CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:02

Ik denk inderdaad dat apart tuig daar mee gaat helpen. Nu is het enige verschil waar we hem aanlijnen (boven op, of achter op het tuig) en dat verschil is mogelijk niet groot genoeg. Is ook wel een reden dat we voor een apart tuig gaan.
Al hebben we laatst op de middag hardgelopen en toen had hij meer focus, maar toen was mijn man ook mee en dat helpt misschien ook.

Nu is het niet dat er totaal geen focus is. Op het stuk van 20 minuten op een slechte dag duikt hij misschien een keer of 5 het gras in om te snuffelen. Op zich niet heel veel, maar als hij recht voor me stopt is het wel 5x een bijna valpartij ;). Het "ga door" commando gaat wel al beter :).

Misschien ga ik eens proberen hem eerst 10 minuten uit te laten, daarna de 10 minuten warming up en dan kijken hoe het is. Op thuiswerk dagen kan dat zowiezo qua tijd, dus dat scheelt ;).

Wij gaan vaak om 6.30 hardlopen - nog lekker koel en rustig (al is het hier totaal niet druk).

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:06

Door Yvetjes op dit topic gewezen.

Ik wil ook graag met mijn hond het hardlopen op gaan pakken en eventueel uitbreiden naar Canitrail/cross.

Nu heb ik wat op internet rond gezocht, en nu begrijp ik dat je kunt beginnen als je hond uitgegroeid is. Sello is een Spaanse waterhond van 8 maanden dus nog wat aan de jonge kant.

Hebben jullie de honden vooraf laten checken bij de dierenarts voordat je begon met lopen?

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:58

PSvanLot schreef:
Door Yvetjes op dit topic gewezen.

Ik wil ook graag met mijn hond het hardlopen op gaan pakken en eventueel uitbreiden naar Canitrail/cross.

Nu heb ik wat op internet rond gezocht, en nu begrijp ik dat je kunt beginnen als je hond uitgegroeid is. Sello is een Spaanse waterhond van 8 maanden dus nog wat aan de jonge kant.

Hebben jullie de honden vooraf laten checken bij de dierenarts voordat je begon met lopen?



Sowieso tot één jaar niet mee hardlopen, je kunt wel de kilometers al opvoeren met wandelen. En vanaf een jaar tot anderhalf kun je de basis erin brengen op korte afstanden en vanaf anderhalf kun je vrij snel opbouwen.

Onze honden gaan volledig op de röntgen maar dat vind ik echt noodzakelijk omdat we fysiek veel van ze verlangen.

Voor het steppen heb je sowieso een ontheffing nodig dus die moet onze DA sowieso tekenen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:38

Oshaa schreef:
Ik denk inderdaad dat apart tuig daar mee gaat helpen. Nu is het enige verschil waar we hem aanlijnen (boven op, of achter op het tuig) en dat verschil is mogelijk niet groot genoeg. Is ook wel een reden dat we voor een apart tuig gaan.
Al hebben we laatst op de middag hardgelopen en toen had hij meer focus, maar toen was mijn man ook mee en dat helpt misschien ook.

Nu is het niet dat er totaal geen focus is. Op het stuk van 20 minuten op een slechte dag duikt hij misschien een keer of 5 het gras in om te snuffelen. Op zich niet heel veel, maar als hij recht voor me stopt is het wel 5x een bijna valpartij ;). Het "ga door" commando gaat wel al beter :).

Misschien ga ik eens proberen hem eerst 10 minuten uit te laten, daarna de 10 minuten warming up en dan kijken hoe het is. Op thuiswerk dagen kan dat zowiezo qua tijd, dus dat scheelt ;).

Wij gaan vaak om 6.30 hardlopen - nog lekker koel en rustig (al is het hier totaal niet druk).


Hebben jullie de starttijden ook al gezien? Jullie starten een kwartiertje na ons. :D Had wel even de hulp met je echte naam, was al op 'Beer' aan het zoeken maar die stond er niet bij hahaha!

We hebben er zin in. *\o/* Over 14 dagen zijn we al bijna daar en aan de beurt. Voor nu ziet de temperatuur er prima uit met rond de 20 graden.

Deze week hebben wij (nog) niet getraind, een weekje vakantie en natuurlijk vanwege de temperatuur. Ik denk dat we vanavond weer een rondje gaan doen.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 06:32

KimD schreef:
Hebben jullie de starttijden ook al gezien? Jullie starten een kwartiertje na ons. :D Had wel even de hulp met je echte naam, was al op 'Beer' aan het zoeken maar die stond er niet bij hahaha!

We hebben er zin in. *\o/* Over 14 dagen zijn we al bijna daar en aan de beurt. Voor nu ziet de temperatuur er prima uit met rond de 20 graden.

Deze week hebben wij (nog) niet getraind, een weekje vakantie en natuurlijk vanwege de temperatuur. Ik denk dat we vanavond weer een rondje gaan doen.


Ja ik had ze gezien! Hopelijk is het niet te warm! Al had ik - met de oog op afstand en rijtijd - ook niet heel vroeg willen zijn ;).
Snap ook niet waarom Beer zijn naam er niet bij staat! Jullie had ik zo gevonden!

Nog geen tuigje gevonden, want we hebben nog niet kunnen gaan. Als het goed is gaan we morgen!

Ik heb wel getwijfeld om niet naar Eersel te gaan. Paar dagen geleden ben ik aangevallen door een loslopende hond en sindsdien is Beer in beschermings overdrive. Hij was er namelijk bij, maar de hond ging echt voor mij en niet voor hem. Uiteindelijk niks gebeurd (mijn man heeft 1 ding opgepikt op de hondenschool toen hij eens mee was en dat is loslopende honden terug sturen), maar Beer is nu wat heftig.
Op onbekend terrein is het minder, dus dat gecombineerd met het geel gaan we het gewoon proberen :).


En iets niet hond gerelateerd - weet nog steeds niet precies hoe, iets met wijn en schoonfamilie- maar in juli doe ik mee aan mijn eerste triathlon! Wel sprintafstand, dus het valt mee. Was toch al aan het trainen voor Eersel dus waarom ook niet :D

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 18:09

PSvanLot
Ik zou, net als wat Kim zegt, nog even wachten met hardlopen. Op de leeftijd van 8 maanden zou ik ook eerst nog focussen op het uitbreiden van de wandel afstanden ja. Je kunt bv. vanaf een jaar wel beginnen met eens wat stukjes aan de heupgordel en bungee lijn te hiken bv en vanuit daar beginnen met commando's voor links/rechts enz te oefenen al en een begin met wat stukjes joggen maken op niet te intensieve ondergronden bv. Wij hebben Arya met 18 maanden op de röntgen laten zetten; de heupen en ellebogen. Niet perse omdat ik toen al wist dat ik zou gaan canitrailen/dog survivallen, maar meer gewoon om te weten hoe het eruit ziet vanbinnen. Achteraf gezien had ik de rug ook gewild, maar ben ik vergeten te doen. Nu zal ik dat niet meer apart nog gaan doen, tenzij er een aanleiding voor is. Maar de heupen en ellebogen waren voor ons wel belangrijk om meteen mee te pakken - ze ging toch onder narcose ivm castratie. Nu ging ik er niet vanuit dat daar iets mee zou zijn, maar ik vond het wel fijn om toch zeker te weten.

Oshaa
Kim zei het idd dat jullie vrij kort na Kim en Kay starten. Jammer genoeg ben ik later omdat ik met een groepje van 3 loop en niet als koppel, dus ik zal jullie denk ik mislopen - of misschien zie ik jullie nog even voor wij zelf starten. Ik denk dat die setting misschien inderdaad niet verkeerd gaat zijn om toch naartoe te gaan, ondanks jullie recente ervaring. Wat een nare ervaring trouwens wel, jeetje :( Maar wat Beer & Eersel betreft, weet je; in het allerergste geval kun je altijd besluiten om te draaien - dat was mijn instelling met Animal Event bv ook en dat ging zoveel beter als ik had gedacht vooraf, ondanks dat er zeker ook stress was bij Arya, maar dat was met name op AE zelf, niet zo tijdens de survival. Ik zou inderdaad gewoon gaan en kijken hoe het gaat en ik denk dat jullie er gewoon een mega positieve ervaring van gaan maken saampjes! Ik hang het gele lint er wel ook weer aan, gewoon voor de zekerheid. En een triathlon, spannend en knap zeg!! Keep us updated! En ik ben benieuwd of jullie morgen voor een tuig gaan slagen; succes alvast.

KimD
Ben benieuwd naar je goPro filmpje naderhand! 8-) 20 graden teken ik inderdaad wel voor :j

--

Ik ben ook erg benieuwd naar de daadwerkelijke temperaturen 3 juli. Wij starten om 13:44; daar ben ik niet perse super blij mee haha. Ik had liever wat eerder gestart ook, maar goed we gaan het zien. Ik heb besloten vanaf een bepaalde temperatuur gewoon niet mee te gaan doen. Maar met de dog survival in Hilvarenbeek laatst was het ook warmer als verwacht en toen heeft Arya er eigenlijk heel weinig last maar van gehad, verbazingwekkend genoeg. Dus even kijken maar wat het weer echt doet als we dichter bij 3 juli komen.

Vanochtend voor het eerst sinds 2 juni weer een rondje canitrail gelopen.
- 6,5km
- 1u4min
- met een gemiddeld tempo van 6,0 km/u. Klinkt misschien niet als veel, maar kijkend naar het feit dat ik met korte beentjes normaal ook maar een gemiddeld wandel tempo van 4,7-5,0 km/u heb, ben ik niet ontevreden (+ het feit dat m'n conditie momenteel slecht is en er nog steeds long covid klachten zijn).

Benieuwd hoe hard ik mezelf hiermee gestraft heb, maar Tijdens het canitrailen ging het best aardig moet ik zeggen dus daar ben ik blij mee. Arya had er zin in en dat is vooral het allerbelangrijkste voor me <3

Gear van arya vandaag
- Inlandsis polar eve verstelbaar harnas
- Neewa bungee lijn
- woolly wolf halsband
- tube line kortloper

Gear voor mij
- Inlandsis air belt
- trailrun schoenen
- joggingslegging van decathlon
- klein rugzakje waar ik 2 flesjes water van 0,5L in kwijt kom en wat andere kleine dingen

Echt Genoten heb ik, ondanks dat ik alweer last van m'n longen heb but worth it. Joggen met intervallen tussen een goede warming up en cooling down in, een paar drink/afkoel momenten voor Arya, een kort bank/pauze momentje voor mezelf nog en maar 2 andere mensen met honden tegen gekomen - zelfs in de verte gewoon niks gezien behalve die 2. Wat is het toch een heerlijk plekje, de Tevener Heide.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:24

PSvanLot schreef:
Door Yvetjes op dit topic gewezen.

Ik wil ook graag met mijn hond het hardlopen op gaan pakken en eventueel uitbreiden naar Canitrail/cross.

Nu heb ik wat op internet rond gezocht, en nu begrijp ik dat je kunt beginnen als je hond uitgegroeid is. Sello is een Spaanse waterhond van 8 maanden dus nog wat aan de jonge kant.

Hebben jullie de honden vooraf laten checken bij de dierenarts voordat je begon met lopen?


Bij ons zijn de heupen gecheckt en staan we onder begeleiding van een fysio :).
Wij hebben het echte hardlopen pas 2 maanden geleden opgepakt, toen was hij al 3 jaar.

cursebreaker

Wat een heerlijke foto's toch altijd! Ook snap dat je je, zeker met het herstellen van long covid, een uur met een hoog gemidddeld wandel tempo heb kunnen volhouden!

Ook echt fijn dat je veel water tegenkomt. Dat hebben we hier helaas een stuk minder, al proberen we het wel altijd op te zoeken. Altijd prettig als ze tussendoor even kunnen afkoelen.
Hopen dat het tijdens Eersel niet te warm gaat zijn. Starten in 35 graden zoals afgelopen zaterdag is gewoon niet realistisch.

--------------------------------------

Hier hebben we denk ik een tuigje! Is een Inlandsis tuigje geworden.
Het leek echt heel netjes te zitten, liep er ook goed mee daar. Alleen nu komt de maar... hier thuis aan de elastische lijn wil hij niet echt. Zonder elastische lijn gaat het prima, maar met wil hij niet echt voorruit. Nu wil dat nog niet echts iets zeggen natuurlijk - het was al avond (net geprobeerd) en we hadden al een intensieve dag gehad. Had het eigenlijk niet moeten proberen, maar wilde zo graag.
We gaan het zien :)


Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:53

Ik kan mijn vorige bericht niet meer bewerken, dus dan maar een nieuwe ;).

Vandaag zowel hardgelopen (heel vroeg vannochtend) als een avondwandeling aan de gordel + tuig gedaan. Hij liep echt een stuk fijner dan gisteravond, dus zal echt aan het moment hebben gelegen.
Hij gaat wel trager zodra er druk op komt te staan, iets wat hij in zijn ruffwear tuig niet doet, maar dat is misschien ook nog wennen.

Tijdens de wandeling viel me wel iets op waardoor ik denk dat het tuig toch misschien terug moet (en wat een issue gaat zijn voor veel verschillende soorten tuigen). Beer zijn normale manier van lopen is met een gekrulde staart (tenminste 70% van de tijd). Dit heeft hij duidelijk van de wetterhoun, die dit ook heeft. Alleen met dit tuig (en ik vermoed alle x-backs) zit er natuurlijk iets "in de weg". Nu liep hij dan ook, als hij met zijn staart krulde, heel raar scheef. Iets dat ik absoluut niet wil stimuleren natuurlijk.

Bij het passen is dat totaal niet opgevallen, omdat hij toen ook niet krulde met zijn staart. Aangezien ik geen woord Frans spreek en ervaak toch dingen in vertaling verloren gaan (en mijn man er niet veel van af weet), heb ik ook veel video's gekeken over de pasvorm. Zij gaven aan, en volgens mijn video's wordt dat ook bevestigd. dat deze echt goed zit. Alleen dat staart krullen....
De vraag is nu - gaat hij er aan wennen en wel normaal krullen? Of is er een type tuig waarbij je dat niet gaat hebben? Misschien als het punt van de klip verder naar achter zit en het tuig dus langer doorloopt, zodat de staart ertussen kan? Maar dat zou dan weer niet kloppen met het eindigen bij de startaanzet.

En zo zitten we ondanks het proberen van veel verschillende tuigjes (wel allemaal x-back, die hadden ze daar alleen), weer met een vraagteken :+

Het was wel een heerlijke wandeling :)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:10

Vergeet niet dat een elastische lijn een heel ander gevoel geeft op het lichaam van de hond, zeker icm een x-back, de verdeling ligt heel anders dan zo'n 90% van de reguliere tuigen.

In principe moet de hond de lijn op spanning houden maar de bungee niet uittrekken. Dat mag wel bij het versnellen of afremmen maar niet tijdens de cadans. Dan moet de lijn in principe strak staan met een hele lichte cadans in de lijn, meestal hetzelfde ritme als de hond. Loop je continu met een slappe lijn is de lijn te lang, loop je continu met een gespannen bungee heeft de hond meer training nodig met ontspannen lopen/ rennen en dus in een cadans blijven want dan kiest de hond voor de makkelijke weg en zet gewoon druk op de ketel. Kost geen moeite behalve brute kracht, voor de hond super makkelijk maar absoluut niet wenselijk.

Wat betreft de staart, daar zal hij zelf een weg in moeten vinden. Hij zal het meer met wandelen doen dan met rennen gok ik? De honden die bij ons als een botsauto lopen zijn dat naarmate de kilometers in de benen kwamen steeds minder gaan doen en inmiddels niet meer. Met agility daarentegen wel weer want daar kan het wel. Maar voor de step en met hardlopen doen ze het niet meer. De piranha doet het overigens wel als ze de piranha uithangt en dan heeft ze er geen last van want dan is ze te druk met haar grote mond. :+

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:21

Dat is inderdaad een goede om aan herinnerd te worden - hoe anders het voor hem voelt. We gebruiken de elastische al een tijdje, maar kan me voorstellen dat de x-back heel anders voelt. Ik hoop echt dat tijdens onze vakantie in juli het koel genoeg is om de canicross workshop te doen (heb nog niet vaak gehoopt op fris weer tijdens een vakantie!).

De staart doet hij idd meer met wandelen. Of als we langs erfhonden hardlopen, dan gaat die ook heel parmantig lopen zwaaien ;). Beetje hetzelfe idee als jouw piranha (of demon als je haar naam eer aan wil doen natuurlijk). Al vind ik Maze als ik haar op foto's zie vooral een bikini model :D

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:38

Zeg haar dat maar niet, ze is al arrogant genoeg. :')
Afbeelding

En uiteraard heel beangstigend als ze lelijk doet. _O-
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:42

Ik kom me hier ook even melden. Want de plaatjes zijn genieten :D En Arya lijkt fantastisch op mijn eigen draak haha (Zijn moeder heeft 3 nestjes gehad, en hij zelf eentje. Dus vraag me bij iedere oudduitser altijd af of het familie kan zijn _O- )

Afbeelding

Nu wil ik heel graag ook weer beginnen met joggen, op zeer laagdrempelig niveau. En zo'n trekhulpje lijkt me wel wat :D + mijn hond zou het ronduit fantastisch vinden.

Enige wat moeilijk is, is dat hij kan uitvallen naar andere honden. Sinds z'n ballen eraf zijn zeer beperkt (alleen jonge reuen), en als hij geconcentreerd is doet hij ook helemaal niets. Ik fiets met hem aan de springer en dat doet hij perfect. Met z'n conditie zit het dus ook wel goed, stukken beter dan de mijne.

Ik kan alleen niet zoveel vinden over wát je een hond nou aan moet leren aan bv. stemcommando's en hoe je dat doet (iig op de eerder genoemde site). Hoe leer je hem rechts en links aan. Het feit dat je hem aan zo'n tuig niet kunt corrigeren vind ik ook wel een dingetje (al is hij dus heel braaf, tenzij hij andere jonge reuen tegenkomt) en hoe snapt zo'n hond nou dat hij aan dat tuig wel mag trekken en aan een ander tuig niet? Zo'n groepstraining met mijn 45 kilo wegende, niet altijd even tolerante, reu lijkt me niet echt een optie :')

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:59

Wat een prachtige kop heeft je hond!

Wat je je als eerste moet afvragen, hoe erg valt je hond uit? Is het echt op alles en altijd of is het sporadisch en zie je de trigger al vrij vroeg? In het eerste geval zou ik hem sowieso muilkorven, voor zijn en jouw veiligheid. Dan hoef jij je geen zorgen te maken dat het mis kan gaan en daardoor ook zekerder lopen/ handelen. Als jij namelijk niet helemaal zeker bent dan zal dat zeker weerspiegelen op de hond en daardoor ook sneller uitvallen. In het tweede geval zou ik gewoon lekker meters gaan maken en zorgen dat je eerst op rustige tijdstippen gaat lopen zodat de commendo's er goed inzitten. Mazikeen is echt een piranha maar met stem goed te controleren. Als ik aan haar zeg "Mondje dicht, tandjes bij!' doet ze wel haar staart omhoog en gromt/ blaft binnensmonds maar loopt wel gewoon door.

De Black Wolf lijnen hebben een ingebouwde korthouder, dat is wel handig natuurlijk: https://www.actievehonden.com/p/heupgor ... euren/1899 Dan kun je hem korter pakken. Alleen 'hang' je dan wel aan de achterkant, als het jouw een fijner gevoel geeft zou je hem ook een halsband met korthouder kunnen omdoen, dan kun je hem aan de halsband kort houden.

Wat betreft commando's is het voor iedereen heel persoonlijk. Omdat onze honden ook voor de step lopen en agility doen zijn de commando's niet moeilijk aan te leren maar ik moet er ook voor zorgen dat ze niet overlappen of hetzelfde commando iets anders betekend, dat is natuurlijk niet handig.

Het belangrijkste wat ik leer is 'let op!', dat wilt zeggen dat er een ander commando gaat volgen en dat ik hun aandacht nodig heb. Dan leer ik ze 'links' en 'rechts' als richtingcommando en die geef ik enkele meters voordat we daadwerkelijk links of rechts moeten, als ze daadwerkelijk links of rechts moeten, dus op het moment van afslaan zeg ik 'li li li' of 're re re'. Dit is super makkelijk thuis te leren om een pion of stoel of ton, iets wat je voor handen hebt. Als je het interessant vind wil ik er wel een filmpje van maken, pak ik Vixem wel, die kent het nog niet. :P Als ze een pas moeten versnellen maar niet moeten gaan rennen/ trekken krijgen ze het commando 'hit', dan hebben ze normaal gesproken een te slappe lijn en ik een hogere cadans dus dan moeten zij een iets hoger tempo voeren. Als ze echt mogen gassen krijgen ze het commando 'Hit it!' maar dan moet ik zelf ook echt gaan knallen. _O- :')

Voor de verdere rest gebruik ik met hardlopen geen commando's geloof ik, buiten het 'negeren', 'doorlopen' en 'mondje dicht, tandjes bij!'.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:31

Ons dogsurvival debuut staat even op losse schroeven... onze auto had een geluid die we totaal niet vertrouwen. Meteen naar de garage en hopelijk is die op tijd terug. Net nu we de tweede auto hebben gekocht... maar ja, we gaan het zien :).

Heb wel wat gear issues. Beer wil echt totaal niet door lopen met het x-back tuig. Echt totaal niet. Met zijn oude tuig is het geen probleem. Stukjes los met de x-back (gewoon om te zien hoe het gaat) is ook prima.

En mijn hardloop gordel wil ook even niet. Gaat steeds scheef zitten, zelfs als er teen druk op zit. Krijg het ook niet goed afgesteld.

Uiteindelijk is het vooral een drukke en frustrerende periode op werk, waardoor alles een beetje extra binnenkomt...

Maar goed. Ik ga heel hard hopen dat de auto snel gemaakt is!

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:36

Ik zou eens kijken of er iemand in de buurt is die met je mee kan kijken waar het mis gaat.

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:35

Oshaa
Ah nee, hopelijk kan de auto snel gemaakt worden! Ah wat rot zeg dat hij maar niet kan wennen aan de X-back. Als je de optie hebt, wat Kim voorstelt, zou dat wel een goed idee zijn denk ik; iemand laten mee kijken. Of misschien toch voor Beer een open back proberen? Grote kans dat hij gewoon enorm moet wennen aan de andere druk verdelen en druk wat dit soort tuigen zet bij ‘m. Misschien is het een kwestie van toch vaker blijven doen nog en veel belonen/gewenning, maar het kan idd geen kwaad om uit te zoeken of er niks anders is. Is hij toevallig al eens langs een osteopaat ofzo geweest? Misschien zit er ergens iets niet helemaal lekker, waardoor deze manier van bewegen belemmert bv. Je zou het tuig ook eens mee kunnen nemen naar een osteopaat en ‘m laten lopen erin en die eens laten meekijken en dan na laten voelen. De gordel heb ik ook vaker ruzie mee, lol. Verstellen ben ik een ramp in, maar hij zakt me vaak na een tijdje gebruiken van de kont af; heel onhandig. Terwijl hij voor m’n gevoel altijd goed en strak genoeg zit, maar ergens gaat er dan iets fout hihi. Maar kan me voorstellen dat met zo’n drukke periode nu dit allemaal even weer extra zwaar weegt mentaal en je dat er even niet bij wilt hebben. Kan je partner misschien helpen met afstellen van je gordel trouwens?

KimD
Echt die foto’s van Maze hahahaha. Helemaal Haar, lol.

Menino
Welkom! Wat een gave hond heb je! Ik durf wel een gokje te wagen welke lijnen erin zitten bij ‘m, heb een vermoeden, dus ben wel benieuwd geworden of dat klopt, so tell me! Hihi. Ik hoop ook nog steeds wat meer nestgenoten van Arya tegen te komen. Een deel van de popkopers uit haar nest zijn geen social media mensen e.d. dus er is ook geen whatsapp groep of contact zo bv. Ik heb met 2 broertjes-eigenaren wel leuk contact, dus dat is wel iets xD

Denk dat Kim al heel veel fijne tips heeft gegeven hier. En ik zou haar misschien ook houden aan d'r aanbod van het filmpje maken. Denk dat dat heel leerzaam kan zijn ook - die wil ik ook meteen zien Kim, kan ik ook vast nog van leren :j :P

De Zero DC lijnen hebben ook een handvat/kortloper verwerkt in de lijnen overigens, mocht je naar meer opties willen kijken. Die vind ik zelf ook enorm fijn - die gebruik ik tegenwoordig eigenlijk het liefst ook. Heb ook een Black wolf & een Neewa, waar ik ook niks verkeerds over kan zeggen en die Black Wolf heeft idd ook dat handvat, wat handig kan zijn. Al heb ik persoonlijk het allerliefst een aparte kortloper mee - van Tube line - en die hang ik aan de halsband wanneer we iets tegenkomen waarbij ik haar kort wil hebben. Wat Kim zegt, aan de bungee lijn kortloper vast houden geeft je wel echt minder controle omdat je er achter hangt en zeker met grotere/zwaardere honden is dat vaak echt heel onhandig vind ik. Doe ik vaak wel gebruiken even snel als ik met meer ruimte iets moet passeren en d’r maar even kort hoef te houden, maar als je meer controle wilt is het gewoon niet handig als er bijna 40kg aan de andere kant zit. En met een uitvallende hond van dat kaliber is meer controle wel fijner. Dus ik zou eens kijken naar een niet al te zware/aanwezige halsband icm met zo’n lichtgewicht kortloper zoals die van Tube Line of eentje van biothane bv. eraan. Ik heb die tijdens het lopen aan m’n heupgordel hangen en klik ‘m dan even snel vast wanneer nodig - ik vind 'm aan de halsband laten hangen niet fijn omdat 't net een hoogte heeft waarbij Arya anders kan blijven hangen met een poot - Ik heb 'm dan wel vaak aan haar gewone wandel tuig hangen bv, maar is met een trek tuig weer niet handig/te doen. Wel wat meer handelingen om zo'n kortloper aan de halsband te klikken tussendoor, maar werkt an zich prima - want het meeste zie je toch wel van te voren aankomen. Kom je iets Echt plotseling tegen op regelmatige basis en maak je je hier zorgen over, dan zou je idd wat Kim zegt miss eraan kunnen denken om uit veiligheid een muilkorf te gaan gebruiken en van daaruit eens te kijken hoe het gaat in praktijk. Maar grote kans dat zijn uitval gedrag misschien wel afneemt ook als hij eenmaal wat vaker bezig is geweest met dit 'werk' waarmee je ze toch leert focussen op omgeving wat meer te negeren. Maar dat is denk ik ook een beetje afhankelijk van hoe snel zoiets gebeurd in de omgeving waar je loopt en op welke afstanden je anderen tegenkomt. Wij lopen bewust op een plek waar ik weet dat de paden heel fijn zijn om te lopen, met tegenliggers ook en waar het gewoon een stuk rustiger is op bepaalde dagen en tijden bv. Dus misschien dat je ook bewust een paar plekken kunt opzoeken waar je de kans al minimaliseert dat je veel tegemoet komt.

Het leren trekken aan dit tuig en andere niet is vooral een kwestie van herhalen en ook commando’s gaan koppelen en dan gaan ze dat linkje wel best snel leggen wanneer ze zien en voelen dat ze dit trek tuig aan krijgen. Links/Rechts aanleren kun je met wandelen bv ook al mee beginnen. Nu zit het er bij ons ook nog niet heel goed in omdat ik niet consequent en structureel genoeg bezig ben geweest, maar je merkt wel dat als je hier al een paar x achter elkaar mee bezig bent, ze dat linkje wel weer best snel gaan leggen. Bij Arya moet ik er even opnieuw wat aandacht aan gaan besteden, maar heb ook bar weinig gedaan de laatste tijd.

Ons arsenaal aan commando’s is ook niet perse heel groot, maar ‘Let op’ gebruik ik zodat ze weet dat er een ander commando volgt zoals bv. ‘Vooruit’. Bij de ‘Vooruit’ weet ze dat ze vanuit lopen moet gaan trekken in een draf tempo - je kunt dit bv in het begin aanleren door iemand met je mee te laten gaan, die dan naast de hond rent zodat de hond makkelijker vooruit leert gaan en je dat commando kunt koppelen. Mijn man is de eerste keer mee gegaan bv en vanaf de 2e keer had ik hem eigenlijk ook niet meer nodig en zat die ‘Vooruit’ er heel snel in. Maar dat komt denk ik ook omdat Arya heel erg enthousiast is met canitrail. Links/Rechts interesseert d’r geen reet, dus die kost me wat meer moeite hahaha. Maar het vooruit gaan vind ze wel helemaal prima, dus dat linkje legde ze snel, lol. Verder gebruik ik nog vaak ‘Door’ als ze afgeleid raakt/uit focus en eens te ver naar links of rechts uitwijkt - als ze bv water ziet ofzo waar ze eventueel naartoe wil of rustiger wil gaan of zelfs lopen om te snuffelen - of een ‘Rustig’ als we met tempo wisselingen bezig zijn en ze rustiger moet maar Niet moet gaan lopen. ‘Lopen’ gebruik ik ook wel als ik terug naar lopen ga, maar dat is meer toeval nog denk ik dat ze dat ook doet ipv dat dat commando er al lekker in zit. Het is denk ik vooral even uitzoeken wat jij zelf prettig vind erin te hebben; is ook afhankelijk van Hoe je hond alles oppakt en in de situatie is. De ene hond zal water bv al vanzelf negeren en hoef je niks mee te doen, waar je met de ander wel meer aan een negeer commando moet werken bv. Echt gassen zit hier nog niet erin met commando omdat ik daar nog weinig mee doe en zal doen; Arya’s tempo ligt sowieso met galop veel hoger als mij en ik moet echt sprinten en nog is het dan lastig bij houden, dat vind ik op sommige paden gewoon echt eng nog omdat ik niet altijd even stabiel mijn voeten neer zet en m’n enkels die klappen nog niet goed opvangen - maar ook is het ons doel niet om zsm te rennen, dus ik zal dit sowieso niet veel trainen. Maar ik laat haar af en toe wel in galop zodat ze even wat met tempo wisselingen bezig is en even extra energie eruit kan gooien, maar in basis werken wij vanuit een rustiger draf tempo - wat ook bij canitrail, waar wij naartoe werken ipv canicross, de bedoeling is. Ook een slappere lijn met lopen is hierbij toegestaan alsook mee draven Naast je ipv voor je. Als Arya soms wat meer moe word, draaft ze vaak met een slappere lijn en/of naast me stukken mee ook bv. en dat vind ik prima dan ook, want ze gaat wel Door en niet terug naar lopen - omdat ik dat niet vraag. Dus ik kijk dan even naar wat zij aan kan op dat moment, maar dan wel nog steeds iets vragend van d'r alleen minder intensief. Maar meestal zit mevrouw wel gewoon in trek-modus. Ze leeft voor het trekken geloof ik :') Met de survival brak ik meermaals bijna m'n nek zo hard vloog ze - dan is bijna 37kg best behoorlijk wat er aan je vast zit als je bergje op en af gaat, lol.

Maar goed; mijn conditie is momenteel ook weer non existent dus de stukken die wij joggen zijn echt niet noemenswaardig voor de meesten haha. Echt meer opbouwen gaat hier helaas gewoon nog niet door m’n klachten momenteel - ik weet ook echt serieus niet of de survival zondag haalbaar gaat zijn. Baal ik echt van, zeker omdat ik zie hoe leuk Arya het werk vind.

--

Ik ga eens langzaam beginnen met prep-work voor de survival a.s. zondag.

Aangezien ik me momenteel slechter voel als voor de vorige survival, maak ik me wel een beetje zorgen - zeker omdat deze survival ook langer is qua afstand. Maar ik heb voorgenomen om echt te Gaan en dan zien we wel hoe het zondag zelf gaat. Wil niet op voorhand niet gaan, want ik weiger gewoon te accepteren dat het niet gaat met m'n klachten :') Ga ik erna denk ik enorm spijt van krijgen, want ik ken mezelf en push soms ook te veel omdat ik niet kan accepteren dat het niet gaat haha, maar so be it :') Ik hoef in ieder geval niet zelf heen en terug te rijden, dus die energie kan ik me al besparen thank god. En dan word het sowieso maar meer lopen deze keer ook en onderdelen skippen wanneer het even niet gaat - heb ik in Hilvarenbeek de laatste keer ook bij een paar obstakels gedaan bv.

Vandaag ga ik even de auto weer eens opruimen en alle benodigde spullen eens uithalen + alles nog eens goed doorlezen van de organisatie, zodat ik zondag niet voor verrassingen sta - ik haat het om zoiets te moeten regelen hahaha. Ik ga Kim zondag heel erg missen denk ik om erbij te hebben :') Zij is altijd erg ondernemend en zeker in dit soort situaties en dan vind ik het 'handje vasthouden' erg handig. De mensen die ik mee heb zondag kijken naar Mij, dus dat is echt niet handig := _O-

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:09

Moet ik jullie alvast aanmelden zondag? "Ja, ze zijn er nog niet maar die groep is mensenschuw!" :') _O-

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 10:12

KimD schreef:
Moet ik jullie alvast aanmelden zondag? "Ja, ze zijn er nog niet maar die groep is mensenschuw!" :') _O-


Als het kon, zou ik het zo doen :') _O- _O- _O-

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:56

Even snel tussendoor - we hebben de auto terug, dus morgen zijn we van de partij.

Beer heeft net nog even zijn laatste zwem"training" gehad. Nu ik zo meteen de Titan Swim (1km en 15 obstakels) dan zijn we helemaal klaar voor morgen :D

Afbeelding


Afbeelding

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:26

Na onze vuurdoop van vandaag kom ik me ook maar melden :D
Afbeelding

Ik heb een rustige start gemaakt om te kijken of canitrailen iets voor ons is (ik heb een conditie van niks en lig al op apegapen na een sprintje _O- Ik heb nog een lange weg te gaan :)) ). We hebben meegedaan bij de recreanten bij Zeewolde vandaag. Ik ben de tocht alleen begonnen, en heb later met detroit opgelopen (bedankt nog voor de gezelligheid :D ).

Jarvis heeft volop genoten vandaag, dus we gaan zeker door met dit verder te ontdekken :j

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:45

Tigress schreef:
Na onze vuurdoop van vandaag kom ik me ook maar melden :D
[ [url=m/QOYWmP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een rustige start gemaakt om te kijken of canitrailen iets voor ons is (ik heb een conditie van niks en lig al op apegapen na een sprintje _O- Ik heb nog een lange weg te gaan :)) ). We hebben meegedaan bij de recreanten bij Zeewolde vandaag. Ik ben de tocht alleen begonnen, en heb later met detroit opgelopen (bedankt nog voor de gezelligheid :D ).

Jarvis heeft volop genoten vandaag, dus we gaan zeker door met dit verder te ontdekken :j

Jeeej welkom! *\o/* was gezellig samen de laatste helft te lopen ja! Grappig ook om onverwacht op te trekken met een medebokker *D

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:06

Wij hebben ons heel erg vermaakt bij de dogsurvival. Was echt heel leuk om te doen en Beer heeft me echt verrast! Toen ik de grote van het zeil waar we onder moesten zag dacht ik - dat gaat heel moeilijk worden, maar het ging best soepel! Wel heel blij dat we met 2 waren, gaf net de extra steun die hij soms kom gebruiken. Beer bleef ook goed rustig en gefocust ondanks alle enthousiaste honden erom heen.

Vond het een fijn parcours, met steeds wat water om af te koelen. Het stuk met de zandheuvels was fysiek wel nog best pittig - maar was ook onze eigen schuld, moeten we maar niet z fanatiek zijn!

Alleen het in een bakje / op een matras zitten en dan voortrekken ging echt niet. Had ik ook al verwacht, maar nog niet echt op kunnen oefenen. Was duidelijk dat dat het niet ging worden. Wat ook helemaal prima was. En bij de eerste wip is hij nogal geschrokken door de snelheid waarmee die omklapte, dus de tweede wilde hij niet. Geen probleem, dan oefenen dat nog gewoon rustig op de hondenschool.

Op het lange stuk rechtdoor schoot er ee gesp los en was Beer ineens los. We waren helemaal alleen op dat stuk (veel tijd tussen de starts) dus dat was verder geen probleem :) - Beer nam vooral de mogelijkheid om wat snelle cirkels om ons heen te rennen.

Ook nog (toch) een ander tuig bij Run with Pride gekocht. Een O-back voor honden zwaarder dan 20 kg. Hij trok bij het testen al beter dan in de 8x dat we de x-back hebben geprobeerd, dus mogelijk had hij toch problemen met de x ofzo.

Nog geen foto's voorbij zien komen - een fotofair fotograaf heeft wel wat foto's gemaakt van ons in de modder, maar geen idee of we die nog ergens gaan kunenn vinden, hoop het wel!

Twijfel nu heel erg om mee te doen de 24ste. Wilde eigenlijk niet vaneg3de afstand, maar het was wel echt heel leuk!

Gisteren meteen doorgereden naar een familievakantie aan zee. Morgen in alle vroegte een strandwandeling gemaakt. Beer was uitermate tevreden nadat hij ergens een bal had gejat (geen zorgen, de bal is terug gegeven aan de rechtmatige eigenaar :D )
Ga meer met speeltje trainen. Tijdens de survival hebben we ergens een bal gevonden en die was veel motiverender dan snoepjes!



Afbeelding

Afbeelding


Kim & Co hebben we ook nog (in actie) gezien (oa op de netten en de water tunnel). Had Maze echt groter verwacht! Denk door alle verhalen :j

CupCakes_

Berichten: 3363
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:40

Wat fijn dat het zo goed ging met Beer! En misschien vind hij de O-back fijner dan de x. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat de komende tijd.

Ik heb ons voor de 24e ingeschreven. Geen conditie en niks niet. Maar deze is vrij dichtbij en een kleine afstand. Dus ik wil het gaan proberen of het met Jipperd gaat lukken. Nu nog iemand charteren die met mij mee wil _O-

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:50

CupCakes_ schreef:
Wat fijn dat het zo goed ging met Beer! En misschien vind hij de O-back fijner dan de x. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat de komende tijd.

Ik heb ons voor de 24e ingeschreven. Geen conditie en niks niet. Maar deze is vrij dichtbij en een kleine afstand. Dus ik wil het gaan proberen of het met Jipperd gaat lukken. Nu nog iemand charteren die met mij mee wil _O-


Ik heb me óók ingeschreven voor de 24e.

Misschien kom ik je wel tegen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:37

Wij hebben zondag ook echt een leuke survival gehad! Ik vond de obstakels echt heel leuk maar absoluut niet fysiek (te) pittig, alleen de zandheuvels waren wel even een uitdaging. Maze had even een heuvel of twee nodig om te beseffen dat ze samen met me moest afzetten en dan vlogen we samen eroverheen.

Harvey & Maze deden het echt heel knap, Harvey is met Kay iets lomper dan gebruikelijk als hij niet aan mij vast hangt maar het ging goed zolang ik overal gewoon voorop liep. Dan reageerde hij ook op de commando's van Kay.

Wel vond ik op sommige stukken het parcours erg slecht aangegeven en ik vond de eerste obstakels allemaal wat kort op elkaar gepropt, de honden waren natuurlijk helemaal opgeladen en moesten direct 'aan', dat vond ik jammer maar ze deden dat verder prima. Toen we het eerste lange stuk tegenkwamen waar we konden gassen hebben we ze ook maar flink laten gaan.

We hebben alle obstakels kunnen voltooien, ik was erg onder de indruk van de honden, hoe makkelijk ze dingen deden die ze nog nooit gezien of gedaan hadden. Dit smaakt naar meer! Kay vond het ook erg leuk om te doen dus ook leuk om iets samen te hebben waar we niet tegen elkaar lopen. :+

We hebben alles gefilmd met de GoPro maar ik moet de filmpjes nog downloaden, ik verwacht er niet teveel van aangezien de meeste obstakels op handen en knieën waren. _O-

Zeewolde zag er ook echt fantastisch uit qua hindernissen/ obstakels, die had ik ook graag getrotseerd! Maar dat is me echt te ver rijden om door de modder te rollen. :Y)

Ik had 's avonds nog een mooie trofee, een positieve COVID test, dus nu al twee dagen ziek, zwak & misselijk. *\o/*