Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:13

Jouw haan is te luidruchtig :') ?
Ohhh heerlijk die stadsmensen, ik zou ze wel wat kunnen doen die zijkerds altijd O:) Mijn vraag is dan meestal of ze graag eten willen op hun bord, zo ja dan snuif de geur van toekomstig eten goed op zo nee dan zeur lekker verder :P

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:12

Oh nee!! Ik was ook bang voor de buurvrouw, ondanks dat we in het buitengebied wonen. Maar ze vind het geweldig gelukkig.
In het verleden ook zo'n buurvrouw gehad... de hooibalen waren te hoog gestapeld, de trekker liep stationair.... Heel veel sterkte, want niets vervelenders van een klagende buurvrouw.

We hadden gisteren voor het eerst 4 eitjes!! Nu uitvinden wie nr 4 is :D

Marcella

Berichten: 36836
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:12

Gelukkig niet bij mij geklaagd trouwens, maar bij de vereniging die gaat er niks aan doen. :+

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:22

Dat scheelt! Dan heb je in elk geval support :)

Marcella

Berichten: 36836
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:33

Klopt ze vonden het flauwekul.

Heb er wel 2 en zat er wel aan te denken om binnenkort te slachten. Nu mag die nog even blijven. :+

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:30

Marcella wat vervelend zeg! Groot gelijk dat ze nog even mogen blijven nu :P

Santos, wat een hel was die buurvrouw van jou! Is ze nu weg?

Ik realiseer mij eens te meer hoe gelukkig wij mogen zijn met hoe wij wonen nu. bijna elk huis in een straal van 2km om ons heen heeft 1 of meer hanen. Vladimir vorig jaar was wel extreem luidruchtig maar ook daar geen commentaar op gehad ofzo.

Hier zijn vrijdag de eitjes aangekomen en na hun rusttijd van ruim 24 uur zijn ze gisteren avond de broedmachine in gegaan.
Doordat er bij de eitjes die ik met de post gekregen had enkele echte kleine eitjes zaten kon ik ook de broedmachine helemaal vol maken :D
Dus nu zitten er 30 araucana eitjes, 5 olijf eitjes van hier en 16 barnevelder eitjes van hier in. Nu enorm hard gaan duimen dat er van de barnie en olijf eitjes er bevrucht zijn.

Heeft er hier iemand ervaring met de puisor exotic extra broedmachine?
Ik had hem al een paar dagen leeg lopen om hem goed op temperatuur te krijgen omdat de kamer waar hij staat erg koud is. Ik had er een andere thermometer bij in gelegd om te ijken. Nu moest hij op 38,9 zonder eitjes om op temp te blijven. Toen ik de eitjes erin had schoot hij meteen door naar 39. Dus gezakt natuurlijk. Nu moet hij op 37,1 staan om die losse thermometer op de goede temp te hebben. Nu ligt de voeler daarvan wel op een eitje maar dat zou niks uit moeten maken lijkt mij want daarvoor lag de voeler op het plastic van het keerrooster.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:01

Wauw, jij krijgt hopelijk een heel veel kuikentjes binnenkort! De Puisor heb ik geen ervaring mee, maar wel met 'niet kloppende temperaturen'. Mijn losse thermometer staat echt veel lager dan de broedmachine, maar de vleesthermometer klopt wel weer redelijk. Dus ik heb echt geen idee welke ik moet vertrouwen.... Ik hou me vast aan de gedachte dat de eieren het beter te koud dan te warm kunnen hebben. Dit keer zonder extra vocht, want ook dat is een uitdaging met een hele kleine machine (Brinsea Mini Advance). Ik hoop echt dat je eieren bevrucht zijn, zo leuk zoveel kleine hummetjes <3

Bij ons zijn gisteren en vandaag weer kuikentjes geboren. 5 bevruchte eieren en 5 kuikentjes! Eentje is vanmorgen te koud geworden, lag net onder de warmteplaat weg (zo dom dat we geen handdoek er omheen hadden gelegd), maar leeft nog wel. Duimen dat ze allemaal blijven leven :o

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:39

Ik heb de aller eerste keer met een brinsea gebroed. Vond het vocht erin doen eigenlijk wel heel makkelijk, kon dacht ik ook vanaf buiten.

Ik heb op het moment de temp maar op een hakunna matatta temp gezet.
Ik had gisteren er ook een vlees thermometer in gelegd en die gaf 34,5 ong aan, de losse thermometer gaf 38 aan en de broedmachine zelf 37. Heb hem nu op 37,5 gezet. En dan maar fingers crossed. Voor de volgende rond haal ik wel 100000% zeker een betrouwbare extra thermometer want dit maakt mij echt gek. Voor nu maar heihard duimen dat het "oke" is.

Mooie uitkomst!!
Hoezo handdoek eromheen?

Ik laat ze de 1e dag of 2 dagen altijd in een doos die net een stukje groter is dan de warmteplaat zodat ze de weg niet kwijt raken. Zou met een handdoek bang zijn dat het te warm word?

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:16

De Brinsea advance mini II heeft de mogelijkheid van buitenaf bijvullen, de gewone Advance mini heeft deze optie niet, maar wel al het automatisch keren ;)

Ik rol een handdoek op en dan aan 1 kant afsluiten. De andere kant net ruimte om er onderuit te kunnen, maar een kartonnen doos is een beter idee!

Maar... ze doen het allemaal nog! Zelfs het zorgenkuikentje is weer opgeknapt.

Ik ga helpen duimen, maar die temperaturen zie ik hier ook voorbij komen op de verschillende thermometers :Y)

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:53

Afbeelding

Kuikens blijven leuk hè :D

Wij hebben 1 die regelmatig 's avonds een windei onder de stok heeft liggen en legt overdag een gewoon ei. Nog een jonge hen 6,5 mnd. Gewoon afwachten tot het zichzelf reguleert?

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:58

:Y) Nou,
Nu ze half ontplofte gevederde pubers worden worden ze minder schattig :Y)

Hier nog maar 3 van de vier, het spreidpootje die het eigenlijk ontzettend goed deed werd plotseling zwak en wou niet meer eten en drinken en overleed al snel -O-
De andere drie doen het dus wel heel goed en zijn klaar voor een groter onderkomen en gaan binnen kort verhuizen naar "buiten" hoe en waar ben ik nog even aan het bekijken normaal had ik ze in een stal maar heb nu alle stallen vol :')

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:15

Wij hebben ook 2 van de 4 Silkies verloren (een met spreidpootjes doet het wel heel goed) Ze zijn zo leuk, dus helaas....

Ik hoop ook heel erg op mooi weer! Heb de 12 weken kippen nu buiten, naast de grote kippen. De 4,5wk nog in de schuur (geïsoleerd) en nu de kuikens in de bijkeuken :Y)

Die van 4wk ben ik blij dat ze een bandje om hebben, anders had ik ze niet meer uit elkaar kunnen houden!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:12

Santos, wat zijn ze schattig <3 <3 Wat voor bandjes gebruik jij ervoor?

Ik ga vanavond echt schouwen, dan zit ik op dag 7 volgens mij. Ik heb stiekem eergisteren avond al even gespiekt en het enige araucana eitje wat ik bekeek was heel duidelijk mooi bevrucht, de barnie eitjes die ik bekeken heb, heb ik hoop dat ik er 2 heb gezien met leven maar ik weet het niet zeker dus vanavond word de grote controle. Hopelijk kan ik mijn week dan positiever aflsuiten als hoe zwart hij nu voor mij is.

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:40

Hier ook problemen met de buren om mijn 4 kriel kippen. (Ze weet geen eens verschil tussen haan en kip) maar als mijn kippen wakker worden tot 1 van de kippen te hard waardoor ze wakker word.

Ik heb ook eieren in de broedmachine liggen. En 2 bevruchte eitjes onder een kip!

Marcella

Berichten: 36836
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:59

Hier eindelijk 1 broeds alleen niet die ik verwacht had. :+

Nu de andere 2 nog en dan kan de haan op luxe wintersport vakantie.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
Santos, wat zijn ze schattig <3 <3 Wat voor bandjes gebruik jij ervoor?

Ik ga vanavond echt schouwen, dan zit ik op dag 7 volgens mij. Ik heb stiekem eergisteren avond al even gespiekt en het enige araucana eitje wat ik bekeek was heel duidelijk mooi bevrucht, de barnie eitjes die ik bekeken heb, heb ik hoop dat ik er 2 heb gezien met leven maar ik weet het niet zeker dus vanavond word de grote controle. Hopelijk kan ik mijn week dan positiever aflsuiten als hoe zwart hij nu voor mij is.


Beugel elastiekjes. Zijn mooi klein en rekken ver. Heel handig voor de eerste weken.

Hoe was het schouwen?

Wat leuk, nog meer kuikens! Pubelia, schouw je de eieren onder de hen ook?

@marcella, heeft de broedse hen ook eieren gekregen?

Wij halen zaterdag nog 7 Brahma eieren voor in de BM en dan hebben we echt wel genoeg jong grut!

De twee Black copper Maransen (nu 3mnd) zijn helaas allebei haantjes. Duimen dat bij de Blue Marans een van beide hen is!

Marcella

Berichten: 36836
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:19

Ja 12 stuks van mijn eigen kippen.

Waar koop je beugel elastiekjes en hoeveel kleuren hebben ze daarvan.

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:19

@santos05 ik hoef de eieren onder de hen niet te schouwen want ik heb geen haan! Heb nu eieren van uit de broed machine onder de hen gelegt, maar er waren een aantal uit haar nest gevallen. Waarvan 1 vd 2 bevruchte eieren. Die was koud. Maar heb ij toch er weer onder gelegd bij haar.

En ik duim voor jou kuikens dat er ook hennen tussen zit!

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:11

Marcella schreef:
Ja 12 stuks van mijn eigen kippen.

Waar koop je beugel elastiekjes en hoeveel kleuren hebben ze daarvan.


Een dochter met een beugel :D Dus via de tandarts.

We hebben maar een BM van 7 eieren, dus 1 of meerdere bandjes (bij 5 kuikens rustig 5 bandjes om 1 pootje) of 1 pootje / 2 pootjes met aantallen. Dus maar 1 kleur en verschillende aantallen.

@pubelia, hopelijk blijft de hen goed op de eitjes!

We hebben nu 1 Schijndelaar haan en ik wil wel 1 Marans, maar geen 4 :Y) Van de Zijdehoen en Brahma's blijft sowieso geen haan.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:55

Laatste eieren van dit jaar in de broedmachine, dan hebben we ook echt wel genoeg kippen voorlopig :D

Dit keer Brahma's, en aanvraag van de kinderen. Past niet in mijn plaatje van gekleurde eieren, maar lichtbruin is ook een kleur :))

Ik vind het erg leuk om topics mee te kijken wat hanen en hennen worden. Waarom zie ik het van anderen wel en (wil ik) het van mijn eigen niet zien :=

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:28

Santos, Het seksen is voor mij ook echt een hobby haha :P Ik heb het geluk dat bij de barnies ik het meteen kan zien al en er geen verrassing is na een aantal weken.
Welke kleurslag brahma's heb je erin?

Hier mogen morgen de kuikens uitkomen. Ik ben zooooooooo benieuwd. Maar ook heel huiverig. Bij mijn laatste controle een paar dagen geleden heb ik er 3 uitgehaald die afgestoven waren en vrees voor nog een paar :(
Ook ben ik een beetje teleurgesteld in de bevruchting van de araucana eitjes. zeg maar 67% bevrucht.
Ik weet niet of dit normaal is of niet maar vind het hoe langer hoe meer toch wel heftig eigenlijk.

Ook weer druk bezig met het zoeken naar een haan nog voor dit seizoen, maar twijfel enorm of ik nu uit alles toch bij zwart blijf, dus met de nieuwe haan eitjes uitbroeden voor nieuwe hennen en dan volgend jaar met een (hopelijk zit er een bij) haan van de eitjes nu in de machine voor een goede genenpoel. Of dan nog weer eitjes bestel voor nieuwe hennen.
Of compleet stop met zwart en over ga op blauw.

Marcella

Berichten: 36836
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:35

Ik ga vandaag mijn eitjes die onder de kip liggen schouwen. Ben benieuwd ze liggen dan ruim 7 dagen eronder.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:52

Hier nu 6 kuikentjes van ruim 30 eieren
Nog nooit zo'n slechte uitkomst maar wel blij met wat we nu hebben

Heb nu 4 lavendel auracanas en 2 twijfel gevalletjes kwa kleur. De zijn geel dus wit geboren maar er komt een soort gepareld grijs/bruinig voor in de plaatst ben dus zeer benieuwd wat het nu word

Mocht je een araucana haan willen liesjuh ik verwacht dat ik twee hanen heb bij de lavendels :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:38

Hihi seven de lavendels zijn met de baard/kuif toch en niet met de toefjes op de wangen?
6 van de 30 is echt weinig! Ik hoop dat het bij mij beter zal gaan. Als ik het goed onthouden heb, heb ik er 17 in lockdown liggen, dus hoop dat ik er meer dan 6 mag verwelkomen.

Ik heb ook nog 6 eitjes van mijzelf erbij liggen, ik ben er zooo benieuwd naar want die zijn dus wel extra speciaal wat er ook van uit komt. Die bevruchting was ongeveer hetzelfde als de araucana's maar had niks meer verwacht eigenlijk van die eitjes omdat mijn haan nog amper tot niks deed, dus vind die boven verwachting goed hihi.
Ik ben dan ook wel verwend denk ik met de 99% bevruchting van mijn vorige haan O:)

Ik twijfel wel echt of die bevruchting normaal is bij araucana's of dat ik toch er wat van moet zeggen tegen de verkoper.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:37

@marcella, en??

Mix Brahma's groot. Ik wilde graag rood porselein, maar de kinderen wilden verschillende Brahma's. Aangezien er geen haan blijft en ze allemaal voor de leuk zijn, maakte het mij niet zoveel uit :D

Wat balen dat er maar zo weinig eieren bevrucht zijn... Je hoopt toch altijd op een goed resultaat!