Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muzzy17

Berichten: 620
Geregistreerd: 15-11-09

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:13

Ik heb een kleine faunabox. Daar doe ik dan een panty overheen zodat ze niet door de spleetjes kunnen.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:21

Let er op dat ze eenmaal uitgekomen, om de paar weken vervellen en goed de ruimte moeten hebben daarvoor, oftewel, de bak moet hoog genoeg zijn.
Heb dit jaar een flappentak dame in huis gehad, ze groeien snel, en een faunabox durfde ik niet aan, het werd een aquarium bak en ik heb inmiddels ook 2 netcages om maar voldoende ruimte te hebben want mevrouw heeft eitjes gelegd.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:27

karuna schreef:
*\o/* Vanmiddag worden er wat eitjes meegenomen. Het zouden eieren zijn van een man/vrouw combinatie als het goed is. Tenminste dat is de huidige eigenaar gezegd door de vorige eigenaar. Dat zou mooi zijn omdat ik graag man/vrouw heb. Zo niet dan mag ik nog maanden wachten op het uitkomen :')

Voor de ervaren mensen is 1 man op 2 vrouwen te doen? Of 1 op 3. Meer wil ik er absoluut niet. Voorkeur is max 3.


Zelf geen ervaring met mannen erbij, ik weet wel dat die aardig goed kunnen vliegen. Houd daar rekening mee.
Degene waar ik mijn tak vandaan had hield gewoon de mannen bij de vrouwen, geen maximum aantal mannen x vrouwen.
Zolang ze geen overbevolking hebben, gaat het goed.

muzzy17

Berichten: 620
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:04

Zoolgangster schreef:
Let er op dat ze eenmaal uitgekomen, om de paar weken vervellen en goed de ruimte moeten hebben daarvoor, oftewel, de bak moet hoog genoeg zijn.
Heb dit jaar een flappentak dame in huis gehad, ze groeien snel, en een faunabox durfde ik niet aan, het werd een aquarium bak en ik heb inmiddels ook 2 netcages om maar voldoende ruimte te hebben want mevrouw heeft eitjes gelegd.


Het is ook alleen tot de 1e/2e vervelling dan gaan ze het terrarium in. Staat al aardig ingericht klaar :) . Nu nog tot februari wachten waarschijnlijk

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:20

Het vliegen valt tegen hoor. Ze kunnen geen rondje door de kamer vliegen. Het is meer een soort springen en fladderen. Ze komen max een meter of twee ver :')
Bij mij deden ze dat ook niet heel snel trouwens. Alleen als ik ze per ongeluk verkeerd oppakte oid.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:36

Ik zoek nog huisdieren voor als ik op mijzelf ga. Ik dacht: misschien zijn flappentakken iets.

Maar na het andere volgtopic gelezen te hebben: 'na elke vervelling worden ze enger'. Vind ik het wel prima :0

Ik volg mooi mee hoe het met jou eitjes, en straks flappentakken, gaat Karuna! Het zijn toch wel interessante dieren ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 10:18

Ik houd je graag op de hoogte :j

Voor nu kan ik niet meer doen dan wachten, hopen dat de eitjes nog een niet uitkomen tot alle materialen hier zijn. En ondertussen in de bossen voedselplant plekken in kaart brengen. Waar staat brandnetel, waar braam.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:15

Het is dat de bloemisten nu dicht zijn, maar in de winter haalde ik daar ook vaak appelblad of eucalyptus als ik in de buurt geen goede takken en bladeren kon vinden :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 13:25

Eucalyptusjes heb ik. Roos staat elders nog in blad, grote klimrozen. Veel bramen in de bossen hier ook. Brandnetel ook gevonden. Alleen ik kan nergens vinden of vlinderstruik kan. Daar heb ik genoeg van en nog steeds vol in blad nu, klimop kunnen ze dat aan?

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:12

muzzy17 schreef:
Zoolgangster schreef:
Let er op dat ze eenmaal uitgekomen, om de paar weken vervellen en goed de ruimte moeten hebben daarvoor, oftewel, de bak moet hoog genoeg zijn.
Heb dit jaar een flappentak dame in huis gehad, ze groeien snel, en een faunabox durfde ik niet aan, het werd een aquarium bak en ik heb inmiddels ook 2 netcages om maar voldoende ruimte te hebben want mevrouw heeft eitjes gelegd.


Het is ook alleen tot de 1e/2e vervelling dan gaan ze het terrarium in. Staat al aardig ingericht klaar :) . Nu nog tot februari wachten waarschijnlijk


De eieren van mijn tak moeten ook rond die tijd uitkomen. Waarschijnlijk,haha. :)

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:17

karuna schreef:
Eucalyptusjes heb ik. Roos staat elders nog in blad, grote klimrozen. Veel bramen in de bossen hier ook. Brandnetel ook gevonden. Alleen ik kan nergens vinden of vlinderstruik kan. Daar heb ik genoeg van en nog steeds vol in blad nu, klimop kunnen ze dat aan?


Klimop eten ze niet. Wel hazelaar, die van mij was er gek op. Maar ja, hazelaar heeft geen blad in de winter.
Vlinderstruik weet ik niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:20

Ah de indische at ze wel. Deze dus niet. Hoe kan ik er achter komen of vlinderstruik gaat of niet? Er is zo weinig info, voor de zomer genoeg te vinden hazelaar staat elders fruithout zelf en elders en het bos staat vol beuk berk en eik. En ik heb zelf frambozen en ook die staan in het bos hier :D
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-12-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:21

karuna schreef:
Eitjes zitten sinds ze zijn overgehuisd naar van wie ik ze heb in een bakje van de chinees :Y)


Ik zou ze straks allemaal een Chinese naam geven :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:22

We dachten eigenlijk aan Trek en Trees en eventueel Star en Wars. _O-

Mihoen, Bahmi en Nasi en Yuk en Kai of zo. :Y) zijn er nog niet heleaal over uit. :') De meest woeste namen zijn voorbij gekomen al.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:24

Kroep en Oek :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:25

O ja dat kan ook nog. Meer Kroe en Poek dan :+ en Ku en Lu

Tot nu toe met beestjes de namen komen vanzelf als ze er zijn. Mijn kippen en andere vogels en de nijnen hadden de meest aparte namen.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:40

karuna schreef:
Ah de indische at ze wel. Deze dus niet. Hoe kan ik er achter komen of vlinderstruik gaat of niet? Er is zo weinig info, voor de zomer genoeg te vinden hazelaar staat elders fruithout zelf en elders en het bos staat vol beuk berk en eik. En ik heb zelf frambozen en ook die staan in het bos hier :D


Psg9 is heel simpel :ze eten het gewoon niet, als het niet geschikt is. Zo probeerde ik dingen uit. Maar, ik zorgde er wel voor dat er ook iets in de bak was, waarvan ik zeker wist dat ze dat kunnen eten, om te voorkomen dat ze van de honger iets verkeerds gaan eten.
Naast braam, roos, hazelaar en eucalyptus eten ze ook meidoorn, eik, beuk, berk, els, dwergmispel, guave, zuring, sla en citrus (blaadjes, niet het fruit, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd, lijken me nogal dure planten om aan te schaffen als voer.)
In de terrarium encyclopedie vind je welke voedselplanten ze eten, die ik al genoemd heb, maar als je de naam Psg9 of flappentak of extatosoma tiaratum, googelt kun je een link vinden naar een phasmidenhouders pagina, en daar vind je ook de voedselplanten.

Inge_Zorro

Berichten: 338
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:03

Leuk! Een Takken Toppic :)

Ik heb ook sinds ruim een jaar een aantal wandelende takken.
Heb ze in 2 terraria, in eentje zitten een aantal Indische wandelende takken. In een ander terrarium houd ik 2 soorten samen, Flappentakken (PSG9), 2 vrouwtjes en een man en Sungaya Inexpectata (PSG195), 2 vrouwtjes en 2 mannetjes.
Ik ging voor de Flappentakken en kreeg daar de Sungaya Inexpectata nimfen bij, maar stiekem vind ik deze laatste de allerleukste takken soort! <3 Ze zijn bijna volwassen en ik kan niet wachten op hun eerste eitjes!
De Flappentak vrouwtjes leggen volop eitjes, maar de meeste daarvan gaan de vriezer in. Deze soort zijn mij éígenlijk net een slag te groot, ik pak ze ook niet met blote handen aan maar met handschoenen gaat het prima.

Één van m'n vrouwelijke Flappentakken
Afbeelding

Een Sungaya Inexpectata vrouw

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:07

Pepperrr schreef:
karuna schreef:
Pepperr heb je een link ernaar? En wat is de reden dat je ze niet meer hebt?


Zal hem even zoeken!

Edit: [BB-ITP] Meet Extatosoma Tiaratum!

De vrouwtjes werden op een gegeven moment best agressief als ik het hok wilde verschonen en ze er dus uit wilde halen. En dan gaan ze slaan met hun achterpoten en achterlijf. En met die stekels is dat niet bepaald fijn :+ Durfte ze op een gegeven moment niet meer op te pakken, en iemand anders wilde ze graag hebben, dus heb ik ze aan haar gegeven :)


Ik tilde de flappentak met voedseltak en al uit de bak als ik de boel wilde verschonen of verse takken in de bak wilde doen. Mijn tak was niet zo zeer agressief, maar eh... behoorlijk vasthoudend. Aan alles, takken, bak, maar ook mijn hand. Niet handig als je even snel iets wil doen in de bak. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 15:10

Oh die onderste zijn schattig ook. En een slagje kleiner zo te zien?

Makkelijk dan met eten. Gewoon proberen dus. Zuring ook vollop aanwezig hier. Citrus heb ik een iets grotere citroen, een kleinere limoen en een mini mandarijntje. Ik kan wel creatief zijn met blaadjes maken aan een tak zodat ze toch van een tak eten.

Banaanblad? Ooit geprobeerd ik heb twee mega bananen namelijk waar ik wel eens iets vanaf kan halen. Een soort super secondenlijm. :P

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:17

karuna schreef:
Het hangt af van of het vrouwen eitjes zijn of door een man bevrucht, deze eitjes zijn afkomstig van een man/vrouw combinatie. Die doen er tussen de 4 maanden en 6 maanden (maar meestal 6) over, januari is maand 6. De vrouw eitjes doen er tussen de 10 maanden en een jaar over.

Ik zal uit moeten gaan van waar de eitjes als eerste vanaf komen dat de uitkomst maand zal moeten kloppen. Zo niet wacht ik langer :P


Ik heb zojuist een uitgedroogd nimfje gevonden... Eitjes zouden pas februari/maart uitkomen, ik keek wel regelmatig of er iets was uitgekomen, en besproeide de eitjes, maar ik vermoed dat de warmte van afgelopen zomer de ontwikkeling versneld heeft, plus de warmte van de verwarming nu. Of mams was stiekem toch bevrucht, maar ze zat alleen als jonkie tussen de mannen...

Jammer van het jonkie, om herhalingen te voorkomen heb ik de eitjes met een braamtakje in een piepklein vaasje gezet en het spul in een netcage gezet, zodat het grut wat binnenkort uitkomt beter eindigt dan hun oudste zus...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 18:25

:(:) -O- ah ach arm klein ding. Uitgedroogd door gebrek aan water en voedsel? Niet te redden meer?

Als de rest ook snel uitkomt dan weet je misschien genoeg.

Hier is het inrichtingspul wat ik online had gekocht inmiddels bezorgd. Mooie stevige goed steriele dikke stok en het leuke kronkelhout. Veel vasthoudt puntjes en de stok is handig daar kan ik dingen aan vast draaien. Eigenlijk bedoeld om daarmee de zitstok te bevestigen maar ik ga hem omgekeerd gebruiken en de klem gaat als voedeltak ondersteuner dan wel (nep) plant klim constructie dienen.

Het idee is om een soort hangbrugjes te maken aan de bovenkant van het verblijf zodat ze altijd voldoende hoge hang/vervelplek hebben. Van minstens 50 cm van de bodem af.

De rest zal ik moeten wachten tot een plantenzaak weer open is. Die heeft veel echte tilandsias en andere luchtwortel planten meest en een keur aan zijden nep hangplanten.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:52

karuna schreef:
:(:) -O- ah ach arm klein ding. Uitgedroogd door gebrek aan water en voedsel? Niet te redden meer?

Als de rest ook snel uitkomt dan weet je misschien genoeg.

Hier is het inrichtingspul wat ik online had gekocht inmiddels bezorgd. Mooie stevige goed steriele dikke stok en het leuke kronkelhout. Veel vasthoudt puntjes en de stok is handig daar kan ik dingen aan vast draaien. Eigenlijk bedoeld om daarmee de zitstok te bevestigen maar ik ga hem omgekeerd gebruiken en de klem gaat als voedeltak ondersteuner dan wel (nep) plant klim constructie dienen.

Het idee is om een soort hangbrugjes te maken aan de bovenkant van het verblijf zodat ze altijd voldoende hoge hang/vervelplek hebben. Van minstens 50 cm van de bodem af.

De rest zal ik moeten wachten tot een plantenzaak weer open is. Die heeft veel echte tilandsias en andere luchtwortel planten meest en een keur aan zijden nep hangplanten.


Nee, de uk was niet meer te redden, helaas.
Ik kijk nu meerdere malen per dag of er al iets is uitgekomen. En heb nog wat braamtakken gehaald.
Ik zit er helemaal klaar voor.

Je pakt het mooi aan, goed idee van die hangbruggen. Deze soort wandelende tak is echt behoorlijk zwaar, de dunne soort braamtakken uit mijn eigen tuin bogen meer en meer door naarmate het beestje groeide. Ik kon merken dat ze die instabiele takken niet meer prettig vond om in te klimmen, en ik moest ook iets stevigers verzinnen om ze in te laten klimmen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 13:36

Arme uk :(:)

Ik heb jarenlange ervaring met voliere inrichten met grasparkieten en ook mijn kippen later wilden graag stevig zitten. Ik heb daar geleerd dat beter te dik dan te dun aanbieden. Daarnaast beleef ik er lol aan dingen te bedenken. Het zijn "maar"insecten maar ook zij hebben recht er een beetje knap bij te zitten. En het oogt leuker ook nog.

De dikke stok is bedoeld voor papegaaiachtigen als natuurlijke zitstuk. Het bevestigingspunt kan ik mooi gebruiken om eea mee vast te klemmen. Ik hoop in het bos nog wat takken te vinden die ik kan gebruiken voor de twee U vormen waartussen ik de brug kan maken ipv de latten die ik nog heb.

Geen idee of dik touw een optie is of ze daar gebruik van maken om te klimmen en aan te vervellen. Ik heb geluk dat ik op ander adres een hoge klimroos kan kaalmaken in fases. Misschien zit daar nog een knappe dikke gevorkte tak bij.

Inmiddels besloten winkelopening niet af te wachten en heb wat planten besteld.had echte nodig voor de slaapkamer beneden. Oa graslelie (mogen ze dat eten, die zijn gemakkelijk te vermeerderen?) en varen. Meteen twee tilandsias op drijfhout besteld. Of voor mezelf of voor binnen het verblijf. En een zijden orgidee met een mooie hoogte. Geeft ook wat kleur en mogelijk klimbaar weer.

Ik zit alleen op hete kolen. Verblijf heeft wat vertraging opgelopen. Het liefst zet ik de eitjes daarin. Dan hoef ik met uitkomen ze niet te handelen hopelijk. En kan ik ze meteen eten aanbieden zoals jij hebt gedaan.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:59

karuna schreef:
Arme uk :(:)

Ik heb jarenlange ervaring met voliere inrichten met grasparkieten en ook mijn kippen later wilden graag stevig zitten. Ik heb daar geleerd dat beter te dik dan te dun aanbieden. Daarnaast beleef ik er lol aan dingen te bedenken. Het zijn "maar"insecten maar ook zij hebben recht er een beetje knap bij te zitten. En het oogt leuker ook nog.

De dikke stok is bedoeld voor papegaaiachtigen als natuurlijke zitstuk. Het bevestigingspunt kan ik mooi gebruiken om eea mee vast te klemmen. Ik hoop in het bos nog wat takken te vinden die ik kan gebruiken voor de twee U vormen waartussen ik de brug kan maken ipv de latten die ik nog heb.

Geen idee of dik touw een optie is of ze daar gebruik van maken om te klimmen en aan te vervellen. Ik heb geluk dat ik op ander adres een hoge klimroos kan kaalmaken in fases. Misschien zit daar nog een knappe dikke gevorkte tak bij.

Inmiddels besloten winkelopening niet af te wachten en heb wat planten besteld.had echte nodig voor de slaapkamer beneden. Oa graslelie (mogen ze dat eten, die zijn gemakkelijk te vermeerderen?) en varen. Meteen twee tilandsias op drijfhout besteld. Of voor mezelf of voor binnen het verblijf. En een zijden orgidee met een mooie hoogte. Geeft ook wat kleur en mogelijk klimbaar weer.

Ik zit alleen op hete kolen. Verblijf heeft wat vertraging opgelopen. Het liefst zet ik de eitjes daarin. Dan hoef ik met uitkomen ze niet te handelen hopelijk. En kan ik ze meteen eten aanbieden zoals jij hebt gedaan.


Je doet je best, komt vast goed!
Wat de graslelie betreft, die wilde mijn flappentak tak niet eten.
Gewone (Indische) wandelende takken eten graslelie soms wel.
Vooral als ze ontsnapt zijn.

Wat touw betreft, ik denk dat het wel heel dik en stug moet zijn voor een flappentak dat prettig vind, ze houden van stabiele takken om in te klimmen. Als iets te veel wiebelt en doorbuigt hebben ze moeite met houvast krijgen.