Puppy Erbij 2022

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jestop
Berichten: 701
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:45

Ik had voor mijn pup ook een bench, eerst een kleine en toen een hele grote. Het idee was wel om die met een half jaar weg te kunnen doen maar het is echt haar plekje geworden. Ondanks dat ze een hele fijne mand heeft gaat ze zelf altijd in de bench liggen. Ook de hele nacht slaapt ze erin en het deurtje staat gewoon open. Zou het sneu vinden om hem weg te halen dus voorlopig zit ik nog met de bench in de woonkamer :-)

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:52

Hier zijn de bench en ren nu een anderhalve maand / 2 maanden weg. Eerst de bench, want mijn vriend had een mooie grote steigerhouten bench gemaakt. De ren uiteindelijk ook omdat hij er niet meer in hoefde 's nachts.
De steigerhouten bench staat er nu wel maar eigenlijk gebruikt hij hem zelden. Er zit zelfs nog steeds geen vergrendeling op de deur :') af en toe kiest hij er eens voor om er in te liggen maar meestal ligt hij gewoon op het kleed of de bank.
Ik vrees dus dat de houten bench uiteindelijk ook op MP gaat. :+

Maar tijdens de puppytijd vond ik de ren echt onmisbaar. Het was echt een vast rustpunt. Niet om hem op te sluiten maar echt als veilige plek. Als we hem in de ren deden sliep hij vaak binnen de minuut. Uiteindelijk is hij super rustig in huis en heeft nog nooit iets gesloopt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:06

Shaya_ schreef:
Ik mag me (voorzichtig) hier ook gaan melden. A.s. zaterdag gaan we bij een working kelpie kijken. Is dan 6 weken oud. Heel fijn contact met fokker en alles lijkt toch wel te passen.
Ikzelf ga actief gehoorzaamheid doen en als de kleine man groot genoeg is (recreatief) behendigheid.
Buiten alle actieve wandelingen.

We hebben nog een 8 jarige border collie. Hij zit sinds april alleen. Toen is zijn papa overleden.
Ik denk dat hij het wel heel leuk vind een nieuwe vriend erbij en ook zeker zal helpen met 'opvoeden'.

Hopelijk ie de klik er zaterdag net zo als dat ik er nu naar uitkijk :D


Leuk! Hier ook twee working kelpies :D Komt ie bij Erika vandaan?

Dit zijn de mijne. En een verdwaalde cattle dog _O-
Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:50

Yes dat klopt 2 uit hetzelfde nest. Wellicht moet ik er even bij vermelden dat we in buitengebied wonen.
We wandelen super veel en daarnaast doen we van alles, detectie, en mee naast paard(zodra ze oud genoeg zijn)
Het is een wel overwogen keuze om te gaan voor 2. Mijn vrouw heeft hier ook een actieve rol in.

Ik heb beetje allergie voor "opsluiten" en het gemak van de mens. Maar besef mij ook wel dat 2 pups elkaar ook goed wakker kunnen houden.
En rust en regelmaat zijn super belangrijk.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:55

@Marjo ik zou zeker een bench aanschaffen ja. Zeker bij de high-energy honden/pups moet je ze echt leren/dwingen om hun rust te pakken, anders doen ze het niet en worden ze vervelend. Wij hebben onze Aussie ook echt in de bench moeten 'opsluiten' soms, omdat ze zelf gewoon niet ging slapen.

Twee honden, pfoe, succes! Ons werd het door de fokker idd ook afgeraden omdat ze elkaar nogal kunnen opnaaien -zeker als nestgenoten- en van wat ik van haar begreep kan het soms ook gedragsproblemen met zich meebrengen (heb even niet meer helder wat voor problemen, maar goed om dat idd in de gaten te houden). Wij wilden ook twee honden, maar we wachten tot Maisie 2 jaar oud is voordat we de nieuwe pup halen (waarschijnlijk ook een aus bij dezelfde fokker).

Een puppyren vind ik ook fijn, dan kunnen ze gewoon spelen zonder dat je er steeds achteraan hoeft te rennen omdat ze iets doen wat niet mag :)).

Succes! Sowieso leuke tijd :D.


Hier een wat mindere dag, Maisie heeft weer blaasontsteking opgelopen.. dus antibioticakuur en toch maar aan de cranberrypillen voorlopig. Van wat ik van de fokker begrijp was moeder ook zo als pup, dus ze heeft het niet van een vreemde :)). Het kan zijn dat ze 'te laag' bij de grond zit met plassen waardoor er sneller vuil bij kan komen.

Ze groeit wel echt als kool :D. 5,5 maand al!
Afbeelding

En echt een typische aus :))
Afbeelding

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:40

Marjo89 schreef:
Yes dat klopt 2 uit hetzelfde nest. Wellicht moet ik er even bij vermelden dat we in buitengebied wonen.
We wandelen super veel en daarnaast doen we van alles, detectie, en mee naast paard(zodra ze oud genoeg zijn)
Het is een wel overwogen keuze om te gaan voor 2. Mijn vrouw heeft hier ook een actieve rol in.

Ik heb beetje allergie voor "opsluiten" en het gemak van de mens. Maar besef mij ook wel dat 2 pups elkaar ook goed wakker kunnen houden.
En rust en regelmaat zijn super belangrijk.

Ik woon ook buitenaf op een boerderij en zelfs hier met alle ruimte en genoeg activiteiten, zou ik niet beginnen aan 2 pups tegelijkertijd. En al helemaal niet 2 cattle's.

Ik vond 1 working kelpie al een uitdaging.

kiwiwitje

Berichten: 20148
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 19:46

Hier zou ik ook echt geen 2 pups adviseren(en als fokker zou ik geen 2 pups mee geven, zelfs niet mijn pup als ik wist van pup 2)
Maar goed ik verwacht dat ze er toch komen dus dan het advies;
Doe NIETS samen met 2 pups.
2 pups opvoeden is eigenlijk 3 pups opvoeden.
Je hebt altijd dingen waar ze samen zijn. Maar alles moeten ze ook alleen doen. Met alles moet je ze alleen begeleiden en niet samen.

https://www.doggo.nl/artikelen/aanschaf ... uis-nemen/

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:58

Bench/ren zag ik zeker niet als opsluiten en zo gebruikten we hem ook niet. Rust creëren, leren aan de pup hoe hij rust moet nemen.
Een bench is zeker niet de enige manier om dit te leren, wel een praktische.
Al moet ik wel zeggen dat ik voor jonge pups een draadbench wel spannend vind zonder toezicht. Fitz heeft zijn onderkaak er in vast gehad terwijl ik er notabene naast zat. In de nacht sliep hij dus in een canvas bench. Toen hij wat ouder was sliep hij wel gewoon in de draadbench/ren. De ren hadden we aan de bench vast omdat hij zoveel van houding en plek wisselt gedurende zijn slapen.

@Imandra: Maisie wordt erg knap!
Laatst bijgewerkt door Leo op 10-11-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9466
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:59

Wie hier perse 2 pups wil krijgt er niet eens een meer als ze het probleem niet inzien met 2 pups.
Ik heb borders en een Cattle dog. Ik zou het met de borders al niet doen. Maar hell no met cattles. En ik kan geen fatsoenlijke Cattle fokker die dat zou doen (al zijn er al niet veel fatsoenlijke fokkers hiervan in mijn ogen. Er zijn er weinig waarvan ik een pup zou willen)

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:16

Nou hier weer wat bijzonders hoor!
Met Parel natuurlijk weer,wie anders :+
Hoop dat de dierenarts gelijk heeft…

Ma viel me op dat ze niet meer helemaal recht kon lopen en tot aan gister leek het steeds erger te worden,echt zwalken en kopschijn en schudden met dr koppie en dan evenwicht verliezen.
Het eerst wat in mij opkwam was tia of beroerte maar gister voor de zekerheid ook urine ingeleverd want ze likte ook veel aan haar vulva.
Ze kijkt vrolijk en wil graag mee tot je de verwardheid bij haar ziet in haar ene oogje dat haar lichaam blijkbaar niet doet van wat ze zou willen.

Vandaag overleg gehad met de dierenarts en ze had wel wat bacteriën in haar urine zitten dus daar sws een ab voor.
Tia/ beroerte is niet uitgesloten tot 2 andere dingen wel zijn uitgesloten.
Vestibulair syndroom of een middenooronsteking.

Dat laatste is wel door mn hoofd gegaan en dus ook het bijzondere weer aan die gekke hond want parel heeft CEC , gesloten gehoorgangen dus dacht dat dat niet mogelijk zou zijn.
Ik wist me te herinneren dat er tijdens een CT scan dat als bevinding werd aangehaald en benoemd was en die heeft ze erbij gepakt en ze heeft wel een middenoor(zeg ik dat goed)
Dus we kijken of de ab aanslaat en dan moet ik haar maandag even berichten hoe het gaat.

Ik hoop natuurlijk dat het dat is maar ik houd wel in mn achterhoofd dat het ook fout kan zijn.

Man man man hoe vaak ik al geen afscheid van die hond heb genomen en elke keer komt ze er weer fluitend uit dat rare beest.
Vaak weet je bij dieren wel dat het klaar is hoe moeilijk die beslissing ook is maar bij Parel zal ik altijd de gedachten houden of het weer goed zal komen.
Een kat heeft negen levens maar mijn chinese naakthond inmiddels al 20 denk ik zo :o

kiwiwitje

Berichten: 20148
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 14:34

Oh jeetje ze maakt t weer spannend zeg.. sterkte

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:09

Nou inderdaad

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:49

cinniz123 schreef:
Nou hier weer wat bijzonders hoor!
Met Parel natuurlijk weer,wie anders :+
Hoop dat de dierenarts gelijk heeft…

Ma viel me op dat ze niet meer helemaal recht kon lopen en tot aan gister leek het steeds erger te worden,echt zwalken en kopschijn en schudden met dr koppie en dan evenwicht verliezen.
Het eerst wat in mij opkwam was tia of beroerte maar gister voor de zekerheid ook urine ingeleverd want ze likte ook veel aan haar vulva.
Ze kijkt vrolijk en wil graag mee tot je de verwardheid bij haar ziet in haar ene oogje dat haar lichaam blijkbaar niet doet van wat ze zou willen.

Vandaag overleg gehad met de dierenarts en ze had wel wat bacteriën in haar urine zitten dus daar sws een ab voor.
Tia/ beroerte is niet uitgesloten tot 2 andere dingen wel zijn uitgesloten.
Vestibulair syndroom of een middenooronsteking.

Dat laatste is wel door mn hoofd gegaan en dus ook het bijzondere weer aan die gekke hond want parel heeft CEC , gesloten gehoorgangen dus dacht dat dat niet mogelijk zou zijn.
Ik wist me te herinneren dat er tijdens een CT scan dat als bevinding werd aangehaald en benoemd was en die heeft ze erbij gepakt en ze heeft wel een middenoor(zeg ik dat goed)
Dus we kijken of de ab aanslaat en dan moet ik haar maandag even berichten hoe het gaat.

Ik hoop natuurlijk dat het dat is maar ik houd wel in mn achterhoofd dat het ook fout kan zijn.

Man man man hoe vaak ik al geen afscheid van die hond heb genomen en elke keer komt ze er weer fluitend uit dat rare beest.
Vaak weet je bij dieren wel dat het klaar is hoe moeilijk die beslissing ook is maar bij Parel zal ik altijd de gedachten houden of het weer goed zal komen.
Een kat heeft negen levens maar mijn chinese naakthond inmiddels al 20 denk ik zo :o


Goeie god wat een verhaal weer! En altijd van die bijzondere dingen, echt bizar! Heel veel sterkte en succes! :knuffel:

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:06

KimD schreef:
cinniz123 schreef:
Nou hier weer wat bijzonders hoor!
Met Parel natuurlijk weer,wie anders :+
Hoop dat de dierenarts gelijk heeft…

Ma viel me op dat ze niet meer helemaal recht kon lopen en tot aan gister leek het steeds erger te worden,echt zwalken en kopschijn en schudden met dr koppie en dan evenwicht verliezen.
Het eerst wat in mij opkwam was tia of beroerte maar gister voor de zekerheid ook urine ingeleverd want ze likte ook veel aan haar vulva.
Ze kijkt vrolijk en wil graag mee tot je de verwardheid bij haar ziet in haar ene oogje dat haar lichaam blijkbaar niet doet van wat ze zou willen.

Vandaag overleg gehad met de dierenarts en ze had wel wat bacteriën in haar urine zitten dus daar sws een ab voor.
Tia/ beroerte is niet uitgesloten tot 2 andere dingen wel zijn uitgesloten.
Vestibulair syndroom of een middenooronsteking.

Dat laatste is wel door mn hoofd gegaan en dus ook het bijzondere weer aan die gekke hond want parel heeft CEC , gesloten gehoorgangen dus dacht dat dat niet mogelijk zou zijn.
Ik wist me te herinneren dat er tijdens een CT scan dat als bevinding werd aangehaald en benoemd was en die heeft ze erbij gepakt en ze heeft wel een middenoor(zeg ik dat goed)
Dus we kijken of de ab aanslaat en dan moet ik haar maandag even berichten hoe het gaat.

Ik hoop natuurlijk dat het dat is maar ik houd wel in mn achterhoofd dat het ook fout kan zijn.

Man man man hoe vaak ik al geen afscheid van die hond heb genomen en elke keer komt ze er weer fluitend uit dat rare beest.
Vaak weet je bij dieren wel dat het klaar is hoe moeilijk die beslissing ook is maar bij Parel zal ik altijd de gedachten houden of het weer goed zal komen.
Een kat heeft negen levens maar mijn chinese naakthond inmiddels al 20 denk ik zo :o


Goeie god wat een verhaal weer! En altijd van die bijzondere dingen, echt bizar! Heel veel sterkte en succes! :knuffel:


De dierenarts heeft wel eens gezegd dat ze het een heel interessant hondje vindt en dat ze wel autopsie op haar zou willen doen als ze overleden zou zijn.
Gewoon omdat ze altijd van die gekke dingen heeft.
Maar geloof niet dat ik dat zou kunnen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:26

Ik sta er heel positief in. En we zijn ons degelijk bewust van deze keuze.
Wij zijn gewoon geen bench gewend. Het altijd zonder gedaan.
Bench hebben we overigens wel. We hebben voor nu besloten om te kijken hoe het gaat/verloopt. De eerste tijd hebben we lekker veel vrij wat voor iedereen fijn is.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:50

Pff Marjo... Ik zeg het niet snel maar vind dit echt heel onverstandig klinken :n Waarom per se twee tegelijk uit hetzelfde nest? En dan ook nog cattle dogs. Ik zie daar echt geen enkel voordeel in ten opzichte van eentje...

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:54

Marjo89 schreef:
Ik sta er heel positief in. En we zijn ons degelijk bewust van deze keuze.
Wij zijn gewoon geen bench gewend. Het altijd zonder gedaan.
Bench hebben we overigens wel. We hebben voor nu besloten om te kijken hoe het gaat/verloopt. De eerste tijd hebben we lekker veel vrij wat voor iedereen fijn is.


Heb je twee benches? Want anders vrees ik dat ze niet gaan slapen als ze bij elkaar zitten.

We hebben bij Maisie júist in het begin veel met de bench gewerkt omdat ze dr rust niet pakte. Als ik de rest zo hoor zijn Cattles als ras ook zo energiek dus lijkt het mij persoonlijk wel slim om juist niet vrij te laten in t begin?

Edit: oké volgens mij las ik fout, je bedoelt vrij van werk zeker :))

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:55

Vrij van werk inderdaad!
We hebben indien nodig meerdere opties om ze rust te geven.
Vind niet nodig om mezelf te verantwoorden waarom 2. Stelde een vraag wbt bench gebruik.

fannetje

Berichten: 3558
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:52

Ik ben vaak gewoon aan het meelezen, maar wil nu graag toch reageren op jou Marjo.
Ik vind het namelijk grappig dat je om advies vraagt en er vervolgens dwars tegenin gaat. Dan denk ik, waarom vraag je het dan?

En wat betreft 2 pups, dat werd mij ook afgeraden door de fokker van mijn hond. Ik zie het wel eens bij mensen en die lopen vaak tegen problemen aan. Soms zal je dan voor 1 van de 2 honden moeten kiezen en de ander weg doen. Dat laatste stond mij vooral tegen, dus gekozen om te wachten.
Nu zat er wat meer tijd tussen dan gepland, maar ik hoop dit jaar nog kunnen te melden, dat er volgend jaar een pup bij komt. Roetsj is nu een super stabiele hond, waar de pup veel aan zal hebben qua opvoeding. Dus ik wacht geduldig af O:)

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:11

Ik ken maar 2 cattle dogs. Maar als ik daar 2 van zou nemen als pups zou ik denk ik na een week al zat zijn :P zelf weten en vooral eigenwijs zijn!

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:45

Ik zou zelf nooit 2 pups nemen,ik had er 2 met 1,5 jaar ertussen en nr 1 is goed opgedroogd maar nr 2 tja ….laten we erop houden dat het een schijtert is.

Bench was ik ook nooit van omdat mn oudje het vanaf dag 1 altijd heel erg heeft gevonden en nog daar ben ik mee blijven oefenen maar zelfs op mn werk in het pension vroegen ze of ik die gilbek ajb niet in de salon kon zetten :')
Na jaren ging het alleen als ik aan het werk was in de salon en zij lag in de grootste maat bench met mn andere hondje te slapen.
Van de zomer zelfs door de dierenarts gebeld toen ze op de spoed lag of het niet beter voor haar hartje was als ze gehaald werd.
Soms is dat dus heel lastig!

Die laatste 2 hadden een kamer ren en die heb ik van de zomer pas opgeruimd want vond het ideaal en toen was de jongste 1,5 jaar.
Tis gewoon fijn om het te kunnen gebruiken op een relaxte manier als het nodig is.

Als ik het over zou doen met 2 pups zou ik het met minimaal 2 jaar ertussen doen.
Na 2 jaar is mijn ervaring dat je dan de ergste tijd hebt gehad en dat ze veel stabieler zijn.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:22

2 pups, ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken… maar dat zelfde geldt voor cattle dogs :+

Wat betreft de bench: hier een kamerkennel/puppyren aangeschaft op advies van de fokker, beste uitvinding ooit! Een veilige ruimte waar ze alleen kan blijven en tot rust kan komen, maar toch nog genoeg bewegingsvrijheid. En ook op latere leeftijd nog handig: afgelopen week heeft mijn oude hond er gebruik van gemaakt ivm verplichte rust na een operatie :j

Het meisje groeit lekker verder en inmiddels zijn we gestart met de vervolgcursus :)
Afbeelding

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:34

Marjo89 schreef:
Vrij van werk inderdaad!
We hebben indien nodig meerdere opties om ze rust te geven.
Vind niet nodig om mezelf te verantwoorden waarom 2. Stelde een vraag wbt bench gebruik.


Goh snap ook niet waarom iedereen er zo over door gaat. Als je eenmaal beslist en gekozen hebt snap ik dat je je niet meer laat beïnvloeden.

Was zelf ook geen bench gewend maar toch voor gekozen in combinatie met puppyren en ben er heel tevreden van! Bench is al een tijdje opgeruimd maar de ren gebruiken we nog steeds. Fijne eigen plek en wanneer Floor echt overprikkeld was en maar bleef gaan, was het ideaal om haar even time out te geven. Vaak ging ze dan binnen een minuut ook slapen. Moe zijn maar niet aan toe geven.
Bench zeker niet gebruikt voor het gemak “opsluiten”.
Ik zou het wel aanraden, zeker met 2 denk ik dat je er alert op moet zijn dat ze genoeg rust krijgen. Vooral ook afzonderlijk van elkaar.

Wanneer mag je ze gaan ophalen?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:45

Mensen blijven er over doorgaan omdat niemand het iemand toewenst pups te hebben met nestgenotensyndroom. Of straks een pup op marktplaats te zien verschijnen omdat het toch teveel was. Het is gewoon een hele bijzondere keuze. En de manier waarop er door de OP gereageerd wordt zegt veel.

kiwiwitje

Berichten: 20148
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 15:11

Dat indd. In belang van baasjes en pups. :) omdat het heel leuk lijkt maar vaak 1 onderschat word, en 2 niet zo leuk is als t lijkt.

Hier toevallig aan vader en zoon beide een pup mee gegeven. Beide eigen huisje en eigen gezin. Maar die pups bij elkaar is echt niet perse leuk. Buiten niks aan de hand maar binnen moet je er heel strak op zitten ook om te zorgen dat ze lief blijven naar elkaar.