Slecht verharen na starten pergoquin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Slecht verharen na starten pergoquin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 23:05

Hoi,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met paarden die slechter lijken te verharen na het starten met pergoquin.

Ik heb een Friese merrie van 23 waarbij afgelopen najaar cushing is vastgesteld. Dit kwam uit het bloedonderzoek naar aanleiding van steeds terugkerende einschuss. Uiteraard zijn we meteen gestart met het geven van pergoquin 1mg/pd. Mijn merrie heeft verder geen zichtbare tekenen van cushing, is verder fit en heeft een mooie vacht waar ze altijd goed doorheen kwam. Ze was er met verharen altijd vrij snel bij zegmaar. Nu merk ik dat het niet echt op gang lijkt te komen. Ze heeft wel een paar losse haartjes, maar is zeker nog niet haar wintervacht echt aan het loslaten.

Misschien ben ik te gespitst erop en komt het nog gewoon, maar ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die dit herkennen.

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Slecht verharen na starten pergoquin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:24

Voorgaande jaren had ze dus geen PPID en nu wel? Want dan is de kans natuurlijk veel groter dat ze daarom later/anders verhaard en niet door de medicatie.

Hier ook een PPIDer. Moet zeggen dat het hier per jaar verschilt, dit jaar is ze er vroeg bij. Vorig jaar was ze laat, dat was ook haar eerste jaar na de diagnose qua verharen.
Dus ja, herken wel verschil, maar dit jaar niet meer zeg maar.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Slecht verharen na starten pergoquin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 23:40

Bedankt voor je reactie. Het jaar ervoor was de waarde iets verhoogd maar nog zo weinig dat de da medicatie niet nodig vond, maar advies om jaar erop (afgelopen najaar) dus weer te testen. De waarde was ongeveer verdrievoudigd, dus mogelijk ligt het daaraan. Ze is nog een keer gecheckt na 3 maanden pergoquin en toen was de waarde binnen de normaalwaardes geloof ik, in ieder geval weer veel lager dan oktober.

Mogelijk is het gevolg van die hoge waarde dan nu nog te merken ja. Ik kan mij voorstellen dat haar lijf hormonaal dan mogelijk ook nog niet alles weer op de rit heeft

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:24

Ik heb hier een 4 -jarige, die verhaart nog niet heel erg (was vorig jaar ook laat), een 7-jarige, die is er al bijna doorheen, een 14-jarige gezonde, die wat langzaam op gang lijkt te komen dit jaar (meestal juist erg vlot) en een 20-jarige met 'in het grijze gebied getest' PPID op Pergoquin, die best al lekker aan het verharen is, waar ze er vorig jaar, zonder diagnose en Pergoquin, niet doorheen kwam (wat dus de reden was om haar te testen).

Oftewel: het varieert van paard tot paard en van jaar tot jaar hier.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:03

Ibbel schreef:
Ik heb hier een 4 -jarige, die verhaart nog niet heel erg (was vorig jaar ook laat), een 7-jarige, die is er al bijna doorheen, een 14-jarige gezonde, die wat langzaam op gang lijkt te komen dit jaar (meestal juist erg vlot) en een 20-jarige met 'in het grijze gebied getest' PPID op Pergoquin, die best al lekker aan het verharen is, waar ze er vorig jaar, zonder diagnose en Pergoquin, niet doorheen kwam (wat dus de reden was om haar te testen).

Oftewel: het varieert van paard tot paard en van jaar tot jaar hier.


Normaal gesproken is zij elk jaar vroeg. Ik heb bij haar nog nooit gemerkt dat dat erg kan wisselen, ook niet toen bij haar de bloedwaarde enigszins verhoogd was. Maar mogelijk komt dat nu doordat het afgelopen najaar heel hoog was en daarna hard naar beneden is gegaan door de medicatie

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Slecht verharen na starten pergoquin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:27

Mijn haflinger is normaal ook vrij vlot met verharen, maar het komt dit jaar ook langzamer op gang dan ik gewend ben.
Nu is het weer er ook nog niet echt naar geweest dat het al super hard nodig was om die warme winterjas compleet uit te hebben, dus ik wijt het daaraan bij hem.
Hij is 14 en verder op en top gezond.


Het lengen van de dagen initieert weliswaar de verharing, maar de temperatuur is wel degelijk ook van invloed op hoe hard het allemaal gaat.

En daarbij kan idd dat als ze vorig jaar ppid ontwikkeld heeft, het dan nu sowieso wat later op gang komt.

Bij mijn oude haflinger ging het verharen na starten met prascend juist net iets vlotter dan het jaar ervoor, hij was al een aantal jaren heel langzaam aan t oplopen in de waarden en hij was pas eind mei echt uit verhaard in die jaren, na starten met prascend werd dat een maand vroeger.
Hij was een jaar of 29/30 toen we met prascend zijn gestart, denk ik, is nog 33 geworden.