[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:37

Ohh ik vind friezen zonder behaarde benen en strak in de knotten echt zo gaaf! :+: Friezenliefhebbers worden altijd boos als ik dat zeg, maar vind dat zo mooi. :+

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:45

Haha, een Fries hoort wel met een hengstenvlecht en sokken vind ik, maar meningen zijn daaorver verdeeld :+

Afgelopen weekend hebben we weer een wedstrijd gehad en zijn weer twee winstpunten rijker. Helaas werd ze met inrijden een beetje boos waardoor ik in de proef zelf net wat te voorzichtig reed, maar desondanks staat de teller inmiddels op 9 winstpunten! Nog 1 te gaan en dan mogen we eindelijk naar onze droomklasse toewerken, namelijk de Z1 :)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:52

Ondanks dat ik niet veel verder kom in het Z op dit moment dan mijn huidige score (mijn paard is helaas overleden) blijf ik hier toch wel gezellig mee kletsen als het goed is :Y)

Ik vind Friezen ook echt zo gaaf om te zien, en dan inderdaad volledige beharing :+
Alleen qua rijden is het geen match, heb er op een aantal gezeten en die vond ik echt wat te koel... wel goed gereden in de dressuur. Maar mij net iets te stabiel, hou wel van ondeugende knollen :') maar dat kan ook verschillen per paard natuurlijk.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:55

Goed gedaan Rosanna :D ga je gelijk over of eerst nog even doortrainen?

Ik als echte friezenliefhebber vind het allebei gaaf. Is maar net wat ze beter staat, die van mij hebben wel hun volledige behang. Extra lange manen in een hengstenvlecht en sokken die ik echt elke week bij moet scheren anders zijn het net tinkers :+
Ik vind het heel gezellig als je hier gezellig bij ons mee blijft kletsen :) Hoe gaat het nu met je?

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:03

Gefeliciteerd met de punten!

Jeetje, kan je het een beetje een plekje geven? :(:) Ga je nog wel kijken voor een ander paard, of vind je het wel even goed zo?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:20

Het is raar zonder Uni...
Ik heb vanaf mijn 12de altijd paarden gehad, een hele periode zelfs 2.
Ik heb hem 10 jaar gehad en kende hem al 13 jaar, en het was gewoon zo'n apart geval :+
Dat merk ik ook aan de reacties over hem die ik van alle kanten krijg... het was gewoon een ondeugend en slim clown achtig paard die mensen heel erg bij bleef.

Ik moet het allemaal even laten bezinken en dan bedenken wat ik ga doen. Heb gelukkig de kans om op de stal waar ik stond wat jonge paardjes voor de eigenaar te hobbelen. Dat kan ik ook blijven doen... of daarna besluiten of ik toch een eigen beestje ga kopen.
Maar voor nu vind ik bijna alle paarden stom :+ Ben nog te veel aan het vergelijken... een ding is wel zo, ze zitten allemaal wel lekkerder dan United deed :')

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:37

Daarom, zo plots afscheid nemen van een paard wat jarenlang dagelijks in je leven aanwezig was is echt heel zwaar. Je hebt ineens toch een leegte. :(:)
En misschien lekker daar de jonge paardjes blijven hobbelen tot je er op eentje zit waarvan je denkt dit is m? Of zijn het niet jouw type paarden om te kopen (of wil de eigenaar niet verkopen)?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:58

ja alles is mogelijk, en ze heeft ook echt hele gave beesten.
De rijdbare zijn bloedmooi, maar niet helemaal mijn type. Ik hou altijd van kleine tankjes :P
En dit zijn echt wel grote en sierlijke paarden, wel heel fijn karakter en goed beenwerk

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:17

droversrun schreef:
Goed gedaan Rosanna :D ga je gelijk over of eerst nog even doortrainen?

Ik als echte friezenliefhebber vind het allebei gaaf. Is maar net wat ze beter staat, die van mij hebben wel hun volledige behang. Extra lange manen in een hengstenvlecht en sokken die ik echt elke week bij moet scheren anders zijn het net tinkers :+
Ik vind het heel gezellig als je hier gezellig bij ons mee blijft kletsen :) Hoe gaat het nu met je?


Ik moet even kijken wat ik ga doen. Mijn eenvoudige wissels zijn nog niet helemaal bevestigt.

Misschien dat iemand hier de gouden tip heeft. Zodra mijn paard rechtsom moet verzamelen gooit ze snel de kont naar binnen, op de lange zijde is ze eenvoudig te corrigeren door iets schoudervoor te rijden. Echter, op de volte wordt ze boos, gaat ze op 2 achterbenen en als ik dan probeer te corrigeren gaat ze of de kont naar buiten gooien en duikboot spelen of gaat ze wissels springen... hoe zouden jullie dit oplossen?

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:26

Voltes uit schoudervoor op de lange zijde?
Volte langzaam verkleinen?
Schoudervoor op tweede hoefslag rijden en op de korte (tweede) zijde volte en daaruit terug schoudervoor op lange zijde?

Het lijkt mij een beetje een kracht-issue, of dat ze wat ze wel kan op de lange zijde niet goed weet hoe ze dit moet doen op de volte.

Blijf je zelf ook genoeg naar binnen zitten? Kont naar binnen is ook (hier toch) vaak binnenheup naar boven kunnen duwen.

Mijn zwarte vind het nl ook heel leuk om die heup te gaan verplaatsen, en liefst naar de verkeerde kant. Zelf maken dat ik mijn gewicht naar de juiste kant houd zorgt ervoor dat hij dit minder kan doen en ik sneller kan reageren.

Wij gaan hier pas starten als we terug zijn van vakantie (augustus).
Ik wil even alles goed gaan doortrainen dat het thuis en op locatie consequent hetzelfde is.
Dan kan ik hopelijk twéé goede proeven gaan rijden op wedstrijd.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:15

Misschien iets contrastelling vragen?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:18

goed op letten dat je zelf echt diep in het zadel blijft zitten, anders geef je een beetje tegengestelde signalen.
En op de volte ook schouder voor blijven vragen, zonder veel stelling, gewoon vrij recht zodat ze eerst goed begrijpt wat je wil. Daarna weer met steeds meer LB opbouwen, eventueel eerst van contra naar contra.

Eclare

Berichten: 743
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:56

Kan me voorstellen dat het lastig is Alsemgeest, je komt vast op zn tijd wel wat tegen.

Qua beharing bij friezen kan ik me bij allebei aansluiten. Al vind ik teveel sok en gezichtsbeharing niet mooi omdat het het exterieur niet echt mooier maakt. Die van mij heeft lange manen en daar doe ik inderdaad vaak een strakke hengstenvlecht in of een vlecht bovenop de manenkam. Knotten vind ik hem ook mooi staan, maar vind het zonde om zijn manen daarvoor af te knippen. Daar zijn zn manen ook echt te mooi en te lang voor. Zijn sokken scheer ik dus wel bij net als zijn baard.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:13

'vroegâh' was er bij ons op stal een vrouw met een fries... prachtig beest en heel goed kunnen lopen. Mooi behang en nette sokjes.
En opeens stond daar een ander paard in stal :') eigenaar had sokken afgeschoren en manen gekortwiekt tot sportcoupe :o
Ik vond dat toen zo zonde :+ Maargoed, als zij er blij mee was :P

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:20

Rosanna, heb je hem wel voldoende nageeflijk op links? Zodat je rechts kan loslaten en hij beter kan ondertreden met binnenachter?

Ik heb maandag clinic proefje gereden bij een officiële jury, precies gereden wat ik hoopte en nog leuk commentaar gekregen. Op naar zondag!

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:56

Bedankt voor de tips, ga weer even dingetjes proberen:).

Mijn instructrice heeft haar laatst ook gereden en de spanning is ook wel een dingetje. Eigenlijk ben ik te lang te lief geweest waardoor ze het niet echt wou accepteren als je een keer wat meer vroeg. Nu gaat dit al vele malen beter, maar helaas wordt ze soms wel strak in het lichaam en gaat ze een beetje staken en eigen dingen verzinnen, zoals bij de eenvoudige wissels.

Maar we gaan gewoon lekker dooroefenen, er komt vast een moment dat ze het gaat begrijpen :)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:16

Ik herken dat wel een beetje...
De mijne had ruim een jaar geleden hele erge verwondingen doordat die het land uitgesprongen ongeveer de mestput in :(:) daarna met opbouwen heel voorzichtig geweest, en daarna was hij echt even een draak omdat ik gewoon te lang te voorzichtig had gereden volgens meneer :+

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:17

Die pinguïn van mij heeft ook wat nieuws. Stelling op de hoefslag, geen probleem. Naast de hoefslag, 't lijkt wel een dronken droppie. Hij doet zijn lichaam gewoon weer recht achter zijn hoofd en loopt vrolijk de rechte lijn door. Ze vinden wat uit die paarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:49

Heeft die dan niet gewoon ergens last van? Bij een jonkie mag het best wiebelig worden van de wand af, maar een meer opgeleid paard moet daar imo niet zo op veranderen (zijgangen uitgezonderd)

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:43

Gelukkig heeft hij nergens last van. Hij is ook niet wiebelig, gewoon handig, ik net te onhandig. Doordat hij zo groot is, is het voor mij lastig om alles goed bijelkaar te rijden en dan maakt hij daar wel eens dankbaar gebruik van.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:25

Hè dat gedrag herken ik!!
Mijn merrie vertoonde dat gedrag ook afgelopen week, zelf dacht ik eerst dat mijn merrie het deed vanwege hengstigheid

Maar toen de masseur maandag kwam en we ook even naar haar zadel gingen kijken (die in april nog nagekeken was) en toen bleek dat Mn kussen van achter naar voren van binnenuit gescheurd was en heel de vullen naar binnen kwam dus het kussenkanaal was heel smal geworden en het drukte tegen haar wervels aan ;(

Natuurlijk niet meer Gereden daarna, :n

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:51

ja ik zat ook een beetje aan een rug dingetje te denken door je beschrijving Lithya.
Maar het kan inderdaad ook zijn dat jij het zelf moeilijker vindt op de volte waardoor hij er net tussen uit kan piepen. Wat doe jij zelf anders op de volte dan rechtuit?

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:57

Vervelend dat het aan je zadel lag! Ligt je zadel nu wel weer goed? Wat voor zadel heb jij voor je fries?

Vraagje; wat vinden jullie van proef 25 en 26 tov proef 23 en 24? :)

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:16

Dit is niet op de volte, maar hoefslag vs 2e hoefslag. Zadel is recent nagekeken en opgevuld en inmiddels alweer gecontroleerd. Ik ben gewoon net een slagje te lief en wacht wat te lang met eens even pissig worden. Dan kan hij het prima. Ligt in dit geval volledig aan mijzelf en dan ga ik hem niet aanrekenen dat ie voor de makkelijkste weg kiest.

Proef 23 24 hebben echt mijn voorkeur. 25 26 vind ik vervelender rijden.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:20

Ik ga 22 juli voor het eerst proef 25 en 26 rijden en heb nu al nachtmerries :')
Ik krijg ze niet in mijn kop gestampt.
Ik vind vooral van hand veranderen middengalop en dan eenvoudige wissel erg lastig. Hij loopt gewoon iets te weinig verzameld in de contra na middengalop waardoor de wissels lastig gaan.