CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:31

Wat een leuk topic, mag ik ook meekletsen als caniwalker?
Traile heb ik heel lang gedaan, maar geen zin meer in. Sterker nog, door chels en mij is Dorethea op het hele canitrail idee gekomen en is ze de natte neuzen op gaan zetten.

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 14:33

EmptyWords schreef:
Wat een leuk topic, mag ik ook meekletsen als caniwalker?
Traile heb ik heel lang gedaan, maar geen zin meer in. Sterker nog, door chels en mij is Dorethea op het hele canitrail idee gekomen en is ze de natte neuzen op gaan zetten.


Welkom!
En wat leuk zeg dat het idee van de oorsprong ervan bij jou ligt! Ze hebben een erg toffe organisatie vinden, fijne website ook met duidelijke uitleg ed.

Ik doe ook heel graag aan caniwalk. Als ik tegenwoordig een vaste riem mee heb ipv bungee en trekking belt, ben ik al verdrietig hahah. Heerlijk is dat caniwalk ook ja!

Ik ga m’n eerste Natte Neuzen trail doen wanneer het kan, ben benieuwd. Had me ingeschreven voor die van Limburg in mei maar niet gered door m’n long covid. Maar ik ga ‘m dan proberen in juni alsnog te doen en dan zou ik alsnog ook gewoon mn pakketje van Dorothea krijgen, dus leuk!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:49

Dan zal ik ons voorstellen.

Ik ben Elaine, 33 en wandel graag met mijn hond.
Ooit begonnenet trailen om af te vallen, maar dat is me nog niet gelukt :')

Mijn eerste trailmaatje is nu 12,5 sn met pensioen. 1x per dag een slenterwandeling van 20 min vindt ze lang zat helaas.

2 jaar geleden een opvolger gevonden. Bo is een mechelse herder van nu bijna 5. Ze heeft 3 jaar als kennel/boerderijhond geleefd en is nu alles aan het inhalen.Afbeelding
Afbeelding
We hebben een inlandsis tuig voor haar, ik heb een non stop gordel voor mezelf (die eigenlijk te klein is geworden). De elastische lijn heb ik door raymondo van run with pride in late korten. Deze is ju 1,5 meter lang.
Laatste tijd erg druk geweest (organisatie agility wedstrijd, organisatie dogsurvival en dingen voor het werk) waardoor ik een tijdje niet gelopen heb.

Binnenkort verhuizen, dus dan heb ik nieuwe gebieden om te verkennen.
Deze week loop ik ook nog niet, omdat ik bij mijn ouders ben om op chels te passen. Zodra ze een tuig zit wordt ze.helemaal blij en dat vind ik zielig

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:56

Wauw, mooie hond EmptyWords!
Heb je ook een fotootje met het tuig in tractie? Ik vraag me af of ie niet te groot is, en achter de ribben komt in tractie maar misschien zie ik het verkeerd. :)

Hier ligt alles momenteel stil, druk met deadlines. ;(

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:43

Eowyn3003 schreef:
Wauw, mooie hond EmptyWords!
Heb je ook een fotootje met het tuig in tractie? Ik vraag me af of ie niet te groot is, en achter de ribben komt in tractie maar misschien zie ik het verkeerd. :)

Hier ligt alles momenteel stil, druk met deadlines. ;(

Hij schuift iets achter de ribben inderdaad, 2 weken geleden even gekeken met run with pride. Dit is op te lossen, moet even bij een schoenmaker langs.

Ze heeft een beetje een gekke bouw. Hals en borst hebben deze maat wel nodig

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:14

Vandaag de mogelijkheid gehad om een non-stop freemotion harnas maat 7 te passen. Zou zelf nooit aan een maat 7 gedacht hebben, maar ik vond hem best aardig zitten. Vind het ook wel echt een mooi harnas.

Wel iets teveel ruimte bij de nek (hand ertussen ipv 2 vingers), maar zat wel goed bij het borstbeen (vraag me af of een maat 6 - wat ik zelf zou denken - niet te hoog gaat zitten, was weinig ruimte over zeg maar). En als hij zijn bananenhouding deed stonden de rechte stuggere stukken wel een stukje van hem af, maar dat is te verwachten denk ik (door de stugheid).

Afbeelding

Afbeelding

Zit te denken om misschien van deze een maat 6 te bestellen om te vergelijken. En een maat groter van de islandis, ook ter vergelijking.

Heb wel contact gehad met de winkel in België, maar die zeggen langskomen en het is gewoon echt te ver. Tegen de tijd dat we daar tijd voor hebben dan kunnen we ook naar Rundog, als we in Drenthe op vakantie zijn.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:27

Ik kan het niet goed zien, maar hij lijkt voorbij de ribben te komen. Ook de zijkanten moeten op de ribben liggen, niet over de zachte delen er achter

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:39

EmptyWords schreef:
Ik kan het niet goed zien, maar hij lijkt voorbij de ribben te komen. Ook de zijkanten moeten op de ribben liggen, niet over de zachte delen er achter


Bedoel je dan het rood omcirkelde deel?


Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:46

Ja

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:59

Die volgt de lijn vd laatste rib, dus wel op het randje. Kan nu geen betere foto's maken, want was alleen hier om te passen.

Denk dat de maat 6 netter zal zitten, alleen vraag ik me af of die dan op het borstbeen goed zit. Ga het proberen :)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:06

Ik kan niet wennen aan die freemotion, ik vind het echt een vreselijk tuig. :')

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:25

Oei ja die ligt achter de ribben volgens mij!

@KimD tijdens een stage canicross die ik liep werd getoond dat die harnassen toch de bovenkant van de schouder blokkeren (door die lange banden, eigenlijk zie je exact waar dat grote logo zit dat de band over de bovenkant van de schouderplaat loopt), terwijl een 'simpele' x-back wel de schouders vrij laat. Ik heb een Inlandsis X-back voor Toby, en open-back voor Sia, wel blij mee! De kwaliteit of materiaal is zeker geen probleem imo. Zou liever een x-back hebben voor Sia ook maar nog geen goed passende gevonden.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:28

Eowyn3003 schreef:
Oei ja die ligt achter de ribben volgens mij!

@KimD tijdens een stage canicross die ik liep werd getoond dat die harnassen toch de bovenkant van de schouder blokkeren (door die lange banden, eigenlijk zie je exact waar dat grote logo zit dat de band over de bovenkant van de schouderplaat loopt), terwijl een 'simpele' x-back wel de schouders vrij laat. Ik heb een Inlandsis X-back voor Toby, en open-back voor Sia, wel blij mee! De kwaliteit of materiaal is zeker geen probleem imo. Zou liever een x-back hebben voor Sia ook maar nog geen goed passende gevonden.


Dat is ook mijn standaard antwoord, ongeacht op welke hond het tuig ligt het is zóveel tuig op iedere hond, zoveel mogelijkheden om te verstellen en dus ook zoveel mogelijkheden om de mist in te gaan en een scheve ballast te veroorzaken.

Bij Maze heb ik daar met de O-back echt flink mee liggen stoeien tot die mooi in evenwicht was. Ik overweeg nu, zeker voor haar, een tuig op maat.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:30

KimD schreef:
Eowyn3003 schreef:
Oei ja die ligt achter de ribben volgens mij!

@KimD tijdens een stage canicross die ik liep werd getoond dat die harnassen toch de bovenkant van de schouder blokkeren (door die lange banden, eigenlijk zie je exact waar dat grote logo zit dat de band over de bovenkant van de schouderplaat loopt), terwijl een 'simpele' x-back wel de schouders vrij laat. Ik heb een Inlandsis X-back voor Toby, en open-back voor Sia, wel blij mee! De kwaliteit of materiaal is zeker geen probleem imo. Zou liever een x-back hebben voor Sia ook maar nog geen goed passende gevonden.


Dat is ook mijn standaard antwoord, ongeacht op welke hond het tuig ligt het is zóveel tuig op iedere hond, zoveel mogelijkheden om te verstellen en dus ook zoveel mogelijkheden om de mist in te gaan en een scheve ballast te veroorzaken.

Bij Maze heb ik daar met de O-back echt flink mee liggen stoeien tot die mooi in evenwicht was. Ik overweeg nu, zeker voor haar, een tuig op maat.


Ik snap jullie wel, met dat het veel tuig is. Zeker ook omdat de banden zo breed zijn.
Ook een interessante opmerking over het verstellen en het de mist in gaan qua scheve ballast. Zat gisteren al te klooien om beide kanten even veel te verstellen - het is heel lastig te zien / te beheersen. Maar zulke kleine verschillen worden natuurlijk meteen veel extremer met de krachten erop.

Hoe heb je de O-back van Maze aangepast om in evenwicht te liggen? Verschillende modellen of ook stukje vermaakt?

Ik heb een plek in Frankrijk gevonden waar we verschillende kunnen passen! Wij zitten heel dicht bij de Franse grens, en daardoor ook bij deze canicross winkel. Mijn man moet dan wel mee (hij spreekt vloeiend Frans), dus dat wordt ergens volgende week. Ik denk dat ze vooral islandis hebben (is natuurlijk frans merk), maar als we er eentje kunnen vinden die mooi aansluit dan is dat veel belangrijker dan wat ik van het materiaal vind :+ . Zeker omdat iedereen hier toch wel heel tevreden is van het materiaal :)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:51

In België krijg je Inlandsis ook bij de Decathlon trouwens!

De O-back van Maze heeft verstelbare banden en daar heb ik echt een aantal trainingen aan besteed om die goed in te stellen maar Maze loopt van zichzelf al met een scheve massa dus het was een extra uitdaging om gelijk in te stellen.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:05

Ik kom ook even binnenvallen. Wil dit al zoooo'n lange tijd met mijn Tervueren reu gaan doen, maar ik heb sinds ik ben gestopt met paardrijden echt 0,0 conditie... Vooral in combinatie met weekendroker zijn... Maar daar ga ik vanaf komen!

Hieronder een foto van mijn hond Floyd. 5 jaar en suuuuper actief!
Op donderdagavond doen we altijd al behendigheid wat hij erg leuk doet, maar ik zou graag nog wat meer doen.

Ik ga deze even mee lezen!

Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 13:28

Ik vind zelf de Freemotion echt geen verkeerd tuig, maar het hangt enorm er vanaf wat voor bouw/type hond je hebt - maar dit is met eigenlijk elk merk wel - en hoe het dan ligt. Ik heb 'm ook voor Arya en vind het verstelbare deel juist heel prettig; Zeker omdat Arya nog wel eens wat veranderd qua body, ook met zomer/winter vacht, waardoor het kunnen verkorten of verlengen echt een voordeel kan zijn om het trekpunt weer beter op de plek te krijgen - gaat soms om een paar cm maar, maar toch. En bij Arya ligt hij bij de schouders ook gewoon prima - die liggen gewoon vrij zoals het moet en de inlansis ligt hierin niet perse echt beter moet ik zeggen. Maar denk dat dit gewoon heel erg individu afhankelijk is, net zoals bij de ene hond een X-back niet verstelbaar ook gewoon niet lekker ligt en een open back beter is bv. 't is gewoon maatwerk.

Maar goed; het is idd veel materiaal ja, al vind ik dat op grotere honden zoals bij Arya echt niet storend weer bv. maar ik zou bij de kleinere tot middel maat honden dan ook sneller kiezen voor wat anders. Maar Arya kan die freemotion prima hebben. Als de pasvorm verder mooi is, en het goed ligt, is er niks aan de hand. Al zou ik gevoelsmatig met ander trek werk nog - als je bv ook nog aan stepjöring of bikejöring doet kijkend naar Arya bv ook eerder kiezen voor de inlandsis of een tuig zoals de Dragrattan wat Cupcakes voor Jip heeft. Maar dat is een beetje gevoelsmatig een ding bij me haha, geen idee waarom eigenlijk.

Maar dat is wel ook de reden waarom ik die inlandsis nog erbij gekocht heb oa.; Omdat ik 't bv met dog survivals fijner vind voor d'r als ze een iets minder stug/grof tuig op heeft liggen, want de Freemotion is wel wat stugger, wanneer ze ook veel niet-rechtlijnige trekbewegingen maakt zoals met de obstakels ed. Maar met 'gewoon' canitrail trekwerk vind ik de Freemotion ook echt prima en heel degelijk.

Ik heb nu ook een verstelbaar Inlandsis tuig (Polar Evo) dan, die we met de survival aan hebben getrokken. Erg mooi tuig, en ik vind het materiaal ook heel fijn voor Arya. Dan hebben we nog 1 niet verstelbare; Sleddog Pro X-back van Neewa. Die is prima, zeker voor de prijs wat 't maar kostte, maar vind ik niet perse beter als de verstelbare trek tuigen.

Het is wel wat Kim zegt, belangrijk dat alles idd recht afgesteld word. Kim heeft me daar met de Freemotion ih begin mee geholpen ook - ik heb altijd problemen met bandjes aanpassen haha ook met m'n heup gordels altijd ruzie ermee. Ondertussen heb ik er zelf wat handigheid in gekregen haha. Met de inlandsis moet ik soms ook even weer wat aanpassen net als de Freemotion, maar ik vind het voor ons geen negatief iets om te moeten doen, maar het is idd wel iets om bij na te denken.

EDIT:
Dit is bv. de Freemotion bij Arya, zonder tractie. Als er geen trekkracht op staat, is het bij haar sowieso een erg vertekend beeld, omdat de vacht het altijd alle kanten op duwt hahaha, maar voor haar bouw vind ik hem prima werken +:)+ Een aantal pagina's terug zie je nog een foto van een veel te klein Neewa tuig bv, maar daarin zie je dan wel haar figuur heel goed, wat je normaal door de vacht slecht ziet. Dus vanaf foto's bij haar oordelen is sowieso echt niet goed te doen - heb ik met run with pride ook nog veel over heen en weer contact mee gehad tijdens het passen van de Neewa en Inlandsis tuigen, omdat zij het ook slechter kon zien zo. Was een uitdaging haha. Bij haar moet je echt vooral voelen overal en kijken hoe het staat met tractie erop :j

Afbeelding


--

Fijn dat je een plek gevonden hebt om te kunnen passen Oshaa! Benieuwd hoe het gaat met elk model. Inlandsis is idd echt geen verkeerd merk nee, maar je moet er wel zelf ook achter staan - Maar het materiaal ding kan ook even gewoon een kwestie van wennen zijn voor je. Ik ben wel erg blij met het tuig wat wij nu hebben ervan en ook de heupgordel die ik voor mezelf heb - al blijft de CaniX van Non-Stop me ook nog steeds de ogen uitsteken wat gordels betreft O:) :')

Welkom Esaqar & Floyd!
0 conditie moet je je echt geen zorgen over maken. Dit moet iedereen opbouwen. Paardrij conditie is ook echt niet te vergelijken weer met jog conditie e.d. dus iedereen moet hier ergens een begin mee maken. Plus je hond zelf ook. Arya loopt gerust 10km in het heuvelland hier, met veel loslopen, maar dat 'werken' in het tuig als we gaan canitrailen; dan valt het jog gedeelte haar ook mentaal bv al zwaarder, maar ook is het een heel andere conditie. Je vraagt toch weer andere inspanning als normaal, dus ook je hond moet opbouwen. Kun je dus mooi samen doen :j

Als hij idd lekker graag actief is, zal canitrail/canicross denk ik idd wel een hele leuke uitdaging zijn. Ik vind het zelf ook gewoon enorm leuk om zo weer net wat anders Samen bezig te zijn. Dus ik zou zeggen; lekker gaan met die banaan haha! Waar zit je ergens als ik vragen mag? Misschien dat je iemand vind om zoiets ook eens samen mee te kunnen gaan doen. Met anderen zulke dingen ondernemen is ook erg leuk :j

Eowyn
Balen van de deadlines! Hopelijk is dat snel achter de rug voor je.
Nog wat op de planning staan qua events/trainingen?

--

Wij hebben net een soort van poging tot Canitrail gedaan met de mensen en doggo's waar we de survival in Eersel mee gaan doen (al was het meer caniwalk met wat stukjes joggen haha) : Arya's Golden Retriever vriendjes Oscar & Pietertje. Oscar is ze mee opgegroeid en Pietertje is nu bijna 1,5jr geleden erbij gekomen en die 2 zijn ook helemaal gek onderling, dus een leuk groepje zo. Aangezien zij geen eigen trek tuig hebben nog voor de honden en wij 2 reserve tuigen hebben, de honden best redelijk bij elkaar in de buurt komen qua postuur, net onze tuigen eens geprobeerd bij ze.

Rondje van iets in de 4km gedaan, met 3 stukken joggen ertussen. Meer kreeg ik ook niet geregeld nu qua conditie - maar was hier al heel blij mee gezien m'n nog aanwezige klachten en ik structureel alweer 1,5mnd niks heb gedaan - en 1 van de andere 2 eigenaren moet ook nog even opbouwen. Sowieso was 't qua temp ook te warm om veel meer te vragen van de honden, want was voor hen ook de eerste keer maar ook voor Arya was het alweer even geleden, dus we hebben de rest eromheen gewoon lekker gezellig wandelend afgelegd. Was leuk om weer eens bezig te zijn met het trekwerk, heb het gemist! Hoop dat ik het nu weer wat meer structureel kan oppakken - al wil m'n lichaam me op dit moment echt duidelijk maken dat 't me weer teveel heeft gekost, lol. Maar goed, ergens moeten we weer beginnen... Maar even doorsukkelen en kijken wanneer het wel en niet gaat.

Afbeelding

De 3 musketiers :') 't is me een groepje samen, stelletje clowns. Maar je merkt aan Arya wel weer hoe enorm veel steun ze heeft aan andere honden erbij - net zoals met KimD en de rest tijdens de dog survival/Animal Event. Normaliter als ik alleen ben gaat ze even naast als we anderen passeren omdat ik d'r dan die vrijheid aan de bungee gewoon niet wil geven Mocht ze ergens uitwijken als we iemand passeren en hoi willen zeggen want dat wil ik niet hebben. aar dat is nu dan weer niet nodig bv. met honden erbij die ze ook kent enz, dan loopt ze gewoon echt zo aan de uitgestrekte bungee zo overal langs :j Prima momenten dus om dit verder door te trainen zodat ze dit ook makkelijker leert doen als we alleen zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-06-22 14:02, in het totaal 4 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 13:56

EmptyWords schreef:
Dan zal ik ons voorstellen.

Ik ben Elaine, 33 en wandel graag met mijn hond.
Ooit begonnenet trailen om af te vallen, maar dat is me nog niet gelukt :')

Mijn eerste trailmaatje is nu 12,5 sn met pensioen. 1x per dag een slenterwandeling van 20 min vindt ze lang zat helaas.

2 jaar geleden een opvolger gevonden. Bo is een mechelse herder van nu bijna 5. Ze heeft 3 jaar als kennel/boerderijhond geleefd en is nu alles aan het inhalen.[ [url=m/HKHvUt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rfdDyM.jpg]Afbeelding[/url] ]
We hebben een inlandsis tuig voor haar, ik heb een non stop gordel voor mezelf (die eigenlijk te klein is geworden). De elastische lijn heb ik door raymondo van run with pride in late korten. Deze is ju 1,5 meter lang.
Laatste tijd erg druk geweest (organisatie agility wedstrijd, organisatie dogsurvival en dingen voor het werk) waardoor ik een tijdje niet gelopen heb.

Binnenkort verhuizen, dus dan heb ik nieuwe gebieden om te verkennen.
Deze week loop ik ook nog niet, omdat ik bij mijn ouders ben om op chels te passen. Zodra ze een tuig zit wordt ze.helemaal blij en dat vind ik zielig


Ik had ook nog niet gereageerd op je voorstel ronde zie ik!
Maar hele gave hond heb je! Tof dat je zo actief bent ook binnen verschillende organisaties e.d.
Welke omgeving ga je naartoe verhuizen? Altijd leuk om nieuwe plekken te verkennen inderdaad!

En afvallen is inderdaad een project ja... Hier waren we aardig op weg, maar ik blijf enorm steken momenteel - structureel ook gewoon te weinig gedaan en door het meer thuis zijn verval ik enorm snel in slecht eetpatroon weer. Maar nog niet opnieuw bijgekomen, dus dat is dan wel iets. Die 12kg die eraf waren, zijn er iig vanaf. Nog 15 te gaan zoiets. Gaat hopelijk nog goedkomen :') :') Merk wel dat met die 12kg eraf, het joggen wat prettiger is voor m'n gewrichten zoals knie en enkel :j

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:48

Ik gooi hem hier ook even in de groep, mocht iemand toevallig nog op zoek zijn naar zo'n tuig.

Ik ga ze toch niet gebruiken want de kleur kan ik me niet overheen zetten, heb ze al bijna twee jaar en één echt amper gebruikt. :')

Het is dit tuig: https://www.actievehonden.com/p/wandele ... -rood/1939

Afbeelding

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:36

Ik zit omgeving Slagharen / Hoogeveen.
Ken toevallig 1 iemand persoonlijk die canicrossed met haar honden. Dus ik ga haar denk ik eens vragen.

Is het direct in het begin belangrijk om al zo'n tuig etc. te hebben?

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 11:26

Afhankelijk van welk tuig je nu hebt, en of je de hond echt laat trekken, zeg ik van wel. Maar als je eerst wat wil 'proeven' ervan snap ik dat het een investering is.

Je hebt ook Y-tuigen zoals Non stop line harnas, die wij als 'gewoon' tuig om hebben elke dag, die ook licht trekwerk kunnen hebben en bv ook geschikt zijn voor caniwalk - die gebruiken wij bv met caniwalk met de trekking belt en bungee en dat tuig kan dat prima hebben. Maar de meeste gewone tuigen, ook de line harnas uiteindelijk, zijn niet geschikt om echt structureel mee te trekken met meer kracht erop. Vooral voor de hond zelf niet goed qua gebruik, met kans op blessures bv.

Als je gaat lopen met je hond naast je kun je bv prima zo al beginnen met een normaal tuig. Maar wil je echt met een bungee lijn werken met de hond die gaat trekken voor je, zou ik toch aanraden een trek tuig aan te schaffen.

Kijk bv. eens naar de Neewa pro sleddog bij run with pride. Die is echt heel erg goed betaalbaar nieuw al bv. Ik gok dat jouw hond ook wel prima in een niet verstelbare X-back zal passen. En je kunt bij twijfels met maten ook verschillende maten passen en hen laten mee kijken wat wel/niet past e.d. Of meerdere merken/modellen laten sturen in overleg.

Of kijk eens 2e hands bv. Vinted heeft tegenwoordig ook een honden afdeling, je zou daar ook eens naar inlandsis kunnen zoeken - is een Frans merk en vinted is van origine frans dus dat merk kom je daar ook geregeld tegen. Maar ook MP en Facebook groepen zou je eens af kunnen struinen, als je een beetje een idee hebt van wat voor tuig je wilt.

Ik weet niet of en zo wel, welk soort tuig je nu hebt voor 'gewoon' maar met bv. de line harnas van NS, kun je met een bungee en gordel voor een keer best even kijken hoe het gaat bv. Maar ik zou erna niet lang wachten met over gaan naar een trektuig. Gok dat jouw reu ook wel flink wat power erin heeft zitten bv. Voor de hond zelf is het ook gewoon prettig en lichamelijk beter om met zo'n tuig aan 'te werken'.

Jammer dat we niet kort bij elkaar in de buurt zitten, anders had je bij ons eens kunnen oefenen met ons materiaal om te kijken of het je trekt. Mocht je zin hebben om naar Zuid-Limburg te karren blijft dat aanbod gewoon staan :') :j

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:50

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga eens googlen!

Ik wil ook vooral kijken of ik het leuk vind. Want of mijn hond het leuk vind, daar is geen twijfel over mogelijk, die gaat het fantastisch vinden!
Maar ik vind het zelf altijd wat lastig om op te starten.
Verder moet ik ook nog even goed schoeisel kopen. Ik laat nu de hond altijd uit op jodhpurs, maar hardlopen daar mee gaat natuurlijk niet. :')

Als ik een keer naar Limburg moet zal ik het onthouden! :P

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 13:41

Ik ben heel erg benieuwd of het je gaat bevallen. Gewoon laagdrempelig beginnen met wat korte stukjes joggen met wat intervallen. Doen wij ook nog steeds - en sowieso nu we al even structureel niks gedaan hebben is die conditie van mij weer terug naar 0, maar merk ik ook dat Arya's focus ook weer wat aandacht nodig heeft en zij ook weer wat moet opbouwen nu weer. Ik zat sowieso ook echt nog niet op niveau om echt langere stukken te doen. Maar dat hoeft ook niet. Niemand die mij verplicht om perse kilometers achter elkaar te lopen. Ik zou het voor mezelf wel fijn vinden om het uit te breiden weer en te kijken waar we komen tzt, maar als het bij kortere stukjes intervallen joggend blijft is dat ook prima, en dat is ook prima om canitrails mee te doen bv. Het moet leuk blijven voor niet alleen je hond, maar ook jezelf :j In het begin is het sowieso veel aftasten, ook kijken naar je hond en welke commando's je erin wilt hebben etc etc. Gewoon lekker gaan en doen en dan komt het uitbreiden vanzelf wel.

Jodhpurs is niet aan te raden nee :') Beetje afhankelijk van waar je vooral wil gaan lopen, want profiel is dan weer belangrijk. Wij lopen met name off-road/niet geasfalteerd, dus ik ben naar trail schoenen gaan kijken die echt profiel aan de onderkant hebben zitten, voor meer grip. Die van mij komen van Decathlon; zij hebben ook echt een mooi assortiment in verschillende prijsklassen, voor verschillende doeleindes. Kunt daar eens op de site speurneuzen ook bv.

En jaa, altijd welkom hoor!!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-06-22 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:43

cursebreaker schreef:
Ik vind zelf de Freemotion echt geen verkeerd tuig, maar het hangt enorm er vanaf wat voor bouw/type hond je hebt - maar dit is met eigenlijk elk merk wel - en hoe het dan ligt. Ik heb 'm ook voor Arya en vind het verstelbare deel juist heel prettig; Zeker omdat Arya nog wel eens wat veranderd qua body, ook met zomer/winter vacht, waardoor het kunnen verkorten of verlengen echt een voordeel kan zijn om het trekpunt weer beter op de plek te krijgen - gaat soms om een paar cm maar, maar toch. En bij Arya ligt hij bij de schouders ook gewoon prima - die liggen gewoon vrij zoals het moet en de inlansis ligt hierin niet perse echt beter moet ik zeggen. Maar denk dat dit gewoon heel erg individu afhankelijk is, net zoals bij de ene hond een X-back niet verstelbaar ook gewoon niet lekker ligt en een open back beter is bv. 't is gewoon maatwerk.

Maar goed; het is idd veel materiaal ja, al vind ik dat op grotere honden zoals bij Arya echt niet storend weer bv. maar ik zou bij de kleinere tot middel maat honden dan ook sneller kiezen voor wat anders. Maar Arya kan die freemotion prima hebben. Als de pasvorm verder mooi is, en het goed ligt, is er niks aan de hand. Al zou ik gevoelsmatig met ander trek werk nog - als je bv ook nog aan stepjöring of bikejöring doet kijkend naar Arya bv ook eerder kiezen voor de inlandsis of een tuig zoals de Dragrattan wat Cupcakes voor Jip heeft. Maar dat is een beetje gevoelsmatig een ding bij me haha, geen idee waarom eigenlijk.


We gaan nu even het passen afwachten volgende week. Van de Islandid hebben ze verschillende modellen en alle maten, van andere merken is het afwachten of ze de maat hebben. En anders ga ik de freemotion maat 6 bestellen om te kijken hoe die zit.


Esaqar schreef:
Ik zit omgeving Slagharen / Hoogeveen.
Ken toevallig 1 iemand persoonlijk die canicrossed met haar honden. Dus ik ga haar denk ik eens vragen.

Is het direct in het begin belangrijk om al zo'n tuig etc. te hebben?


Wij zijn nu zo'n 4 weken aan het hardlopen met heupgordel + lijn, maar met 'gewoon' tuig - wel een Y-tuig met een extra lus aan de achterkant, waardoor die minder snel de keel in kruipt. Ik laat hem nu niet echt trekken. Heel af en toe een paar meter om gewoon even te voelen, maar meer niet. We zijn vooral bezig met het "ga door" commando, omdat hij er een handje van heeft om zomaar te stoppen om te snuffelen. Ondertussen wel op zoek naar een goed passend tuig speciaal voor canitrail / cross.
De heupgordel en lijn vond ik wel echt een uitkomst, loopt veel fijner dan lijn n hand.

---------------------------------------------------
Ik ben een beetje training gefrustreerd. Ik volg een programma van Polar, maar ik heb het idee dat het een beetje op een plateau zit. Al vanaf het begin kom ik uit op een rondje van 3,5 km (met nog een eindje wandelen) - want de training gaat op tijd. Alleen merk ik wel dat ik iets van een trainingsplan nodig heb, omdat ik anders niet constructief bezig ben.
Alle beschikbare apps zijn vaak betalend en dat is dan ook zo stom als je dit programma al hebt..
Of misschien ben ik gewoon gefrustreerd over andere dingen (werk) en projecteer ik dat op het hardlopen :+

Ben nog wat zoekende tussen Beer genoeg tijd geven om te snuffelen etc en het echte trainen. We doen nu 10 minuten warming-up, waarbij hij los loopt. Daarna kort stretchen (Beer), ongeveer 20 - 25 minuten hardlopen (al is dat door mijn hartslag met stukjes wandelen) aan de lijn en dan nog 5 minuten cooling-down waarbij hij los is. Daarna nog meer stretchen.
Het probleem is denk ik dat deze training zijn ochtendwandeling vervangt. Hierdoor heb ik het gevoel dat die 10 minuten aan het begin niet genoeg voor hem. Dit vertaalt zich in soms toch plotseling stoppen (ook recht voor mijn neus) om te snuffelen / afgeleid te zijn.
Alleen qua tijd + het seizoen (warm overdag) + dat ik het beste op een volledig lege maag sport omdat ik anders heel snel misselijk wordt maakt dat dit moment het beste moment is om te trainen...

Hoe ziet bij jullie een training eruit?

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 13:49

Kan idd lastig zijn Oshaa om hier even een weg in te vinden. Zijn wij ook nog niet helemaal over uit. Denk dat het vooral dan goed is om consequent te zijn zodat je Beer kunt laten zien wat de bedoeling is; niet snuffelen, maar 'werken/focus' zodra je met het tuig begint na de warming-up. Klinkt makkelijker als het is voor sommige honden hoor. Arya kan bv. ook nog wel eens ineens toch ergens stoppen en willen snuffelen, maar met een DOOR hersteld ze in 9/10 keren wel en gaat ze door. Maar het kan ook gewoon elke keer anders zijn met hoe haar focus is op zo'n dag ook. Ik kijk echt naar haar per training, want zij moet die focus ook echt opbouwen omdat dit mentaal veel van haar vraagt.

Als dit wel de beste tijd voor jou is, zou ik denk ik gewoon even blijven herhalen en telkens hetzelfde doen zodat hij gewoon door krijgt dat als dit tuig aan gaat straks, er 'gewerkt moet worden'. En dan zou je Na de training een langere cooling down kunnen doen, langer uitlopen en hem dan vrijheid geven. Als dit structureel op een bepaalde manier gebeurd, gaan ze dat linkje wel snel leggen en weten ze wat de bedoeling is.

Zijn wij overigens ook zeker nog niet, maar ik merk wel aan Arya dat zij met een bepaalde structuur/duidelijkheid/consequent zijn veel sneller in een bepaald ritme valt ook en steeds minder van zulke dingen doet.

Ik heb met Arya dan ook weer het ding dat zij door het actief zijn actieve darmen krijgt ook en dus vaak tijdens de training moet poepen, ook al heeft ze al een uitlaat ronde gehad en ook de tijd om voor we beginnen tijdens de warming up nog wat te doen :j Maar goed, ik vind Dat dan ook niet zo erg, als ze moet moet ze en voor mij is het ook geen vereiste om perse non-stop te joggen omdat ik sowieso nog met intervallen loop. Maar idd met naar water toe willen, snuffelen, wil ik wel dat ze dat pas doet wanneer ik zeg dat het moet. Met de dog survival vloog ze me bv na het eerste obstakel ook onder het lint door om links ergens te willen gaan snuffelen/kijken. Maar toen ze eenmaal door had, dat dat niet de bedoeling was heeft ze het later ook eigenlijk niet meer geprobeerd zeg maar. 't is denk ik even volhouden en denk ook goed om de focus momenten voor Beer goed op te bouwen, ook als dit misschien met jouw eigen jog programma wat in de knoei komt. Maar is een beetje afhankelijk van het individu ook hoe dit gaat en ontwikkeld en daar ben je zelf de beste persoon voor uiteraard omdat je hem het beste kunt 'lezen' ook.

Ik sport ook het liefst op een lege maag in de ochtend. Lucien laat haar dan wel 's ochtends vroeg even korter uit in een uitlaat veldje, en dan ga ik als Milan eenmaal naar school is enz meestal sporten.

EDIT
En dat wat ik schrijf is ook zeker geen waarheid en ik ben ook echt geen expert, verre van hahaha. Maar ervaringen delen kan misschien altijd handig zijn. Kleine stukjes van elkaar meenemen en kijken wat werkt bij jezelf en je hond. Dit is iig een beetje zoals ik het bij ons zelf ervaar en wat ik denk dat past bij ons, omdat ik bij Arya ook gewoon echt moet kijken naar wat ik mentaal vraag van d'r maar tegelijkertijd ook moet zorgen dat ze geen misbruik maakt van situaties en idd maar gaat snuffelen wanneer ze wil. Ik denk dat daarom bv het hebben van zo'n apart tuig/gear wel al fijn is ook. Dat hebben ze vaak dan ook zelf al snel in de gaten, dat ze dan iets anders gaan doen als anders bv.