Dextro voor meer energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:30

Hoi!

Ik heb aankomekend een wedstrijd in.de M2: Vrijdag 2 proeven, zaterdag 2 proeven en zondag 2 proeven. Mijn paard kan in zo'n intensief weekend wel wat extra energie gebruiken, voor net dat laatste beetje pit en activiteit.

Ik heb gehoord dat mensen hun paard net voor het inrijden van die Dextro energy snoepjes voeren of AA laten drinken. Wie weet hier meer van of heeft hier ervaring mee? Aanrader of niet?

Groetjes

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:33

:') ik denk dat je beter wat haver kan gaan bij voeren inplaats hem dextro snoepjes te geven.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:48

Gewoon vooraf al voldoende trainen dat die dit aankan, en voeren.
Op dat moment zelf heeft het weinig zin meer.
Daarnaast weet ik niet of je dat wel moet willen.

Op die manier rij je je paard / pony wel heel snel stuk.

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:54

Hoe ik erbij kom? Door internationaal wedstrijdruiter, maar ik heb er zelf geen ervaring mee ;) het is geen doping en legaal.

Jij mag toch met een wedstrijd ook een energie rijk iets zoals dextro en AA hebben..

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:00

Gut wat flauw allemaal weer.

Ts: dat het zou kunnen werken lijkt me logisch. De vraag is alleen in welke dosering zoiets effect heeft.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:00

Toch wordt hier heel grappend over die Dextro gedaan, maar ik deed het wel bij een merrie die ik in de sport had lopen, als ze een pittig weekend voor de boeg had. Natuurlijk ook voldoende training en het juiste voer en wellicht was het wel een placebo voor mijn eigen geest, maar soit, who cares. Zelf vond ik ze ook lekker :+

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:03

Jeetje, wat zijn jullie kinderachtig. Ik heb het inderdaad ook wel eens gehoord. Bij mensen geeft het net even dat beetje extra, probleem is alleen dat gemiddeld paard 8x zo zwaar is. Je moet dan in zulke hoeveelheden gaan geven dat het niet grappig meer is. En je zal waarschijnlijk tijdens de proef moeten geven, ook niet handig.

Ik zou eerder zoeken naar iets dat zorgt dat je paard sneller hersteld na de proef (en nee, ook dat is geen doping), en het dus met wat extra voer oplossen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:03

Dat Dextro voor meer energie zorgt is een fabeltje en allang achterhaald.

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:10

Kijk hier heb ik meer aan. Is inderdaad alleen maar advies vragen.

Natúúrlijk train ik voldoende en voer ik voldoende. Het is ook niet zo dat mijn paard zo'n weekend niet aankan. Het gaat om dat stukje actie wat ze op dag 3 niet meer heeft.

Haver heb ik geprobeerd maar daar reageerde mijn paard zowat niet op.

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:12

Utixo schreef:
Jeetje, wat zijn jullie kinderachtig. Ik heb het inderdaad ook wel eens gehoord. Bij mensen geeft het net even dat beetje extra, probleem is alleen dat gemiddeld paard 8x zo zwaar is. Je moet dan in zulke hoeveelheden gaan geven dat het niet grappig meer is. En je zal waarschijnlijk tijdens de proef moeten geven, ook niet handig.

Ik zou eerder zoeken naar iets dat zorgt dat je paard sneller hersteld na de proef (en nee, ook dat is geen doping), en het dus met wat extra voer oplossen.



Ik zal daar eens achteraan gaan. Goeie tip :)

Serena_Milco
Berichten: 151
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:15

misschien van die electronen ofzo, ben de naam kwijt. die stofjes scheiden ze uit als ze veel zweten en zo breng je dat weer op peil.
fruit en voornamelijk appels bevatten ook aardig wat suikers, misschien dat je die beter kan geven ipv een dextro snoepje ?

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:16

Ik denk dat je aan voer dat de elektrolyten aanvult meer hebt. Van Pavo heb je korrels die je over het voer kan gooien; voeren voor het rijden. Daarnaast zorgen dat het paard genoeg drinkt. Mijn DA zegt altijd: "per uur hard werken een kilo extra." Ik weet niet in hoeverre dit klopt maar duidelijk is wel dat meer voer, meer energie geeft.

Edit: zie net dat hierboven bijna precies hetzelfde gezegd wordt, maar dit is misschien een mooie aanvulling.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:18

Die elektrolyten bedoel ik inderdaad, maar ik kan echt niet meer op de naam komen die ik bedoel. die gaf je echt na het rijden.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:21

"Over Pavo E'lyte

Wanneer je paard sterk zweet verliest het met het vocht het ook belangrijke lichaamszouten als Calcium, Natrium, Kalium en Chloride. Bij een tekort aan elektrolyten kan je paard minder goed vocht vasthouden, vermindert de elasticiteit van de huid en gaat het uithoudingsvermogen achteruit. Door Pavo E’lyte vóór inspanning toe te dienen geef je het paard de kans een vocht- en elektrolytenreserve op te bouwen. Er treedt minder snel een tekort aan lichaamszouten op en na inspanning wordt melkzuur sneller uit de spieren afgevoerd en is het ijzergehalte in het bloed snel weer op peil.


Even van de Pavo site geplukt. Je moet het zo als ik al zei, voor het rijden voeren. Ik denk dat jij dan iets anders bedoelt.

LifeAsSaar
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-03-15
Woonplaats: Ipswich

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:24

Ik zou inderdaad geen dextro geven. Zou misschien wel werken maar het is eigenlijk gewoon suiker dus dan zou een goede suikerrijke museli of een suikerklontje ook moeten werken denk ik

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:42

http://petssupermart.com/nl/paarden-gez ... _c14_a2982

Is hetzelfde als dextro alleen in poedervorm, en aangevuld met natrium (zout)
De poedervorm is er ook in een goedkopere variant die voor honden is
alleen de verhouding moet je dan weten anders is het zinloos of je geeft teveel !
Als je het voor het suiker is kun je even goed een appel voeren , 1 appel bevat
gemiddeld 23 gram suiker !
Druivensuiker wordt alleen sneller opgenomen door het lichaam .

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:59

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb me er ook nog even in verdiept en heb een aantal supplementen gevonden.

Equion plus
EnerG van Naf
Opkikker (paardendrogist)
Sport + van Equifyt (www.equifyt.be)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:24

Utixo schreef:
Jeetje, wat zijn jullie kinderachtig. Ik heb het inderdaad ook wel eens gehoord. Bij mensen geeft het net even dat beetje extra, probleem is alleen dat gemiddeld paard 8x zo zwaar is. Je moet dan in zulke hoeveelheden gaan geven dat het niet grappig meer is. En je zal waarschijnlijk tijdens de proef moeten geven, ook niet handig.

Ik zou eerder zoeken naar iets dat zorgt dat je paard sneller hersteld na de proef (en nee, ook dat is geen doping), en het dus met wat extra voer oplossen.


ook bij mensen geeft het niet meer energie.

Het geeft alleen maar meer energie als je te weinig suiker in het bloed hebt opdat moment.
En dan vooral voor de hersenen.

De spieren hebben namelijk een eigen glucose voorraad die aangeboord word op het moment dat er te weinig glucose beschikbaar is.

Dextro is vooral erg handig voor mensen met suikerziekte op het moment dat ze een hypoglyceamie hebben (te weinig suiker in het bloed) waardoor ze suf kunnen worden en zelfs in een coma kunnen raken als je geen suiker nemen.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:32

Ik denk, dat als je goed getraind hebt je het niet nodig zal hebben. Gewoon zorgen dat ze fris het weekend in gaat. Donderdag rust, vrijdag alleen loswerken. Na het weekend ook een rust dag.

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 14:37

Danique_G schreef:
Ik denk, dat als je goed getraind hebt je het niet nodig zal hebben. Gewoon zorgen dat ze fris het weekend in gaat. Donderdag rust, vrijdag alleen loswerken. Na het weekend ook een rust dag.


Dat was inderdaad precies de planning. Wordt vrijdag alleen iets meer dan loswerken want dan hebben we er ook twee.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:40

die dextro (als hij al werkt), is puur suiker. dat werkt mischien een uur, maar daarna voelen ze zich waarschijnlijk alleen maar vermoeider en het helpt zeker niet tegen spieren die moe zijn. Je moet goed voeren zodat ze de gehele dag genoeg energie halen uit het rantsoen wat ze krijgen (vetten en eiwitten dus. geen suikers).

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:52

ForeverDomi schreef:
Danique_G schreef:
Ik denk, dat als je goed getraind hebt je het niet nodig zal hebben. Gewoon zorgen dat ze fris het weekend in gaat. Donderdag rust, vrijdag alleen loswerken. Na het weekend ook een rust dag.


Dat was inderdaad precies de planning. Wordt vrijdag alleen iets meer dan loswerken want dan hebben we er ook twee.


Oeps! OP te slecht gelezen. Maar dat is vrij pittig ja! Vooral psychisch voor het paard. Dan zou ik donderdag loswerken en morgen rust. Komt paard tussen de dagen door nog in de paddock oid? Dan kan 'ie even ontladen. Misschien wel lekker :)
Zou persoonlijk zelf niet kiezen volgende keer voor drie dagen achter elkaar. Maar goed. Moet je zelf weten natuurlijk.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:00

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een groot aantal off topic reacties verwijderd. Graag gericht op de vraag van TS reageren.

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:19

Citaat:
Dat was inderdaad precies de planning. Wordt vrijdag alleen iets meer dan loswerken want dan hebben we er ook twee.


Citaat:
Oeps! OP te slecht gelezen. Maar dat is vrij pittig ja! Vooral psychisch voor het paard. Dan zou ik donderdag loswerken en morgen rust. Komt paard tussen de dagen door nog in de paddock oid? Dan kan 'ie even ontladen. Misschien wel lekker :)
Zou persoonlijk zelf niet kiezen volgende keer voor drie dagen achter elkaar. Maar goed. Moet je zelf weten natuurlijk.



Paard staat bij stal lekker op het land. Drie dagen is idd wat veel. Verwacht er zondag niets van, ik snap als het paard er dan geen zin meer in heeft.
Laatst bijgewerkt door ForeverDomi op 21-04-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ForeverDomi
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Dextro voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:22

Heb besloten niet voor de Dextro te gaan, ik heb bij de paardendrogist een energieshot besteld voor dag 3. (EnerG van Naf)

Bedankt voor alle reacties