Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13319
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:40

Edelsplit grind is vrij scherp volgens mij?

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:46

Ann schreef:
Edelsplit grind is vrij scherp volgens mij?


Glad is het niet, maar scherp zou ik het ook niet willen noemen.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:20


L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:25

Veriye schreef:
Ik heb ook liever fijner zand dan grind. Ook omdat de planten beter blijven en minder vaak drijven in het begin (is tenminste mijn ervaring)

Wij hadden in twee aquaria de jbl sansibar. Heb ik nog steeds in een aqurium zitten.


Zuig je het niet snel op als het zo fijn grind is? Makkelijk met schoonmaken?

Hebben jullie ook een plantengrondbodem er onder zitten? Ik had dit vroeger overigens nooit.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:57

Mag ik me hier ook melden en meteen een vraag stellen?

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg! Heel mooi!

Sinds vanavond hebben we Jack in huis... een Super Delta Betta man. Ik merk dat Jack de verwarming vaak opzoekt. Deze staat op 28graden, de temp.strip aan de buitenkant van het aquarium geeft 27 aan, de thermometer in het water geeft 24 aan, De verwarming gaat gewoon uit, dus ik denk dan dat het 28 is.. Schiet mij maar lek?
Ga ik de verwarming hoger zetten? Wordt het dan niet te warm? Hij is verder gewoon actief lekker aan het zwemmen.

Hij zit nu in een Superfish Aqua home 40, met een verarming tot 75l. dus dat zou genoeg moeten zijn.. er komt een ruimere bak, maar hij was niet helemaal gepland, dus dat moet heel even wachten.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:16

Dit was mijn aquarium.
Helaas heb ik hem niet meer omdat het niet te combineren was met de zorg voor mijn gezin en man na zijn zware ongeluk.

Afbeelding

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:26

L_Rivaldo schreef:
Veriye schreef:
Ik heb ook liever fijner zand dan grind. Ook omdat de planten beter blijven en minder vaak drijven in het begin (is tenminste mijn ervaring)

Wij hadden in twee aquaria de jbl sansibar. Heb ik nog steeds in een aqurium zitten.


Zuig je het niet snel op als het zo fijn grind is? Makkelijk met schoonmaken?

Hebben jullie ook een plantengrondbodem er onder zitten? Ik had dit vroeger overigens nooit.


Voedingsbodem bedoel je? Nee heb ik niet. Omdat je daarna niet echt meer controle erover hebt. Ik heb root sticks bij de wortels gepland toen ik de plantjes plaatste en gebruik vloeibare plantenvoeding.

Maar dat is een keuze. Heeft beide voordelen en nadelen. Misschien denk ik na drie weken: had ik toch maar die voedingsbodem gedaan :')

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:33

Als ik ooit nog een aquarium begin ga ik denk ik ook voor zand. Mede ook omdat de planten dan denk ik beter blijven staan. Maar sinds gisteravond *klopt af* is er niets meer los gegaan.l

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:01

_Rianne_ schreef:
Mag ik me hier ook melden en meteen een vraag stellen?

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg! Heel mooi!

Sinds vanavond hebben we Jack in huis... een Super Delta Betta man. Ik merk dat Jack de verwarming vaak opzoekt. Deze staat op 28graden, de temp.strip aan de buitenkant van het aquarium geeft 27 aan, de thermometer in het water geeft 24 aan, De verwarming gaat gewoon uit, dus ik denk dan dat het 28 is.. Schiet mij maar lek?
Ga ik de verwarming hoger zetten? Wordt het dan niet te warm? Hij is verder gewoon actief lekker aan het zwemmen.

Hij zit nu in een Superfish Aqua home 40, met een verarming tot 75l. dus dat zou genoeg moeten zijn.. er komt een ruimere bak, maar hij was niet helemaal gepland, dus dat moet heel even wachten.



Ik zou zelf de losse thermometer geloven
Die plak dingen kloppen vaak niet is mijn ervaring ik heb er een ouderwetse ( kwik) thermometer in hangen aan een zuignap

atilla

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:20

Leuk een nieuw topic. Ik lees weer trouw mee dus even een stipje.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:47

snorkel1986 schreef:
_Rianne_ schreef:
Mag ik me hier ook melden en meteen een vraag stellen?

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg! Heel mooi!

Sinds vanavond hebben we Jack in huis... een Super Delta Betta man. Ik merk dat Jack de verwarming vaak opzoekt. Deze staat op 28graden, de temp.strip aan de buitenkant van het aquarium geeft 27 aan, de thermometer in het water geeft 24 aan, De verwarming gaat gewoon uit, dus ik denk dan dat het 28 is.. Schiet mij maar lek?
Ga ik de verwarming hoger zetten? Wordt het dan niet te warm? Hij is verder gewoon actief lekker aan het zwemmen.

Hij zit nu in een Superfish Aqua home 40, met een verarming tot 75l. dus dat zou genoeg moeten zijn.. er komt een ruimere bak, maar hij was niet helemaal gepland, dus dat moet heel even wachten.



Ik zou zelf de losse thermometer geloven
Die plak dingen kloppen vaak niet is mijn ervaring ik heb er een ouderwetse ( kwik) thermometer in hangen aan een zuignap


Ja, die heb ik inderdaad ook! Heb de verwarming iets omhoog gedraaid, moest er toch in zijn, hij had m losgehaald... >;)
Hij hangt nu niet meer zo bij dat ding, misschien had hij het gewoon wel koud. morgen overdag maar even kijken. THermo geeft nu 25/26 aan.. dat plakding zegt nog steeds 28.. gedoe. Ik ben er te lang uit geweest merk ik. :\

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:55

_Rianne_ schreef:
Mag ik me hier ook melden en meteen een vraag stellen?

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg! Heel mooi!

Sinds vanavond hebben we Jack in huis... een Super Delta Betta man. Ik merk dat Jack de verwarming vaak opzoekt. Deze staat op 28graden, de temp.strip aan de buitenkant van het aquarium geeft 27 aan, de thermometer in het water geeft 24 aan, De verwarming gaat gewoon uit, dus ik denk dan dat het 28 is.. Schiet mij maar lek?
Ga ik de verwarming hoger zetten? Wordt het dan niet te warm? Hij is verder gewoon actief lekker aan het zwemmen.

Hij zit nu in een Superfish Aqua home 40, met een verarming tot 75l. dus dat zou genoeg moeten zijn.. er komt een ruimere bak, maar hij was niet helemaal gepland, dus dat moet heel even wachten.

__________

Ja, die heb ik inderdaad ook! Heb de verwarming iets omhoog gedraaid, moest er toch in zijn, hij had m losgehaald... >;)
Hij hangt nu niet meer zo bij dat ding, misschien had hij het gewoon wel koud. morgen overdag maar even kijken. THermo geeft nu 25/26 aan.. dat plakding zegt nog steeds 28.. gedoe. Ik ben er te lang uit geweest merk ik. :


Je hebt heb ook net pas begrijp ik. Het kan ook zijn dat hij dan graag op 1 plekje hangt vanwege de stress en het wennen, en welk plekje dan beter dan bij de verwarming? :D

Bumblebee zwemt gerust de hele bak door, maar als savonds en als hij overdag rust, dan is dat ook bij de thermostaat, lekker achterin de bak in een redelijk dicht beplant hoekje :P Daar maakt hij ook zijn bubbelnesten, dus hij zal dat wel het beste plekje van de bak vinden :o

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:32

Hoe maken jullie het glas schoon? Zowel binnen als buitenkant. Mijn glas krast nogal snel volgens mij, heb al wat krasjes? Dus ben extra voorzichtig nu.

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:36

Ik gebruik gewoon een sponsje en anders heb je ook speciale glaskrabbertjes

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:39

Binnenkant met een sponsje, buitenkant spray ik vaak met wat water en dan met een doekje/keukenpapier erover.

Ik moet zeggen, ik ben ook niet te voorzichtig, krassen komen er altijd wel een beetje, zolang je maar niet met stenen of iets anders scherps er goed langsgaat.
En mijn aquarium heb ik voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken, maar had wel enkele grote krassen. Maarja, op afstand zie je er niks van, tis alleen jammer als ik close-up foto's van de plantjes wil maken dat het me stoort.

Ann

Berichten: 13319
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:40

Ik gebruik voor de binnenkant een stukje witte filterwatten of een speciaal sponsje bij hardnekkige groene alg aanslag. De buitenkant met wat lauw water en een zacht microvezel doekje

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:47

Ik heb een speciaal algen sponsje gekocht, dus ik neem aan dat die veilig te gebruiken is aan de binnenkant?

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:43

Ja, zolang je niet door het glas heen probeert te duwen :P

DiscoDipp

Berichten: 2876
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:44

Kom ik aan met mijn verfschraper _O-

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:45

Haha nee ik zal alles met beleid doen :P

Er is trouwens een plant in mijn aquarium (die naast de zogenaamde moerasplant) die echt al duidelijk gegroeid is. En mijn water is mooi helder. Dus dat zijn al twee meevallers :')

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:47

Ik heb last van draadalg in mn aquarium trouwens.

Ik heb de tempratuur al een beetje naar beneden geschroeft, intensiteit van het licht verlaagd en net de tijdsduur van het licht ook verlaagd van 12 naar 8 uur. Wat ik nog nodig heb om de draadalg te bestrijden is CO2 en misschien een klein beetje meer stromimg, maar ik weet niet zo goed hoe.

Wat voor CO2 raden jullie aan?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:07

Hier hetzelfde als bij Melyoramel. Wij hebben onze bak gekocht en als ik het gezien had toen we hem gingen ophalen had ik hem laten staan. Hij heeft best wel veel krassen :( Zelfs een aantal dat als je ze weet, je ze van ver af ook kan zien.
Wij gebruiken zo'n speciaal onding en krassenmaker voor de binnenkant. Zo'n glas schoonmaker met een magneet erin. ze kunnen zoveel zeggen maar ik ben er van overtuigd dat die krengen ook krassen maken, zelfs zonder steentjes erin.

De buitenkant maken wij schoon met mijn alles reiniger spray op basis van essentiële olie. ik maak hier echt alles mee schoon van gasstel tot ramen. er zitten geen schadelijke chemische stoffen in dus ook veilig te gebruiken op het glas van het aquarium. Al spray ik nooit op het glas maar op een doekje.

Wij hebben trouwens zand als bodem met daarop wat zwart heel fijn grint. sommige stukjes hebben de vissen het zelf ook het grint weg gewerkt en is het enkel nog zand.

nps
Berichten: 1987
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:21

Peelie schreef:
Ik heb last van draadalg in mn aquarium trouwens.

Ik heb de tempratuur al een beetje naar beneden geschroeft, intensiteit van het licht verlaagd en net de tijdsduur van het licht ook verlaagd van 12 naar 8 uur. Wat ik nog nodig heb om de draadalg te bestrijden is CO2 en misschien een klein beetje meer stromimg, maar ik weet niet zo goed hoe.

Wat voor CO2 raden jullie aan?


Ik heb een set van Dennerle, met een fles, een drukventiel en een diffusor in het aquarium zelf. De systemen met echt zo’n fles schijnen wel het beste te zijn. Kan m nu niet echt meer vinden.

En leukleuk, een aquarium topic :) ik ben ook net weer begonnen, jaren geen gehad ivm geen goeie plek maar ben nu een nieuw aquarium gestart in mijn kantoor. Een Rio 125, hij is nog aan het indraaien en is nu zo:

Afbeelding

Ik wacht nog met toevoegen van vissen tot alles een beetje stabiel is. Ik wil uiteindelijk een scholenvus (denk afrikaans lichtoogje), corydoras en een algeneter en ene paar japonica garnalen.

Leuk om jullie aquaria te zien!

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:21

Ja ik heb een grote kras, net boven waterpeil, aan de buitenkant. Maar van een afstand zie je hem niet. Op het glas zit een kleintje, die zie je nauwelijks. Maar als je eenmaal weet waar het zit, valt je oog er automatisch op :')
Maar bij het uitpakken van het aquarium en schoonmaken hebben we geen kras gezien. Ik denk dat ik het echt zelf gedaan heb, maar wanneer? Misschien iets met de deksel te hard er weer opm ofzo, maar dan zou je eerder een barst krijgen. Ik weet het niet. Maar goed, het is jammer, maar niets aan te doen denk ik?

Kan best dat de hobby me uiteindelijk bevalt en ik een grotere bak wil. Dus ga voor nu niet panisch doen om kleine krasjes.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:28

Dag 4. Midden plant erg gegroeid. De rode moerasachtige lijkt in de hoogte te zijn gegroeid? En voor zie ik toch ook al een plantje dat omhoog gaat. Temperatuur schommelt tussen 24 en 25. In de avonden staat hier de verwarming ook hoger en neigt de bak tegen de 25 graden aan. Nu overdag keurig 24-24,5. Zou dat erg zijn? Maar ik weet niet hoe ik het stabieler krijg?
Oh en 8 lichturen per dag.

Afbeelding

En dit was dag 1:



Afbeelding