Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:37

DA heeft zelf voorgesteld om met een kwartje te beginnen en dan daarna weer te prikken. Ze zei al dat ze hoopte omdat hij een kleine D pony is ik het net red met een kwartje. Op zich ben ik wel voor nu gelijk startten, want we hebben precies nog een week of 8 tot het land seizoen kan beginnen en dan zou de medicatie hopelijk precies aangeslagen kunnen zijn om de risico's op hoefbevangenheid minder te laten zijn. Scheelt toch weer als ze net het gras op gaan.

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:44

Cushing is niet het einde hoor.Mijn merrie heeft goed kunnen leven met de Cushing.Ze heeft het 4 jaar gehad en is 36 geworden.Ze was ook een d pony.Wel een aanslag op je portemonnee.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:47

Nee dat weet ik. Het is vooral duur en als de zenuw schade uiteindelijk te erg wordt kun je niks meer. Maar de klachten zijn vaak prima te onderdrukken en de klachten bij de mijne zijn echt heel erg mild. Het is dat ik als een havik elk raar ding bij hem opmerk maar anders was er weinig aan de hand. We gaan donderdag waarschijnlijk nog een buitenrit maken, de eerste lange van het jaar en dat is toch minstens 2,5 uur. Denk dat ie er geen seconde moeite mee gaat hebben. <3

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:54

Balen van het resultaat Celebi, fijn dat de dierenarts ook meedenkt in het geleidelijk beginnen. En wat een heerlijk vooruitzicht van je buitenrit!

Hier ontzettend de balen erin, mijn oude beer liep vanochtend weg toen ik een dunnere deken op wilde leggen, dus ik dacht ''joh prima dan zonder mag van mij ook''
Maar nu regent het :')
Gisteren liep hij ook zonder deken, en hij heeft zich echt de hele dag aan alle kanten laten groomen en kriebelen. De hele paddock lag lekker vol met plukken Diddle-haar. Volgens mij vond hij dat wel een goed plan :))

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:40

ja moet ik bij ons zo lachen want kelly verhaart echt heel erg en dus staat die ook met haar vriendjes te kriebelen en die staan dan met hun mond vol haar _O-

celebi,gelukkig dat jouw arts ook op de hoogte is.
hopelijk maakt het genoeg verschil met de medicatie.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:01

Tancreda4 schreef:
Lastig hoor. Niet liggen kan idd vanwege lichamelijk ongemak zijn wat met die hoge leeftijd niet heel gek is. Snel opstaan is dan niet meer vanzelfsprekend en blijven ze staan. In stal is er misschien te weinig ruimte dus ik zou wel kijken of ze bv op t zachte kan blijven staan eventueel afgezet zodat ze in haar eentje kan liggen, zonder dat ze bang hoeft te zijn omhoog te worden gejaagd door een ander.

Ik heb wel tegen mijzelf gezegd dat als mijn grote niet meer liggend gaat slapen het voor mij klaar zou zijn... of niet meer zelf op kan komen. Maar misschien dat ik er anders over denk als het eenmaal zo ver is. Maar rem slaap is zo belangrijk en ik merk dat die van mij ook echt veel slaapt.


Hmmm. Mn shet lijkt weer last te hebben van d'r artrose in de voorknie (onregelmatige passen en dag na rondje met de sulky waren de eerste drie passen draf uit paddock kats kreupel). En nu gaan er ook wat muntjes vallen want ze ligt itt m'n grote heel weinig. Maar ik ging er even over nadenken en met liggen hebben ze toch die voorpootjes ook onder zich gevouwen en als een voetje geven al lastig buigen is, kan in me voorstellen dat liggend slapen ook pijnlijk is. Ik zie d'r amper liggend slapen. Rollen en opstaan is geen probleem, maar dan is 't beentje ook niet zo lang gevouwen.

Aankomende week maar een afspraak maken bij de kliniek kijken of ze wat tegen de pijn weer kunnen doen en hopen dat ze dan ook weer wat vaker liggend kan gaan slapen. Want dat vind ik wel een issue...

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:23

kelly heeft ook een slechte voorknie,maar kan wel liggen.
en ik hoorde vandaag van stalgenoot dat ze dus languit had liggen slapen in de zon.
rollen gaat gelukkig ook prima :j
als ze helemaal plat liggen gaan de voorbenen gewoon rechtuit dus kan dat ook.

ben wel benieuwd wat een kliniek kan doen.
meest bij artrose dat ze toch spuiten met corticosteroïden

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:27

Agossie.. Hopelijk kunnen ze het wat verlichten!

Ik zit de laatste tijd ook meer en meer te denken aan artrose of iets. Pony sleept een klein beetje met zijn achter voeten. Tilt alles gewoon net niet hoog genoeg meer op. Ben regelmatig aan het oefenen met balkjes om hem soepel te houden en hij loopt nog als een trein dus daar ligt het niet aan. Toch zie ik wel wat slijtage op de bovenkant/voorkant van de hoeven dus ik moet er misschien wel wat mee. -O-

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:46

Vorige keer had ze een algehele prik glucosamine of iets gekregen, moest 2x. En daarna niet meer rottig gelopen dus leek te helpen. Maar dat was eind september dus zo onwijs lang helpt het dan ook niet.

En anders idd misschien gewricht inspuiten. Dat zal dan waarschijnlijk met corticosteroïden zijn maar als het haar zou helpen en wat pijn weg neemt... alleen maar voordelen dan denk ik, of zijn er nadelen die ik niet bedenk?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 22:04

bij mensen raden ze aan het niet te vaak te laten doen met corticosteroïden omdat het het kraakbeen in het gewricht kan aantasten bij vaak gebruik.
en bij pony’s dacht ik wat verhoogde kans op hoefbevangenheid.
maar ik heb ze zelf ook gehad,ik heb namelijk ook artrose en bij mij heeft het wel geholpen om ontsteking tot rust te brengen.
samen met een goed aantal oefeningen en beweging kan het best helpen.
zou het wel laten doen.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 00:15

Oh ja bevangen is dan wel en dingetje. Maar als ze er nu last van heeft ook. Lastig allemaal. Misschien dat die overall prik weer kan, maar wel jammer dat die maar een paar maanden werkte dan.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:02

ja volgens mij is er wel keus in wat je laat inspuiten?
zou dan overleggen wat de mogelijkheden zijn :j

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:12

Voer je zelf ook al glucosamine bij dan? Als dat goed werkt, dan zou dat mijn eerste probeersel zijn.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:28

Ja, ik ben na de prikken direct begonnen met Jointpower + Hyaluronzuur van horseflex. Maar blijkbaar werkt dat toch niet afdoende.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:59

Hebben jullie goede ervaringen met glucosamine? Wellicht dat ik dat dan ook maar eens moet starten. Misschien die Jointpower plus die hierboven genoemd staat.

Nu moet ik de komende weken eerst even afwachten of de Prascend postieve uitwerking heeft op het lichaam natuurlijk, maar misschien daarna?

En is Duivelsklauw nog iets om uit te proberen?

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:00

Ik voer al jaren Gelatinaat van Primeval, daar doet de mijne het heel goed op.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:14

Ik voerde m'n oudje CartiAid van nutripower. Maar ivm duivelsklauw mee.gestopt nadat ze last van d'r maag kreeg door ziekte. M'n shet heeft ook maagzweren gehad dus durf het niet aan met duivelsklauw. Ik ga de variant zonder duivelsklauw bestellen om te proberen.

Voor m'n pony is de jointpower van horseflex iig niet voldoende haar klachtvrij te houden, en wat ik had begrepen heeft ze geen heftige artrose in d'r knie (iig stukken milder dan de artrose bij m'n grote in de rug)

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:36

Ik voer al jaren glucosamine in combinatie met msm poeder van pharmahorse. Ik bestel beide en niet de combinatie pot. Wil zelf mengen.

Mijn vorige oudje struikelde veel met 1 voorbeen. Daarna nooit meer gedaan en voer het nu ook aan mijn andere oudje.

Als ze boven de 25 zijn worden ze toch ouder en heb je toch slijtage /artrose in meer of mindere maat en ik ondersteun haar zo.

hagelslag
Berichten: 9156
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:57

Layka struikelde al zolang als dat wij haar kennen.
Maar dan liep ze zich of druk te maken of ze liep te veel te sukkelen en op de voorhand.
Arme iris had vandaag een heel zwaar leven.
Ze moest wel uuuuuuuuurrrreeennn lang alleen op stal staan in het donker(volgens zichzelf dan hea :Y) )
Want layka mocht eindelijk weer een x op buitenrit.

M'n zusje heeft ca 4.5 km gereden met layka
Om vervolgens thuis te komen en daarna zijn we met z'n 4en nog 2.5 km gaan wandelen zodat layka ook weer uitgestapt werd.

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:57

wat een leuke foto met dat haar zo omhoog bij beiden *\o/*

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:52

Leuke foto! <3

Ja hier ook eentje die vooral wel eens struikelt als hij niet oplet. Als hij iets heel spannend vindt of andere paarden ziet, alleen gelaten wordt, etc. Als hij heel erg afgeleid is vooral.. Dan vergeet ie dat ie 4 benen heeft. :')

Dat maakt ook dat ik hem in spannende situaties juist liever lekker rustig laat stappen ipv de spanning eruit draven zoals velen doen. In stap vallen we toch minder snel dan in draf. :o

hagelslag
Berichten: 9156
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:56

@ilse
Hoe is het nu je merrie qua slapen?


En jaaaa het waaide echt best hard bij ons dus de manen vlogen omhoog _O- _O-

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:46

Haha die haren!

M'n shetje vanmorgen wel zien liggen. Dus het is gelukkig niet zo dat ze helemaal niet meer ligt, wel een opluchting!

hagelslag
Berichten: 9156
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:35

Ohw crap totaal over je shetje heen gelezen. Sorry
Had wel gezien dat je grote dame van het voorjaar genoot op de fotos _O-

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:07

hagelslag schreef:
@ilse
Hoe is het nu je merrie qua slapen?


En jaaaa het waaide echt best hard bij ons dus de manen vlogen omhoog _O- _O-


Wat lief dat je er naar vraagt!

Ik geef dr denk ik nu een weekje kurasyn bij, en had van de week ‘s avonds wel een twijfelgevalletje of ze had gelegen. 1 helft van de deken en hals en manen vol met zaagsel. Vrijdag stond ze wel weer heel diep te slapen, maar viel gelukkig niet om. Ze is wel een stuk frisser en alerter, dus heb een idee dat de kurasyn wel iets doet. Helaas is ze in de bak nog niet gaan liggen, wel apart ernaast gehad, maar toen kwamen ze helaas na 15 min achter mn bak in de woonwijk een laadpaal verplaatsen met graafmachines en al dus toen was er niet echt de rust.

Vandaag wel geschoren en daar was iemand echt heeeel erg blij mee! Als je dr zo ziet rondscheuren en springen kan ik soms bijna niet geloven dat ze in mei echt 30 is! <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding