[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:26

schoentje schreef:
Hihi geniaal plaatje!

Maar ik zeg ook niet dat er alleen slecht gereden word op koudbloeden hoor, heb ook zeker niks tegen deze rassen, maar ik kan me wel voorstellen waar het vooroordeel onder juryleden vandaan komt.
Wanneer iemand met een minder ideaal paard toch een hele goede proef neer kan zetten, dan vind ik dat alleen maar heel knap, want waarschijnlijk heeft die persoon er veel harder voor moeten werken dan iemand met een getalenteerd paard. Helaas zijn er bij sommige paarden de beperkingen haast niet uit te rijden.


Mijn instructies hebben ook nooit echt wat gehad met koudbloeden en ander niet sportpaarden.
Maar er ook geen pesthekel aan zoals sommigen, want dan hoefde ik er niet te gaan lessen.
Maar als jury lid hebben ze ook wel eens een haflinger of fjord 1e moeten plaatsen omdat de rest, tja, niet echt aan het rijden was.
Terwijl in potentie die paarden uiteraard vooraan hadden moeten eindigen en ze echt geen koudbloedliefhebbers zijn, maar wel
objectief kunnen jureren.
Gelukkig kunnen veel juryleden dat.

Voor het amusement, toen Jazz, ja de Jazz, nog een klein jong Jazje was is hij er op de vereniging waar ik vroeger stond
een keer afgereden door de fjord Gunther, gewoon omdat Gunther zijn proef reed en Jazz, tja, die was erg druk met andere zaken.
Maar dat heeft hij later gecompenseerd en zich zwaar gerevanceerd, voor die dag toen hij nog een klein jong onervaren kijkerig Jazje was.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:33

Dat bedoel ik ook. Als een koudbloed een betere proef loopt dan een getalenteerd dressuurpaard, dan zal hij 9 van de 10 keer ook voor dat paard geplaatst worden. Maar de meeste die roepen dat alle juryleden hen altijd achteraan zetten omdat ze niet van koudbloeden houden, hebben hun koudbloed waarschijnlijk gewoon niet zo goed voor elkaar als ze zelf denken, anders sta je gewoon niet elke week achteraan!

Anoniem

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:40

Dat denk ik ook. Zag tijdje terug een haflinger in een proef, en heb er niks tegen eigenlijk, vind het leuke paarden, maar die proef was slaapverwekkend...... was gewoon jammer. Lag echt aan de ruiter, paardje kon heus wel wat..... volgens de ruiter lag het uiteraard aan de jury :+

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:43

Met fjord niet zo vaak achteraan gestaan, maar met mijn beter lopende paard dat ik nu heb wel regelmatig.
(met fjord was ik zo de M1 door, met die zwarte moet ik mijn 1e wp nog gaan halen :+ )
Ik vergeet nog wel eens hoe ik hem zou moeten rijden en dan geeft hij er volkomen terecht overigens de brui aan :')
Sta je dan, met je betere paard.. achteraan... Alleen hij is dus nog niet zo voor elkaar als die andere vroeger was.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:45

Maar jij zal dan zelf wel weten waarom je achteraan staat en daar niet de jury of omstanders de schuld van geven. En aan die zelfkennis is vaak gebrek en dan ontstaan er klaag topics zoals deze...

Martie

Berichten: 2393
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:52

Vooroordelen hou je altijd, zo oud als de mensheid....
Zo'n 30 jaar gereden reed ik eens bij een jury die ik later bij het secretariaat hoorde zeggen: Als je een mooi groot paard hebt en je komt recht binnen, heb je al de helft van de punten! Toen zei ik: tsja, dan hoef ik bij u niet te starten. Recht binnenkomen lukt wel maar groter kan ik hem niet maken ;) (D-pony bij de paarden, niet gebruikelijk destijds). Overigens gaf hij bij het bespreken van mijn protocol (alles 5/6) wel toe dat ik hier en daar wel wat meer had mogen hebben, dat vond ik toch netjes. Maar ik heb ook wel met dezelfde pony op 1 dag een keer 2wp in de M1 en 1 in de M2 gehaald met twee keer eerste prijs dus ook toen waren er onderlinge verschillen.
Toen ik tien jaar later jureerde hoorde ik een vader mopperen tegen zijn dochter (net nieuwe pony, was wat groot, netjes 5e geworden) dat als ze volgende keer niet bij de eerste 3 zat dat beest weer weg ging. Zag ook een complete familie hun dochtertje op een huppelend shetje luidkeels aanmoedigen tijdens haar B-parcoursje: "Hup, Jozefientje!" (dat was dan de pony :P ).

Maar als tegenwicht voor de sportiviteit: mijn dochter reed een paar jaar geleden nog bij de ponyclub. Op selectiewedstrijden lazen er moeders van de kanshebbers voor aan concurrerende kinderen en met veel genoegen. Toen mijn dochter na de prijsuitreiking als enige van de club moest blijven omdat ze bij de afvaardiging zat en die later nog in de hoofdring moesten verschijnen, bood de vader van de Z-kampioene spontaan aan om ons met zijn luxe veewagen thuis te brengen zodat de rest vast naar huis kon (we hadden als enige club nog gezamenlijk vervoer in een grote wagen). Zo kan (en gaat) het dus ook.

Kortom: ik denk dat er eignelijk niet zo heel veel veranderd is. Het ziet er misschien wat anders (en soms luxer) uit maar alle emoties blijven hetzelfde....

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:53

Ik start ook met een Haflinger en rij vaak genoeg in de prijzen en over het algemeen jureren de juryleden hartstikke goed. Maar wat ik nog steeds onverklaarbaar vind, is dat ik bij 2 gelijkwaardige proeven meer dan 25 punten verschil heb bij verschillende jury's. De ene puntte me op 168 en de andere 195 :')

Hoe kan het dan dat jury's zó verschillende jureren?

Ontopic; de meeste wedstrijden hier zijn ontzettend gezellig hoor! Elkaar helpen waar nodig, succes wensen en elkaar respecteren :j Dit is wel vooral bij de 'kleine' wedstrijden moet ik zeggen, maar daar start ik ook het meest.

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:57

Laurahh schreef:
Ik start ook met een Haflinger en rij vaak genoeg in de prijzen en over het algemeen jureren de juryleden hartstikke goed. Maar wat ik nog steeds onverklaarbaar vind, is dat ik bij 2 gelijkwaardige proeven meer dan 25 punten verschil heb bij verschillende jury's. De ene puntte me op 168 en de andere 195 :')

Hoe kan het dan dat jury's zó verschillende jureren?


Omdat iets is een 7 tje of een dikke 6 al het verschil kan maken in een hele hoop punten.
En het zijn ook al lijken ze gelijkwaardig toch vaak 2 verschillende proeven.
Tevens klopt je gevoel niet altijd met het beeld (ben ik met video's achter gekomen).
En jup, ook wel eens 20 punten verschil gehad, in dezelfde proef, M2 regiok. dan zitten er 2 jury's,
maar ze zitten wel op een verschillende plek, dus ze zien wel je oefeningen anders.
Voor die bij C is recht door op AC goed te zien, maar voor die in de hoek juist weer de lange zijde etc.
Dus dan kan het verschil ook best oplopen en dan heb je nog weer het afrondings verschil.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:09

Ik reed vroegah ook (spring)wedstrijden maar de sfeer op zo'n wedstrijdterrein heeft me nooit aangesproken. Er was veel onderlinge jaloezie: wie heeft het mooiste/beste/duurste paard. Wie heeft de mooiste/beste/duurste kleding aan. Men gunde een ander niks en iedereen zag elkaar als concurent.

Koudbloedpaardjes daar werd toen (ook al) minderwaardig over gedaan. Het was meestal een sfeertje van "ons-kent-ons". Ik heb zelf nooit (bewust) meegemaakt dat de jury partijdig jureerde, dat niet, maar de hele sfeer sprak me niet aan. Ben om die reden uiteindelijk ook gestopt met wedstrijden rijden.

Mijn dochtertje (11) wil erg graag de sport in, maar ik houd het zo lang mogelijk tegen (niet alleen om bovengenoemde reden hoor, maar het speelt wel mee)!

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:10

Nog een toevoeging; ik vind de sfeer op SGW/Cross wedstrijden wel veel gemoedelijker dan bij het dressuur en springen :)

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:17

Laurahh schreef:
Nog een toevoeging; ik vind de sfeer op SGW/Cross wedstrijden wel veel gemoedelijker dan bij het dressuur en springen :)


Je vergeet het mennen te noemen, waar wel heel veel typen paarden en pony's starten.
En waar relatief gemeleerd gezelschap deelneemt van jong tot oud, man en vrouw.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:21

Mennen ben ik nog nooit geweest, dus kan ik helaas geen oordeel over geven :D

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:30

Laurahh schreef:
Ik start ook met een Haflinger en rij vaak genoeg in de prijzen en over het algemeen jureren de juryleden hartstikke goed. Maar wat ik nog steeds onverklaarbaar vind, is dat ik bij 2 gelijkwaardige proeven meer dan 25 punten verschil heb bij verschillende jury's. De ene puntte me op 168 en de andere 195 :')

Hoe kan het dan dat jury's zó verschillende jureren?


Dit heb ik ook vaker gehad inderdaad, van het zomer nog op de regiokampioenschappen 20 punten verschil!

En ja, ik heb ook wel jury's die ik alle koudbloeden onderaan heb zien zetten, maar heb ook ook wel jury's gezien die juist alle koudbloeden bovenaan zetten. En ook jury's die superbewegers eerste zetten terwijl ze alles behalve netjes rijden, en nette proeven eerste zetten en de superbewegers onderaan. En ook ik heb voor een goede proef wel eens lage punten gekregen, en voor een slechte proef wel eens goede punten gekregen.
Zo houdt het elkaar wel een beetje in evenwicht.
En sfeer op wedstrijden, het is maar net wat je er zelf van maakt! Ik wens degene na mij altijd gewoon succes en soms kijken ze inderdaad erg verrast en soms vragen ze ook heel vrolijk hoe het nou ging. Ook maak ik graag een praatje met mijn tegenstanders als ik daar de kans toe zie :j
Dus ja, de ene keer is de sfeer beter dan de andere keer, de ene keer is de jury zus, de andere keer is de jury zo.
Voor mij is het allemaal nog wel zodanig afwisselend dat ik het nog wel als plezierig ervaar om op concours te gaan.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:57

Ts is opvallen stil nu moet ik zeggen

Mondy

Berichten: 11843
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:22

Ook ik heb gemerkt dat het een echte jury sport is.
Maar wat mij nog veel meer opvalt is dat het vaak hoe dan ook aan de jury ligt. Hoe toevallig dat de kinderen op hun pony's nooit grote fouten rijden maar hun tegenstanders wel. Durf zelf ook zonder die roze bril naar het kind en pony te kijken. En niet alleen bij kinderen, ook volwassenen.
Het zou er al een stuk leuker op worden als mensen zich eens gingen richten op zichzelf, heeft je paard/pony voor jou gevoel top gelopen wees daar dan blij mee. Of je nu wel of niet eerste bent geworden. Ik krijg altijd kromme tenen als iemand iets over zijn paard verteld en daar dan meteen de klasse en winstpunten bij zegt/verteld. Dan gaat het imo dus alleen maar om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen ipv zo goed mogelijk je paard fijn te rijden.
Ja er worden door juryleden rare dingen uitgespookt, maar kijk ook eens naar de ruiters en ouders.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:32

Toen ik net "echt" begon met het rijden van wedstrijden reed ik met een arabiertje. Als ik slechte punten haalde vond ik ook dat de jury maar iets tegen mij en mijn niet KWPNer had. Maar als ik nu terug kijk naar die tijd dan denk ik dat ik gewoon niet goed reed >;) :=

Daar kwam ik achter toen ik als volwassene van 1.75 met mijn rasloze roodschimmel D pony besloot tussen de paarden te gaan rijden. http://www.stalelegantia.nl/uploads/1/7 ... 7_orig.jpg Pony had geen mega gangen, geen super geweldige bouw, geen mooie zwarte of donkerbruine kleur. Ik heb hem tmt M1 gereden en toen raakte hij geblesseerd helaas.
Ik trainde hard en dat werd beloond. Reed altijd in de prijzen en meerdere malen gehad dat ik 1ste werd met bijna 10 punten verschil tussen num. 2.

Ik heb mijn mening dan ook bijgesteld, als jij gewoon goed rijd dan kunnen ze echt echt niet om je heen... ok ik moest miss 3x zo hard trainen om het er het zelfde uit te laten zien als een zwevende, flitsende
KWPNer, maar het werd wel beloond.
Ik heb regelmatig jury's gehad die naar me toe kwamen en zeiden "ik houd niet van het soort pony dat je hebt maar vind het heel knap dat je hem zo kunt laten lopen"

Dusja sommige vonden mijn pony niks :P gewoon hard trainen en goed je best doen dan kunnen ze echt niet meer om je heen

Elastiek

Berichten: 567
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 03:02

Idd echt jammer dat de paardensport zo is veranderd. Vroeger was het veel leuker! Niet zo veel commentaar op elkaar enzo...

En ook van mij mag opa blijven posten!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 03:18

Daar ben ik erg benieuwd naar naar uw bevindingen, ik lees mee.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:45

Toch grappig, in de op gaat het over afgunst in het algemeen en hoppa de koudbloed warmbloed discussie is er weer. idd wel een sfeer dingetje maar kennelijk blijft dat hoog liggen.
Die verwende poppetjes, ach als het talent er niet inzit komt dat vanzelf tot zijn recht.

Idd de ene wedstrijd is veel gezelliger dan de andere, maar ik laat me er niet door tegen houden
Ik rijd wedstrijden omdat ik dat leuk vind, winst is leuk en prijs is geweldig.
Ik heb geen verwachtingen van mijn paard (en nu al helemaal niet meer, dit niveau met haar had ik niet durven dromen) Tja heb ik dat dan verdient. kennelijk wel, het is ons erg makkelijk afgegaan. Vooral als ik het vergelijk met een aantal sportpaarden. kampioenschappen heb ik nooit opgegeven daarbij roep ik altijd dat ik mijn plek wel ken. want eerlijk is eerlijk Britt is geen sportpaard een gemiddelde kwpner met een nette proef moet boven ons uitkomen. Daar is het gemiddelde jazzje immers voor gefokt.
Ik kan alleen niet op een jazz rijden. ze zijn me veel te heet. dat gewiebel om een scheef staand grassprietje.
En mijn kleine detail is ook nog dat ik dan niet zie waar ik heen ga, en daarom het dus ook niet aan ga.

Ik ben dus blij met mijn boscross pony die het uiteindelijk toch nog leuk doet in de sport. Ik gun het een ander ook net zo goed. En daarom blijft de wedstrijd sport voor mij leuk.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:39

Zoolgangster schreef:
vibabu schreef:
Waar ik me ook zo over verbaas is de mentaliteit van dressuurruiters. Niemand mag een geluidje maken, een bak mag betreden worden op het moment dat er niemand in de ring is omdat het paard of de pony kan "schrikken" en je net die ene punt mist voor je winstpunt. Alles moet aan de kant omdat paard/pony wel eens zou kunnen gaan schrikken.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de verhalen van opa! Helaas is het niet alleen bij de pony's hoor... bij paarden is het idem dito.


Als ze nèt op het moment dat jìj rijdt storende geluiden gaan maken of gekke dingen uithalen bij de bak, baal je ècht wel hoor... vooral als ze dat bij anderen toevallig niet doen.
Wat ik trouwens "zielig" vind zijn "dressuur" miepjes die in een gewone les toegeven aan de schrikreacties van hun paard, en niet het benul hebben hun paard domweg door die geluidjes heen te rijden of tenminste dat paard eraan te wennen, maar meteen afstappen. Hele les verstoord want ze gaan met veel bombarie weg met hun paard, en moeten de deur open hebben, les ligt meteen minutenlang stil...


Zelf reed ik western en een kennis en ik zouden een demonstratie geven op een onderlinge wedstrijd. Nu hadden onze paarden nog nooit in een hal gereden, alleen buiten, dus we liepen even met ze rond in de inrijbak. Paarden deden niets verkeerd, liepen gewoon in het rond te kijken. Toch kregen we het verzoek om te vertrekken, want we maakten de z-ruiters nerveus.... 8)7

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:55

Ach; heel eerlijk gezegd heb ik niet zo veel met jurysporten. Maar ik snap de klagers ook niet; als je dan zo graag prestatie wilt neerzetten; koop dan een warmbloed!

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:16

Anoeska schreef:
Zoolgangster schreef:
Van voortrekkerij heb ik zelf weinig gemerkt, ik weet wel dat er ooit in het rapport van een friezeneigenares de vraag stond waarom ze niet met een koe kwam... maar een eerlijke jury punt naar wat er gereden wordt, niet naar ras. Ik heb ook gehoord van vooroordelen over dravers, als iemand haar draver "warmbloed" noemde was dezelfde draver ineens een goed dressuurpaard...

Per regio/ruitervereniging/jurylid zal het ook verschillen...

Sorry, maar ik geloof dit gewoon niet. Ik kan me geen jurylid voorstellen die zoiets op een protocol (of bedoel je dat niet met rapport?) zou schrijven.


Is ècht gebeurd. Ik kon het me net zo min als jij voorstellen, maar als de eigenares dat ding voor je neus houdt...

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:35

QueenE schreef:
Ik twijfel over de geloofwaardigheid van de verhalen in dit topic, natuurlijk kom je wel eens dingen tegen waarvan je denkt húh?? En heb je wel eens punten die toch echt niet helemaal kloppen. Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden én met Friezen en meestal kan ik me prima in mijn punten vinden, soms een keer te laag maar ook soms wel eens te hoog. En ook ik heb wel eens te horen gekregen wat ik in vredesnaam met een pony op de wedstrijd te zoeken had, maar heb ook wel eens laarzen van een 'concurrent' mogen lenen omdat ik die van mij vergeten was :o Kan me echt niet voorstellen dat je zo vaak zulke rare verhalen mee maakt, en als het echt zo is, misschien toch eens wat minder naar andere mensen kijken ;)


Tegenwoordig zijn Friezen wat meer "in" maar toen ik een jaar of 20 was, was een Fries of Haflinger tussen de andere paarden ècht een buitenbeentje.
Fijn voor je dat waar jij rijdt het nu zó normaal is om met een "ander" paard tussen de paarden te mogen rijden, dat was 20 jaar geleden nog niet zo. Hoef ik niet voor leugenaar om te worden uitgemaakt toch?

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:29

sallandval schreef:
Ach; heel eerlijk gezegd heb ik niet zo veel met jurysporten. Maar ik snap de klagers ook niet; als je dan zo graag prestatie wilt neerzetten; koop dan een warmbloed!

Pardon dan doe je toch wat iedereen wil je moet toch zelf weten waar je op rijdt.
Zoals jij het stelt ben je geen haar beter als degene die er commentaar op heeft

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:34

Het is natuurlijk wel een beetje waar. Als jij strikt gericht bent op de beste prestatie neerzetten, dan zou je ook een paard moeten kopen die het meest geschikt is om die topprestatie neer te zetten. Je gaat ook niet met je opoefiets de tour de france rijden.

Maar als jij gewoon lekker wedstrijdjes wil rijden en veel plezier wil hebben, dan kan dat met ieder paard. Maar daarbij moet je wel beseffen dat dat niet de meest geschikte paarden zijn.