Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:22

Voordeel van geen balans maar wel willen rijden is dat mijn paard nu perfect vanuit halthouden en stap kan aan galopperen .. wijken schoudervoor neem ik wel redelijk snel mee. Contra op gebroken lijntje ook. Maar verder moet paard wel er aan toe zijn, mooi vanaf het been in verbinding blijven en onder je bewegen vind ik belangrijker dan de kunstjes.. maar goed ik moet eerst weer leren zitten heb wel een nieuwe stoelAfbeelding

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:41

@Robijntjah Ik gebruik het heel veel als oefeningen, eigenlijk al met losstappen. Sowieso veel schoudervoor, Ollie wil nogal snel met z'n kont naar binnen gaan lopen en schouder tegen de bakrand, dus wij rijden ook weinig op de hoefslag en veel bezig met rechtrichten. Maar tijdens een wedstrijd is het natuurlijk wel weer het doel om het goed te rijden, met losrijden en trainen is het doel soepel worden en in de wedstrijd is het doel een leuk cijfer.

En wat iemand anders ook noemt, het is voor mij ook een oefening, net als wijken (appuyeren kan hij wel maar ik nog niet) om te kijken of hij aan het been is.

@Kiwiaa, Ik denk dat dat het schouderbinnenwaarts tijdens m'n proef niet wil omdat ik die impulsverlies heb. Hij voelt dan ook niet meer aan het been, als hij niet aan het been is wilde schouderbinnenwaarts ook niet.

Aangezien mijn instructrice verbaasd was dat ik niet naar de 2e selectie ga heb ik me eergister nog opgegeven voor de 3e selectie hier.. Maar daar heb ik eigenlijk alweer spijt van aangezien ik in proef 30 nog nooit echt hoge punten heb gehaald en in de andere 3 proeven wel. Alles voor de ervaring zullen we maar zeggen :+

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:01

Jaaa hier is bij de vereniging ook bekend geworden welke wedstrijden er georganiseerd worden dit jaar.
Zorg mooi dat ik die data vrij hou in mijn agenda voor de wedstrijden. Ik ga dit weekend ook weer met de trailer oefenen dus wie weet kunnen we in het najaar ook nog wel naar ander terrein. Wil haar zolang het niet nodig is die stress ook niet aan doen. Als er echt wat medisch is dan komt het wel goed. Ze wil er namelijk gewoon op maar zodra je een stukje gaat rijden vindt ze het echt heeeul spannend.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:49

Wat een leuk topic!

Mag ik ook meekletsen en volgen? :D
Ik en mijn shire merrie Pluis zijn momenteel L1+9, we hebben in december even een wedstrijd stop gehad en gaan half januari weer starten.

Ik rijd vaak maar 1 proef, omdat het voor mijn paard wel pittig is zo alles achter elkaar door te lopen en correct op het achterbeen te blijven. Liever 1 proef goed dan 2x half :j

Ik heb haar als veulentje gekocht met de ambitie naar het Z te rijden. Helaas met 3 jaar een hele Zware revalidatie gehad door ataxie, volledig afgekeurd als sportpaard we mochten enkel nog stap/draf ritjes in het bos maken. Maar na een zware periode van herstel, revalidatie, recht richten, spieren opbouwen en de juiste mensen om ons heen loopt ze nu thuis op M1 niveau. <3

Maar thuis trainen met stukken stap tussendoor, of een hele proef achter elkaar lopen is wel een verschil.

Ons motto: "niks moet, alles mag! En elke klasse is een cadeautje!" <3

De Z heb ik trouwens uit ons wensenlijstje gehaald, daarvoor heb ik een jonkie lopen die eerst nog even groot mag worden.

Dus dit jaar is voor Pluis! En ik ben benieuwd waar we eindigen :D

Afbeelding
(ons L1 debuut vorig jaar)

Leuk ook om te lezen dat ik niet de enigste ben met spanning wanneer je een klasse hoger mag starten 8)7

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:59

LaDonna75 schreef:
In de L2 zit middengalop en een volte 12-15meter in galop. In de L1 zit de middengalop ook al.


Deze vind ik echt heftig :')
Die van mij is met 4 grote sprongen al bijna aan de overkant en dan mket ik in de ankers en op die kleine volte..

Maar ze kan het prima hoor! Dat zit dan weer tussen mijn oren dat ik denk, holly molly hoe ga ik dit weer bij elkaar breien.. _O-

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:21

Jullie gaan hard :D

Disco, gefeliciteerd met je BE :-) Dat is echt zo fijn :-) De eerste keer dat ik echt met eigen paard op pad ging was dat echt wel spannend (je hebt toch je eigen lieve beestje achterin staan), maar dat went snel :-)

Ik vrees dat ik qua ruiter val in de categorie 'ergens in de 50 en totaal geen talent', maar dat wordt gecompenseerd door mijn paard :+ (als het niet goed gaat dan is het dus ook helder waar dat aan ligt). Ik heb wel hele goede instructie, dus ik mag nu ongeveer wijken in draf :') . En vervolgens krijg ik een partij huiswerk mee waar ik zeker ruim een maand mee bezig ben voordat ik weer een les durf af te spreken :').

Van dezelfde instructrice krijg ik ook wekelijks springles, dus ondanks de 'een keer in de 6 weken les' wordt er toch wel vinger aan de pols gehouden of we geen hele rare dingen doen.

Ik herken veel van jullie beschrijvingen. Hier ook een erg meedenkend paard en daarnaast ook een type dat van mening is dat een nieuwe oefening per definitie volkomen onmogelijk is totdat het kwartje valt en het vervolgens heel simpeltjes gaat (waarbij mijn eigen onhandigheid waarschijnlijk ook erg meespeelt in de onduidelijkheid voor het paard).

Met rijden thuis moet ik een oefening niet te vaak achter elkaar doen, want dan vindt hij het niet meer leuk dus na 2 of 3 keer een oefeningetje weer even iets anders doen. Proefjes oefenen vindt hij wel echt leuk dus dan bedenk ik zelf allerlei proefjes zodat ik alle proefonderdelen een beetje meepak (en als er dan iets niet goed gaat dan doen we dat nog een keertje). De proefjes leer ik ook uit mijn hoofd zodat ik ze tijdens het rijden thuis ook een paar keer gereden heb.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:23

Nadiine__x schreef:
LaDonna75 schreef:
In de L2 zit middengalop en een volte 12-15meter in galop. In de L1 zit de middengalop ook al.


Deze vind ik echt heftig :')
Die van mij is met 4 grote sprongen al bijna aan de overkant en dan mket ik in de ankers en op die kleine volte..

Maar ze kan het prima hoor! Dat zit dan weer tussen mijn oren dat ik denk, holly molly hoe ga ik dit weer bij elkaar breien.. _O-

Haha, ik rij een D-pony dus kan juist heel goed kleine voltes, maar middengalop en dan weer terug is nog wel lastig. En zo heeft iedereen wat!
Wij waren uiteindelijk 8e in de selectie, dus geen RK voor ons maar daar rekende ik ook niet op ;)

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:36

Welkom!
Grappig, wij gaan meestal juist beter rijden van dat soort stukjes, in de meeste klassen vind ik de laatste proef ook het fijnste. Die ‘nieuwe’ oefening in de M1; galop, rechtsomkeert, halve volte E-B in contragalop was ook zo’n heerlijke, jammer dat we die maar 1x hebben mogen rijden.

De oefeningen zijn bij mij ook wat ik hier vaker terug lees, zowel een oefening om wat in haar lijf voor elkaar te krijgen als een doel om ze correct/wedstrijdwaardig te rijden. Afhankelijk van hoe ze die dag voelt en het moment in de training iets meer de een dan de ander.

Wij hadden gisteren les en het ging prut }> zelfs mijn instructrice heeft op enig moment Eva streng toe gesproken, wordt nog wat op wedstrijd komend weekend, maar dat zien we dan wel weer.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:02

Ik zie als jury in de L2 vaak dat het tussen M-C of H-C aan galopperen en C volte 15 meter het vaakst mis gaan.
Net voor C in galop waardoor de voltes veel te groot of niet rond worden. Toch altijd zonde van de punten.

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:13

PSvanLot schreef:
Ik zie als jury in de L2 vaak dat het tussen M-C of H-C aan galopperen en C volte 15 meter het vaakst mis gaan.
Net voor C in galop waardoor de voltes veel te groot of niet rond worden. Toch altijd zonde van de punten.


In de L2 kreeg ik idd ook een keer van een jury te horen dat ik de 1e van de dag was die de volte bij C reed en niet de hoeken meenam. Ik vraag me nog af hoe je dan een volte 15 meter rijdt als je door de hoek gaat.

Dat was overigens een fijne jury. Was rond de 24 graden, hij zat voor de auto ipv in en deed uit zichzelf nadat je geweest was even vertellen wat hij ervan vond, liep even in paar minuutjes heel het protocol door, daar heb ik echt super veel aan gehad.
Ben vaak iets te onzeker om het uit mezelf aan de jury te vragen nadat ik gegroet heb

@Roulette ja die vind ik ook leuk!

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 15:30

Wat een interessante discussie is het geworden zeg!
We rijden oefeningen op ons niveau vaak proefgericht, voor de rest heel veel met als doel het paard soepeler en beter aan de hulpen te krijgen en niet zozeer om klaar te stomen voor een proef waar bepaalde oefening in zit. Het is ook zo dat heel veel van ons dressuurwerk met springen gebeurt; ik vind schakelen en scherp sturen in galop zo stuk makkelijker dan allerlei drafoefeningen, simpelweg omdat we als springcombinatie er veel meer tijd in steken. Stukken stap - galop - stap of bepaalde wendingen en lijnen in x aantal galopsprongen rijden vind ik zoveel makkelijker dan een stukje fatsoenlijk schouderbinnenwaarts rijden, terwijl het nog zeker geen hogere wiskunde is.

Ik kan verder niet op alle berichten reageren maar het is in zekere zin wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die eigen rijkunsten vaker in twijfel trekt dan niet ;) En uiteraard, dat je niet meteen op je 12de op het wereldniveau zit heeft ook te maken met dat stukje (on)gelijke kansen, sure, maar eerlijk is eerlijk, ik mis gewoon heel erg veel talent, mentale kracht en ruitergevoel dat niet te vervangen valt met geld en denk dat het eigenlijk voor de meeste amateurs van toepassing is :o

Het is wel jammer dat ik zelf mijn grootste vijand ben :') want er is vanzelfsprekend geen hond die verwacht dat ik als B-ruiter met mijn B-paardje ineens oefeningen op internationaal niveau rijd en niemand die mij mijn klunzigheid kwalijk neemt ofzo. Zelfs mijn paard niet echt. En toch zit ik soms te piekeren over die ene stap-draf overgang die dramatisch slordig en traag was of iets dergelijks.

Maar hey, al in al kan ik tegenwoordig blijkbaar wel een dressuurwedstrijdje met plezier rijden zonder dat mijn mentale gezondheid instort en het allemaal drama en paniek is, so I gues it's something ;) :D *\o/*

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:45

Leuk dit topic! Ik sluit graag aan *\o/*

Mijn doel voor 2023 is om maandelijk minimaal 1-2 keer op wedstrijd te gaan, de overstap te maken naar het L2, en de punten binnen weten te halen voor het M!

Momenteel hebben we 16 winstpunten in het L1, maar er mist wedstrijdritme. Eind december op wedstrijd geweest, en nu staat de volgende wedstrijd voor morgen gepland, met weer andere proeven. Heb deze proeven dus nog maar 1 keer doorgereden afgelopen week :') Eind januari staat er nog een wedstrijd op de planning & dan half februari hopelijk de overstap maken naar het L2 :j

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:56

Enzo_Ollie schreef:
PSvanLot schreef:
Ik zie als jury in de L2 vaak dat het tussen M-C of H-C aan galopperen en C volte 15 meter het vaakst mis gaan.
Net voor C in galop waardoor de voltes veel te groot of niet rond worden. Toch altijd zonde van de punten.


In de L2 kreeg ik idd ook een keer van een jury te horen dat ik de 1e van de dag was die de volte bij C reed en niet de hoeken meenam. Ik vraag me nog af hoe je dan een volte 15 meter rijdt als je door de hoek gaat.

Dat was overigens een fijne jury. Was rond de 24 graden, hij zat voor de auto ipv in en deed uit zichzelf nadat je geweest was even vertellen wat hij ervan vond, liep even in paar minuutjes heel het protocol door, daar heb ik echt super veel aan gehad.
Ben vaak iets te onzeker om het uit mezelf aan de jury te vragen nadat ik gegroet heb

@Roulette ja die vind ik ook leuk!


Enorm veel grote voltes bij C worden door de hoek gereden. Dat vind ik echt een hele grote fout bij deze oefening. Er zijn ook echt veel ruiters die echt niet weten dat het anders moet, dat vind ik echt een kwalijke zaak!

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:01

Ik had vanmiddag een spontane les. Sta bij mijn instructrice op stal en door een slechte organisatie van mijzelf moest ik het gisteren afmelden.

Hij liep echt geweldig! We hadden een paar weken terug een hele grote communicatiefout waardoor we er achter zijn gekomen dat ze bij vorige ruiter, waar hij drie jaar geweest is, echt niet zo fait behandeld is.
Hij ging echt totaal in de staak en is bijna 2 weken van zijn apropos geweest. Bij alles waar we een beetje aan de grens gingen zitten wilde hij omhoog komen. Iets wat hij in de jaren dat hij bij mij opgeleid is absoluut nooit gedaan heeft.
Vandaag kom je weer tegen de grens gaan zitten en voelde je hem denken 'oké, ze gaan me er niet overheen duwen, ik kan dit!'
Dan loopt ie mooi op het achterbeen, fijne oprichting en zo makkelijk door de oefeningen. Echt heerlijk.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:19

Fijn dat ie zo goed ging!

Boeiende discussies hier! Daardoor wel veel gemist, dus even een snelle reactie..

Fly high, ik vind t wel knap dat je misschien enerzijds in de knoop komt met jezelf doordat je het idee hebt niks te kunnen, maar anderzijds er ook wel weer heel mooi op kan reflecteren en daar weer positief mee verder gaat!

Oefeningen hier ook grotendeels als middel en af en toe proefgericht als doel.
Vanmiddag maar even verlof opgenomen toen ik naar buiten keek en de zon zag schijnen <3
Afbeelding

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:41

Wat een leuk topic!
Ik hoop komend jaar ZZ-licht te starten. Nu nog druk aan het oefenen met de pirouettes. Ik vind het erg lastig om deze op de gevraagde plaats te rijden en weer op de juiste lijn verder te gaan.

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:37

Mijn eerste 2 wedstrijden zijn opgegeven van dit jaar :D
met Donna 12 februari nog een keer in het L1 om eventjes in te komen, wil de selecties in mei/juni mee doen in het L2. Donner mag 19 februari eerst weer mee naar een koudbloed wedstrijd in het Z1 :)

DiscoDipp

Berichten: 2881
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:05

Fijn dat ie zo goed ging PS!
En leuke oortjes hierboven :D

Welkom Evelien!


Interessant dingen om te lezen hier de afgelopen pagina’s! Ik moet binnenkort de overstap maken naar het L1 maar het is wel fijn om zo wat dingen te lezen waar je op kan letten of hoe dingen beter gaan kwa punten. Heel fijn :j

Nina der waterhoofd is inmiddels wat bij getrokken, dus ik ga haar zo even wat stappen en draven, dan kunnen we weer wat gaan beginnen gezien de regio’s al over 2 weken zijn..

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:18

@veertje, waar vind jij de koudbloed wedstrijden? Want ik neem aan dat het een officiële wedstrijd is waar je heen gaat?

Ik kan via mijnknhs maar 2 koudbloed wedstrijden vinden waarvan beide niet op die datum en 1 alleen voor tinkers. ;)

En op startlijsten staat helemaal niks.

Ik start mijn shire altijd tussen de Kwpners, en dat gaat opzich ook prima hoor! Maar een koudbloed wedstrijd lijkt mij zo leuk.. Vinkega had voor corona regelmatig koudbloed wedstrijden, maar ik zie ze nu nooit meer...

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:26

Nadiine__x schreef:
@veertje, waar vind jij de koudbloed wedstrijden? Want ik neem aan dat het een officiële wedstrijd is waar je heen gaat?

Ik kan via mijnknhs maar 2 koudbloed wedstrijden vinden waarvan beide niet op die datum en 1 alleen voor tinkers. ;)

En op startlijsten staat helemaal niks.

Ik start mijn shire altijd tussen de Kwpners, en dat gaat opzich ook prima hoor! Maar een koudbloed wedstrijd lijkt mij zo leuk.. Vinkega had voor corona regelmatig koudbloed wedstrijden, maar ik zie ze nu nooit meer...


Bij ons is dat Dahoost.nl maar weer niet uit welke regio jij komt.
Heel af en toe pak ik een koudbloed wedstrijd mee, verder start ik hem voornamelijk bij de normale wedstrijden omdat hij er niet als een koudbloed uit ziet. Op een koudbloed wedstrijd worden we eerder aangekeken dan op een normale wedstrijd :+

Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:00

Ik zit in noord Nederland :o
Ik zal. Die link is bekijken!

Wat een leukerd, wat is het voor ras?

Edit: ohja ik zie het alleen haflinger wedstrijden, ja die staan er genoeg haha!

Daar ga ik niet mee weg komen helaas haha.
Ik vind de sfeer zo gezellig op koudbloed wedstrijd

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:08

ohh ik ben zo zenuwachtig voor mijn wedstrijd.. hebben jullie tips

wel echt een super mooi paard, veerjte
Laatst bijgewerkt door Coby op 07-01-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:13

Lachica schreef:
wel echt een super mooi paard, veerjte

Pony haha :P Dankjewel! Hij is ook echt enorm knap! Al 7 jaar m'n beste vriendje.

Nadiine__x schreef:
Ik zit in noord Nederland :o
Ik zal. Die link is bekijken!

Wat een leukerd, wat is het voor ras?

Edit: ohja ik zie het alleen haflinger wedstrijden, ja die staan er genoeg haha!

Daar ga ik niet mee weg komen helaas haha.
Ik vind de sfeer zo gezellig op koudbloed wedstrijd

Op die website is Haflinger & koudbloed wedstrijden. Ik heb me nu ingeschreven voor Vorden en wil Gendringen ook inschrijven is allebei koudbloed & Haflinger :D
Donner is een Welsh Cob. Daardoor mag hij dus mee doen aan die wedstrijden, gewone Welsh niet maar een Cob wel :+ De sfeer is echt enorm leuk! Wat dat betreft zouden er wel meer van dat soort wedstrijden mogen zijn

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:28

Maar een welsh cob is geen koudbloed…

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:37

veertje99 schreef:
Lachica schreef:
wel echt een super mooi paard, veerjte

Pony haha :P Dankjewel! Hij is ook echt enorm knap! Al 7 jaar m'n beste vriendje.

Nadiine__x schreef:
Ik zit in noord Nederland :o
Ik zal. Die link is bekijken!

Wat een leukerd, wat is het voor ras?

Edit: ohja ik zie het alleen haflinger wedstrijden, ja die staan er genoeg haha!

Daar ga ik niet mee weg komen helaas haha.
Ik vind de sfeer zo gezellig op koudbloed wedstrijd

Op die website is Haflinger & koudbloed wedstrijden. Ik heb me nu ingeschreven voor Vorden en wil Gendringen ook inschrijven is allebei koudbloed & Haflinger :D
Donner is een Welsh Cob. Daardoor mag hij dus mee doen aan die wedstrijden, gewone Welsh niet maar een Cob wel :+ De sfeer is echt enorm leuk! Wat dat betreft zouden er wel meer van dat soort wedstrijden mogen zijn


Ik jureer weleens op koudbloedwestrijden, super leuk! Evenals de haflinger wedstrijden.