Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:52

Ik heb nog nooit een “paard” gehad (in de zin van groter dan 157,7cm). Is wel heel handig als je er zonder zadel even op wilt springen :+
Dus toen ik 18 werd ben ik gewoon doorgereden, maar dan tussen de paarden. Heb daar weinig van gemerkt eigenlijk. Zo heb ik een C pony in het Z, een D pony in het Z en een D pony (oké, fjordenpaard) in het Z2. En nogsteeds merk ik er niets van. Veel vaker positieve reacties dan negatieve reacties in ieder geval! Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig veel meer naar het harmonieuze plaatje en correct gereden wordt gekeken dan naar grote bewegingen. Wat ik zelf een hele goede verandering vind.

TS: Ik denk zeker dat het mogelijk is, met de goede training en inzet, om het Z te bereiken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58020
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:54

Estribo schreef:
Ik heb nog nooit een “paard” gehad (in de zin van groter dan 157,7cm). Is wel heel handig als je er zonder zadel even op wilt springen :+
Dus toen ik 18 werd ben ik gewoon doorgereden, maar dan tussen de paarden. Heb daar weinig van gemerkt eigenlijk. Zo heb ik een C pony in het Z, een D pony in het Z en een D pony (oké, fjordenpaard) in het Z2. En nogsteeds merk ik er niets van. Veel vaker positieve reacties dan negatieve reacties in ieder geval! Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig veel meer naar het harmonieuze plaatje en correct gereden wordt gekeken dan naar grote bewegingen. Wat ik zelf een hele goede verandering vind.

Wat dat betreft loopt Belgie behoorlijk achter op Nederland helaas. :x :x
Ook kwa diversiteit op wedstrijd. fjorden of haflingers lopen hier dus niet mee... Of ik heb ze iig nog nooit gezien. Sinds een paar jaar wel een drietal friezen.... en ik dénk dat ik momenteel de enige ben die met een pony tussen de paarden start tenzij ik iemand over het hoofd zie. :=

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:58

Oh, echt? Dat is wel een verschil dan. Ik weet dat er hier in de omgeving wel meer tinkers, friezen, haflingers en fjorden worden uitgebracht. En ook in de hogere klassen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58020
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:00

Ja, misschien dat het bij de LRV anders is. (wij hebben twee grote bonden zeg maar) maar bij de PSV waar ik dus rijd is er zeg maar weinig tot geen diversiteit. Onze wedstrijden zijn ook een stuk kleiner dan die van jullie heb ik het idé. We zitten met max 2 ringen, heel uitzonderlijk 3. Deelnemers van een proef ... rond de 20 is een vrij grote deelname. Daarom dat ik ook kan zeggen dat ik bij mijn weten de enige met een pony ben.. :+ Op die manier is het vrij goed bij te houden hoeveel pony's er tussen lopen zeg maar.

Wat ik wel altijd opvallend vind is dat veel ponys die bij de pony's mee lopen groter zijn dan Sam... En Sam zit echt op het randje. :+ Dus met die metingen wordt hier en daar toch wel laks om gegaan me dunkt. :+ (en dan niet een beetje grote he, zichtbaar groter)

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:25

Heb mijn Tinker van 1,52 groot tussen de paarden gestart 1 seizoen, de L1 en L2 fijn uitgereden met de punten voor t M1. Maar besloten ivbm zn pssm1 en leeftijd dat t goed zo was. Plezier staat voorop.

In de Online hoefslag editie, kwam vandaag een verslag over een ijslander in de Dressuur wedstrijden tussen de paarden.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 00:58

Noisy schreef:
LaDonna75 schreef:
Ik was dot topic ook een soort van vergeten…ik rij nog steeds met mijn Dpony tussen de paarden rond. Na een blessure zijn we weer aan het opbouwen, hopelijk kunnen we in maart weer starten. L1 zijn we inmiddels.
Indoor show
[ [url=m/tYp1qy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de show outdoor, kampioen!
[ [url=m/0osnmR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig dier heb je daar zeg! Mag ik vragen waarom je zo kort zit met je benen, of is dat precies een moment die op de foto is gekomen?


Het is het moment van de foto inderdaad, dit waren 2 shows waarbij ik aan het lichtrijden was, en dat oogt altijd een beetje uhm raar op de foto. En ja, ik moest best wat been geven om mevrouw te laten showen, en dan trek ik mijn hak op, ik rij zonder sporen zoals te zien is. Maar op zich zit ik niet kort ;) bewijs:

Afbeelding

Still uit een filmpje, ander moment in draf. Zelfde beugellengte.

Leuk, meer ponyruiters met de leukste paarden die er zijn. Volgens mijn instructeur van de club is elke pony een paard, maar andersom zeker niet :+

XRuby_SymmyX

Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 01:14

Toevallig na lang niet meer op bokt geweest te zijn weer even een kijkje en ik zie dat er hier weer eens een berichten zijn geplaatst, leuk!

Eind november konden we door eerder sluiten van stal 17:00 maar 1 proef rijden. Vond het erg slecht gaan en moet zeggen dat wijken voor het linkerbeen of ik nou naar links of rechts moest wijken mij een beetje verwarde. Ook heb ik niet de beste oren dus had het idee mijn voorlezer toch niet altijd even goed te verstaan. Ik vond dat er veel winst te behalen was, het ronduit slordig was en niet punt waardig was. Toch in mijn L1 debuut een score gereden van 182 punten met duidelijk commentaar waar ik zeker bij kan komen. In december wedstrijd afgelast. 1 januari merkte ik dat mijn zadel niet goed was. Het leed dat zadels heet. €4.000 uitgegeven 2 zadels en zadelmakers/passer en nog niet verder. Alles was gewoon allemaal verkeerd aangemeten wat eigelijk al snel te zien was. Heb mijn pony net een jaar dus wat een mega domper! Mijn pony is de ZZL uitgebracht maar eigenaresse van toen had haar been gebroken en kon niet meer verder. Zij is zadelmaker en komt morgen. Ik vertrouw gewoon bijna geen zadelmakers en passers door de eerdere ervaringen. Dinsdag dan een privé lesje rijden en dan gaan we weer serieus aan de slag en staan we weer ingeschreven voor 27 februari en 27 maart. In de L1 mag je nog online proeven rijden en tot 5 punten online behalen. Ik wil dus eigelijk ook ontzettend graag online proefjes insturen. Wil er wat vaart achter zetten. Geeft me veel stress dat hij in mei al 16 word en ik hoop ooit de M te halen.

Trouwens je hoeft ook niet perse keuze te maken tussen dressuur en western. Het ene sluit het andere niet uit. Mijn ene vroegere lesgenoot, we reden 3 jaar samen in de les, heeft eerst EK western gereden en daarna Z dressuur met haar New Forest pony.

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 01:59

Als hij gewoon gezond is, vooral niet stressen en jezelf en je paard de tijd gunnen.
Mijn merrie reed op 25 jaar nog een Z proef voor 65%
(Was wel een paard... maar ging meer om de leeftijd die jij aan gaf. Met de 1m60 was ze ook niet heel veel paard :') )
Dus komt goed :P

Hier in de regio zie je in de basissport inderdaad veel meer variatie dan in België.
Koudbloeden, pony's en ook trekpaarden.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:49

Ik rij nog lang geen wedstrijden want hij is nog nauwelijks doorgereden naar het is zeker iets wat ik niet uit ga sluiten dus ik lees met jullie mee :D Waarschijnlijk vanonder mijn steen tot we daadwerkelijk een B proef starten. :+

Ik heb een grote C pony die komend jaar 14 wordt. Zelf heb ik vroeger wel gestart bij de pony's met mijn fjord. Een extra 'manco' is dat we bitloos rijden. Ik ervaar het zelf niet als manco maar ik ben erg benieuwd wat de jury daarvan zou vinden.

Afbeelding

Inmiddels hebben we normaal gekleurd tuig en een schone staart :+

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 11:58

Volgens mij mag je tegenwoordig gewoon bitloos starten toch?

afkepieteke

Berichten: 240
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:07

maessie schreef:
Leuk zo'n ponygek groepje hier :D

Mijn naamgenoot zie ik ook voorbij komen, t zit in de familie zullen we maar zeggen :D Je hebt mooi op tijd gepland voor November!

Ik rij met mijn haflingers tussen de paarden, maar nu even niet ivm drachtigheid.


Hihi februari :D

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:45

Noisy schreef:
Volgens mij mag je tegenwoordig gewoon bitloos starten toch?


Absoluut, maar in mijn omgeving is bitloos voor veel mensen (voornamelijk in de sport) niet bestaand. :D

Nu gaat het mij (als we gaan starten) om het commentaar en het hebben van een gezet traingssdoel, maar ik ben wel benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:15

Noisy schreef:
Jouw pony's zijn ook zo knap, ik volg stilletjes ook jouw drachtige dames topic :D

Ah wat leuk! Dat mag ook minder stilletjes hoor. :D

Wat gaat dit topic ineens hard!

Isabel, jury’s zal hun het een reet roesten of je bitloos start of niet. Een correcte proef is een correcte proef!

Ruby wat balen van je zadel dilemma’s. Ik zou me absoluut geen zorgen maken om de leeftijd van je pony. En M proeven zijn niet bepaald zwaar. Dat komt echt wel goed!

LaDonna ik weet hoe moeilijk het is op show om zonder sporen je hakken uit te drukken en je pony ook nog goed door de baan te krijgen. :D Denk dat het bij jou idd het hakken optrekken en naar beneden kijken is, je kukkelt wat in elkaar. Als je nou is even mega trots op jouw knappe pony gaat zitten en je onzekerheid aan de kant schuift, heb je een heel ander beeld. Maar dat komt vanzelf wel. :D

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:22

c_alsemgeest schreef:
Als hij gewoon gezond is, vooral niet stressen en jezelf en je paard de tijd gunnen..


Dit inderdaad! Geniet vooral van de weg ernaartoe samen. Leeftijd zegt lang niet alles. Mijn dame wordt dit jaar ook 22, zolang we er plezier in hebben en zolang ze gezond is blijven we lekker rijden :)

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:32

Ik sluit ook weer even aan, momenteel start ik zelf al een hele tijd niet meer maar vind het wel leuk om weer mee te lezen.
Ik heb 'vroeger' met mijn B pony tussen de paarden gereden, niet heel intensief en heel old school met rugzakje om naar wedstrijd rijden. Ben geen type die elk weekend naar wedstrijd zou willen, 4x per jaar is echt al heel wat zeg maar :') . Maar vond het toen wel leuk om af en toe te doen.
Mijn B pony gaat niet meer terug komen in de sport, die mag nog even recreatief aan het gymen blijven en daarna op pensioen. Maar ik heb wel een D pony veulen waarmee ik hoop weer leuk mee te kunnen rijden en hopelijk dit jaar ook een nakomeling van de B pony die uit gaat komen in de C maat waarmee ik ook weer op pad hoop te kunnen. Maar dan zijn wel wel minstens 5 jaar verder denk ik, dus tot die tijd zal ik zelf weinig verhalen hebben.

Ik heb zelf nooit echt ondervonden dat de kleine maat een nadeel was. Als je correct en secuur rijdt dan wordt je naar mijn idee echt niet afgestraft op het feit dat je op een (kleine) pony zit. Zolang het past uiteraard.
Ik heb wel 1 keer een jury gehad die wat in de war raakte omtrent het regelement, aangezien je in de ponysport met een B niet alle klasses hebt. Dus die vroeg zich af of dat dan tussen de paarden wel mocht met een B pony. Maar dat is netjes besproken en na mijn uitleg hoe het zat was het ook allemaal prima.

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:52

Gezellig! Er komt weer leven in het topic! Leuk!

Wat balen van het zadel Ruby. Hopelijk kan de oude eigenaresse je helpen.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:59

absque_dubio schreef:
LaDonna ik weet hoe moeilijk het is op show om zonder sporen je hakken uit te drukken en je pony ook nog goed door de baan te krijgen. :D Denk dat het bij jou idd het hakken optrekken en naar beneden kijken is, je kukkelt wat in elkaar. Als je nou is even mega trots op jouw knappe pony gaat zitten en je onzekerheid aan de kant schuift, heb je een heel ander beeld. Maar dat komt vanzelf wel. :D

Jij snapt het :j

l_aura1

Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:08

Leuk topic! Ik ben meer een foto kijker, dan een lezer. Ik hou ervan om naar mooie pony's te kijken. Met paarden heb ik een stuk minder. Zelf een paar jaar geleden L2 bereikt in een beperkt aantal wedstrijden met mijn kleine Welsh Cob merrie'tje tussen de paarden. Ik werd meestal 1e, soms 2e. Qua jurypunten heb ik dan ook totaal geen negativiteit ervaren. Altijd eerlijk commentaar en punten. Echter heb ik wel gemerkt dat er hier en daar wat neerbuigend gedrag tevoorschijn kwam richting mij, mijn pony en mijn oude trailer ;) Achja, ik ging er toch met de buit vandoor! Maar zonde vind ik dit wel. Gun elkaar wat; een goede proef, is een goede proef. Als het outdoor seizoen start hoop ik met mijn Welsh Cob hengst te gaan starten. Hopen dat hij zijn hormonen in het gareel houdt en ik mij kan focussen op het rijden. Mijn doel is de top. We zijn nu bezig met de galopswissels en de galopspirouette. Tweede draf gaat super, de passage lukt ook al best prima en de piaffe nemen we de tijd voor. Hij (en ik ook) wordt sterker met de dag en ik denk dat we het over een halfjaar ver kunnen schoppen. Er valt nog veel te perfectioneren, maar stap voor stap :D
Afbeelding

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 13:17

Foto's van onze les, eindelijk gelukt om ze te uploaden :)

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een heel gaaf wedstrijdjasje gekocht. Helemaal verliefd <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De kleur is blauw grijs

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:25

Mooie pony Laura, hoe groot is hij?? Mooi streven hebben jullie!

Noisy, wanneer ga je je jasje voor het eerst gebruiken? :D jouw pony lijkt zo onder het zadel best groot!

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:58

Ik heb nog niks gepland staan Estribo, maar ik hoop ergens in maart of april. Als het weer een beetje mee wil werken tenminste, want de bak is bij ons nog steeds een zwemvijver :roll:

Klopt, hij is echt aan het uitzwaren nu. Vorig jaar was het maar een dunne pier vergeleken met nu :')
Zal eens vergelijking foto's maken <3 :)*

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:29

Ik heb vroeger ook meerdere pony's tussen de paarden gestart.
2 e-pony's en 1 haflinger.
Vooral de haflinger kwam nog wel eens commentaar op.
Dit was een dame van het oude zware tank type.
Mensen vonden dan dat die boeren knol niet in de dressuurring hoorde :roll:
Maar wel verbaasd zijn dat die boerenknol in een dressuur week wel elke dag winstpunten haalde en zich selecteerde voor de finale.

Overigens was ik 16 jaar geleden ook 1 van de weinige die met een Fries startte.
Was dan wel geen pony maar toch ook meerdere keren aan moeten horen dat het beest voor de kar hoorde.
Ben zo ontzettend vaak 1e geworden met mijn karrenpaard <3

Als de basis er goed in zit, kan je met elk type paard/pony een leuke proef neerzetten :j

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:40

Ik lees ook mee! Ik hoop met mijn grote E pony kwpner in het outdoor seizoen te gaan starten tussen de paarden. Dat wordt de eerste keer tussen de paarden voor mij, dus ben erg benieuwd.
In de ring lijkt me dat nog niet zo spannend, maar wel bij het losrijden tussen al die grote paarden :D.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:48

Een grote E is maar een paar cm kleiner, dat verschil merk je vast niet hoor :)

Hier een haflinger van 1m48. We rijden maar wat basiswedstrijdjes maar tot nu wel altijd eerlijk beoordeeld :)

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:56

l_aura1 schreef:
Leuk topic! Ik ben meer een foto kijker, dan een lezer. Ik hou ervan om naar mooie pony's te kijken. Met paarden heb ik een stuk minder. Zelf een paar jaar geleden L2 bereikt in een beperkt aantal wedstrijden met mijn kleine Welsh Cob merrie'tje tussen de paarden. Ik werd meestal 1e, soms 2e. Qua jurypunten heb ik dan ook totaal geen negativiteit ervaren. Altijd eerlijk commentaar en punten. Echter heb ik wel gemerkt dat er hier en daar wat neerbuigend gedrag tevoorschijn kwam richting mij, mijn pony en mijn oude trailer ;) Achja, ik ging er toch met de buit vandoor! Maar zonde vind ik dit wel. Gun elkaar wat; een goede proef, is een goede proef. Als het outdoor seizoen start hoop ik met mijn Welsh Cob hengst te gaan starten. Hopen dat hij zijn hormonen in het gareel houdt en ik mij kan focussen op het rijden. Mijn doel is de top. We zijn nu bezig met de galopswissels en de galopspirouette. Tweede draf gaat super, de passage lukt ook al best prima en de piaffe nemen we de tijd voor. Hij (en ik ook) wordt sterker met de dag en ik denk dat we het over een halfjaar ver kunnen schoppen. Er valt nog veel te perfectioneren, maar stap voor stap :D
[ [url=m/h7uQuC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Offtopic, wat een geweldig leuk paard, ik heb de miniversie staan.