Mijn bijenvolkje

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28995
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 13:57

Dat is een mooie zeg, die nieuwste!
Bij mij worden ook de grotere gaten wel gebruikt, ze gebruiken ze hier echt allemaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:59

Hier zitten "mijn" bijen in. Plus nog een verstekeling die er in past omdat er een paar bamboestokjes uit zijn gevallen :P

Afbeelding

Britta31

Berichten: 13189
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:41

<3 Dat slakje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:05

Die zit er echt al een paar dagen :j vindt het blijkbaar gezellig daar. Liever in het huisje als bij mijn hosta's :P

enny
Berichten: 2245
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:51

Ik ben nu in Schotland op vakantie en kwam vanmiddag onderstaand insectenhotel (of villa? :D ) tegen. Iets te groot voor mijn tuin, maar wel ontzettend gaaf!
Afbeelding

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:00

oomens schreef:
Laurora schreef:
Wespen zijn geen solitaire insecten zoals de meeste wilde bijen, dus nee ze kraken de hotels niet.

Dat hangt maar net van de soort af. Er zijn soorten die inderdaad grote sociale nesten maken (geslachten Vespula (de bekende geelzwarte 'limonadewespen') en Vespa (hoornaars)), maar ook die er kleinere nesten op na houden met een minder strakke sociale ordening (oa Polistes, veldwespen) of die solitair leven of überhaupt geen nest bouwen. Flink wat soorten leven als larve (hyper)parasitair in andere insecten, of leggen hun eieren als broedparasieten in nesten van andere wespen of bijen (koekoekswespen, goudwespen). Die laatste categorie, de Goudwespen (Chrysididae), worden ook vrij regelmatig bij bijenhotels gezien, waar ze hun eieren afzetten in de net gevulde cellen van metselbijen.


Bedankt voor de verbetering, dit wist ik helemaal niet.
Weer wat BIJgeleerd :D

@wijssjee
Wat gaaf zo'n hele muur vol hotels! <3

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:51

Hij hangt.

Ik doe er voor de sier nog dennenappels in rechts, maar volgend jaar komen daar nog meer gaten voor de bijen. Dan wil ik daar rechts gewoon een rijtje stronken met geboorde holletjes en het andere stuk alleen bamboe. Voor nu was ik wel klaar met het gezaag en geboor en ze hebben eerst wel genoeg gaten. Als er veel gebruik van word gemaakt (dat is nog maar de vraag) word het houtsnipper plekje ook bamboe.


Afbeelding

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:25

Ziet er heel mooi uit! Leuk bordje ook :D

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:32

Help!

Gister mijn volkje als cocons binnengekregen. Hotel opgehangen. Meerdere bijtjes zijn uitkomen. Echter vandaag niets meer te zien....

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:10

Jenny21 schreef:
Help!

Gister mijn volkje als cocons binnengekregen. Hotel opgehangen. Meerdere bijtjes zijn uitkomen. Echter vandaag niets meer te zien....


Het is vandaag ook vrij koud, nat en winderig.
Mijn bijenkasten vliegen ook niet met dit weer. Grote kans dat ze gewoon weer tevoorschijn komen als het weer weer bijtrekt :)
Mocht dit niet gebeuren: hangt het hotel op een geschikte plek? (genoeg zon, niet vol in de wind) en heb je genoeg voedsel in je tuin voor de bijen?
Eventueel kun je nog wat kippengaas voor het hotel maken zodat er geen vogels bij je bijtjes kunnen.

noviceh

Berichten: 4816
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:25

Wat een leuk topic! Ik ben ook gelijk aan het zoeken gegaan, maar begin toch weer te twijfelen... wat is nou écht een goed insectenhotel die je zo kan kopen? Ik heb nu deze gekocht, maar is deze echt wel goed? https://www.my-seasons.nl/producten/ins ... l-design4/ De bamboe is van binnen mooi glad, maar van buiten niet. Is dat erg? En het dakje is van hout, niet echt waterdicht...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:53

Ik denk dat de beste plek (als je het echt goed wilt doen) www.knufelbijen.nl is.
Ik heb voor mijn verjaardag een simpel hotel van Tuinland gekregen, maar zelf ook bijbesteld op knuffelbijen.nl, daar z’n luxe vijfsterren hotel besteld die helemaal uit elkaar kan en ook schoongemaakt kan worden. Daarbij inclusief een hobbyist met speciale vijl, die ik ook wil gebruiken om de ingangen van mijn Tuinland Hotel wat gladder te maken, want ik wil niet dat de vleugeltjes beschadigen.

Ik hang de twee hotels gewoon naast elkaar op in de tuin, we zullen zien welke de voorkeur heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:06

Ik heb ze idd ook bij knuffelbijen besteld. Alles volgens plan en nu zie ik dus niets meer. Hoop dat aan het weer ligt want anders veel geld weggegooid...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:16

Jenny21 schreef:
Ik heb ze idd ook bij knuffelbijen besteld. Alles volgens plan en nu zie ik dus niets meer. Hoop dat aan het weer ligt want anders veel geld weggegooid...

Heb je het hotel met de voorkant richting het oosten (zuidoosten) opgehangen?

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:38

wat een leuk topic, wij hebben sinds een week ook mooie bijtjes in ons hotelletje
zijn al aardig wat gaatjes dichtgemetseld
ik zal van de week een nieuwe foto maken en plaatsen

leuk om te volgen zo !

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 02:33

Daphara schreef:
Jenny21 schreef:
Ik heb ze idd ook bij knuffelbijen besteld. Alles volgens plan en nu zie ik dus niets meer. Hoop dat aan het weer ligt want anders veel geld weggegooid...

Heb je het hotel met de voorkant richting het oosten (zuidoosten) opgehangen?


Ja. Zuidoosten, uit de wind.
Ooghoogte aan de muur.
Vele Bloemetjes aanwezig.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:13


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:36


Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 00:30

Jaaaa, ik zag vanmiddag 1 (jaja, 1 van de 50 ) in mijn hotelletje aan de knutsel :-)

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 01:47

Daphara schreef:
Ninx schreef:


_O- met andere woorden, we doen alles fout! :D

Nou, ik ga vrolijk door met mijn bijenhotel en knuffelbijen, ik vind het veel te leuk.


Stille meelezer meldt zich.

Vooropgesteld, ik vind de bijen ook superleuk, en wil ook een hotel op gaan hangen. Ben alleen de juiste nog niet tegen gekomen.

Maar er zit wel degelijk iets in. Mijn oom is imker in Noorwegen. En hij gaf ook al aan dat de knuffelbijen echt een probleem kunnen worden. Omdat iedere leek ze aan kan aanschaffen, en naar alle waarschijnlijkheid ziektes niet zal herkennen. Waardoor zieke volken niet geruimd worden, maar de inheemse bij kan gaan besmetten. It aint all sunshine and glitter..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:27

Pluttersput schreef:
Omdat iedere leek ze aan kan aanschaffen, en naar alle waarschijnlijkheid ziektes niet zal herkennen. Waardoor zieke volken niet geruimd worden, maar de inheemse bij kan gaan besmetten.

Met als kanttekeningen daarbij dat er bij metselbijen geen sprake is van zieke volken, omdat deze geen volken vormen. Ze broeden misschien wel bij elkaar in de buurt (in de hotels in ieder geval), maar ze vormen geen sociale en/of genetische eenheid. Alle vrouwtjes paren en leggen zelf eitjes, en allemaal in een apart gat. Ook 'eenzame' gaten zonder buurbijen, zoals oude spijkergaten in een zonbeschenen muur, of plooien in een dichtgevouwen parasol, worden gebruikt.
De enige soort hier die volken vormt, naast de hommels uiteraard, is de (gedomesticeerde) Europese honingbij.

Neemt overigens niet weg dat je je kunt afvragen of het echt een goed idee is om soorten waar het toch al niet slecht mee gaat uit één enkele kweekbron te bestellen en die overal in het wild te gaan uitzetten.

capopjekop

Berichten: 30699
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:56


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:03

Jenny21 schreef:
Jaaaa, ik zag vanmiddag 1 (jaja, 1 van de 50 ) in mijn hotelletje aan de knutsel :-)


Haha, ze komen wel terug!

Ik heb vandaag mijn hotelletjes ook eindelijk opgehangen. Woensdag aan het eind van de middag kreeg ik mijn pakket van Knuffelbijen al binnen, ik heb de koker met cocons voor de zekerheid in de koelkast bewaard tot vanmorgen. Toch zag ik bij het verwijderen van het stickertje dat er al wat ontpopte bijen in zaten, vanmiddag waren ze weg, dus ik hoop dat zij alvast opzoek zijn naar bouwmaterialen voor hun hotel.

Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35679
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:09

Waarom kopen jullie bijen :? Die komen toch gewoon vanzelf in je hotel?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:20

verootjoo schreef:
Waarom kopen jullie bijen :? Die komen toch gewoon vanzelf in je hotel?


TS moest volgens mij ook 3 jaar wachten voordat de bijen haar hotel kwamen bewonen, wij helpen de natuur graag wat sneller een handje vooruit. :+

Maar even serieus, bij knuffelbijen.nl kun je een compleet pakket kopen, wel zo leuk als jouw hotel(s) meteen goed bewoon worden. Als het kan, waarom niet?