Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:48

Ik meld me ook. Ik heb 2 hamsters. 1 Roborovski dwerghamster en 1 blauw Russische dwerghamster.
Ik heb een IKEA detolf van 160 lang en 43 cm breed. Hierin zit mijn Robo Snickers. Ik heb daarnaast aan de linker kant een Plastic bak staan van 90 bij 50 waarin mijn Rusje Issey zit. Ik ben altijd bezig om de kooi zo natuurlijk mogelijk te maken voor de hamster en ben daarom ook blij dat er Hamsterscaping bestaat.

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 17:22

@ Noviceh,

Een mooie verbetering op je eerder getoonde bak hoor! Hoe bevalt het voor je uk?
Je zou een volgende keer het zandbakje beter in een bakje of dergelijke kunnen aanbieden. Robo's zijn steile gangen gravers dus het is voor hun interessanter om meer graafruimte te krijgen. Het zand op de bodem is echt nog van het begin met Scapen dus daar komen we gelukkig een beetje van terug.
Je kan dan ook meer graafruimte aanbieden dan je nu doet, je bent nu eigenlijk over 3/4 van je bak voordat je een laag van rond de 20cm hebt. Dat is zonde van je ruimte!
Let er ook op dat je niet alles tegen de zijkanten aan plaatst. Het boomstamhuisje heeft een hele mooie nuttige plek gekregen maar je loopwiel en hendrik-huisje staan langs de zijkanten. Dat willen we niet bij HamsterScaping. Het is even puzzelen, maar dat komt vast wel goed ;)
Door eerder met je opbouw te beginnen krijg je ook een vloeiender overgang. Je berg is nu wel heel stijl. Hoewel je hamster het vast en zeker zal beklimmen is het beter voor het diertje zelf om dit te voorkomen. Het zijn geen klimmers :)
Weer wat tips voor de volgende keer! *\o/*

Welkom CaptainJS! Doe je ook al aan HamsterScaping voor jouw hamstertjes?

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:36

Ik ben bezig met Hamsterscaping, alleen aan de kooi te zien lijkt dat er niet echt op. Ik ben nog opzoek naar de juiste dingen om in de kooi te doen.

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:57

CaptainJS schreef:
Ik ben bezig met Hamsterscaping, alleen aan de kooi te zien lijkt dat er niet echt op. Ik ben nog opzoek naar de juiste dingen om in de kooi te doen.

Ik kon juist niet kiezen! Daarom heel veel verschillende spullen besteld, ook om te kunnen afwisselen.

@xDenies: ukje is er heel blij mee! Vooral het looprad dat weer soepel werkt en de verschillende schuilplekken. Ik heb wel overal over nagedacht, zand in een bak is niet goed bevallen dus daarom weer terug gegaan naar het huidige. Looprad schuin zetten neemt teveel ruimte in beslag en veel hoger zetten lukt ivm de bovenkant niet. Daarbij wilde ik m ook vrij hebben staan, anders duwt Moos er weer allemaal bodembedekking onder. Alles (behalve het hoekhuisje) staat vrij van de wanden, Moos kan overal achterlangs lopen. Ik heb inmiddels de hoogteverschillen meer geleidelijk laten verlopen. De bak laat misschien een vertekent beeld zien, meer dan de helft zit boven de 20cm vulling. Welke verhouding vind jij ideaal?
Hier zie je het misschien beter:

Afbeelding

Afbeelding

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:27

@noviceh
Ik vind jouw kooi er echt mooi en natuurlijk voor de hamster uit zien. Ikzelf vind het moeilijk omdat mijn kooi zo groot is om er veel spullen in te zetten en om deze zo te zetten dat de hamster er profijt van heeft. Ik heb er wel meerdere schuilplekken inzitten, bruggen en een rad. Ook is 1/4 van de kooi bedekt met zand, omdat dat goed is voor mijn robo. Ze heeft ook voor 1/2 van de kooi meer dan 20 cm als bodembedekking. ze heeft dus alles wat ze nodig heeft alleen denk ik toch dat er meer in moet/kan. Misschien even online wat zoeken.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 12:56

CaptainJS schreef:
Ik ben bezig met Hamsterscaping, alleen aan de kooi te zien lijkt dat er niet echt op. Ik ben nog opzoek naar de juiste dingen om in de kooi te doen.


Heel leuk! En dat komt vast wel goed. Mocht je ooit wijnranken, kurktunnels van te voren willen zien; geef dan even een gil. Ik heb een hoop in mijn webshop op voorraad en denk graag met je mee.
Het lastige inderdaad met een grote ruimte is dat het wel even duurt alvorens je deze voldoende beschut hebt ingericht maar iedere stap is er één.
Belangrijk is om de ladders te gebruiken als muurtje en niet als trap. Je zou een kurktunnel aan de zijkant van een ladder kunnen plaatsen om er voor te zorgen dat er geen bodem in je zand komt en je hamster toch vloeiend naar boven kan lopen. Hamsters zijn graafdieren en lopen alleen op de grond en gaan van nature niet de hoogte in. Ze zien geen hoogte en diepte dus we moeten zulk soort plekken voorkomen want ze kunnen zich lelijk laten vallen.
Huisjes is ook van belang omdat dit je begin punten van gangen graven is. Je zou in je zandbak wel stukken kurk kunnen plaatsen waar je hamster over heen en onderdoor kan, en dan de huisjes op de bodembedekking :)

Al doende leert men en het is even puzzelen, maar ook zeker bij jullie komt dat goed. Werk niet langs de zijkanten maar gebruik je hele ruimte en dan zal je zien dat het al veel sneller beschut wordt :D


noviceh schreef:
@xDenies: ukje is er heel blij mee! Vooral het looprad dat weer soepel werkt en de verschillende schuilplekken. Ik heb wel overal over nagedacht, zand in een bak is niet goed bevallen dus daarom weer terug gegaan naar het huidige. Looprad schuin zetten neemt teveel ruimte in beslag en veel hoger zetten lukt ivm de bovenkant niet. Daarbij wilde ik m ook vrij hebben staan, anders duwt Moos er weer allemaal bodembedekking onder. Alles (behalve het hoekhuisje) staat vrij van de wanden, Moos kan overal achterlangs lopen. Ik heb inmiddels de hoogteverschillen meer geleidelijk laten verlopen. De bak laat misschien een vertekent beeld zien, meer dan de helft zit boven de 20cm vulling. Welke verhouding vind jij ideaal?


Fijn dat het loopwiel weer goed draait, dat is ook erg belangrijk; zeker in deze ruimte. Ik snap dat je overal over hebt nagedacht maar je kan je vlot blindstaren op de mogelijkheden. Ik wéét namelijk dat er heel veel meer mogelijk is in jouw bak omdat dit formaat jaren lang het enige formaat is geweest welke ik gebruikte voor HamsterScaping ;)
Het is geen kritiek of om jou te pesten maar om je handvatten te geven om in te zien welke mogelijkheden er nog meer zijn om het voor je uk te verbeteren.

Een paar kleine voorbeelden in ongeveer hetzelfde formaat huisvesting als die van jou:

Afbeelding
2021, 80x40x40

Afbeelding
2020, 80x40x40

Afbeelding
2020, 80x35x40

Afbeelding
2018, 80x35x40

Afbeelding
Heel ver terug ook :') 80x35x40

Afbeelding
Heel ver terug, 80x35x40

Afbeelding
80x35x40

Het gaat even niet zo zeer om de diepte van de bodembedekking maar om jou te laten zien wat er allemaal mogelijk is in dit formaat huisvesting :)

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:34

Dank voor de voorbeelden xDenies! Dat ben ik heel erg blij mee, je gaat je inderdaad op een gegeven moment echt blind staren. Welke maat looprad gebruik jij voor deze maar bakken? Ik vind zo’n bonsaiboom ook zó gaaf, maar die kan ik helemaal nergens kwijt :D

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 13:39

noviceh schreef:
Dank voor de voorbeelden xDenies! Dat ben ik heel erg blij mee, je gaat je inderdaad op een gegeven moment echt blind staren. Welke maat looprad gebruik jij voor deze maar bakken? Ik vind zo’n bonsaiboom ook zó gaaf, maar die kan ik helemaal nergens kwijt :D


Graag gedaan! Misschien heb je ook nog iets aan de filmpjes op het youtube kanaal? Dat zijn ook die formaat bakken maar dan met een hele simpele inrichting. Gewoon om men op weg te helpen. Ze zijn al wel heel oud maar ach het idee blijft hetzelfde.
https://www.youtube.com/channel/UCRoB6f ... HWyS8U4qbQ

Het houten loopwiel is die van Trixie, die was toen 19 tot 20cm en nu verbeterd naar 21cm uit mijn hoofd. Zelf gebruikte ik thuis ook nog wel eens het KERBL loopwiel van 23cm. Maar jij hebt maar een Robootje dus dat is niet nodig.
Wat bedoel je met bonsaiboom? :D

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:18

Filmpjes zijn ook altijd welkom! :j Ik heb onderstaande foto ooit van Bokt vandaan, dit is ongeveer wat ik bedoel:

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 16:14

Ooh dat waren uitprobeerseltjes maar het bleef niet echt goed staan. Is gewoon een willekeurig takje met uitstulpsels en dan bedekt met mos :) Niets bijzonders dus.

Youtube link had ik toegevoegd!

Djorf_6
Berichten: 620
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 23:22

Helaas is mijn rus overleden. Ze was nog geen 1 jaar en het was erg onverwachts. Daardoor voel ik me zo naar!

Het feit is wel dat ik een heel mooi groot hok heb (ongeveer 100×50), dus hopelijk kan ik snel een nieuw hamstertje een fijn leven geven.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 07:22

Ooh dat is wel heel sneu Djorf! Vanwaar had je je ukje?

Ik ben langzaam opzoek naar een koppeltje rusjes welke ik in september hoop op te halen. Ik wil heel graag nog een keer een nestje fokken, dus een kleine re-start van mijn Hamstery :)

Djorf_6
Berichten: 620
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:48

Ik had haar van marktplaats van een gezin wat er niet meer naar omkeek. Ik twijfel of ik nu weer eentje wil opvangen of dat ik bij een hobby fokker ga kijken voor een mooie syr

Leuk Denies! Wat heb jij nu nog zitten?

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 11:25

Djorf_6 schreef:
Ik had haar van marktplaats van een gezin wat er niet meer naar omkeek. Ik twijfel of ik nu weer eentje wil opvangen of dat ik bij een hobby fokker ga kijken voor een mooie syr

Leuk Denies! Wat heb jij nu nog zitten?


Ooh lastig. Misschien klopte de leeftijd niet of was er gewoon iets onder de leden. Lastig, maar toch een mooie tijd bij je gehad!

Syren zijn wel weer een heel ander verhaal. Jouw bak is 100x50 en dan? Het is mogelijk hoor, 5000cm2 voor een Syr. Maar effectief met de inrichting aan de slag is echt een must. Iedere cm optimaal benutten.

Ik heb nu alleen mijn Ni-Hao, een Chinese dwerghamster. Een schatje maar heb er verder weinig mee. Mag ik dat eerlijk zeggen? Ze woont in 100x50 maarja. Ik mis een rusje..

Ik heb nu dus geen rusjes. Na mijn auto ongeluk en intensieve revalidatie én corona noodgedwongen gestopt met fokken. Haalde er geen plezier uit (mensen zijn moeilijk!) En nieuwe fokdieren was drama, heel NL was op slot. Dus kijken voor een hele kleine re-start :)

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:14

Dat klinkt leuk xDenies! Mag ik vragen waarom de chinese dwerghamster zoveel anders is dan een rus?

Djorf_6, aaahhh… dat is jammer! Wij hebben onze robo bij een fokker vandaan gehaald. Gingen voor een herplaatser heen, maar die waren op dat moment niet in optimale conditie. En toen werden we aan de jonkies voorgesteld :D

Met onze Moos gaat het heel erg goed! Heerlijk, gezellig diertje is het <3 Mijn dochter knutselt de hele dag door, nu had ze een huis voor hem gemaakt. Moos vindt dat allemaal prima!

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 15:47

Natuurlijk mag je dat vragen Noviceh :) Chinese dwerghamsters staan bekend om hun schuchtere gedrag en bij de één is dat meer aanwezig dan bij de ander. Het zijn geen bijters en ze zijn zo glad als een aal. Ze kan best op schoot maar ik zie haar al een tijdje niet meer. Ja even naar haar voerbak en dan snel weer een gangetje in. Nu heeft haar bak ook wel weer een upgrade nodig maar dat is dan weer voor een week en dan is het klaar :P Ze vertoont geen negatief gedrag en heeft een gangenstelsel waar je u tegen zegt, dus dat zit wel goed.
Maar het is gewoon niet zoals een rusje. Wat voor bak je dan ook hebt, ze blijven gewoon nieuwsgierig, je ziet ze, kan ze aanhalen etc.

De Chinees was ook gewoon een uitprobeerseltje. Hoe is hun gedrag, hoe is hun karakter, wat maakt verschil en wat niet. Dus het was heel interessant. Ze is nu 2,5 jaar ofzo dus ik ben benieuwd hoe oud ze wordt - ze lijkt echt totaal nog geen oude dame :')

Fijn dat jullie zo blij zijn met het ukje! :) Bij welke fokker komt ze vandaan?
Wat een creatieve knutseltante is jouw dochter zeg!

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:06

Dan klinkt een chineesje niet heel gezellig nee, ik vind het bij Moos ook superleuk dat hij elke keer weer komt kijken als hij wat hoort of ruikt. Soms slaapt hij nog half en is dan wel slecht gehumeurd :D Hij komt bij Lucky vandaan in Noord-Holland.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 07:53

Ze zijn op een andere manier ook heel leuk, maar ik zoek iets anders in een hamster en ik weet dat dit er is haha.
Nienke is een hele lieve fokker! :) Wel vind ik het jammer dat Robos tegenwoordig alleen maar alleen worden verkocht/gehouden. Hun natuurlijke gedrag en karakter vervaagt hierdoor. Dat is leuk voor de eigenaar, maar het is niet zoals ze horen te zijn. Ruzie is natuurlijk ook niet leuk maar het is niet onmogelijk om Robos als koppel of in een groep te houden - alleen niet echt iets voor beginnende hamsterhouders. Daarom heb ik toen bewust niet verder gefokt met mijn Robos en alles zelf gehouden.

Gelukkig is de positieflijst met een goed half jaar uitgesteld, laten we hopen dat dit zo blijft :)

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 08:06

Nou als het allemaal loopt zoals het loopt wonen er in september hier weer rusjes :) In ieder geval uit Zweden en als t lukt ook uit UK.

noviceh

Berichten: 4811
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:56

Leuk!!

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 08:26

Zijn er mensen die het leuk vinden om te volgen hoe ik de juiste hamstertjes ga vinden en naar Nederland kan halen enz? :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33875
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:04

Tuurlijk!

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 16:16

Oké, here we go :)

Mijn Hamstery is al een zeer lange tijd één van de weinige zuivere Russische Dwerghamster fokkerij. Pure WinterWhite zoals ze dat in het buitenland noemen. Zuiver houdt eigenlijk in dat er in een hele rits aan generaties geen inkruising van de Campbelli is geweest. Je kan niet alles zien maar de 5 generaties die je überhaupt op papier kan krijgen wel. Het voordeel is dat ik mijn oude stambomen systeem nog hebt dus soms hoeft er maar één naam ergens op te ploppen en kan ik zo 10 generaties extra toevoegen en doorploegen. Heel interessant dus.

Ik ben als fokker een beetje opgevoegd met het feit dat je liever een man ouder hebt dan een vrouw. Vaak is het mannetje dan ook wat groter en heeft hij wat overmacht op het moment van de daad ;) Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel fokkers een bericht gestuurd in het buitenland. Ik ben dus heel afhankelijk van welke mensen er naar Nederland af reizen voor de eerste volgende Exo knaag van 24 september. Volgens mij had ik eerder transport gevonden dan een hamster om te transporteren, maar dat maakt het allemaal nog veel leuker haha.

Ik ben in contact gekomen met de fokster achter Mapilamis. Ik ben erg enthousiast over hamsters vanuit onder andere Zweden. Ik vind dat ze mooi rond gebouwd zijn met een mooie ronde kop/snuit. Lekker breed gebouwd ook. Dat spreekt mij bij een Rus heel erg aan. Of het is zoals ze bedoelt zijn dat kan ik je niet zeggen. Ik fok op gezondheid en karakter, daarna komt bouw & kleur wel ;)
Bij Mapilamis was redelijk wat beschikbaar, maar 'helaas' alleen maar Blauw Wildkleur, ook wel Saphire genoemd. Dat vond ik jammer want ik hoopte eigenlijk een koppel te krijgen waar je wat meer uit kan verwachten dan alleen blauw wildkleur en wildkleur. Ik hoopte Pearl of Merle ook te vinden, maar helaas zat daar teveel verwantschap. Mijn oog viel als eerste op een nestje dames, maar beginnen met een dame is niet slim.

Dus ik koos voor Mapilamis Enöga! (ook wel One-Eye in Engels).
Dit prachtige Blauw Wildkleur ventje is geboren in april en is één van de eerste Russische Dwerghamsters die de re-start van Hamstery Pure Colour gaan betekenen. Hij lijkt op mijn oude ventje Roslagens Haesten & op mijn laatste dame Pure Colour's Helin (dochter van Haesten).

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33875
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:20

Leuk!!! Ben benieuwd wanneer je eerste nestje weer is!

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:06

Hallo, ik meld me hier ook in dit topic. Al jaren grote liefhebber van hamsters en hamsterscaping stond al lang op mijn verlanglijstje. Vandaag heb ik een aquarium gekregen, dus ik ga me goed inlezen en op zoek naar een betrouwbaar adres voor een hammy

Afbeelding

Weten jullie iemand in Groningen of Drenthe waar ik een gezonde hamster kan kopen?