Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:37

Goed dat je het aankaart inderdaad!
De eerste keer dat ik zoiets zag had ik ook zoiets van 'jemig, dan kan je net zo goed geen beesten houden als je ze gewoon in ikea kratten dropt waar je ze niet in ziet' %)
Tot ik inderdaad wat research had gedaan en erachter kwam dan zeker ballpythons zich hierin veiliger voelen omdat het 'knusser' is en er dus minder dreiging voelt voor hen

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:42

fleurtjeuh schreef:
Goed dat je het aankaart inderdaad!
De eerste keer dat ik zoiets zag had ik ook zoiets van 'jemig, dan kan je net zo goed geen beesten houden als je ze gewoon in ikea kratten dropt waar je ze niet in ziet' %)
Tot ik inderdaad wat research had gedaan en erachter kwam dan zeker ballpythons zich hierin veiliger voelen omdat het 'knusser' is en er dus minder dreiging voelt voor hen


Ik vind de racks zelf ook stom hoor :D
Alleen vind ik wat dat betreft het welzijn wel belangrijker. Ludwig eet nu gewoon netjes om de week een prooi en slaat nooit meer een maaltijd over :) Ook paren de dieren veel makkelijker in dit racksysteem. De paring zelf begint sneller en duurt gemiddeld langer.

Maargoed.. Wij willen toch wel graag een stukje extra ruimte voor ze hebben. Vandaar het concept voor een gecombineerde huisvestingsmethode. Het bestaat nog niet, dus dan gaan we het zelf maken :D

fleurtjeuh
Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:47

Ik ben super benieuwd!

Wat voer je ze precies?

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:57

Gaaf! En als je zei dat ze maar soms 1x in 2 maanden eten, wat is normaal hoevaak ze eten? En heb je fotos van de huisvesting?

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:58

Ik kom ook volgen, ben erg nieuwsgierig. Ondanks mijn enorme angst voor slangen :+ Maar zo veilig op afstand kan ik het toch volgen ;)

Lestrange01

Berichten: 2827
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:01

Oh wat een dropjes <3. Clown is wel een van mijn favoriete morphs, altijd zulke schitterende aftekeningen. Zelf heb ik een pastel champagne man, en een Black pastel GHI vrouwtje. Ooit gaat daar mee gefokt worden, maar ik heb geen haast.

Baby koningspythons zijn wel echt het top punt van schattigheid, en ze zijn zooo zacht.

petra8
Berichten: 1143
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:13

Animal schreef:
fleurtjeuh schreef:
Goed dat je het aankaart inderdaad!
De eerste keer dat ik zoiets zag had ik ook zoiets van 'jemig, dan kan je net zo goed geen beesten houden als je ze gewoon in ikea kratten dropt waar je ze niet in ziet' %)
Tot ik inderdaad wat research had gedaan en erachter kwam dan zeker ballpythons zich hierin veiliger voelen omdat het 'knusser' is en er dus minder dreiging voelt voor hen


Ik vind de racks zelf ook stom hoor :D
Alleen vind ik wat dat betreft het welzijn wel belangrijker. Ludwig eet nu gewoon netjes om de week een prooi en slaat nooit meer een maaltijd over :) Ook paren de dieren veel makkelijker in dit racksysteem. De paring zelf begint sneller en duurt gemiddeld langer.

Maargoed.. Wij willen toch wel graag een stukje extra ruimte voor ze hebben. Vandaar het concept voor een gecombineerde huisvestingsmethode. Het bestaat nog niet, dus dan gaan we het zelf maken :D


Ik heb totaal geen verstand van slangen, maar heb idd vaker gezien dat slangen in kunststof bakken gehouden worden. En dan vraag ik me altijd af; hebben slangen lichaamsbeweging nodig? En is er voor slangen net als voor paarden een advies voor hoeveel m2 ze nodig hebben aan ruimte?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2131
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:14

Ze zijn prachtig <3 en dat kleintje, zo schattig!

Animal, je beschijving is mooi uitgebreid, dank je wel. Desalniettemin wil ik graag bedelen om meer foto's *-:) Met name de verschillende kleurpatronen, als leek heb ik daar geen idee van.

Sweetgirl1
Berichten: 4582
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:18

Ik heb totaal geen verstand van slangen, maar heb idd vaker gezien dat slangen in kunststof bakken gehouden worden. En dan vraag ik me altijd af; hebben slangen lichaamsbeweging nodig? En is er voor slangen net als voor paarden een advies voor hoeveel m2 ze nodig hebben aan ruimte?[/quote]

Bij mij zitten ze in een terrarium, van 1 meter breed en 1 van 120 breed

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:20

Lestrange01 schreef:
Baby koningspythons zijn wel echt het top punt van schattigheid, en ze zijn zooo zacht.


Puppy's en kittens zijn zacht, en veulentjes. Maar baby koningspytons? Daar kan ik mij echt niets bij voor stellen :') .

Heel boeiend en leuk om te zien (van achter mijn beeldscherm :j ).

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:22

Heel leuk om zo uitgebreid mee te krijgen! Prachtig ook, die kleuren. Ik heb werkelijk geen idee hoe het is om slangen te houden :o
Wat gebeurt er straks met de eieren? Ze zijn koudbloedig neem ik aan, maken zij dan ook een nest of is dat niet nodig?

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:23

fleurtjeuh schreef:
Ik ben super benieuwd!

Wat voer je ze precies?


Het minst leuke onderwerp en het grootste nadeel aan het houden van slangen, maar ik wil er wel open over zijn.

Ik voer onze slangen muizen, veeltepelmuizen en jonge ratjes. We proberen zoveel mogelijk dieren te voeren met dode prooien en bij een heel groot deel is dit ook mogelijk. Helaas hebben we er wel dieren bij die (op dit moment nog) levend eten. Een voorbeeld hiervan is Ludwig. Hij eet levende veeltepelmuizen. Hij is een hele moeilijke eter en hij pakt absoluut geen prooi wanneer deze dood is. Hier hebben we al flink wat dingen uitgeprobeerd, maar hem kunnen we voorlopig nog niet over zetten op een dode prooi. Daarnaast at het jonge rattenslangetje wat we bij die kaaimannen gehaald hebben bijvoorbeeld ook een tijdje levende pinkies. Toevallig heeft hij vanmorgen voor het eerst een diepvries pinkie gegeten en hopen we dat hij ook dood blijft eten. Op dit moment eten 3 van de 40 slangen die we hebben een levende prooi en we proberen dit aantal altijd omlaag te brengen.

Deze prooidieren kweken wij ook zelf, voornamelijk omdat wij geen liefhebber zijn van de huisvestingsmethoden van de prooidierkwekers. Onze ratten zitten bijvoorbeeld in een grote kooi en werpen een nestje of 4 per jaar. Normaliter worden ze gekweekt in labbakken en liggen er ongeveer elke 4-6 weken nieuwe jongen bij. Naast deze kooi hebben we ook nog wat duna's staan voor kweekmannen, eventueel zieke dieren en eventueel wat oudere dieren die op het moment dat er gekweekt wordt even apart moeten omdat we die niet drachtig willen hebben. Mannen waar we niet meer mee willen kweken (bijvoorbeeld doordat we dochters aanhouden als opvolgers), worden vaak verkocht aan andere slangenhouders. Soms als ze echt indruk gemaakt hebben met hun karakter, laten we ze castreren en mogen ze de rest van hun leven bij ons in de kweekgroep slijten. De gepensioneerde kweekdames blijven allemaal tot hun einde.

De (veeltepel-)muizen hebben wij momenteel wel in labbakken. Deze zijn bij ons gehuisvest in de grote maat labbakken die normaal voor ratten gebruikt worden. Deze bakken zijn gevuld met diverse soorten verrijking. Alle dieren krijgen naast labbrokken ook dagelijks verse groenten, noten en zaden en insecten.

We doen ons best om zo goed mogelijk voor deze dieren te zorgen en we zijn ook echt liefhebbers van deze dieren. Alleen moeten slangen toch ook eten. Het blijft het meest stomme van het houden van slangen, maar we doen wel echt ons best om het zo diervriendelijk mogelijk te doen.

Ik heb even een filmpje gemaakt over hoe onze ratjes gehuisvest zijn:

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:35

Indy_Mouse_9 schreef:
Ze zijn prachtig <3 en dat kleintje, zo schattig!

Animal, je beschijving is mooi uitgebreid, dank je wel. Desalniettemin wil ik graag bedelen om meer foto's *-:) Met name de verschillende kleurpatronen, als leek heb ik daar geen idee van.


Ik zal even wat foto's uploaden van een aantal verschillende dieren:

Spotnose Enchi Yellowbelly Fire Pastel:
Afbeelding

Piebald:
Afbeelding

Orange Dream Enchi Calico:
Afbeelding

Super Pastel VPI Axanthic:
Afbeelding

Bamboo Desert Ghost:
Afbeelding

Pastel Clown (daar zit nog een extra gen op wat voor ons onbekend is. Normaal zijn ze minder fel en hebben ze patroon op het hoofd):
Afbeelding

Mojave Cinnamon Calico:
Afbeelding

Lesser Spider Clown:
Afbeelding

Leopard Clown:
Afbeelding

Mojave GHI Pastel (mogelijk super pastel + Black Pastel):
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12177
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:41

Ik vind ze prachtig en ik geniet van je verhalen/uitleggen.

Ik moet wel een beetje wennen aan het feit dat je het ene huisdier kweekt als prooidier voor het andere huisdier. Als ik zo het rattenfilmpje bekijk, ontbreekt het hen ook aan niets. Menig rat zou hier jaloers op kunnen zijn, maar de reden waarom je ze hebt ...

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:42

Afanaisa91 schreef:
Heel leuk om zo uitgebreid mee te krijgen! Prachtig ook, die kleuren. Ik heb werkelijk geen idee hoe het is om slangen te houden :o
Wat gebeurt er straks met de eieren? Ze zijn koudbloedig neem ik aan, maken zij dan ook een nest of is dat niet nodig?


Slangen zijn inderdaad koudbloedig. Onder de achterkant van de bakken loopt een warmtemat welke de achterkant van de bak (bij de pythons) verwarmd tot 32,5 graden. Wij hebben nu alle dieren in 1 kamer staan en deze kamer verwarmd tot 24,5 graden. Zo kunnen de dieren zelf kiezen welke temperatuur ze nodig hebben.

Als de eieren gelegd zijn, steel ik ze meestal en plaats ik ze in de broedstoof. Zoals in de OP aangegeven staat, is er een kans dat onze stoof niet optijd klaar is. De oude stoof van vroeger heb ik destijds verkocht. Het kan dus zijn dat ze de eieren zelf gaat uitbroeden.

In dat geval zoekt ze qua temperatuur het beste plekje in de bak op. Ze graaft daar de bodembedekking weg omdat het op de bodem van de bak het warmst is. Ze rolt zichzelf om de eieren heen en houdt zo de warmte vast. Als ze te koud worden, zal ze gaan trillen om warmte op te wekken. Als de eieren te warm worden, zal ze wat meer ruimte geven. De eieren moeten ook goed vochtig blijven, anders drogen ze uit. Slangeneieren hebben geen harde schaal, het is meer een beetje "leerachtig". Ook hier weet een vrouwtje dit vaak goed zelf te regelen. In de bak zelf is vaak al een relatieve luchtvochtigheid van 60%-80%. Als moeders de RV te laag vinden, maken ze vaak hun eigen lichaam nat. Dan kruipen ze door de waterbak en gaan daarna weer om de eieren heen liggen :D

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:44

Maflinger_S schreef:
Ik vind ze prachtig en ik geniet van je verhalen/uitleggen.

Ik moet wel een beetje wennen aan het feit dat je het ene huisdier kweekt als prooidier voor het andere huisdier. Als ik zo het rattenfilmpje bekijk, ontbreekt het hen ook aan niets. Menig rat zou hier jaloers op kunnen zijn, maar de reden waarom je ze hebt ...


Dit is iets waar we zelf ook nooit aan zullen wennen. Wel hebben we bewust gekozen voor het zelf kweken van de dieren zodat we ze kunnen houden volgens onze eigen idealen. Het brengt vervelende momenten met zich mee als je zelf kweekt, maar we weten zo wel zeker dat de dieren een fijn leven gehad hebben en goed verzorgd zijn. Een eenvoudigere oplossing zou zijn om voedseldieren aan te kopen, maar daar voelen we ons niet goed bij. Of stoppen met het houden van slangen, maar dat zou ik ook heel vervelend vinden.

fleurtjeuh
Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:47

Animal schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ik ben super benieuwd!

Wat voer je ze precies?


Het minst leuke onderwerp en het grootste nadeel aan het houden van slangen, maar ik wil er wel open over zijn.

Ik voer onze slangen muizen, veeltepelmuizen en jonge ratjes. We proberen zoveel mogelijk dieren te voeren met dode prooien en bij een heel groot deel is dit ook mogelijk. Helaas hebben we er wel dieren bij die (op dit moment nog) levend eten. Een voorbeeld hiervan is Ludwig. Hij eet levende veeltepelmuizen. Hij is een hele moeilijke eter en hij pakt absoluut geen prooi wanneer deze dood is. Hier hebben we al flink wat dingen uitgeprobeerd, maar hem kunnen we voorlopig nog niet over zetten op een dode prooi. Daarnaast at het jonge rattenslangetje wat we bij die kaaimannen gehaald hebben bijvoorbeeld ook een tijdje levende pinkies. Toevallig heeft hij vanmorgen voor het eerst een diepvries pinkie gegeten en hopen we dat hij ook dood blijft eten. Op dit moment eten 3 van de 40 slangen die we hebben een levende prooi en we proberen dit aantal altijd omlaag te brengen.

Deze prooidieren kweken wij ook zelf, voornamelijk omdat wij geen liefhebber zijn van de huisvestingsmethoden van de prooidierkwekers. Onze ratten zitten bijvoorbeeld in een grote kooi en werpen een nestje of 4 per jaar. Normaliter worden ze gekweekt in labbakken en liggen er ongeveer elke 4-6 weken nieuwe jongen bij. Naast deze kooi hebben we ook nog wat duna's staan voor kweekmannen, eventueel zieke dieren en eventueel wat oudere dieren die op het moment dat er gekweekt wordt even apart moeten omdat we die niet drachtig willen hebben. Mannen waar we niet meer mee willen kweken (bijvoorbeeld doordat we dochters aanhouden als opvolgers), worden vaak verkocht aan andere slangenhouders. Soms als ze echt indruk gemaakt hebben met hun karakter, laten we ze castreren en mogen ze de rest van hun leven bij ons in de kweekgroep slijten. De gepensioneerde kweekdames blijven allemaal tot hun einde.

De (veeltepel-)muizen hebben wij momenteel wel in labbakken. Deze zijn bij ons gehuisvest in de grote maat labbakken die normaal voor ratten gebruikt worden. Deze bakken zijn gevuld met diverse soorten verrijking. Alle dieren krijgen naast labbrokken ook dagelijks verse groenten, noten en zaden en insecten.

We doen ons best om zo goed mogelijk voor deze dieren te zorgen en we zijn ook echt liefhebbers van deze dieren. Alleen moeten slangen toch ook eten. Het blijft het meest stomme van het houden van slangen, maar we doen wel echt ons best om het zo diervriendelijk mogelijk te doen.

Ik heb even een filmpje gemaakt over hoe onze ratjes gehuisvest zijn:
[ Video ]

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.
Hoewel het inderdaad de minder leuke kant is, zijn er helaas ook maar weinig opties om het anders te doen.
Ik heb wel eens van een soort worstjes gehoord die je kan voeren (reptilinks? ofzo) maar dat schijnt ook maar slecht aangenomen te worden helaas.
Ik denk dat veel slangen houders/kwekers wel een voorbeeld aan jou kunnen nemen want zo te zien zijn je ratjes hartstikke blij en zelfs handtam en hebben ze een prachtig hok

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:51

Die worstjes hebben we inderdaad ook wel eens bekeken. Helaas doen koningspythons daar helemaal niks mee. Ook is er in Nederland (iig op dat moment) niet aan te komen. Ik denk dat onze koningsslangen dat misschien nog wel zouden willen eten. Dat zijn echt enorme vreetzakken :D

Hennos

Berichten: 502
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:53

Ik volg ook
Wat leg je dit leuk uit. ik ben echt een leek hoor met slangen maar vind ze wel fascinerend.
Ook leuk dat je zo open bent over de voederdieren, die komen niks te kort ook.
Hoe maak je je ratjes en muizen dood?

Ik heb een aantal jaar de 2 baardagamen van mijn broertje in huis genomen en verzorgd. Daarvoor dacht ik altijd dat het saai was om reptielen te houden maar die 2 baardagamen hebben mijn mening veranderd.
Wel in korte tijd veel moeten inlezen in de verzorging van reptielen, en veel angsten overwonnen. Sprinkhanen, krekels en pinken gevoerd en zelfs morio wormen.(Als ik het goed zeg) die heb ik wel echt eng gevonden tot op het laatste moment.
Nu zijn ze weer bij mijn broertje maar ben hierdoor wel geïnteresseerd gebleven in reptielen en slangen.

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:00

petra8 schreef:
Ik heb totaal geen verstand van slangen, maar heb idd vaker gezien dat slangen in kunststof bakken gehouden worden. En dan vraag ik me altijd af; hebben slangen lichaamsbeweging nodig? En is er voor slangen net als voor paarden een advies voor hoeveel m2 ze nodig hebben aan ruimte?


Ik denk dat lichaamsbeweging op zijn tijd best wel goed is voor ze :j
Dat is ook wel de reden dat we bezig zijn met een alternatief huisvestingssysteem waarbij de voordelen van zowel een terrarium als een rack gecombineerd zijn.

Er is vorig jaar onderzoek gedaan naar de verschillen in gedragingen van koningspythons in een racksysteem alsmede in terraria (zie link hieronder). Hieruit blijkt ook wel dat meer ruimte geen overbodige luxe is. Anderzijds zijn koningspythons qua stresslevel weer heel erg gebaat bij een krappe ruimte waarin ze zich veiliger voelen. Er is iig altijd wel ruimte voor verbetering en dat zien wij als een uitdaging. Dat is ook de reden waarom we nu bezig zijn met het ontwerpen van een gecombineerd systeem. Hopelijk kunnen we dat over 1 á 2 jaar voor alle dieren gebruiken.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0247082

Maflinger_S
Berichten: 12177
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:11

Dat gecombineerde huisvestingssysteem klinkt goed doordacht. Ik ben benieuwd of dat zo gaat werken als jullie nu denken.

Mooie uitleg over hoe moederslang ervoor zorgt dat de eieren zo goed mogelijk worden uitgebroed.

Ik weet weinig van slangen maar ik krijg door dit topic steeds meer waardering voor ze.

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:17

Hennos schreef:
Ik volg ook
Wat leg je dit leuk uit. ik ben echt een leek hoor met slangen maar vind ze wel fascinerend.
Ook leuk dat je zo open bent over de voederdieren, die komen niks te kort ook.
Hoe maak je je ratjes en muizen dood?

Ik heb een aantal jaar de 2 baardagamen van mijn broertje in huis genomen en verzorgd. Daarvoor dacht ik altijd dat het saai was om reptielen te houden maar die 2 baardagamen hebben mijn mening veranderd.
Wel in korte tijd veel moeten inlezen in de verzorging van reptielen, en veel angsten overwonnen. Sprinkhanen, krekels en pinken gevoerd en zelfs morio wormen.(Als ik het goed zeg) die heb ik wel echt eng gevonden tot op het laatste moment.
Nu zijn ze weer bij mijn broertje maar ben hierdoor wel geïnteresseerd gebleven in reptielen en slangen.


Moriowormen zijn eng inderdaad :')
Baardagamen zijn echt fantastisch! Elke dag genieten met die dieren!

Doodmaken van de prooidieren is een pijnlijk onderwerp en ik heb even getwijfeld of ik het wel wil bespreken op Bokt. Toch besloten om het wel te doen. Wie weet zorgt het voor nieuwe inzichten of ervaringen en ik vind het ook belangrijk om er open over te zijn.

Allereerst wil ik wel nogmaals aangeven dat ik er geen plezier uit haal om de dieren te doden en dat er bij ons ook regelmatig wat tranen vloeien. Je doet je best om goed voor de dieren te zorgen en het blijven natuurlijk allemaal wel dieren. Dieren die ik leuk vind, allemaal met hun eigen karakter en eigenaardigheden.

Ik heb een opstelling gemaakt met een afgesloten bak waar de dieren bedwelmd worden d.m.v. CO2. Dit is een methode die veelal wordt gezien als pijnloos en snel. Dieren raken redelijk snel bedwelmd en komen daarna te overlijden door een gebrek aan zuurstof. Ze zouden er weinig van merken omdat ze wel goed kunnen blijven ademen. Toch twijfel ik.. Ik doe het allemaal volgens de voorschriften, maar merk dat vooral ratjes tijdens het proces veel ontlasten. Dat is wat ze normaliter vaak doen als ze gestrest zijn. Het zijn ook van die typische stresspoepjes die meer stinken dan normaal.
Deze methode heb ik dus even links laten liggen en ik ben hard aan het uitzoeken of ik in dit proces nog iets zou kunnen verbeteren.

Voorlopig doden we de voedseldieren daarom op een andere manier. Dit klinkt veel heftiger en dit is ook het deel waarover ik twijfelde om dit op Bokt te plaatsen. Het is niet mogelijk om dit mooier te vertellen dan het is, maar we slaan ze met de kop op een hardhouten tafel. Voor ons is dit veel vervelender en het kost ook meer tijd, maar de dieren zijn direct buiten bewustzijn en meestal al direct dood. Hierna strekken we de nek. Tot dusver is het in 100% van de gevallen goed gegaan en zijn de dieren direct overleden. Dit is binnen een seconde gedaan, waardoor er ook geen tijd is om stress te krijgen.

Ik vind het echt een rottig onderwerp om te bespreken en al helemaal op een openbaar forum. Adviezen, vragen en tips rondom dierwelzijn en alle bijbehorende onderwerpen zijn absoluut hartstikke welkom. Wij proberen alles zo diervriendelijk mogelijk te doen. Ik hoop wel dat we dit topic respectvol kunnen laten verlopen, ondanks dat er gesproken wordt over het doden van dieren voor consumptie.

janneke_S

Berichten: 335
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:19

Wat leuk! Ik volg

Zelf heb ik ook 4 koningspythons :D

Uiteindelijk wil ik hier ook mee kweken, alleen zijn mijn dieren nog te jong momenteel. Qua uitbereiding zoek ik nog 2 vrouwen en dan heb ik er wel even genoeg :')
Ik heb namelijk ook nog westerse haakneusjes en mn kamer staat al redelijk vol :o

Jis_

Berichten: 11677
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:19

Bedankt voor je uitleg, weet dat ze niet heel actief zijn maar vond die lades er wel wat onvriendelijk uitzien. Gaaf dat jullie een combi gaan maken.

Hoe zit het met UV licht? Krijgen ze vitamine D via drinkwater?

Dieren kado doen is zo dom vind ik, tenzij je zeker weet dat iemand zo’n dier wil hebben

Die van mij zijn gewoon wildkleur. Yaffa zat in een heel ondiep terrarium zonder schuilmogelijkheid op ooghoogte van kleine kinderen en hond. Heel schuw maar ook heel lief en hier in een terra van 150x60x50 met veel schuilplekken en in een rustige kamer een stuk stoerder geworden.

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:22

janneke_S schreef:
Wat leuk! Ik volg

Zelf heb ik ook 4 koningspythons :D

Uiteindelijk wil ik hier ook mee kweken, alleen zijn mijn dieren nog te jong momenteel. Qua uitbereiding zoek ik nog 2 vrouwen en dan heb ik er wel even genoeg :')
Ik heb namelijk ook nog westerse haakneusjes en mn kamer staat al redelijk vol :o


Leuk! Wat voor dieren heb je? :D
Weet wel dat als je gaat kweken, je eerst een certificaat "certificeerbare eenheid herpeten" moet halen voordat je nakweek mag verkopen. Dit is tegenwoordig geloof ik ook een keuzevak bij opleidingen omtrent dierverzorging.