.
Aankomst op luchthaven begeleiden, de vrijwilliger draagt deze kosten voor brandstof en parkeren zelf.

Hoe zou je hier in godesnaam ooit aan kunnen verdienen???? Wat denken jullie wat de (medische) verzorging, voer, onderkomens etc van deze honden daarnaast kost??? Allemaal hard werken, veel liefdewerk oud papier en hopen op voldoende giften om de dieren eten te kunnen geven.



De jonge honden (rond de 4 maanden) worden niet geneutraliseerd. Sommige stichtingen geven eigenaren de kans om dat hier bij hun eigen dierenarts te laten doen, anderen laten een contract tekenen dat dat nog gedaan word door de nieuwe eigenaar. (Bij de ene stichting betaal je daar dus niet zelf voor, bij de andere wel.) De kosten van het neutraliseren zijn ook veel lager dan dat ze hier zijn.
Verder ben ik wel benieuwd naar de kosten van de entingen en de tests?
Honden uit Spanje kunnen regelmatig gratis vliegen, ik heb vaak genoeg oproepjes voorbij zien komen met de vraag of mensen een hond mee kunnen nemen als ze op vakantie gaan zodat de hond gratis mee terug kan. Dat dat niet altijd kan is zeker waar.
Honden uit bijv Roemenië worden ook gewoon met auto gehaald, en dan niet 1 of 2 maar een busje vol. Deze waren overigens ook niet geneutraliseerd.
Dan de kosten van het heen en weer rijden, die zijn er idd, maar hoeveel? Dat er twee vrijwilligers mee gaan reken ik niet mee want zoals je zegt, dat zijn vrijwilligers en die krijgen niet betaald.
De vrijwilliger betaald zelf de parkeerkosten en dergelijke zeg je, die heeft de stichting dus niet.
Daarnaast hebben stichtingen uiteraard sponsors en donateurs dus komen lang niet alle kosten wat het voer en onderhoud betreft aan op de stichting.

Volgens jou draaien ze dus eigenlijk gewoon altijd verlies en is het elke maand maar hopen dat er eten is voor de honden. Toch is er een vast team dat salaris ontvangt staat op de site, hoe kan dat dan als er helemaal niets over blijft elke maand?
.

Je hebt echt geen idee waar je het over hebt...

Vliegen is niet gratis. Je betaalt extra voor een box en een tasje in het ruim. Maar deze moeten wel aan een ticket gekoppeld worden, anders kunnen de honden niet (betaald) vliegen. Dus vandaar de oproepen voor vluchten. 'Onze' stichting betaald dus ook met regelmaat tickets voor vrijwilligers om honden op te halen, die kosten komen er dan bij...

En ja,met een busje kan het ook. Kosten... 100 euro per hond...

Het busje rijdt ook niet gratis naar de luchthaven. Per keer zo'n 250 km, reken maar uit wat dat kost per ritje met misschien drie of vier honden.

Gelukkig zijn de dierenartstarieven daar anders dan hier, je begrijpt best dat al deze ingrepen hier niet voor dat bedrag zouden kunnen. Enkel een simpele inenting kost hier al snel 50 euro. En ja, bij sommige honden vallen vanwege niet hoeven castreren de kosten mee. Maar vorig jaar had ik een teefje van nog geen jaar in de opvang. Ge-ent, gechipt, net gecastreerd, vijf dagen kuur tegen wormen (krijgen ze standaard, voor de zekerheid tegen Giardia), etc. Dan zou ik hier bij de dierenarts al snel 600 euro bij elkaar aftikken. De kosten van transport en uren inzet van mensen niet meegerekend. De adoptanten hebben 225 euro voor deze leuke hond betaalt.

En wat bedoel je met 'kosten komen niet op de stichting'? De stichting doet allerhande acties om het asiel financieel te ondersteunen in de zorg voor de honden en voor de castratie en voorlichtingscampagnes in de omgeving.

Zou jij je alsjeblieft bij de stichting willen melden als jij het denkt allemaal te kunnen doen en er geld aan over te houden??? Morgen is er een grote sponsorwandeling in Noordwijk, ik zie je daar graag rond een uur of twaalf. Dan kan je het aan Peter Koekebakker, het bestuur en al die vrijwilligers uitleggen wat ze allemaal verkeerd doen. :(

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:25

http://www.dogsfordogsbeachwalk.nl/doel.html

Inschrijven zal niet meer kunnen, maar langskomen natuurlijk altijd! Voor iedereen met of zonder mening over honden uit Spanje, kom morgen naar Noordwijk en zie zelf de honden, baasjes en vrijwilligers. Er zijn ongeveer 350 honden ingeschreven. Dat lijkt me genoeg om je er een mening over te vormen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:16

Joh, ook ik trek me hier terug. Mensen lezen namelijk niet. Ja ik heb oproepen langs zien komen zodat honden gratis konden vliegen, zeg ik dat dat een bepaalde stichting is? Nee. Kan het zijn dat het een actie/sponsoring was dat deze betreffende honden gratis konden vliegen? Dat kan, dat werd en er in ieder geval niet bij vermeld.
Zeg ik dat honden uit Spanje gehaald worden met een busje? Nee. Staat duidelijk bij Roemenië, die kosten waren overigens écht geen €100 per hond want dat was een kwestie van benches in het busje en gaan met die banaan.. je had in dat geval dus dieselkosten en het busje moest er zijn. Daar gingen ook wel iets meer dan 3 of 4 honden in.
Laat ik me negatief uit over 'jou' stichting? Nee. Ik zeg alleen dat je dus niet vermeld dat er een team in loondienst is en dat het dus niet zo dramatisch is dat er geen geld is en het maar afwachten is of de honden wel kunnen eten en dat er alleen maar verlies gedraait word of gelijk gespeeld word. Dan kan je namelijk geen mensen betalen.
Ik zeg ook alleen dat je de kosten van hier niet kan vergelijken met de kosten die je daar hebt.
Met die kosten komen niet op de stichting bedoel ik het stukje dat je zegt vrijwilliger betaald zelf het parkeren, die kosten komen dus op een vrijwilliger neer ipv op de stichting.
Dus ik zou zeggen voel je niet zo aangevallen want ik heb nérgens gezegd dat 'jou' stichting überhaupt iets fout doet!
Waarschijnlijk heeft hij het financieel gezien juist beter voor elkaar dan veel van de andere stichtingen want anders had hij die betaalde krachten niet gehad.

Maar als je vind dat mensen tijdens een wandeling meteen een goed beeld hebben over de Spaanse honden die hierheen komen dan kijk je dus zelf niet verder want zo makkelijk is het natuurlijk niet.
Ik kom morgen dan ook zeker niet, weet zeker wel waar ik het over heb en heb een aantal jaren terug helaas zelfs een hond van deze stichting op kunnen halen (ontsnapt en doodgereden) en geregeld dat de hond 'bewaard' kon blijven en later dat diegene waarbij ze in het gastgezin zat netjes afscheid kon nemen en niet alleen naar het crematorium hoefde. En voordat er weer gebasht moet worden, ik geef niemand daar de schuld van.
Ik ben kritisch op stichtingen in het algemeen, niet tegen buitenlandse honden zelf, en niet tegen stichtingen die het wel netjes doen allemaal. Ík zou alleen na mijn ervaringen geen hond meer van een dergelijke stichting adopteren en dat is mijn goed recht, net als dat iemand het recht heeft om dat wel te doen. Het is alleen wel iets genuanceerder in het algemeen dan dat mensen graag doen geloven en dat is met problemen zo waardoor plaatsingen toch niet goed gaan en met het financiële stukje zo en ook dat mag gerust gezegd worden. (Behalve hier blijkbaar.)

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:46

Ik heb maar een stukje gelezen, dus vergeef me als ik hier dubbele informatie geef. Wil alleen kort mijn ervaringen delen.
Wij hebben altijd meerdere honden gehad, tot max. vier en altijd gedumpt of uit het asiel. Mijn laatste Schotse collie (ook uit asiel) is vorig jaar overleden en omdat ik toch wel 'colliegek' ben (overigens hebben we allerlei soorten honden(kruisingen) gehad), ben ik na een tijdje weer gaan zoeken op internet naar een herplaatscollie of asielhond. Via een site kwam ik op een x collie die in een opvanggezin zat. Ik kon hier op reageren en pas na contact met de aanbieder, begreep ik dat het een hond uit Spanje was. Stond duidelijk beschreven maar ik had het niet goed begrepen. Ik ben uitgebreid voorgelicht, ook dat hij voor Leishmania was behandeld. Ik ben er toch voor gegaan en geen seconde spijt gehad. Het is een hele sociale hond die zelfs op onze mechelaar - die we na 7 maanden uit een bench op een balkon hebben gehaald- een hele goede invloed heeft. Ik kom regelmatig in Spanje en ben met de laboratoriumuitslagen naar de kliniek geweest en weet precies hoe hij is behandeld, het stadium en het verloop. Gelukkig is mijn dierenarts goed bekend met deze ziekte, dat scheelt natuurlijk wel. Tot nu toe gaat het heel erg goed, hij ziet er goed uit, is speels en de bloeduitslagen zijn normaal. Ik weet dat het weer kan toeslaan, ik weet ook dat ze er oud mee kunnen worden. Een paar maanden geleden zijn we een hond verloren aan epilepsie. Eerlijk gezegd vond ik dit een zwaardere belasting dan de 3 halve pilletjes per dag.
Inmiddels vlieg ik regelmatig voor een stichting naar Spanje, het ticket wordt betaald. Soms op één dag zelfs op en neer en heb ik ondervonden hoe zorgvuldig er met de honden wordt omgegaan en geselecteerd welke geschikt zijn voor adoptie. De 'special dogs' , zoals sommige galgo's die na gedane arbeid worden gedumpt, blijven voor altijd in de refugio, omdat deze niet meer plaatsbaar zijn. En ook daar worden ze met veel liefde en kennis verzorgd Ik denk wel dat de begeleiding voor een onvoorbereide vakantieganger niet altijd zo makkelijk verloopt als geschetst. Je bent best wel veel tijd kwijt. Het inchecken en afleveren van de kennels is niet in een paar minuten geregeld. En met een cabinehondje er nog eens bij, duurt de veiligheidscheck ook langer dan normaal. Zeker nu, na de aanslagen moet zelfs het tuig helemaal onderzocht worden. En mensen willen vaak toch graag shoppen of wat eten op een vliegveld waar als vluchtbegeleider dan minder tijd voor is. En willen ze het daardoor misschien geen tweede keer. Daarbij nemen ook niet alle luchtvaartmaatschappijen kennels mee! Ik ga 9 oktober weer 's middags naar Malaga en dan 2 uur later terug met 2 kennels en een cabinehondje. Best wel vermoeiend maar oh zo leuk als ik bij terugkomst 's avonds die blije gezichten bij aankomst zie. Meestal laat ik via FB het verloop van de reis weten, zodat de adoptanten/opvangers weten dat je eraan komt en hoe het met de hond is. Kortom, ook ik was sceptisch in het verleden. Helaas zitten er hoofdzakelijk honden in onze asiels van bepaalde rassen waar ik niet geschikt voor ben. Mijn collie weet na anderhalf echt niet meer dat hij gezworven heeft en doodziek was maar ik ben nog iedere keer dankbaar als hij met zijn 25 kg. weer eens plompverloren op schoot springt omdat hij het zo fijn vindt om tegen je aan te liggen. Iedereen mag ervan vinden wat hij of zij wil, natuurlijk, wilde jullie echter toch even mijn ervaring mededelen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:49

Beetje onvolwassen reactie Dees-Daan. Je kan ook gewoon toegeven dat je mening ongenuanceerd was en gebaseerd op verkeerde informatie.
De inkomsten en uitgaven zijn zichtbaar op de website. Ik begrijp niet waarom jij er zo over valt dat er iets aan salaris wordt uitbetaald in een asiel waar gemiddeld 500 honden verblijven. Personeel in een Nederlands asiel krijgt ook gewoon betaald hoor! Alleen werken die wat minder uren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:18

Sammyoo schreef:
Beetje onvolwassen reactie Dees-[naam]. Je kan ook gewoon toegeven dat je mening ongenuanceerd was en gebaseerd op verkeerde informatie.
De inkomsten en uitgaven zijn zichtbaar op de website. Ik begrijp niet waarom jij er zo over valt dat er iets aan salaris wordt uitbetaald in een asiel waar gemiddeld 500 honden verblijven. Personeel in een Nederlands asiel krijgt ook gewoon betaald hoor! Alleen werken die wat minder uren.


Hoezo onvolwassen? Jij blijft volhouden dat ik negatief ben over de stichting waar jij het over hebt, dat ben ik niet en ik heb vanaf het begin aangegeven. Maar dat wil je niet lezen blijkbaar. Ik val ook niet over het feit dat er mensen betaald worden, ik zeg alleen dat er dan niet standaard verlies gedraaid kan worden of gelijk gespeeld kan worden, dat zijn gewoon feiten want je kan geen geld uitgeven dat er niet is. Of die mensen wel of niet nodig zijn staat daar buiten want jij geeft in je post aan dat het soms de vraag is of het voer wel betaald kan worden, als het echt zo erg is dan steek je alle geld in het voer van de dieren en blijft er voor de mensen niets over.
Ik heb nergens gezegd dat het slecht is dat die mensen er zijn, zeg juist dat ze het daar dan blijkbaar beter voor elkaar hebben omdat die mensen er anders niet geweest waren.
Mijn mening ís niet ongenuanceerd, jij leest alleen wat je lezen wil.
Kritische noten worden niet gewaardeerd en als je terug leest kan je zien dat ik 'jou' stichting nergens op aangevallen heb.
Ik ontstip bij deze dan ook want de discussie heeft geen enkele zin als tegenargumenten niet mogen, en mensen meteen op hun achterste poten staan zodra er kritisch gekeken word, jammer.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:44

dees_daan schreef:
Sammyoo schreef:
Beetje onvolwassen reactie Dees-Daan. Je kan ook gewoon toegeven dat je mening ongenuanceerd was en gebaseerd op verkeerde informatie.
De inkomsten en uitgaven zijn zichtbaar op de website. Ik begrijp niet waarom jij er zo over valt dat er iets aan salaris wordt uitbetaald in een asiel waar gemiddeld 500 honden verblijven. Personeel in een Nederlands asiel krijgt ook gewoon betaald hoor! Alleen werken die wat minder uren.


Hoezo onvolwassen? Jij blijft volhouden dat ik negatief ben over de stichting waar jij het over hebt, dat ben ik niet en ik heb vanaf het begin aangegeven. Maar dat wil je niet lezen blijkbaar. Ik val ook niet over het feit dat er mensen betaald worden, ik zeg alleen dat er dan niet standaard verlies gedraaid kan worden of gelijk gespeeld kan worden, dat zijn gewoon feiten want je kan geen geld uitgeven dat er niet is. Of die mensen wel of niet nodig zijn staat daar buiten want jij geeft in je post aan dat het soms de vraag is of het voer wel betaald kan worden, als het echt zo erg is dan steek je alle geld in het voer van de dieren en blijft er voor de mensen niets over.
Ik heb nergens gezegd dat het slecht is dat die mensen er zijn, zeg juist dat ze het daar dan blijkbaar beter voor elkaar hebben omdat die mensen er anders niet geweest waren.
Mijn mening ís niet ongenuanceerd, jij leest alleen wat je lezen wil.
Kritische noten worden niet gewaardeerd en als je terug leest kan je zien dat ik 'jou' stichting nergens op aangevallen heb.
Ik ontstip bij deze dan ook want de discussie heeft geen enkele zin als tegenargumenten niet mogen, en mensen meteen op hun achterste poten staan zodra er kritisch gekeken word, jammer.

:wave:

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:45

Er zijn goede en minder goede stichtingen
En ongetwijfeld kunnen ze allemaal mooi praten .
Wat ik persoonlijk waardeloos vindt is dat er met regelmaat adoptie hondjes zomaar weg kunnen lopen en die weken over de straten zwerven voor ze weer gevangen kunnen worden .
Ik heb inmiddels mijn 2e buitenlander in huis .
Bij de 1e ging t chaotisch
Maar is allemaal goed gekomen .
De 2e ook wat chaotischer en bleek niet bij ons te passen
Maar voor hem is en super plek gevonden waar hij 200% past
En de gene die hier nog is , heeft na zijn aankomst in NL eerst elders gewoont .
En werd vanaf daar herplaatst ( met toestemming van de stichting ) ik heb zelf geen idee welke stichting want de mensen die hem in huis hadden mochten het zelf regelen .
En ik , ik ben dolblij met die hond .
En zou zo weer een hond uit het buitenland willen.
Mijn andere hond is een NL herplaatser via de fokker .
Het asiel kon me niet helpen aan een hond die en met kindjes kon , en even alleen kon blijven , en met katten en paarden kon .
En sociaal genoeg was om op losloop velden los te gaan .
Een behoorlijk pakketje .
Want een pup recht uit een nest was ook zeker geen wens .
Zie dan eens wat relatief ongecompliceerd te vinden .
Nou ik heb t gevonden
1 maal via Turkije en 1 maal Griekenland

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:38

De meeste die ontsnappen zijn vaak de echte straat honden die een tijdje of hun hele leven op straat hebben gewoond en dan ergens braaf in huis worden geplaatst als huishond.

Of de zwaar getraumatiseerde honden vanuit de 'ren' sport oid.

En dan de sukkels van mensen die zulke honden met een simpele halsband of te grote tuig uit gaan laten want de hele buurt moet natuurlijk zien dat ze een hond hebben.
Investeer in een goede tuig en een hals band en met een dubbele riem nadat de hond tijdje in huis en tuin bij je heeft geleefd.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:45

Omdat dit topic inmiddels meer dan 15 pagina's heeft, verplaats ik het naar BB-HK.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:46

Huh Rianne? Dit is toch gewoon een discussie die gaande is? Niet echt een hk onderwerp...

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:55

Zeker niet, dat is ook niet het doel van de BB-HK. De echte Huiskamer-topics die offtopic gaan horen nog op de HK. We hebben echter de BB-HK in het leven geroepen omdat de lang lopende topics zoals deze en Volg-topics de kleinere topics op BB overspoelden. Op deze manier kunnen beide soorten topics naast elkaar blijven bestaan, hoort er net zo on-topic gediscussieerd te worden hier op BB-HK als op BB, maar is er ruimte op BB voor de kleinere topics.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:58

Ik geef je op een briefje dat dit dan einde topic is :j,

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:04

Dan kunnen we altijd het besluit nog veranderen ;)

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:26

paddington schreef:
De meeste die ontsnappen zijn vaak de echte straat honden die een tijdje of hun hele leven op straat hebben gewoond en dan ergens braaf in huis worden geplaatst als huishond.

Of de zwaar getraumatiseerde honden vanuit de 'ren' sport oid.

En dan de sukkels van mensen die zulke honden met een simpele halsband of te grote tuig uit gaan laten want de hele buurt moet natuurlijk zien dat ze een hond hebben.
Investeer in een goede tuig en een hals band en met een dubbele riem nadat de hond tijdje in huis en tuin bij je heeft geleefd.

Ik begrijp niet eens waarom ontsnappen in dit topic veelvuldig genoemd wordt.

Iedere hond kan ontsnappen. Ongeacht waar hij vandaan komt en ten alle tijde door schuld van een onoplettend baasje

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:27

Nou dat vind ik ook. Is er bekend hoeveel buitenlandse honden er ontsnappen in verhouding tot Nederlandse?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:48

Er wordt nog wel eens slecht naar de adviezen geluisterd door adoptanten. Men laat de hond toch veel te snel los of gebruikt geen goed tuig. En helaas is dat toch vaak de oorzaak van weggelopen buitenlandse honden. De meeste hebben echt even de tijd nodig om te wennen in ons drukke landje. En als ze dan op een spannend moment toch weg kunnen glippen, rennen ze in paniek weg en zie ze dan maar weer terug te krijgen.
Dus wees gewoon de eerste periode extra voorzichtig.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:37

Sammyoo schreef:
Er wordt nog wel eens slecht naar de adviezen geluisterd door adoptanten. Men laat de hond toch veel te snel los of gebruikt geen goed tuig. En helaas is dat toch vaak de oorzaak van weggelopen buitenlandse honden. De meeste hebben echt even de tijd nodig om te wennen in ons drukke landje. En als ze dan op een spannend moment toch weg kunnen glippen, rennen ze in paniek weg en zie ze dan maar weer terug te krijgen.
Dus wees gewoon de eerste periode extra voorzichtig.

Als men een pup neemt weet men dat het beestje moet wennen, leren en heel veel tijd kost. Als men een volwassen hond adopteerd gaat men ervan uit dat alle knopjes erop zitten.
Imo een domme redenatie. Mijn persoonlijke ervaring is dat een pup in het eerste jaar even veel tijd kost aan wennen, leren, socialiseren, angsten helpen overwinnen, etc; als een adoptiehond. En dat is iets waar, jawel, het nieuwe baasje rekening mee moet houden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:47

Palmera schreef:
Sammyoo schreef:
Er wordt nog wel eens slecht naar de adviezen geluisterd door adoptanten. Men laat de hond toch veel te snel los of gebruikt geen goed tuig. En helaas is dat toch vaak de oorzaak van weggelopen buitenlandse honden. De meeste hebben echt even de tijd nodig om te wennen in ons drukke landje. En als ze dan op een spannend moment toch weg kunnen glippen, rennen ze in paniek weg en zie ze dan maar weer terug te krijgen.
Dus wees gewoon de eerste periode extra voorzichtig.

Als men een pup neemt weet men dat het beestje moet wennen, leren en heel veel tijd kost. Als men een volwassen hond adopteerd gaat men ervan uit dat alle knopjes erop zitten.
Imo een domme redenatie. Mijn persoonlijke ervaring is dat een pup in het eerste jaar even veel tijd kost aan wennen, leren, socialiseren, angsten helpen overwinnen, etc; als een adoptiehond. En dat is iets waar, jawel, het nieuwe baasje rekening mee moet houden.



Een Nederlandse hond, pup of asielhond, laat je inderdaad ook niet meteen loslopen. Die moeten wennen en leren.
Wat ik de laatste tijd nogal eens lees, dat honden gewoon uit de tuin gestolen worden. Er zijn een aantal rassen die gebruikt worden om vechthonden op te trainen en er zijn rassen die gewoon doorverkocht worden.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:18

Margee schreef:
Wat ik de laatste tijd nogal eens lees, dat honden gewoon uit de tuin gestolen worden. Er zijn een aantal rassen die gebruikt worden om vechthonden op te trainen en er zijn rassen die gewoon doorverkocht worden.


Ik lees regelmatig dat het regelmatig gebeurt, maar tot nu toe heb ik nog maar één incident gelezen waarbij het werkelijk gebeurd was (en het zelfs daar niet zeker was). Het is wel opvallend dat blijkbaar die incidenten zelf de media niet weten te bereiken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:02

Palmera schreef:
Sammyoo schreef:
Er wordt nog wel eens slecht naar de adviezen geluisterd door adoptanten. Men laat de hond toch veel te snel los of gebruikt geen goed tuig. En helaas is dat toch vaak de oorzaak van weggelopen buitenlandse honden. De meeste hebben echt even de tijd nodig om te wennen in ons drukke landje. En als ze dan op een spannend moment toch weg kunnen glippen, rennen ze in paniek weg en zie ze dan maar weer terug te krijgen.
Dus wees gewoon de eerste periode extra voorzichtig.

Als men een pup neemt weet men dat het beestje moet wennen, leren en heel veel tijd kost. Als men een volwassen hond adopteerd gaat men ervan uit dat alle knopjes erop zitten.
Imo een domme redenatie. Mijn persoonlijke ervaring is dat een pup in het eerste jaar even veel tijd kost aan wennen, leren, socialiseren, angsten helpen overwinnen, etc; als een adoptiehond. En dat is iets waar, jawel, het nieuwe baasje rekening mee moet houden.


Dat dus, is wel heel jammer.
Mijn buitenlander schrok in het begin ook van de meest normale zaken, bijvoorbeeld rammelende fiets die voorbij kwam, terwijl sommige dingen waarvan je zou denken zal misschien eng zijn geen probleem was, beetje het idee van paard met bakkabouters.
Liep gelukkig dubbel aangelijnd en is nooit uit halsband of tuig geglipt.
Stichting waar ik haar weg hebt stelt nu 3 punts veiligheids tuig verplicht en adviseerd altijd al gps. (Die je mits niet allemal verhuurt, ook in het begin bij hun kunt huren).